Hovedmeny

Y-priser øker

Startet av Mobileum, tirsdag 13. februar 2024, klokken 13:33

« forrige - neste »

Rosstopher

Forsikring, årsavgift, drivstoff, renter, parkering, etc er kostnader. Ingen av disse betyr at prisen på bilen øker, selv om de totale utgiftene øker.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

OlaM

Sitat fra: OlaM på lørdag 09. mars 2024, klokken 07:37Det var da voldsomt til flisespiseri.

Ingen falt for trollingen min, nesten.  :-\
'21 3LR

Mobileum

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 09. mars 2024, klokken 16:55Forsikring, årsavgift, drivstoff, renter, parkering, etc er kostnader. Ingen av disse betyr at prisen på bilen øker, selv om de totale utgiftene øker.
.. og de reelle finanankskostnadene vil ikke vise seg før bilen blir solgt, og ikke unormalt at disse kan beløpe seg til hundretusener av kroner. Hvordan regner man denne variabelen inn i prisen ved kjøpsøyeblikket?

@ OlaM: Jeg forstod ikke hvordan konsumsjon av fliser (flisespiseri) hadde med saken å gjøre... 😀
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

OlaM

Sitat fra: Mobileum på lørdag 09. mars 2024, klokken 17:11@ OlaM: Jeg forstod ikke hvordan konsumsjon av fliser (flisespiseri) hadde med saken å gjøre... 😀

Håpet på at noen skulle spikke litt fliser om hvordan jeg skrev flisespikkeri.
'21 3LR

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Vaduz

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 09. mars 2024, klokken 16:55Forsikring, årsavgift, drivstoff, renter, parkering, etc er kostnader. Ingen av disse betyr at prisen på bilen øker, selv om de totale utgiftene øker.

De er relatert til bruk, ikke kjøp.

Handyman

Rentekostnader er relatert til eierskap (bruk) og ikke kjøp.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tetif30

Sitat fra: vartli på fredag 01. mars 2024, klokken 19:03Da gikk prisen opp litt til ved at renta økte fra 0,99% til 1,99%.

La oss legge denne død, problemet ligger i innlegget. Helt feil å skrive «prisen». Skulle vært: «Da ble det dyrere å finansiere en Tesla Model Y. Lånerenta gikk opp fra 0,99% til 1,99%».
Finansieringskostnad og pris/vederlag er to helt forskjellige ting. La oss heller prate om noe av mer verdi, som hvordan prisene (ikke lånerenta..) på Model Y blir de neste 2-3 årene med fallende produksjonskost på batterier og økt konkurranse mellom bilmerkene.

Electric cars in Norway

Sitat fra: tetif30 på lørdag 09. mars 2024, klokken 23:53
Sitat fra: vartli på fredag 01. mars 2024, klokken 19:03Da gikk prisen opp litt til ved at renta økte fra 0,99% til 1,99%.

La oss legge denne død, problemet ligger i innlegget. Helt feil å skrive «prisen». Skulle vært: «Da ble det dyrere å finansiere en Tesla Model Y. Lånerenta gikk opp fra 0,99% til 1,99%».
Finansieringskostnad og pris/vederlag er to helt forskjellige ting. La oss heller prate om noe av mer verdi, som hvordan prisene (ikke lånerenta..) på Model Y blir de neste 2-3 årene med fallende produksjonskost på batterier og økt konkurranse mellom bilmerkene.
Godt poeng :+1: støttes

JorEl

...de neste 2-3 årene med fallende produksjonskost på batterier.

Fører til at TMY blir bedre, eller billigere, eller at Tesla tjener mer penger :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

RJK

Sitat fra: JorEl på søndag 10. mars 2024, klokken 08:14...de neste 2-3 årene med fallende produksjonskost på batterier.

Fører til at TMY blir bedre, eller billigere, eller at Tesla tjener mer penger :)
...eller en god kombo av 2 av 3 eller alle 3 forhåpentligvis!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tetif30

Sitat fra: JorEl på søndag 10. mars 2024, klokken 08:14...de neste 2-3 årene med fallende produksjonskost på batterier.

Jeg er ikke så sikker på om TMY blir så mye billigere, gitt at de kanskje må re-introdusere funksjoner de har fjernet på sin siste (M3) og fremtidige facelift MY. Da blir den automatisk bedre også, i mine øyne  :D  Men de fleste elbiler blir nok billigere per kWh.

https://www.motor.no/aktuelt/euro-ncap-vil-ha-tilbake-fysiske-knapper-og-spaker/267446

vartli

Det var da voldsomt til engasjement unøyaktigheten min lagde. Uansett, med både økt pris for noen uker siden og økt rente ved månedsskiftet, så vurderer jeg seriøst å gå for en brukt e-tron i stedet for ny TMY. Det er sikkert kunder nok til at de får solgt det de har på vei. Da er det jo bare god butikk for Tesla å ta disse grepene.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Vaduz

Sitat fra: Handyman på lørdag 09. mars 2024, klokken 23:08Rentekostnader er relatert til eierskap (bruk) og ikke kjøp.

Jada, teknisk sett, men da de ikke kan unngåes og er ikke faktisk knyttet til bruk for privatpersoner da klokka går uansett, så blir synonym for folk flest var det som var poenget.

Handyman

Sitat fra: vartli på mandag 11. mars 2024, klokken 12:46Det var da voldsomt til engasjement unøyaktigheten min lagde.
He he. Det var vel heller det at flere andre forsvarte unøyaktigheten, som skapte engasjement ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA