Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trillingene har altså IKKE batterivarmer

Startet av tomrh, onsdag 19. desember 2012, klokken 17:14

« forrige - neste »

tomrh

Når man snakker med ikke-elbileiere om elbil og kulde slår alle de forutinntatte holdningene ut i full blomst. En bil basert på kun batteri i kulda?? Når bensin- og dieselbiler ikke får start, og de har jo "bare" et 12V batteri? Kunne tenke meg å avlive denne myten, for jeg merker jo at elbiler faktisk har noen fortrinn i kulda:

- Elbilen starter alltid, mens fossilbilenes 12V batteri flater ofte ut slik at de ikke får start.
- Jeg har 4,5 kW umiddelbar varmeeffekt i min imiev, mens fossilen må kjøres varm først
- Dieselen blir grøtete ved -23 grader, vil ikke starte. Ikke et problem i en elbil.
- Kupéen i elbiler er typisk mindre enn i en fossil og varmes fortere opp (har ikke med at det er elbil å gjøre)

Har ikke kjørt elbil i kaldere enn minus 15 her hittil, men er det noen som har kjørt elbil i skikkelig sprengkulde? Der fossilene må gi opp?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hkaspenberg

Jeg har kjørt elektrisk siden -99 og det har vært noen kalde vintre. Kewet'en med blybatteri gikk dårlig når det ble  under -10. I tillegg til at batteriene ytet dårlig i kulda så ble alt det mekaniske veldig tregt. Dessuten var bilen såpass glissen at all varmen fra Webastoen forsvant ut når man kjørte. Så den ble stor sett parkert hvis det gikk under -10. P106E med bensinvarmer var bedre i så henseende, samme med Think Classic. Nicad-bilene går rimelig bra i kulda, men Thinken hadde ikke Webasto og var kaaaaald  :o så vinteren 2010 gikk jeg til innkjøp et par remedier: En Mountain Works Fat Boy dunjakke av ekspedisjonstypen ...



... samt et 12V varmeteppe fra Biltema. Med Michelinmann-jakke og rompegrill ble også Thinken levelig i -15, og jeg kjører samme oppsett med iOn'en nå. Det beklagelige er at iOn'en ikke har stort bedre rekkevidde ved -15 enn jeg fikk ut av Think Classic, ihvertfall med litt lunk på varmeapparatet.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Kollegaen min i Tyskland kunne opplyse at hans Think Classic Li var eneste bilen som fungerte i byen hans i østtyskland da temperaturen sank under -22C i fjord vinter.

Han kjører daglig 15 mil med denne bilen uansett temperatur.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Kona lovpriser elbilene våre (PSA classic) om vinteren.
Som hun sier: "ALDRI startproblemer, i motsetning til de fordømte fossilbilene. Noe dårligere rekkevidde OK, men det kan man enkelt kompensere for (mentalt), men at bilen uforutsett bare står, det er ikke lett å gjøre noe med."
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sven erik

ja i 12-13 minus her gikk i-mieven bra mens bensin bilen  ville ikke starte

tomrh

Interessante erfaringer dette! Bare kjør på og fortell mer dere som har sprengkuldeerfaring med elbil. Har noen f.eks. opplevd at elbilen ikke ville lade pga. kulda, eller går det greit? Det skal jo være en Think på Trysil, en Ion på Oppdal, og hele tre i-miev i Tana iflg. statistikkene Grønn Bil. Steder med kaldt og barskt innlandsklima. Så noen må jo nødvendigvis ha ekstremerfaring med elbil og sprengkulde. Om de er på forumet er en annen sak.

I sommer da vi var i Longyearbyen tenkte jeg i mitt stille sinn at dette må jo være et ideelt sted for elbil? Selv i sprengkulde. Korte avstander der man likevel ikke rekker å kjøre varm fossilene (om man får start), motorvarmeplasser overalt der man kan lade med en tilpasset ladekladd, og ikke minst at man ikke forurenser i et sårbart miljø. Regner med man lar fossilene gå mye på tomgang når man først har fått start.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 03. desember 2012, klokken 22:54
Interessante erfaringer dette! Bare kjør på og fortell mer dere som har sprengkuldeerfaring med elbil. Har noen f.eks. opplevd at elbilen ikke ville lade pga. kulda, eller går det greit? Det skal jo være en Think på Trysil, en Ion på Oppdal, og hele tre i-miev i Tana iflg. statistikkene Grønn Bil. Steder med kaldt og barskt innlandsklima. Så noen må jo nødvendigvis ha ekstremerfaring med elbil og sprengkulde. Om de er på forumet er en annen sak.

I sommer da vi var i Longyearbyen tenkte jeg i mitt stille sinn at dette må jo være et ideelt sted for elbil? Selv i sprengkulde. Korte avstander der man likevel ikke rekker å kjøre varm fossilene (om man får start), motorvarmeplasser overalt der man kan lade med en tilpasset ladekladd, og ikke minst at man ikke forurenser i et sårbart miljø. Regner med man lar fossilene gå mye på tomgang når man først har fått start.

Nissan testet jo elbil på Svalbard i lang tid:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3026.0

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TB

Opplevde mandag 3.12 at oppstart i -17 C gav desse feil:
- lav batterinivå (GPS...)
- feil på ESP (to gule lys)
- vifta starta ikkje, ingen lyd / luft.

Slo av/på "tenning" tre gonger - så virka det som før, ingen ESP feil, og vifta starta som normalt.
Kraftig reduksjon i rekkevidde, ca 60 km - 38 km tok 11 prikkar, og det var estimert ca 22 i rest.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Sitat fra: Rio på mandag 03. desember 2012, klokken 23:00
Nissan testet jo elbil på Svalbard i lang tid:
Klimaet i Longyearbyen er jo slett ikke avskrekkende for elbil, ihvertfall ikke det siste året:
http://www.yr.no/sted/Norge/Svalbard/Longyearbyen/statistikk.html
Takket være global oppvarming?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA