Hva skal en gjøre med en død Model S?

Startet av tho, fredag 16. februar 2024, klokken 10:05

« forrige - neste »

tho

Hei

Etter 10 år ser det ut som jeg må gi opp min Model S. Etter at den har stått en stund pga problemer med luftfjæringen ser det ut til at hovedbatteriet har tatt kvelden også. Jeg skal selvsagt verifisere dette, men jeg er lei og vil ikke kaste mer gode penger etter dårlige, så hvis det koster mer enn ca 20k å fikse gidder jeg ikke mer. Jeg kjøper heller en ny bil enn å putte mer i denne.

Men hva skal jeg gjøre med en død model s? Jeg gidder ikke ha den i hagen. Er det folk som kjøper opp slike biler? 
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

TB

Forhåpentligvis er det bare 12V batteri som er defekt. Er hovedbatteri i orden vil det være "enkelt" å reparere bilen.

Har sett videoer Tesla Bjørn har laget der Elbilmek har kjøpt opp defekte biler for å reparere og selge dem.

Pris på salg av defekt bil er lav, da kjøper tar risikoen for reparasjoner.

Alt lar seg selge, bare prisen er rett.  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tho

Det er alltid lov å håpe  ;D Er jo veldig glad i bilen så det er trist. Men en eller annen plass må en si stopp  :'( Jeg har bestilt service hos tesla så vi får se.

Når det kommer til salgspris av en defekt bil er jeg selvsagt inneforstått med at den er lav. Kunne ikke med første øyekast ikke se noe tilsvarende på finn. Hadde vært litt gøy å høre fra noen som har solgt en defekt bil tidligere.

Eventuelt har jeg veldig lyst til å få bygd om til batteripakke til huset, har alltid trodd det skulle bli en stor greie men har ikke funnet noen som gjør det :D

Øyvind.h

Det er vel en del restverdi i bilen selv om den ikke er kjørbar? Så lenge batteripakken ikke er helt død og har usikker status er jo bare den verd en god del. Som nevnt over bør du få på 12V spenning og se om bilen våkner og lar seg lade.
Og ut over det er det mange deler på en slik bil som potensielt kan gjenbrukes/selges.

Sjekk om du får liv i den, og legg ut på Finn som delebil/vrak?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Coby

Hei,

Jeg vil også anbefale å få dette sjekket ut på verksted, men jeg (av egen erfaring) er usikker på om nødvendigvis Tesla er rette stedet å få det sjekket.
Jeg hadde aldri min bil inne hos dem til en sjekk i praksis, men tilbakemeldingen fra dem basert på min servicehenvendelse (hvor jeg la ved skjermbilde av de ulike feilmeldingene bilen gav) var at batteriet var ødelagt og at jeg måtte ha nytt - noe jeg kunne få til den nette sum av 190k (refurbished) eller 240k (fabrikknytt).

Feilmeldingene jeg fikk opp kom i denne rekkefølgen (først til sist):
DI_u014 - Kan ikke kjøre (Spenningsforsyning for lav)
GTW_q018 - Redusert effekt i elsystem (Kjøretøyet kan stoppe uventet)
GTW_w157 - Effekt redusert (Kjøretøysystemer slås av)
BMS_f017 - Service kreves (STOPP BILEN TRYGT)
BMS_w017 - Service kreves (STOPP BILEN TRYGT)
BMS_f017 - Service kreves (STOPP BILEN TRYGT)
BMS_w017 - Service kreves (STOPP BILEN TRYGT)
DI_u023 - For å deaktivere bakkestop (Trykk på bremsepedal eller akselerasjonspedal)
BMS_u018 - Det maksimale batterinivået er redusert (OK å kjøre - service nødvendig)

Etter tips fra en kollega så kontaktet jeg et lokalveksted her i Kristiansand (Vågsbygd Bilverksted) som ønsket å ta den inn for en nærmere titt. Etter ganske kort tid så kom de frem til at batteriet faktisk ikke var ødelagt, men at det var noen litt (for) store variasjoner i spenning i de ulike cellene. Noe som igjen sannsynligvis har stammet fra at jeg kjørte uten fungerende AC fra juli-desember (noe en servicetekninker hos Tesla sa til meg under en mobilservice i august at ikke var noe problem - jeg kunne bare skru det av og bruke vanlig klima i stedet..).
Løsningen deres var å nullstille hele bilens minne, og plutselig så tok den lading igjen og var kjørbar.
Det viste seg imidlertid å være flere små og større feil på bilen da de gikk over den, så den står fortsatt på verkstedet den dag i dag. Men siste nytt ang. batteriet er at den igjen ikke har tatt lading, og de er nå i gang med å rekalibrere battericellene og jevne ut spenningsvariasjonene, i håp om at det skal gjøre nytten. Noe de har tro på at det vil.

Jeg har dessverre ikke noe overslag på kostnadene knyttet til reparasjon av batteriet, men jeg har en totalkostnad for alle tingene de gjorde med den (frem til den på nytt ikke tok lading igjen):

- Ny bærekule og bærearm venstre foran
- Bytte fireveisventil
- Påfyll av gass til AC
- Bytte av slitasjedeler på den ene bakre DU (bare delene her kom på rundt 7000,-)
- Div. feilsøking og fiks av batteri
- Generell gjennomgang av hele bilens tekniske stand
(Da har bilen vært på verksted i 2 mnd, uten at jeg vet nøyaktig hvor mange timer de har brukt på den)
TOTALT: Kr. 71 500,-

Jeg vet ikke om det er til noen hjelp for deg eller ikke, men budskapet mitt er nå en gang at det kan være verdt å forhøre seg med et tredjepartsverksted som har kompetanse og utstyr til å sjekke opp i det for deg.
Erfaringen min fra Tesla er i hovedsak at de bare bytter ting, og sjeldent reparerer/fikser - noe som jo ofte kan være billigere og mer aktuelt for en eldre bil.

- Christine, S85 2015, 140 000km :)

Klykken

Selge deler er mye mer verdt enn å skrote den. Batteripakken er meget attraktiv selv om en modul eller to er gåen  :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

daktari

Sjekk Grønvold bildemontering, de kan muligens bistå da de selger mange biler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

MuskElBil

Sitat fra: tho på fredag 16. februar 2024, klokken 10:39Når det kommer til salgspris av en defekt bil er jeg selvsagt inneforstått med at den er lav. Kunne ikke med første øyekast ikke se noe tilsvarende på finn. Hadde vært litt gøy å høre fra noen som har solgt en defekt bil tidligere.

Ligger flere med lignende feil på finn.
Noen av de selges på auksjonen så om du følger med der får du et inntrykk av hva du minimum kan få ved et evt salg.
Ellers støttes forslag fra flere her, prøv å finn et frittstående verksted som kan Tesla/elbil.
Er det liv i MCU, sjekk feilmeldinger i service mode.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

tho

Veldig godt tips med Vågsbygd Bilverksted.  :+1:  Jeg skal høre med de, høres ut som de har kontroll på det. Tusen takk for alle andre tips. 

Etter å ha fått liv i 12v systemet er stående feil:
BMS_f071: Kan ikke starte bil, Service kreves
BMS_f030: Kan ikke kjøre, Lukk ladeportluke(???)
BMS_w086: Kan ikke starte bil, Service kreves
GTW_w042: Ladeport dekativert, Lading utilgjengelig.
GTW_w024: Ladestrømstyrke redusert, Service kreves.
GTW_w023: Kan ikke lade bil, Service kreves.

Så faktisk en hel annen rekke med feil enn deg Coby.

Legger ved bilder av service alert listen. Ser mer ut som en lader er død. Charger Missing in Action er jo ganske on point. Hm... skal se om det er en sikring til den.

Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

tho

Dette er nesten flaut. Fikk liv i gamlingen igjen. Sånn er det når en tar sorgene på forskudd, til mitt forsvar er de terror meldingene rimelig jævlige.

Viser seg at F88 var røket. Denne går til alt mulig, bl.a. lader.
Fant ut av det med å finne laderen i elektrotegningene og måle litt. Bytta F88 og bilen våkent uten feil.

Når det er sagt er jeg litt skeptisk til at den bare ryker men vi får se.

https://service.tesla.com/docs/ModelS/CircuitDiagram/2014.1_ModelS_LHD_Release.pdf

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

TB

Godt å høre.
Bruksverdi og potensiell salgsverdi er brått blitt mye bedre.  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

BMW850

Vet ihvertfall hva jeg gjør om jeg skulle på problemer. Batterielektro i Arendal eller andre. Ikke Tesla.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA