Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Din NissanConnect EV-app vil slutte å virke fra og med 1. april 2024

Startet av teralv, onsdag 28. februar 2024, klokken 09:44

« forrige - neste »

teralv

Trasig melding å få i dag på mail.
Er det noen "fix" for dette ? Tenker da på om man kan sette inn annet GSM rele som kan trigge to kabler som i en bryter, eller noe lignende som får klima til å starte på kommando ? Tenker feks å koble en relestyrt fjernbryter på "noe" som kan slå av og på klima / varme funksjon.

Eller annen løsning - bilen vår er inne i solnedgangen, men hadde vært kjekt å kunne komme til tint bil fremdeles, uten å bruke menyer inne i bil, da vi har helt ulike arbeidstider og bruk fra dag til dag.

Kjære kunde,

Vi ønsker å informere deg om at NissanConnect EV-appen, som for øyeblikket er koblet til din bil med VIN-nummer JN1FAAZExxxxxxxxx, avvikles i forbindelse med at 2G-nettet vil slukkes. Dette påvirker Nissan LEAF og Nissan eNV200 som er produsert til og med 2016.

Avviklingen av NissanConnect EV-appen skjer som en følge av beslutningen om å stenge 2G-nettet fra mobilleverandørene, hvilket påvirker alle bilprodusenter som bruker den samme 2G-teknologien. Det finnes dessverre ingen løsning for å omgå denne nedstengingen.

Som et resultat av dette vil du ikke lenger kunne fjernbetjene NissanConnect-tjenester via NissanConnect EV-appen fra og med 1. april 2024.

Viktige funksjoner som tidsinnstilling av klimakontroll og lading er imidlertid fremdeles tilgjengelig i bilens navigasjonssystem. Se videoene her for en veiledning til hvordan du bruker disse funksjonene i bilen.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

TB

Mulig Open-Vehicle-Monitoring-System-3 (OVMS3) kan være et alternativ?

Fordel er OVMS kan enkelt flyttes til annen bil senere om bilen blir levert inn til spiker.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

teralv

Mulig, men i den samme OVM finner jeg noe svært interessant om modifisering. Uten at jeg skjønner om dette er noe man kan gå videre med uten å kjøpe systemet, altså lage til noe rele her:

https://docs.openvehicles.com/en/latest/components/vehicle_nissanleaf/docs/index.html#remote-climate-control

og denne: http://www.arachnon.de/wb/pages/en/nissan-leaf/tcu.php
Lys grå.

teralv

Merkelig at Nissan skal slå av sitt først, som følge av at teleselskap skal avvikle intill 1-2 år senere, ila 2025.....

https://nkom.no/fysiske-nett-og-infrastruktur/informasjon-om-slukking-av-2g-i-2025
Lys grå.

TB

Sitat fra: teralv på onsdag 28. februar 2024, klokken 10:39Mulig, men i den samme OVM finner jeg noe svært interessant om modifisering. Uten at jeg skjønner om dette er noe man kan gå videre med uten å kjøpe systemet, altså lage til noe rele her:
https://docs.openvehicles.com/en/latest/components/vehicle_nissanleaf/docs/index.html#remote-climate-control

OVMS v3 er en enhet med ESP32 mikrokontroller, ODB2 inngang, WiFi, blåtann og 4G støtte.
Programvaren som lastes opp til OVMS støtter å lese og skrive data fra ODB2 porten på flere ulike merker og modeller.
Informasjonen blir presentert til bruker via en app til iOS eller Android.

OVMS gir dermed svært mye ferdig til bruker.

Støtte for å aktivere klimaanlegg varierer mellom årsmodeller av Leaf.
Jeg tolker det som Gen1 LEAF 2011-2012 krever en fysisk kobling mot OVMS.
Modell 2013-2016 LEAF krever Nissan TCU (Telematics Control Unit) kobles bort, ingen krav om ekstra kabler som kobles inn?

Det vil helt klart være mulig å lage sin egen variant som aktiverer varme.
Prinsippet er å sende en kommando til bilen "start" varmen.
Fordel med OVMS er innebygget 4G og ferdig utviklet app - slik det er enkelt å komme igang, og kan også få tilbakemelding om status.

I prinsippet kan en "ring hytta varm" løsning fungere, men riktige kommandoer må også sendes via CAN bus.
En form for mikrokontroller er det nok behov for.
Lørenskog

Lars C. Krogenæs

Jeg har bestilt en OVMS v3 enhet, og skal legge ut fortløpende info om fremgang. Pris uten VAT, men med frakt fra UK er £220, og så kommer norsk mva og gebyr på toppen, så tipper vi ender med litt under 4000kr for enheten.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Jeg har ikke fått noe mail om terminering av min EV connect tjeneste for min 30kWt, men denm er produsert i 2017.

Ser på openvehicles at modeller frem til 2013-2016 LEAF (AZE0-0/1) har en annen TCU (Telematics Control Unit) enn modellene 2016-2017 LEAF models (AZE0-2).

Mulig da at Nissan nå bare stenger tjenesten for (AZE0-0/1)?, selv om 2016-2017 også bruker 2G?

kaiat

Til og med 2016 står det her: https://www.motor.no/aktuelt/nissan-kutter-leaf-app/266732

Jeg hadde planlagt å installere OVMS på min 2014-modell når 2G-nettet en gang ble lagt ned, men får vel fremskynde de planene nå. Bruker egentlig ikke appen så mye per i dag, men veldig greitt når du trenger det. I tillegg gir vel OVMS litt flere funksjoner enn Nissan-appen.

Lars C. Krogenæs

Nå er det stort sett feil i alle artikler journalister lager, men kan jo hende der er riktig.

Min modell har også 2G, men da kanskje ikke samme sikkerhetsutfordringer og vil kanskje virke ut 2025?

OVMS til min 2016-2017 Leaf vil ikke kunne fjernstarte varming hvis ladekabel ikke står i. Men den skal kunne regulere ladehastighet og stoppe lading på gitt batteriprosent.

Skal lage egen tråd og video når jeg får den i hus/bil.

kaiat

Det er mulig at det er en kombinasjon av flere ting som gjør at Nissan avslutter app-tilgangen for de eldste bilene nå. Om det kreves påkostninger ellers på f.eks. server eller lignende, kan det være lite kostnadseffektivt å bruke penger på dette nå når nettet legges ned neste år uansett. I tillegg er jo appen for hele Europa, så det er mest trolig at beslutningen er tatt i Japan uten at nedleggingen av det norske 2G-nettverket har noen større betydning fra eller til. I USA har jo Nissan lagt ned appen for de eldste bilene på 2G-nettet for en god stund siden.

eisa01

Klarer ikke Google, men hvilket mobilnettverk bruker senere Nissan Leaf?

E.g., 2018 launch edition av 40 kWh?

teralv

Det står som vi ser ett fysisk simkort i bilen. Det skulle vært artig å visst hvordan kommandoer som går inn i bil fra simkort, om det er sms eller GPRS datakommandoer.

Siden det skal kjøres 2G minst ut 2025, så kunne det jo vært ett håp å kunne satt inn eget sim og visst hvilke kommandoer som må kjøres for å i allefall starte opp klima system for varme.

Å kjøpe en dedikert boks til rundt 4k var litt meget, for min del - så jeg hadde håpt det var noen andre løsninger her. Men færre har vel disse bilene, og de som er "nerder" fra gammelt av på elbilforum har vel for lengst oppgradert bilparken. Mitt mål var alltid 10 år minst, eller til spiker. Nå blir det sistnevnte, dvs høgging og spiker trolig. Vet ikke hva som lønner seg mest, å selge hele greien eller høgge og selge batteripakken og ellers deler.
Lys grå.

TB

Slik jeg har forstått benytter de fleste (alle?) bilprodusentene egne løsninger for kommunikasjon mot en sentral server. Programvaren i bilen kan bare svare på kommandoer fra denne server. Det er gjerne bilen som spør server om det er noe ny informasjon.

I teorien kan programvaren i telekommunikasjons løsningen skrives om og lastes inn i bilen, men det er trolig ikke rett frem å gjøre. Informasjon om hvordan programvaren fungerer er ikke enkelt tilgjengelig.

Fordelen med OVMS er samme fysiske boks med mikrokontroller kan benyttes i alle bilmerker. Ved å utvikle varianter av programvaren kan en støtte ulike biler. Selve utviklingen av programvaren er mye utført via "omvendt utvikling" og se etter meldinger på CAN bus.

Hvor store kostnadene for maskinvaren som OVMS er bygget av er trolig ikke så store, vil anta mye av kostnadene er knyttet til produksjon og distribusjon av små produksjons serier?

Selve programvaren til OVMS er utviklet som fri programvare.
Lørenskog

teralv

Jeg har drevet litt på med gsm, og kraftig-gsm.no så har sett litt ymse kommunikasjonsmetoder.

Joda, vi bruker app - denne sender data til en sentral server, som så pusher ut noe til bilen via 2G. Spørsmålet er om den da mottar infoen på simkort via sms, eller GPRS data. Det er denne dataen som er interessant.

For kunne vi selv satt inn eget sim kort, og visst hva som kommer ned fra GSM nett, enten sms, eller GPRS strenger, så kunne man fått dette sendt selv til eget sim kort.

Det er jo mulig å ta ut sim kort og sette dette i tlf, og se om noe ligger lagret på det i form av sms, men den jobben orker jeg ikke ta nå.

Ellers virker jo alternativet som nevnt over i tråd bra, men jeg sliter med å regne hjem 4k is for å starte varme og lese av strøm.
Lys grå.

antohagg

Sitat fra: teralv på søndag 03. mars 2024, klokken 14:52Jeg har drevet litt på med gsm, og kraftig-gsm.no så har sett litt ymse kommunikasjonsmetoder.

Joda, vi bruker app - denne sender data til en sentral server, som så pusher ut noe til bilen via 2G. Spørsmålet er om den da mottar infoen på simkort via sms, eller GPRS data. Det er denne dataen som er interessant.

For kunne vi selv satt inn eget sim kort, og visst hva som kommer ned fra GSM nett, enten sms, eller GPRS strenger, så kunne man fått dette sendt selv til eget sim kort.

Det er jo mulig å ta ut sim kort og sette dette i tlf, og se om noe ligger lagret på det i form av sms, men den jobben orker jeg ikke ta nå.

Ellers virker jo alternativet som nevnt over i tråd bra, men jeg sliter med å regne hjem 4k is for å starte varme og lese av strøm.

sett dette? https://media.defcon.org/DEF%20CON%2025/DEF%20CON%2025%20presentations/DEF%20CON%2025%20-%20Jesse-Michael-and-Mickey-Shkatov-Driving-Down-the-Rabbit-Hole.pdf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA