Hovedmeny

Elon Musk prorussisk?

Startet av sabb61, tirsdag 13. februar 2024, klokken 16:19

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 22. februar 2024, klokken 17:10
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 21. februar 2024, klokken 20:17
Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. februar 2024, klokken 17:47........
Derifra til å si at han er pro Russisk / pro Putin synes jeg er rart. At hans synspunkter på lang sikt vil virke slik er en annen sak.
If it walks like a duck, kwaks like a duck and Looks like a duck, it most likely is s duck [emoji1744]
Det er litt som å si at uaktsomt og forsettlig drap er det samme.  Å gjøre noe med intensjon eller grunnet mangel på konsekvensforståelse er ikke det samme.
Det er jo poenget at vi ikke kan vite. Dermed har ikke du noe bedre argument.

Jeg pleier å si, en gang er ingenting, to ganger kan være en tilfeldighet, tre ganger er ett mønster.
Oversatt, hadde dette vært første gangen Musk sa eller gjorde noe (eller i dette tilfellet unnlater å gjøre noe) hadde det ikke vært noen sak. Dessverre så ser en et stadig forverret mønster av uttalelser. Når en da ser firma han kontrollerer gjør ting som passer hans agenda er dette enda en indikasjon.
Ingen (hvertfall ikke jeg) sier Musk har egen direkte interesse av å støtte Putin, men det har nå vært flere tilfeller hvor han oppfattes slik. Det er ikke bra. Han er ingen hvemsomhelst og må derfor ta ekstra hensyn, dessverre virker det som han ikke tar hensyn i det hele tatt til noe annet enn egne innfall.

Det er mørke farvann han navigerer i.

Marzo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. februar 2024, klokken 17:47Derifra til å si at han er pro Russisk / pro Putin synes jeg er rart. At hans synspunkter på lang sikt vil virke slik er en annen sak.

At han ikke har gått ut og tydelig tatt avstand fra det er i seg selv bekymrende..
Da er det mer tenkelig at han støtter dem fremfor at han ikke evner til å forstå hvordan han fremstår i verdensbildet.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 22. februar 2024, klokken 18:47Jeg pleier å si, en gang er ingenting, to ganger kan være en tilfeldighet, tre ganger er ett mønster.
Oversatt, hadde dette vært første gangen Musk sa eller gjorde noe (eller i dette tilfellet unnlater å gjøre noe) hadde det ikke vært noen sak. Dessverre så ser en et stadig forverret mønster av uttalelser. Når en da ser firma han kontrollerer gjør ting som passer hans agenda er dette enda en indikasjon.
Ingen (hvertfall ikke jeg) sier Musk har egen direkte interesse av å støtte Putin, men det har nå vært flere tilfeller hvor han oppfattes slik. Det er ikke bra. Han er ingen hvemsomhelst og må derfor ta ekstra hensyn, dessverre virker det som han ikke tar hensyn i det hele tatt til noe annet enn egne innfall.

Jeg er enig i hvordan du tolker handlingene hans, og at de vil virke på en prorussisk måte.

Men jeg holder fremdeles fast vet at han ikke intensjonelt er prorussisk på det viset at han aktivt går inn for at Russland skal vinne krigen og ellers støtter Russland (Putin) i sine handlinger. Det har jeg ikke sett noen indikasjoner på.

At han er på ville veier er det dog ingen tvil om, han burde holdt seg lang unna alt som heter politikk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Marzo på fredag 23. februar 2024, klokken 12:42At han ikke har gått ut og tydelig tatt avstand fra det er i seg selv bekymrende..
Da er det mer tenkelig at han støtter dem fremfor at han ikke evner til å forstå hvordan han fremstår i verdensbildet.
Hvorfor er det ene mere tenkelig enn det andre? Som ihvertfall jeg har opplevd det har han lite empati og lite til ingen evne om å tenke gjennom konsekvensene av uttalelsene sine.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 23. februar 2024, klokken 15:08
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 22. februar 2024, klokken 18:47Jeg pleier å si, en gang er ingenting, to ganger kan være en tilfeldighet, tre ganger er ett mønster.

Jeg er enig i hvordan du tolker handlingene hans, og at de vil virke på en prorussisk måte.

Men jeg holder fremdeles fast vet at han ikke intensjonelt er prorussisk på det viset at han aktivt går inn for at Russland skal vinne krigen og ellers støtter Russland (Putin) i sine handlinger. Det har jeg ikke sett noen indikasjoner på.

At han er på ville veier er det dog ingen tvil om, han burde holdt seg lang unna alt som heter politikk.
Vi er ikke så langt unna hverandre, så mer argumentasjon er å spikke fliser. Men noen fliser er jo der.
 Jeg er enig i at deler av det Elon startet ut med om Ukraina «kan» baseres på en (naiv imho) tro på at det vil spare liv totalt sett. Men han gikk også inn i diskusjonen og sa at Russland har en historisk rett til Krim. I mitt hode blir det prorussisk.

I forhold til oss her i Norge blir det som å si at Danmark har et legitimt krav på Norge i dag fordi vi var underlagt dem i 400 år 🤷🏻

vinterdekk

Om jeg skal legge godviljen til så tenker jeg EM, og indirekte Tesla, kan være tjent på å være en Trump yndling dersom Trump vinner i år. Har ikke fulgt så mye med på hva Trump tenker om elbiler og fornybar energi, men det burde jo være noe de konservative var opptatt av for å bedre energisikkerheten. Man kan jo ikke fylle pickupene med vind og kullklumper men en Tesla Cybertruck kan lades med energi fra mange kilder.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 24. februar 2024, klokken 11:30Om jeg skal legge godviljen til så tenker jeg EM, og indirekte Tesla, kan være tjent på å være en Trump yndling dersom Trump vinner i år. Har ikke fulgt så mye med på hva Trump tenker om elbiler og fornybar energi, men det burde jo være noe de konservative var opptatt av for å bedre energisikkerheten. Man kan jo ikke fylle pickupene med vind og kullklumper men en Tesla Cybertruck kan lades med energi fra mange kilder.
Trump er pro gass, olje og kull, og er nok lite opptatt av miljøet i det store og hele...

Han kommer til å endre på Bidens støtteordninger for elbiler og ladeinfrastruktur. Kanskje han ikke gjør så mye med støtte til batteriproduksjon, da denne er pro-USA og Anti-utlandet i en og samme pakke. Og selv han forstår at business handler om å produsere og selge.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Jeg tenker ikke at Musk er pro russisk. Dvs jeg tror ikke han er tilhenger Putin og hans fremferd.

Utfordringen ligger for meg i medmenneskelige verdier.

Latterliggjøring av Zelenskyjs behov for bistand til å forsvare seg blir dobbeltmoral, mtp fordelene Tesla har hatt og har ved kreditter og subsidier. De har fått mye drahjelp for å komme ut av startgropa.
Jeg mener kreditter og subsidier har vært positivt for å tvinge frem endring, og jeg er takknemlig for at Tesla har sørget for å tvinge trauste produsenter til å levere gode elbiler. Men skal toppleder kaste stein bør stien være ren, og det er den ikke etter mitt syn.

Og hans fremferd opplever jeg at er en helt annen i 2024 enn den var når jeg var stor tilhenger (rundt 2011/12 til rundt 17-18-19 et sted). I 2013-2014 var han relativt tilgjengelig, og jeg oppplevde han som jordnær. I det store fellesmøtet i 2014 på Folketeateret syntes jeg han var sympatisk og visjonær. Fans som fikk taletid var derimot sjokkerende klønete, og det toppet seg med en som innledet med at han eide en xx fot båt før han stilte spørsmål til Musk.

Men så har det dukket opp den ene uttalelsen verre enn den andre. Alt fra frontalangrep på enkeltpersoner, til latterliggjøring av behov for hjelp til folk som bombes. Ved hver korsvei viser han holdninger som ikke samsvarer med mine verdier.
Det har vært litt kjipt å se selskap og ledelse endre seg såpass de siste 10 årene.
Kanskje media fordreier alt og det er en konspirasjon mot Musk og Tesla, men når kommentarene kan komme rett fra kilden ufiltrert og utolket er det ikke så lett å konkludere med det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Musk har mistet det helt. I min verden er han et dophode - dvs. en person som har mistet litt av selvkontrollen.
Han ytrer seg om så mye rart han ikke vet en døyt om i likhet med en viss annen amerikaner som tror han har svar på alt og kan fikse alt på et blunk.

Her er nok et eksempel :
https://www.aftenposten.no/verden/i/gE5l6a/elon-musk-paastaar-hormonell-prevensjon-gjoer-kvinner-overvektig-og-deprimert-ikke-riktig-kontrer-norsk-lege

Akkurat som alle oss andre kan han jo ha meninger om ting og tro ting - men forskjellen mellom oss og han er at mange faktisk tror han er smartere enn en lege i legespørsmål, og smartere enn oss andre når det kommer til internasjonal politikk, eller redningsaksjoner i grotter osv. Vi andre innser jo at vi ikke vet alt når vi ytrer oss - og blir ikke fornærmet og opprørt om noen sier oss imot. Men denne egenskapen ser ikke Musk å inneha, forsåvidt i likhet med den andre personen der borte i USA som vi helst ikke vil nevne navnet på.

https://e24.no/naeringsliv/i/69BLpL/musk-i-retten-bare-fordi-jeg-tvitrer-noe-betyr-ikke-det-at-folk-tror-paa-det

Vel - selvinnsikt mangler han i alle fall.

Jeg tror ikke verden trenger slike karakterer som etterhvert blir dyrket frem av mennesker med ennå mindre selvkontroll.  Som f.eks denne karen :

https://www.nrk.no/nyheter/marius-nilsen-_frp_-nominerer-elon-musk-til-fredsprisen-1.16771638

Jeg tror verden går til he.vete om folk bare følger etter mennesker uten å tenke selv.

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 24. februar 2024, klokken 20:44Jeg tenker ikke at Musk er pro russisk. Dvs jeg tror ikke han er tilhenger Putin og hans fremferd.

Utfordringen ligger for meg i medmenneskelige verdier.
100% enig i denne tolkningen.

arthur

En Asperger, som han vel er, har et helt annet følelsesregister (eller mangel på sådan) enn folk ellers så vanskelig å tolke, eller forstå, hva han mener om mangt og meget. En slik mann som i tillegg har enorme midler til sin disposisjon kan være direkte farlig, men behøver ikke å være det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

vinterdekk

Sitat fra: arthur på søndag 25. februar 2024, klokken 08:32En Asperger, som han vel er, har et helt annet følelsesregister (eller mangel på sådan) enn folk ellers så vanskelig å tolke, eller forstå, hva han mener om mangt og meget. En slik mann som i tillegg har enorme midler til sin disposisjon kan være direkte farlig, men behøver ikke å være det.

Synes det blir rart å skylde på asperger visst det er en politisk bevegelse som deler mye av de samme synspunktene.

Har ikke fulgt så mye med på hva EM skriver, men angående Ukraina så sammenfaller inntrykket med Trump sine holdninger om at krigen ikke er vårt problem og at en kjapp avslutning på Putins premisser er akseptabelt.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-65573756

arthur

Sitat fra: vinterdekk på søndag 25. februar 2024, klokken 12:43
Sitat fra: arthur på søndag 25. februar 2024, klokken 08:32En Asperger, som han vel er, har et helt annet følelsesregister (eller mangel på sådan) enn folk ellers så vanskelig å tolke, eller forstå, hva han mener om mangt og meget. En slik mann som i tillegg har enorme midler til sin disposisjon kan være direkte farlig, men behøver ikke å være det.

Synes det blir rart å skylde på asperger visst det er en politisk bevegelse som deler mye av de samme synspunktene.

Jeg har en viss, faktisk ganske mye, erfaring med hva det innebærer å ha den diagnosen (ikke selv eller nærmeste familie!). For øvrig "skylder" jeg ikke på noe, men nevner en mulig forklaring på hvorfor han ikke er som "alle andre", eller de som ikke har dette syndromet, en form for autisme.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

vinterdekk

Sitat fra: arthur på søndag 25. februar 2024, klokken 18:11
Sitat fra: vinterdekk på søndag 25. februar 2024, klokken 12:43

Jeg har en viss, faktisk ganske mye, erfaring med hva det innebærer å ha den diagnosen (ikke selv eller nærmeste familie!). For øvrig "skylder" jeg ikke på noe, men nevner en mulig forklaring på hvorfor han ikke er som "alle andre", eller de som ikke har dette syndromet, en form for autisme.

Kan man muligens forklare EM sin oppførsel med at han har aspergers, så kan man jo muligens dra fram narkotikabruken og barndommen hans mens man er i gang.

Men personlig så tenker jeg bare på han som en som deler verdenssyn med mange av de andre av høyrehaukene i USA.

Counterpointer

Sitat fra: vinterdekk på søndag 25. februar 2024, klokken 21:23Kan man muligens forklare EM sin oppførsel med at han har aspergers, så kan man jo muligens dra fram narkotikabruken og barndommen hans mens man er i gang.

Men personlig så tenker jeg bare på han som en som deler verdenssyn med mange av de andre av høyrehaukene i USA.
Har jobbet med mange titalls ungdommmer som har Asperger over de siste tjue årene og ingen av dem har noengang uttalt seg på noenmåte som kan tolkes som hverken høyrevridd eller prorussisk. At noen sliter med å tolke sosiale signaler og har andre typer behov samt trenger ro og system er ikke noe som forklarer Musk sin oppførsel og holdninger, de har han på tross av sin Asperger heller enn på grunn av.
Hvis han hadde hatt Prsonlighetsforstyrrele derimot så har jeg jobbet med flere som har elendige holdninger og ekstreme sympatier, men enda flere som ikke har det.

Er sterk motstander at noen skal bruke diagnoser for å unnskylde alt mulig🥺

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA