BMW i4 M50 eller Tesla model 3 Highland RWD?

Startet av RMM, mandag 04. mars 2024, klokken 19:34

« forrige - neste »

RMM

Hei!
Jeg ønsker i utgangspunktet å kjøpe en BMW i4 M50 Fully Charged på kampanje nå, men ser at Tesla Model 3 Highland RWD gir veldig mye bil for pengene, for nærmere 200 000,- mindre.  Hadde det vært slik at jeg hadde behov for firehjulstrekk, og dermed måtte sammenlikne pris med en Model 3 LR (ca. 100 000,- mindre), så ville jeg nok gått for BMWen. Men jeg har verken behov for firehjulstrekk eller ekstra rekkevidde. Dermed fremstår model 3 som et veldig godt kjøp.

Planen er å ha bilen i rundt 5 år, evt. lenger. Spørsmålet er hva dere tenker rundt Teslaen og verditap, kontra BMWen. Er det sannsynlig at prosentvis verditap vil være tilnærmet likt for begge? Jeg antar BMWen vil være lettere å selge.

Videre, som Motor skrev i sin test av Model 3 Highland:
«For Model 3 sin del kan vi dermed konkludere med at to av de tre største minusfaktorene er eliminert: Støy og kvalitetsfølelse. Da gjenstår den tredje: Den reelle kvaliteten over tid.»

Hva tenker dere rundt kvaliteten til BMW - vil den være betydelig bedre over tid (5-10 år)? Og hva med antall verkstedsbesøk i garantitiden?

Jeg har også satt opp en liten liste over fordeler med de ulike bilene:

Relativt likt mellom begge biler:
- lydkvalitet på stereoanleggene fremstår ved første lytting relativt likt, men flere høyttalere i BMWen (Harman/Kardon).
- En test jeg fant på nettet, hadde målt relativt likt støynivå i begge bilene.
- begge bilene oppfyller plassbehovet for turer med min lille familie

Fordeler BMW
- Spak for blinklys, noe som burde være en selvfølge i enhver bil
- stor bakluke
- skiluke
- heltrukket skinn, lettere å holde rent enn perforerte seter (stor fordel ved f.eks. søl fra barna). Ville anta de også holder seg bedre? (Har ingen behov for seteventilasjon)
- bedre komfort (bl.a. adaptive dempere, luftfjæring bak,  bedre seter)
- kan velge regenereringsnivå (ikke mulig på Highland ifølge selger)
- bedre lys (lasermatriselys)

Fordeler Tesla
- pris, pris, pris
- ingen bevertanngrill
- flatt gulv, og noe større plass til beina i baksetene for barna
- sannsynlig flere OTA-oppdateringer enn for BMW i årene som kommer?
- panoramatak
- UWB-nøkkel med telefonen

En stor ulempe øvrig med Tesla er at Elon's hovedverdier samstemmer lite med mine egne. Jeg føler det blir litt at man indirekte støtter ham dersom man kjøper en Tesla, selv om Tesla i seg selv består av 140 000 arbeidere.

Hva tenker dere? Takknemlig for innspill!

daktari

Det er vel klasseforskjell på sete-, interiør og kvalitet forøvrig.

Hvis du vurderer rwd så bør du vurdere i4 med rwd også, den er vel ca 90.000 billigere enn M50. Mulig det ikke er kampanje på den.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RMM

Sant. Dessverre er det ingen planlagte kampanjer på i4 RWD ifølge selger.

turfsurf

Pussig nok prøvekjørte jeg i4 M50 på lørdag og Model 3 LR i dag. Kommer på 130k mere for i4 med oppgradert lakk, 19" sommerhjul, 18" vinterhjul og seter med minne på begge. Valgte da alcantara / kunstskinn i BMWen.

I tillegg til det du noterer har jeg følgende:

BMW:
- HUD (smakssak)
- Veldig bra integrasjon med CarPlay
- Bedre seter
- Layout på skjermer
- Generelt bedre opplevd kvalitet

Tesla
- ventilerte seter
- Enklere GUI å bruke
- Slipper fysisk nøkkel
- Mere praktisk bagasjerom utenom selve luken

Jeg har ingen grunn til å tro at BMWen holder bedre, men man kan (og bør) kjøpe BSI for 6 år til nærmere 40k for peace of mind.

Foreløpig har i4 holdt seg bra i pris, men den starter høyere og vil nok ha like høyt verditap.

Rent økonomisk er nok Teslaen det beste kjøpet, men jeg vet hvilken bil jeg liker best av de. Så får man vektlegge økonomien selv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Model 3 holder seg vel brukbart i pris, selv om sedan historisk ikke har vært særlig gangbart i Norge. Det som påvirker bruktpris er gjerne merkets egne prisjusteringer.
Vanskelig å si at en velger feil ved å gå for Model 3, for den er god på mye.

Jeg var på nippet selv til å bestille i4 når den kom, men så at bagasjen ble litt for snau.
Men basert på IX3 som jeg hadde en stund står BMW veldig høyt i kurs hos meg. Dønn solid bil, kvalitet fra ende til ende. IX3 hadde litt eldre infotainment og skjermløsning, men den hadde mange smarte løsninger og gjennomtenkt programvare selv om UX ikke var det mest snertne på markedet.
BMW virker også å ha svært god kontroll på batteridegradering i den forstand at den holdes minimal. Om de gjør det med reduksjon av buffer eller annet vet jeg ikke, men har sett mange eksempler på at biler fra BMW holder godt på tilgjengelig kapasitet.

4wd er etter min erfaring litt tveegget å kjøpe. Aner ikke hvor mye erfaring du har med 4wd, men etter at jeg gikk fra 2wd til 4wd er det lite sannsynlig at jeg går tilbake. Greit nok at vi har krøkkete vei opp til hytta hvor 4wd er veldig praktisk, men 4wd har vært vel så nyttig i byen. Faktisk småkjøring i byen på vinteren hvor det kommer mest til nytte, selv om det ikke er tvingende nødvendig. Glatte bakker, kryss, snø, is osv. Aldri noe problem, trenger ikke se an/planlegge/vurdere, det er bare å kjøre.
Så tveegget i den forstand at en fort blir avhengig av hvor enkelt det er.
Eneste ulempe er bittelitt høyere forbruk.

Prøvekjør begge noen runder så ser du hvor du står.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

BubbaJoFet

Hvorfor vurderer du ikke polestar 2?
Mellomting rent prismessig mellom de to og kampanje på 2024 modellen og AWD. Ingen kampanje der heller på RWD. 2024 har større batteri og tror front motoren er induksjon nå og ikke permanent magnet. Lader bedre også, tilbyr kun CarPlay.
Polestar går tvilsomt konkurs, men mulig Geely fusjonerer noen merker, nå har de tre i Europa pluss Volvo.

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. mars 2024, klokken 22:204wd er etter min erfaring litt tveegget å kjøpe. Aner ikke hvor mye erfaring du har med 4wd, men etter at jeg gikk fra 2wd til 4wd er det lite sannsynlig at jeg går tilbake. Greit nok at vi har krøkkete vei opp til hytta hvor 4wd er veldig praktisk, men 4wd har vært vel så nyttig i byen. Faktisk småkjøring i byen på vinteren hvor det kommer mest til nytte, selv om det ikke er tvingende nødvendig. Glatte bakker, kryss, snø, is osv. Aldri noe problem, trenger ikke se an/planlegge/vurdere, det er bare å kjøre.
Så tveegget i den forstand at en fort blir avhengig av hvor enkelt det er.
Dette er kanskje den minst forståtte fordelen med 4wd av de som aldri har hatt det. I tillegg til sikkerheten ved at man faktisk klarer å akselerere når man kjører inn på en vei og feilbedømmer farten på de som kommer kjørende.

Utrolig mange som hiver seg inn på en vei på glatta og bare blir stående og spinne så man må bråbremse for ikke å kjøre inn i de.

Skogs

Lite sidespor. Var et tidspunkt jeg hadde VW Passat FWD og Caddy Maxi 4WD. Begge 2013 mod.
På vinteren var det Caddy som gjaldt.

Tilbake til topic. Av de 2 bilene som er omtalt i denne tråden.
Teslas salgstall henger sammen med økonomi. Noen (mange) er nok også generelt betatt av infotainment og «gadget» følelsen.
Men hvilken bil ville man valgt hvis de kostet det samme? Tror de fleste tenker det samme.
Hva pris angår er personlig mening at den kjørefølelsen den ene gir, verdt sin andel kroner i seg selv.
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

Syklist

Her er det bare å prøvekjøre.  Model 3 er nok mer effektiv med tanke på forbruk. Kvaliteten og tilgang på reservedeler på Model 3 er nok uproblematisk.  Stor bakluke, komfort og klassisk interiør taler for BMW.

Har du garasje, er ikke rammeløse vinduer og Tesla-patentet med sideruter som må ned ved døråpning noe problem, men ellers må man passe på ising av sidevinduer ved parkering utendørs vinterstid. (Vet ikke hvordan i4 er her, men vil tro de har en tryggere løsning enn Tesla.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Boikott My Ass

Sitat fra: RMM på mandag 04. mars 2024, klokken 19:34Hei!

En stor ulempe øvrig med Tesla er at Elon's hovedverdier samstemmer lite med mine egne. Jeg føler det blir litt at man indirekte støtter ham dersom man kjøper en Tesla, selv om Tesla i seg selv består av 140 000 arbeidere.

Hei enig i dine tanker om Tesla og verdier, meget oppegående tenkt. Dette viser at du ikke kun tenker på det selv, men klarer å se «helheten» Så får svikerne som ikke har denne evnen bare kverulere ivei.

Når det gjelder bil anbefales selvfølgelig Bmw, ett flott alternativ som bør prøves er Ford Mach E, helst GT. Husk å slå av styre assistanse når du kjører denne for best opplevelse. Prøv også Enyaq RS, evnt L&K med adaptive dempere.
Bmw 530i G30

SurSnasen

Sitat fra: RMM på mandag 04. mars 2024, klokken 19:34Planen er å ha bilen i rundt 5 år, evt. lenger. Spørsmålet er hva dere tenker rundt Teslaen og verditap, kontra BMWen. Er det sannsynlig at prosentvis verditap vil være tilnærmet likt for begge? Jeg antar BMWen vil være lettere å selge.

Fordeler BMW
- Spak for blinklys, noe som burde være en selvfølge i enhver bil
- stor bakluke
- skiluke
- heltrukket skinn, lettere å holde rent enn perforerte seter (stor fordel ved f.eks. søl fra barna). Ville anta de også holder seg bedre? (Har ingen behov for seteventilasjon)
- bedre komfort (bl.a. adaptive dempere, luftfjæring bak,  bedre seter)
- kan velge regenereringsnivå (ikke mulig på Highland ifølge selger)
- bedre lys (lasermatriselys)

Fordeler Tesla
- pris, pris, pris
- ingen bevertanngrill
- flatt gulv, og noe større plass til beina i baksetene for barna
- sannsynlig flere OTA-oppdateringer enn for BMW i årene som kommer?
- panoramatak
- UWB-nøkkel med telefonen

Når det gjelder telefonnøkkel så har vel i4 også det (digital key med bruke av Apple Wallet)?

BMW har, som jeg ser som store fordeler:
- Automatisk, adaptiv regenerering.
- Head Up Display
- Suverent 360-kamera med overlay fra parkeringssensorene
- Parkeringsassistent
- Sømløs utgave av "autopilot"
- Innsvingbart hengerfeste

RJK

Sitat fra: Bmw_Tryne på tirsdag 05. mars 2024, klokken 11:37
Sitat fra: RMM på mandag 04. mars 2024, klokken 19:34Hei!

Hei enig i dine tanker om Tesla og verdier, meget oppegående tenkt. Dette viser at du ikke kun tenker på det selv, men klarer å se «helheten» Så får svikerne som ikke har denne evnen bare kverulere ivei.

Når det gjelder bil anbefales selvfølgelig Bmw, ett flott alternativ som bør prøves er Ford Mach E, helst GT. Husk å slå av styre assistanse når du kjører denne for best opplevelse. Prøv også Enyaq RS, evnt L&K med adaptive dempere.
Jeg må si jeg heller tar å støtter en fyr som er flåsete i kjeften, men har fått verden til å se at elbiler funker for alle, enn et selskap som tester avgasser og virkning av denne på mennesker og dyr. Holder med det store eksperimentet verden har vært utsatt for siden fossilbilene overtok for elbiler for ish-100 år siden.

https://www.motor.no/bmw-diesel-mercedes/brukte-mennesker-og-aper-i-test-med-diesel-avgass/131515

Sånn viss man skal sette etikk og verdier i rette sammenhengen, som det snakkes om her. Ja, er selvsagt lov å "tenke sjæl" som det så fint heter.  8)

Men så lenge det ikke er direkte støtte til råtne diktaturer og land som undertrykker sine egne borgere og er troende til å bryte verdensfreden som tross alt finnes, på tross av masse konflikter i verden, så er det nå bilen som først og fremst skal funger både for å dekke behov og lyst, og innenfor et budsjett man bør tåle greit.

Sorry, men "måtte" svare på denne flåsete påstanden som insinuerer at folk ikke klarer nettopp å tenke selv, men kaller de som faller ned på en Tesla for svikere.

PS! Eier ikke Tesla selv, bare for å ha nevnt det. Men ser intet galt i å velge en om det sees på som beste kjøpet for en selv, slik en storpart av bilkjøperne lander på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Bmw_Tryne på tirsdag 05. mars 2024, klokken 11:37Hei enig i dine tanker om Tesla og verdier, meget oppegående tenkt. Dette viser at du ikke kun tenker på det selv, men klarer å se «helheten» Så får svikerne som ikke har denne evnen bare kverulere ivei.

Man kan være enig eller uenig i hvilke politiske føringer man legger for bilkjøp, men å drive med slike karakteriseringer er rimelig umodent og lavpannet.

Man skal ikke lete lenge blant etablerte bilprodusenter før man finner mye dritt, inklusiv BMW. Og ja, jeg har BMW og kommer nok til å kjøpe igjen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RMM på mandag 04. mars 2024, klokken 19:34.......

Planen er å ha bilen i rundt 5 år, evt. lenger. Spørsmålet er hva dere tenker rundt Teslaen og verditap, kontra BMWen. Er det sannsynlig at prosentvis verditap vil være tilnærmet likt for begge? Jeg antar BMWen vil være lettere å selge.

......

Jeg mener at prosentvis verditap ikke er så viktig. Jeg mener tap i kroner er det som betyr noe.

Dersom en Model 3 til 430.000 taper seg 50% på 5 år har du tapt 215.000.
Dersom en i4 M50  til 630.000 taper seg 50% på 5 år har du tapt 315.000.

....så da har du tapt 100.000 mer på dyrere bil dersom prosentvis tap er likt...sånn i tillegg til finanskostnader.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA