Hovedmeny

Tesla Vision

Startet av Contango, onsdag 14. februar 2024, klokken 22:09

« forrige - neste »

Klykken

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 28. mai 2024, klokken 09:03Dagens løsning vil aldri bli bra selv med Gud som software utvikler.
Hvordan kan du så bastant påstå det?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

daktari

Sitat fra: Klykken på tirsdag 28. mai 2024, klokken 09:51
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 28. mai 2024, klokken 09:03Dagens løsning vil aldri bli bra selv med Gud som software utvikler.
Hvordan kan du så bastant påstå det?

Krever store gjennombrudd innen AI-feltet "computer vision."

Min favoritt er jo det bildet av "occupancy network" fra Tesla som viser at bilen tror en glassdør ikke er en hindring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Klykken

Sitat fra: daktari på tirsdag 28. mai 2024, klokken 10:47Krever store gjennombrudd innen AI-feltet "computer vision."
Og det er helt umulig? Synes påstanden er ganske sammenlignbar med vedkommende som sa "internett vil aldri slå an" på 90-tallet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

daktari

Sitat fra: Klykken på tirsdag 28. mai 2024, klokken 11:19
Sitat fra: daktari på tirsdag 28. mai 2024, klokken 10:47Krever store gjennombrudd innen AI-feltet "computer vision."
Og det er helt umulig? Synes påstanden er ganske sammenlignbar med vedkommende som sa "internett vil aldri slå an" på 90-tallet.
Selvfølgelig ikke umulig. Spørsmålet er hvem, om og når.

Det er fler eksempler på flopper enn gjennombrudd etter store visjoner. Så hvis man liker å være bleeding edge med halvgode/-dårlige produkter så er det bare å slå seg løs.

Var forøvrig få som spådde at internett skulle ende som en søppelbøtte av bots, jug, polarisering og reklame.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: Otkristo på mandag 27. mai 2024, klokken 23:22Nyttig med sensor så lenge det ikke er Audi kvalitet. Kamera fremfor uss

Du har opprettet en youtube-kanal for å fabrikere "fail"-videoer om andre produsenter? Kan du da også ta med kameraet ut av bilen, og vise hvordan sensorene ser ut? For her kan du for alt vi vet, ha satt tape-bit over sensor.

Otkristo

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 28. mai 2024, klokken 19:51
Sitat fra: Otkristo på mandag 27. mai 2024, klokken 23:22Nyttig med sensor så lenge det ikke er Audi kvalitet. Kamera fremfor uss

Du har opprettet en youtube-kanal for å fabrikere "fail"-videoer om andre produsenter? Kan du da også ta med kameraet ut av bilen, og vise hvordan sensorene ser ut? For her kan du for alt vi vet, ha satt tape-bit over sensor.
Lev med det :police:

hELgenen

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 28. mai 2024, klokken 19:51

Sensorene kan ha fått en skade..en liten bulk fra f.eks steinsprut er alt som skal til. Event møkkete sensor osv. Vision sin ulempe,i Tesla utførelse, er jo mangel på kamera lavt foran. Har kamera foran og bak på egen bil og kunne nok klart meg kun med kamera,men de vanlige sensorene gjør at en til sammen får en bedre løsning. Tesla skal spare penger så de fjerner nok mer enn bra er mhp å få den beste løsningen. Synes dagens biler med kun vision fremstår som et tilbakeskritt mhp verdi for kunden.

Otkristo

Tesla sparer penger og kunder sparer penger og frustrasjon med park sensorer

Klykken

Alle biler har en eller annen feil av noe slag. Skal man tråle facebook for å fastslå at den ene bilen er bedre enn den andre så har man en gigajobb.

Fordelen med VW, Volvo, Polestar, Audi, Skoda etc. er at de har kamera OG USS. Feiler USS så har man fortsatt kamera. Feiler kamera så har man fortsatt USS. På Tesla har man altså bare kamera, og det er nok at det er snø ute så fungerer det ikke. Regn og mørke gjør også jobben vanskeligere. Samme med sol direkte på kamera.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

2ris

Sitat fra: Klykken på torsdag 30. mai 2024, klokken 10:06På Tesla har man altså bare kamera, og det er nok at det er snø ute så fungerer det ikke. Regn og mørke gjør også jobben vanskeligere. Samme med sol direkte på kamera.
Teller på knappene om det i det hele tatt er verdt å vurdere Model Y. Er det virkelig så ille? Det virker som det er veldig delte meninger når det gjelder Tesla Vision. Er det slik at jeg ikke kan regne med funksjonelle kameraer hvis jeg har kjørt et par timer på sølete vinterføre?

Min nåværende gamle bil har sensorer men ikke kamera. Sensorene feiler kun når den har stått over natten og de er dekket av frost/is

Otkristo

Sitat fra: 2ris på torsdag 30. mai 2024, klokken 20:45
Sitat fra: Klykken på torsdag 30. mai 2024, klokken 10:06På Tesla har man altså bare kamera, og det er nok at det er snø ute så fungerer det ikke. Regn og mørke gjør også jobben vanskeligere. Samme med sol direkte på kamera.
Teller på knappene om det i det hele tatt er verdt å vurdere Model Y. Er det virkelig så ille? Det virker som det er veldig delte meninger når det gjelder Tesla Vision. Er det slik at jeg ikke kan regne med funksjonelle kameraer hvis jeg har kjørt et par timer på sølete vinterføre?

Artig med brukere som i 1,5 år har mast om hvor elendig Tesla er pga diverse «mangler og som later som han skal kjøpe ny bil. Tipper han jobber hos en konkurrent jeg  😂👮

Otkristo

Sitat fra: Klykken på torsdag 30. mai 2024, klokken 10:06Alle biler har en eller annen feil av noe slag. Skal man tråle facebook for å fastslå at den ene bilen er bedre enn den andre så har man en gigajobb.

Fordelen med VW, Volvo, Polestar, Audi, Skoda etc. er at de har kamera OG USS. Feiler USS så har man fortsatt kamera. Feiler kamera så har man fortsatt USS. På Tesla har man altså bare kamera, og det er nok at det er snø ute så fungerer det ikke. Regn og mørke gjør også jobben vanskeligere. Samme med sol direkte på kamera.
Dette handler ikke om å tråle etter generelle feil og mangler, men å underbygge et argument om at park sensorer er ekstra utsatt for feil og skade. Folk kjører utrolig nok borti murer og vegger etc selv med parksensorer. Om vinteren dekkes de til med slaps og is. Samme med radar.
Hvis du veier opp fordeler og ulemper er det etter min mening totalt sett større fordeler med Tesla Vision enn tradisjonelle sensorer.

TJV

Parksensorer er vel ikke ekstra utsatt for feil? Steinsprut kan slå ut et kamera også, selv på siden. Er ikke akkurat skuddsikkert glass på de?
Har hatt flere biler med tradisjonelle sensorer og ingen har feilet hverken foran eller bak (nei, vi trenger ikke diskutere steinsprut på sensor/kamera bak, der er vi sikkert enig at det ikke forekommer). Har 2 biler med kamera i "grillen" foran samt sensorer, ikke steinsprut på noen.

Har dog opplevd radarfeil i tett snødrev når det har bygget seg opp snø foran.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

2ris

Sitat fra: Otkristo.
Hvis du veier opp fordeler og ulemper er det etter min mening totalt sett større fordeler med Tesla Vision enn tradisjonelle sensorer.
Vet ikke om jeg klarer å være et like stort geni som deg, men jeg prøver meg: "Tipper du jobber hos Tesla, jeg :)"

/sarkasme

Hadde vært ideelt om tråden holdt seg til temaet.

turfsurf

Sitat fra: Otkristo på torsdag 30. mai 2024, klokken 21:21Dette handler ikke om å tråle etter generelle feil og mangler, men å underbygge et argument om at park sensorer er ekstra utsatt for feil og skade. Folk kjører utrolig nok borti murer og vegger etc selv med parksensorer. Om vinteren dekkes de til med slaps og is. Samme med radar.
Nåja, har kjørt tett oppunder 1.000.000km med biler med parkeringssensorer, og ikke en av de har hatt feil eller skader på sensorene.

Så driftssikkerhetsmessig tror jeg ikke er noe stort problem. Snø og is er og ett større problem på kamera bak enn på sensorene.

Ellers måtte jeg gå tilbake og teste Vision på nytt igjen etter å ha gitt det opp etter første runde, siden mange her  mente det var så bra.

Må si at jeg ble positivt overrasket når jeg fikk testet grundig, gir en del info som man ikke får med UL sensorer. Så nå skal jeg teste litt mere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA