Administrere lading og betaling i et sameie - forslag til bedrift som håndterer

Startet av arthur, tirsdag 05. mars 2024, klokken 08:07

« forrige - neste »

arthur

Det er et sameie med i alt fjorten enheter hvor felles ladestruktur er installert og kostnader fordelt etter brøk. Den enkelte sameier har selv fått montert ladeboks i sin garasje (sammenhengende rekke). Det er snakk om Easee charge montert.

Styret ønsker å overlate administrasjon og fordeling av løpende utgifter til ekstern tilbyder så det jeg etterspør er forslag til hvem som gjør dette enklest og billigst.

Det er bare et fåtall av sameierne som faktisk benytter seg av lading per i dag så en tilbyder som belaster en prosent av strøm forbrukt vil trolig være det gunstigste?

Setter pris på forslag og innspill!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

TB

Det er flere selskaper som tilbyr denne typen tjenester, Aneo Energy (tidligere Ohmia Energy), Elaway, Charge365, Movel, Laddel er de jeg kommer på nå. Det er nok flere også.  :D

Det bruker å koste rundt 59 kr pr mnd, eller 15% påslag, men det kan variere.

Min tanke er at ved bare 14 stk, og et fåtall som faktisk benytter seg av lading pr. idag vil det være rimeligere å gjøre avregningen internt. Det er ingen stor sak å gjøre en avregning en gang i måneden, jeg gjør dette for nesten 50 stk.

Flere tråder på forumet her omhandler borettslag og sameier som har en svært høy kWh pris pga. ulike påslag på strømprisen. Resultat er at beboere ikke tørr å ta i bruk ladere, og de blir stående ubrukt.
Dermed blir det kostbart for de få som benytter dem.

Kan sammenlignes med fellesvaskeri som er så kostbart å benytte at alle kjøper egen vaskemaskin...
Fordel er det er ofte ledig..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vollis47

Etter hva jeg kan se er det kun Laddel som belaster i henhold til spot-pris pluss nettleie. Eller finnes det andre?
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Marzo

Elaway tilbyr også spotpris og samtidig leie av lader til en gunstig pris.

Vollis47

Nå har vi hatt Laddel til å administrere betalingen i sameiet vårt i to måneder og jeg er svært godt fornøyd selv. Har bare hørt positivt fra øvrige beboere. Her har vi spotpris pluss påslag for nettleie og avgifter og Laddel legger til 15% for deres arbeid.

Vi har også leilighet i et sameie i Rogaland hvor Lyse tar inn betaling basert på kWt pris bestemt av sameiet pluss kr 49 per måned. Det blir dyrt når en lader litt lite.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Toalmar

Movel kjører deres innkjøpspris + ett gebyr pr måned som pr nå er kr 79,-
Deres innkjøpspris skal så vidt jeg vet være Nord Pools spotpris.

Nå skal gebyret økes til kr 99,- pr måned fra 01.01.2025
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA