Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID.7 Tourer - priser, størrelser, egenskaper m.m.

Startet av daktari, mandag 19. februar 2024, klokken 21:21

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 28. august 2024, klokken 09:23Motor har testet id.7 stasjonsvogn. Flere gode poeng, men på noen områder har Motors testansvarlige hengt seg opp i snevert syn/svært mangelfull totalforståelse mener jeg. Motor viser nok en gang at de ikke er tilstrekkelig grundige og objektive når de tester biler.

Motors testansvarlige er som vanlig meget opptatt av kjøreassistent når han skal gi VW score på sikkerhet. Her trekkes det nok en gang poeng hos VW grunnet "direkte trafikkfarlig" kjøreassistent. Når Motor tester Tesla glemmer de at kjøreassistent er viktig og gir ingen trekk for nedbremsinger der i gården. På VW kan man meget enkelt tilpasse kjøreassistenten slik at den fungerer utmerket på både motorvei og smale landeveier, det kan man ikke i samme grad på feks Tesla. Tesla har langt større problem med unødige nedbremsinger enn det VW har. Det vet Motors erfarne redaksjon meget godt, men velger likevel å la dette være et glemt kapittel i nærmest alle Tesla tester. Da holder man tilbake vesentlig informasjon, noe en journalist ikke skal gjøre iht Vær Varsom plakaten.

På Miljø og Forbruk holder de også tilbake viktig informasjon som kan opplyse leserne og gi et mer riktig bilde av id.7. Motor sitter på masse forbruksdata fra testene som gir et langt mer nyansert bilde av id7's faktiske forbruk. Høydeprofil i NAF/MOTORs testløype er viktig stikkord her, noe MOTOR ikke nevner et sted i testene. Det er meget uredelig journalistisk praksis. Journalistikk skal være sannhetssøkende, jfr. Vær Varsom Plakaten 1.1. Man skal forsøke å gi leserne et så riktig bilde av saken som mulig. Det betyr at Motor ikke bare må kontrollere at opplysningene som publiseres er riktige, men også at vesentlige opplysninger som kan bidra til å gi et sannere og mer fullstendig bilde av saken/bilen, inkluderes i publiseringen, jfr. VVP 3.2. Se min kommentar i Motor, lenke nedenfor.

Vil anbefale alle å lese et bredt utvalg tester, Motor evner dessverre ikke å gi et godt bilde av mange av bilene de tester. Teslabjørn har testet id.7 meget grundig i flere hundre mil og gir et helt annet bilde av bilens forbruk og rekkevidde enn det Motor gjør. Id.7 er en effektiv og meget sikker bil- den sikreste bilen EURO NCAP testet i 2023.

https://www.motor.no/aktuelt/284706

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-vw-id7-stasjonsvogn/285735

Si meg en ting - noterer ikke dere lesere forbruket av deres egen bil? Jeg kjører samme distanse
daglig - og jeg sjekker daglig forbruket på denne distansen. Og selv om været tilsynelatende er likt, så er forbruket ikke likt. Ifølge min egen statistikk så er forbruket så mye som 15% forskjellig fra den ene dagen til den neste selv om temp,vind og veibanen er like tørr som dagen før. Snitthastigheten er også den samme. Så hva kan man så lære ut av dette? Jo - det er flere forhold her som påvirker forbruk. Forhold
man som sjåfør av bilen ikke har kontroll på. F.eks om det er høytrykk eller lavtrykk på været - det kan variere ganske mye selv om det er oppholdsvær og stille. Jeg tror dette har betydning for forbruk. Videre om man får en lastebil foran seg eller ikke, om det er kø på deler av veien eller ikke. Så selv om været tilsynelatende ser likt ut, samme temperatur, samme vindforhold og man kjører på tørre veier i samme fart så er min erfaring fra ca 120.000 km at forbruket vil kunne variere - og at det vil kunne variere så mye som 15% på tilsynelatende like forhold. Så jeg har gitt opp å fokusere på disse testene som Motor, Teslabjørn og alle andre måtte komme med mhp forbruk. Jeg ser kun på WLTP tallene fordi de er i det minste gjort i en kontrollert miljø der man har forsøkt å gjøre alle parametere så like som mulig.

Så mitt råd er å glemme alt som har med forbrukstester å gjøre - se KUN på WLTP og glem alt annet.
Jeg var som sikkert mange andre her, opphengt i forbruk i flere år, men som elbilist siden 2013/2014 så har jeg kjørt så mye og registrert så mye ulikt forbruk på SAMME bil på like forhold at jeg vet med 100% sikkerhet at det er forhold der som man ikke har kontroll på som kan slå ut på forbruket - og at dette kan utgjøre så mye som 15% selv om man tror forholdene er like. Selvfølgelig varierer forbruket mye,mye mer når det er vinter,snø,regn vs tørt,vindstille og 20 grader, men at tilsynelatende like forhold kan slå ut så mye som 15% - det var noe jeg bare måtte erkjenne etter flere år med pendling der jeg noterte meg ned forbruket.. 

ToWalkOrDrive

WLTP inkluderer litt for mye lav fart til å si hvor langt bilen går.
Jeg synes 1000km-challenge-tallene er veldig interessante, selv om han kjører vel fort på de testene i forhold til mitt kjøremønster. Han kjører også tur-retur, sånn at en del av vindeffekten blir nullet ut, selv om det er større ulempe på rekkevidden å kjøre i vind, selv når en inkluderer medvinden, siden luftmotstanden er eksponentiell.

Dette er vel modellen uten "S" i betegnelsen, som vel skal lade enda fortere:

Bildet under viser og hvor liten ladetid en egentlig trenger i forhold til bensinbil (på 1. plass). En vil jo ha pauser når en kjører 100 mil.

Tesla-Bjørn kjører ofte om natten og, sånn at det som regel er veldig lite kø på alle testene. Nyttig at han skriver temperatur og vær, sånn at en selv kan ta dette i beregningen. Burde nesten hatt en kolonne for vind-forhold og.

1000-km testen til Tesla-Bjørn

https://www.youtube.com/watch?v=VxmZYHiIexs

Alle ID7-videoene til Tesla-Bjørn:
https://www.youtube.com/@bjornnyland/search?query=id7

Konklusjonen min er at ID7 er en fantastisk langtursbil med rask lading.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Alle de raskeste 20 bilene på 1000km challenge er jo raske nok. Det er ikke om man må lade i 30 minutter eller en time når man skal kjøre 1000 km som er avgjørende for om bilen er bra på langtur. Da tenker jeg det er viktigere for meg å se på hvordan forbruk og lading er de gangene man ikke skal kjøre 1000 km. Hvordan er det med plass og komfort? Det er heldigvis ikke lenger sånn at alle som skal ha en familiebil som duger må kjøpe Model S, eller at alle som trenger henger må kjøpe Model X.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Øyvind.h

Har kjørt snaut 1000km med Model X, Mercedes EQC og ID4, og jeg er enig i at ladehastighet/rekkevidde ikke er alt.
Komfort, støydemping, lys, seter etc. er viktigere for meg enn ladehastighet og rekkevidde.
Det er komforten som gjør at en trives og ikke blir sliten. Lysene gjør det trygt og mindre slitsomt. Støydempingen gjør at en ikke blir sliten i hodet. Head up gjør turen tryggere, for jeg trenger ikke se bort fra veien. Selvkjøring som kjører mykt og feilfritt gjør at jeg kan slappe av.

Rekkevidde og ladehastighet må være "brukbar", men trenger ikke være i toppen for vår del. Det er litt synd, for ID7 GTX virker ganske perfekt for oss. Problemet er at vi ikke har behov for særlig mer rekkevidde eller ladehastighet enn vi allerede har, så det vil være et ufornuftig bytte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Men du får nok er komfort med ID. 7 enn ID. 4. Bedre seter og lengre hjulavstand.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Ettersom ID7 er litt lavere og lengre, med lavere luftmotstand, er den antakelig enda mer stillegående enn ID4. Spesielt i høy hastighet.
Komforten er absolutt god nok i ID4, men har jo EQC`en friskt i minne så enda bedre komfort er ikke feil.

Det jeg kunne tenkt meg fra ID7 er ventilerte seter. Derimot usikker på glasstaket som mangler gardin. Det ser unektelig tøft ut med elektrokromatisk dimming med knapp, men gardinen tar på sin side lys, demper akustikk og gir noe isolasjon på vinter. Kunne jeg velge ville jeg nok hatt gardin i ID7 også, men så lenge taket kan dimmes er det godt nok mtp barn i baksetet. Det er hovedpri.

Lengden på ID7 er heller ikke noe pluss for oss. ID4 har med sine 4,58m svært kompakte ytre mål ift innvendig plass. Det er en fordel på parkeringsplasser, i garasjen etc.

Akselavstand har også sine ulemper. På Ioniq 5 hadde vi lang akselavstand (mener den var 3 meter), og en merker på parkeringsplass at en utvendig kompakt bil plutselig oppfører seg som en mye større bil. Mer manøvrering. ID4 har både moderat akselavstand og god svingradius, som sammen med fullverdig 360 kamera gjør parkering veldig enkelt .
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Id.7 er en bra bil med god komfort..Men liker ikke designet og hater piano listen langs siden. Tourer er ikke pen,men sedan versjonen er spiselig foruten denne piano listen som ødelegger hele bilen.

Du får mye bil for pengene,men du får også en bil som vil se herjet ut etter kort tid pga sideskjørt og steinsprut og event.barneføtter med tilhørende vintersko...Er bare å glede seg..

E-Trond

Sitat fra: hELgenen på onsdag 28. august 2024, klokken 17:11Id.7 er en bra bil med god komfort..Men liker ikke designet og hater piano listen langs siden. Tourer er ikke pen,men sedan versjonen er spiselig foruten denne piano listen som ødelegger hele bilen.

Du får mye bil for pengene,men du får også en bil som vil se herjet ut etter kort tid pga sideskjørt og steinsprut og event.barneføtter med tilhørende vintersko...Er bare å glede seg..

Eller å bare løse problemet med steinsprutfolie til knappe 300kr... :laugh:
https://odegard-lakk.no/produkt/tape/steinsprutfolie-blank-tape-10cmx25m-3m08210/
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Øyvind.h

Skvettlapper tar sikkert det meste av sprut. Fordelen med plast er at en ikke får rustproblemer om det kommer steinsprut på dem. Men de kan alltids folieres. Møller la på folie på innstegslistene i gtx`en for å unngå merker fra sko. Jeg har i tillegg lagt litt folie på plast-terskelen i baksete da minstemann fortsatt kan finne på å tråkke der ved innsteg. Fint å ta av etter et par år og ha terskeler som ser nye ut :) Da er han også høy nok til å tråkke over.
VW ID4 GTX 2023

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. august 2024, klokken 09:31Leserinnlegget ditt var godt dokumentert Kjell, og svært avslørende for Motor!
Testen for øvrig virker egentlig som noe halvveis klipp og lim greier. Rart de fortsetter slik etter avsløringene dine, men jeg har strengt talt ikke vektlagt journalisters biltester i særlig grad på mange år. De glemmer ting, gidder ikke sette seg inn i bilens funksjoner, drar konklusjoner på feil grunnlag etc.

Enig med deg i at det er rart at de fortsetter slikt. Egentlig tror jeg at det er uenighet innad i Motor, det er stort sett en journalist som ikke klarer å nullstille seg i forhold til VW. Det er underlig og jeg mister totalt troverdighet til Motor når de lar ham holde på slik. I q6 testen skriver samme journalist, etter at jeg har kritisert Motor, at q6 "Klarte seg perfekt gjennom vår testrute av skilt og kryssende veier, der søsknene fra Volkswagen-konsernet og Tesla ofte svikter grovt." Så han vedgår etter mye kritikk at Tesla også "svikter grovt" på kjøre assistenter, men nekter likevel å rette opp dette i testene sine av Tesla bilene. De har tidligere korrigert poeng i ettertid når det foreligger ny kunnskap, det bør det gjøre her også ved å enten redusere poeng hos Tesla eller øke poeng på vw bilene opp til Tesla nivå på sikkerhet.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

daktari

Sitat fra: hELgenen på onsdag 28. august 2024, klokken 17:11Id.7 er en bra bil med god komfort..Men liker ikke designet og hater piano listen langs siden. Tourer er ikke pen,men sedan versjonen er spiselig foruten denne piano listen som ødelegger hele bilen.

Tror ikke det blir noe problem. Var ikke det på etron, ser ikke slik ut på iX, og heller ikke på ID.4 GTX som er lakkert helt ned, dog da ikke svart men i bilens farge. Det er ganske sikkert hard lakk, ikke soft farget plast som inni bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 28. august 2024, klokken 22:47Tror ikke det blir noe problem. Var ikke det på etron, ser ikke slik ut på iX, og heller ikke på ID.4 GTX som er lakkert helt ned, dog da ikke svart men i bilens farge. Det er ganske sikkert hard lakk, ikke soft farget plast som inni bilen.
Kjører du mye på grusvei? Vi har noen mil med grusvei rundt hytta, og der har alle bilene våre (ink e-tron) fått kraftig slitasje helt nederst.

Biler som er lakkert helt ned bør få PPF der. Heldigvis har i4 en plastlist nederst.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: daktari på onsdag 28. august 2024, klokken 22:47

Tror ikke det blir noe problem. Var ikke det på etron, ser ikke slik ut på iX, og heller ikke på ID.4 GTX som er lakkert helt ned, dog da ikke svart men i bilens farge. Det er ganske sikkert hard lakk, ikke soft farget plast som inni bilen.

Skjørtet stikker ut på ID.7. Og du kan gjerne kikke på noen biler som har gått noen km. Jeg har og ser problemet. På ID.4 har man ikke utstikkende skjørt og på GTX er eneste forskjellen at man har lakkert helt ned. Har eid 3 ID.4,også GTX og vet. Du kan prøve folie på ID 7,men vil tro den også vil bli skadet selv om det hjelper litt. Problemet er jo at sideskjørt stikker ut og følgelig vil steinsprut treffe det enklere enn uten. Men bryr man seg ikke så bryr man seg ikke og problemet er løst.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. august 2024, klokken 16:59Ettersom ID7 er litt lavere og lengre, med lavere luftmotstand, er den antakelig enda mer stillegående enn ID4. Spesielt i høy hastighet.
Komforten er absolutt god nok i ID4, men har jo EQC`en friskt i minne så enda bedre komfort er ikke feil.

Det jeg kunne tenkt meg fra ID7 er ventilerte seter. Derimot usikker på glasstaket som mangler gardin. Det ser unektelig tøft ut med elektrokromatisk dimming med knapp, men gardinen tar på sin side lys, demper akustikk og gir noe isolasjon på vinter. Kunne jeg velge ville jeg nok hatt gardin i ID7 også, men så lenge taket kan dimmes er det godt nok mtp barn i baksetet. Det er hovedpri.

Lengden på ID7 er heller ikke noe pluss for oss. ID4 har med sine 4,58m svært kompakte ytre mål ift innvendig plass. Det er en fordel på parkeringsplasser, i garasjen etc.

Akselavstand har også sine ulemper. På Ioniq 5 hadde vi lang akselavstand (mener den var 3 meter), og en merker på parkeringsplass at en utvendig kompakt bil plutselig oppfører seg som en mye større bil. Mer manøvrering. ID4 har både moderat akselavstand og god svingradius, som sammen med fullverdig 360 kamera gjør parkering veldig enkelt .

Dersom en hadde et gardin en kunne trekke for, tror du ikke at det ville vært i samme posisjon hele tiden? Jeg bare spør fordi jeg aldri har hatt gardin...eller om en kjører gjennom byer i Europa ville det jo vært gøy for de i baksetet å kunne se opp.

Er i hvert fall bra en kan bestille med vanlig metall-tak. Hvis ikke kunne en gjerne gamble på noe sånt aliexpress-ræl:

https://www.aliexpress.com/item/1005006529922472.html
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Med både elektrokromatisk dimming og gardin ville nok gardinen blitt brukt mindre. Ikke sikkert den ville blitt brukt overhodet på sommeren.

Har hatt gardin i et par biler, og for vår del merker jeg at den brukes. Noen ganger spør kidsa om den kan lukkes pga vinkel på sola, noen ganger åpner/lukker jeg selv avhengig av egne preferanser.

Min erfaring er at den er veldig fin å ha i blant. Skulle nok klart meg uten, men må jeg velge mellom elektrokromatisk dimming og gardin så ville jeg valgt gardin. Kidsa ville vært fornøyd med elektrokromatisk tipper jeg.
Uansett ingen showstopper, og jeg ville nok tatt med glasstaket. Kameraten jeg bistod nylig med kjøp droppet det, for han har ikke hatt glasstak før og var ikke interessert i å betale ekstra for det.
VW ID4 GTX 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA