ID3 på vinterføre, så dårlig?

Startet av Pauli, torsdag 22. februar 2024, klokken 10:05

« forrige - neste »

Pauli

Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

daktari

Arendal er preget av mange veldig bratte og svingete gater, trange parkeringer, og i tillegg har de hatt enorme mengder snø, helt mot normalt. Jeg stoler på dem at de har trøbbel. De burde sette på piggdekk en slik vinter, eller kjettinger.

Tror ikke ID.3 er mye verre enn andre biler, men mulig den burde hatt et modus for snø/mer hjulspinn. Vektfordeling er 48/52 så bakhjulsdrift er optimalt.

Kan nevne at hjemmetjenesten i bydelen her hadde iMiev i mange år, uten klager i avisen, nå har de fått nye MG 4, heller ingen klager.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

De sammenligner med firehjulstrekk som selvfølgelig er bedre fremkommelighet. Men spinning på flatmark tyder på feil dekk, eller for tung høyrefot.

De kan nok måtte komme frem mange småveier med dårlig brøyting, og gjerne også parkere steder hvor det ikke er måkt. Så er en fra tidligere vant med firehjulstrekk, så blir det en overgang. At det er ID.3 eller bakhjulstrekk tror jeg ikke spiller så stor rolle her, det er jo bedre enn forhjulstrekk opp bratte bakker med vektfordelingen til en elbil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elektrowagen

Kommunen som ikke har gjort hjemmeleksa si her....Ikke noe feil med bakhjulstrekk, men de trenger tydeligvis biler med 4WD og høyere bakkeklaring. Evt høyere bakkeklaring og piggdekk. At noen sliter med iD.3 på vinterføre må også i stor grad tilskrives sjåføren.
BMW i3s - 2019

Bondeknøl

At ID3 ikke har mulighet til å slå av antispinn gjør den til en mye dårligere bil på vinterføre. Merkelig at den ikke kan slås av.

Gadgetman

Antispinn er ikkje problemet. Dekkvalg er. Tjenester som må ut på veien uansett føre bør ikkje ha piggfrie dekk. 
Kjører med piggfrie selv på Berlingoen(og den har ikkje god vektfordeling, kombinert med FWD), og er det dårlig føre tar eg bussen!   
Opp bakken til foreldra mine så bruker eg hurtigkjettinger.

Caddyen eg kjører på jobb har piggdekk.
(Kjører i hele M&R, og har opplevd Tjellekleiva på sitt glatteste. Snøstorm, regnvær, hålke og sidevind... har ikkje stoppa meg enda)   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Håkon77

Jeg har sett videoer hvor de tester rwd model y og 3 på snø og is og det ser ut til å fungere bra. Men i vinter forsøkte jeg å hjelpe med M3 ut av gårdsplassen uten hell. Jeg spadde ned til asfalten, men han spant rett ut i grøfta gang på gang. Det kunne virke som om han ga full gass, men jeg turte ikke spørre. Når folk roper at de hater bilen sin så er det liksom ikke rette tidspunktet å insistere på brukerfeil. Jeg synes leafen funker greit, men har sitti på som passasjer i egen bil hvor den har gått rett frem i rundkjøringer eller nesten ikke greid å ta igang i kryss. Men da har også sjåfør brukt gasspedal som en av og på bryter. Men etter å ha sett rwd elbil på vinterføre har jeg blitt litt betenkt. Leafen har tross allt ikke mye krefter. Samtidig virker det overkill med awd når man har 3-4 uker med vinterføre her i sør.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

vinterdekk

Noen Toyota bZ4X AWD i bilparken hadde nok gjort susen.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Gadgetman

Sitat fra: Håkon77 på tirsdag 07. mai 2024, klokken 21:34Jeg har sett videoer hvor de tester rwd model y og 3 på snø og is og det ser ut til å fungere bra. Men i vinter forsøkte jeg å hjelpe med M3 ut av gårdsplassen uten hell. Jeg spadde ned til asfalten, men han spant rett ut i grøfta gang på gang. Det kunne virke som om han ga full gass, men jeg turte ikke spørre. Når folk roper at de hater bilen sin så er det liksom ikke rette tidspunktet å insistere på brukerfeil. Jeg synes leafen funker greit, men har sitti på som passasjer i egen bil hvor den har gått rett frem i rundkjøringer eller nesten ikke greid å ta igang i kryss. Men da har også sjåfør brukt gasspedal som en av og på bryter.

Det er utrolig mange som ikkje kan å kjøre på vinterføre.

Og nei, det nytter ikkje å si det til dem.   

Noen av de som roter med ELbil på vinterføre har sin første vinter på piggfrie dekk. 'fordi det er ELbil og de må ha piggfrie' noe som er helt feil. Det går utmerket an å montere piggdekk på dem. Det bare ødelegger rekkevidden, spesielt om det er mye barveg i området.   

De som ikkje klarer å kjøre en 2WD bil på vinterføre vil nok ha problemer med en 4WD/AWD også. Med moderne traction control/antispinn systemer så kommer en 2WD seg fram i minst 80% av tilfella der man før ville trengt 4WD. Og i de resterende tilfellene bruker man kjettinger...

Første regel for kjøring på vinterføre er 'Ta det med ro for F!'
Andre regel er 'Start tidligere din ford! tulling!'

'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA