Her påstår Teslaen at den krasjer

Startet av Boikott My Ass, tirsdag 13. februar 2024, klokken 06:55

« forrige - neste »

daktari

Burde egentlig byttet navn på tråden, for oppsummeringen er at Tesla Vision ikke funker, kunden klagde da han ikke var kjent med at bilen ble levert uten parksensor. Vision kom 4 måneder etter mottak av bil.

Saken gikk helt til Forbrukerklageutvalget der kunden fikk vedtatt 30.000,- i prisavslag.

Tesla nekter å betale og har saksøkt/tar saken til rettsalen.

Herlig kundebehandling av Tesla!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TJV

Sitat fra: daktari på tirsdag 13. februar 2024, klokken 08:36Herlig kundebehandling av Tesla!

Tror jeg ville byttet ut ordet herlig med skremmende/forventet/vanlig.

Svarer stort sett aldri media (utenom når det er positive saker).

Her i Norge har vi løsninger som man prøver før rettsapparatet, men da skal Tesla vise at de mener den amerikanske standarden å dra det meste gjennom rettsapparatet er den eneste løsningen.

Men men, dette bør begynne å bli allmennkunnskap hos folk nå, så egentlig burde bare folk takke seg selv når de velger bilkjøp derfra. Burde nesten ikke kommet i "avisen", det er ingen nyhet at Tesla drar folk gjennom retten?
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Rosstopher

Sitat fra: TJV på tirsdag 13. februar 2024, klokken 09:09
Sitat fra: daktari på tirsdag 13. februar 2024, klokken 08:36Herlig kundebehandling av Tesla!

Svarer stort sett aldri media (utenom når det er positive saker).

Her i Norge har vi løsninger som man prøver før rettsapparatet, men da skal Tesla vise at de mener den amerikanske standarden å dra det meste gjennom rettsapparatet er den eneste løsningen.

Men men, dette bør begynne å bli allmennkunnskap hos folk nå, så egentlig burde bare folk takke seg selv når de velger bilkjøp derfra. Burde nesten ikke kommet i "avisen", det er ingen nyhet at Tesla drar folk gjennom retten?

Helt forferdelig kundebehandling, og fint at det belyses i media. Det er tydelig at folk syns Tesla har større fordeler enn ulemper selv om det kommer mange sånne saker i media, siden Model Y er tidenes mest populære bil på tross av massiv negativ omtale i en årrekke.

Og så burde det muligens komme en diskusjon på om hvilke muligheter bedrifter bør ha for å ta saker fra Forbrukerklageutvalget videre i retten.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

sjokomelk

Kunden har ikke lest kontrakten/avtalen/beskrivelsen på bilen han kjøpte og forstått hva denne betydde. Det er derfor Tesla tar saken videre til rettsapparatet for å få avklart dette og sette presedens. Etter parkeringssensorene ble fjernet har de vært ganske tydelige på nettsiden ved bestilling at de ikke finnes, og at funksjonen skal overtas av en kamerabasert løsning som kommer "i fremtiden".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hanche

Kanskje du trenger å få justert sarkasmedetektoren din?

Jeg leste det i hvert fall som sarkasme.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

daktari

Sitat fra: hanche på tirsdag 13. februar 2024, klokken 16:27

Kanskje du trenger å få justert sarkasmedetektoren din?

Jeg leste det i hvert fall som sarkasme.
Kan bekrefte det var ment sarkastisk. Er enig med TJV.

Nå kan man argumentere for at 30.000 for fungerende parksensor er litt mye, men det kunne jo Tesla løst i forliksrådet. Eg tipper de ikke møtte opp som vanlig.

Slikt sett er jo Teslas fremgangsmåte ganske forbrukerfiendtlig. Ikke finne løsning med kunde, så ikke møte til mekling, ikke søke forlik, bli dømt til å betale i Forbrukerklageutvalget, for så å anke inn i rettsapparatet til kostnader i 100.000-kronersklassen for begge parter, inkl store kostnader for rettsapparatet. Ren avskrekking og plaging av privatpersoner. Bagatellmessig kostnad i Teslas store regnskap.

Det var nok dette Musk mente da han sa "hardcore litigation team".
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 13. februar 2024, klokken 10:32Kunden har ikke lest kontrakten/avtalen/beskrivelsen på bilen han kjøpte og forstått hva denne betydde. Det er derfor Tesla tar saken videre til rettsapparatet for å få avklart dette og sette presedens. Etter parkeringssensorene ble fjernet har de vært ganske tydelige på nettsiden ved bestilling at de ikke finnes, og at funksjonen skal overtas av en kamerabasert løsning som kommer "i fremtiden".
Her var åpenbart Forbrukerklageutvalget helt uenig med deg, og tillegger Tesla alt ansvar.

elektro

At Tesla ikke er tydelige på ulempene ved dette i sin markedsføring er vel ikke så overraskende. Men jeg synes det har kommet alt for dårlig frem i media at nyere Tesla mangler parksensorer og radar, at viskerne går i ett sett osv. Jeg synes egentlig 30.000 er alt for lite kompensasjon, men antakelig er det nok til å dekke tapet dersom kjøperen selger bilen med én gang.

Nye Model 3 nærmest lovprises, selv om den i tillegg mangler hendler og fysisk girvelger. https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-nye-tesla-model-3/262378 Jaja.. det blir spennende å se første sak som følge av manglende bruk av blinklys, hovedlys, vindusvisker eller feil bruk av girvelger.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på tirsdag 13. februar 2024, klokken 21:08Jaja.. det blir spennende å se første sak som følge av manglende bruk av blinklys, hovedlys, vindusvisker eller feil bruk av girvelger.
Tipper det blir veldig lite. Ser lite klaging på bryterne av de som eier bilen. Hovedlysene er vel ikke noe problem, girvelger ihvertfall ikke. Og viskerne har jeg ikke større eller mindre problemer med enn på e-tron.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. februar 2024, klokken 06:01
Sitat fra: elektro på tirsdag 13. februar 2024, klokken 21:08Jaja.. det blir spennende å se første sak som følge av manglende bruk av blinklys, hovedlys, vindusvisker eller feil bruk av girvelger.
Tipper det blir veldig lite. Ser lite klaging på bryterne av de som eier bilen. Hovedlysene er vel ikke noe problem, girvelger ihvertfall ikke. Og viskerne har jeg ikke større eller mindre problemer med enn på e-tron.

Det er vel stort sett entusiaster som har vært tidlig ute og kjøpt disse Model 3'ene så det er ikke rart de ikke klager, men at det er en viss ulempe at man må lokalisere knappen på rattet for å bruke lyshornet for å kunne varsle noen eller blende hurtig opp- eller ned, er det vel ikke noe å diskutere? Det samme gjelder viskerne og ikke minst blinklysene. Girvelgeren er sikkert til å leve med, helt til noen kjører ned noen. Eller kjører i vannet fra en brygge....

At viskerne dine fungerer fint for deg er veldig interessant hvis du har Tesla Vision @turfsurf. Vil det si at oppslag som dette er helt ubegrunnet? https://insideevs.com/features/706288/tesla-auto-wiper-problem-musk/

(På min gamle Model S facelift var hovedproblemet med viskerne, foruten manglende regnsensor, at de ikke klarte å rengjøre hele ruta. Sånn at man fikk den kjente haifinne effekten. Samt at ruta på passasjersiden stort sett alltid var litt møkkete. Dette er i sterk kontrast til de adaptive viskerne på e-tron som er en fryd. I den grad det er relevant, men siden du nevner dem spesielt. De vanlige viskerne til Audi er vel ikke noe å skrive hjem om, annet enn at de gjør akkurat det de skal når de skal. Og ikke ellers.)

Problemet her er vel at Tesla tjener store penger og markedsføres- og omtales som ledende på teknologi. Mens de stadig fjerner sikkerhetsfunksjoner. Noen helt åpenlyst. Andre mer i det skjulte.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på onsdag 14. februar 2024, klokken 18:41
Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. februar 2024, klokken 06:01Det er vel stort sett entusiaster som har vært tidlig ute og kjøpt disse Model 3'ene så det er ikke rart de ikke klager, men at det er en viss ulempe at man må lokalisere knappen på rattet for å bruke lyshornet for å kunne varsle noen eller blende hurtig opp- eller ned, er det vel ikke noe å diskutere? Det samme gjelder viskerne og ikke minst blinklysene. Girvelgeren er sikkert til å leve med, helt til noen kjører ned noen. Eller kjører i vannet fra en brygge....

At viskerne dine fungerer fint for deg er veldig interessant hvis du har Tesla Vision @turfsurf. Vil det si at oppslag som dette er helt ubegrunnet? https://insideevs.com/features/706288/tesla-auto-wiper-problem-musk/

(På min gamle Model S facelift var hovedproblemet med viskerne, foruten manglende regnsensor, at de ikke klarte å rengjøre hele ruta. Sånn at man fikk den kjente haifinne effekten. Samt at ruta på passasjersiden stort sett alltid var litt møkkete. Dette er i sterk kontrast til de adaptive viskerne på e-tron som er en fryd. I den grad det er relevant, men siden du nevner dem spesielt. De vanlige viskerne til Audi er vel ikke noe å skrive hjem om, annet enn at de gjør akkurat det de skal når de skal. Og ikke ellers.)

Tror jeg stoler mere på eiere av biler enn folk som ikke har eid en selv. Greier jo å betjene f.eks ACC fra rattet, så da greier jeg ikke helt å se at lyshornet skal være ett problem heller. Det er jo ikke sånn at knappene hopper rundt om kring.

Å hva har å kjøre i vannet eller på noen med girvelgeren å gjøre. Det klarer folk tydeligvis å gjøre med stalks også. For noe vås.

Når det gjelder viskerne er det tydeligvis mange forskjellige opplevelser. Jeg kan bare si hvordan de virker for meg og andre jeg kjenner med Y og 3. De er ikke perfekte, men det er de ikke på e-tron eller andre biler jeg har hatt heller. Om vinteren blir det ofte til at jeg kjører med viskerne av og trigger de ved behov uansett hvilken bil det gjelder. Det var ett problem med tvungen auto på Tesla om vinteren, det har de heldigvis skjønt og fjernet.

Rent funksjonelt så gruser ihvertfall Teslaen e-tron med vanlige viskere, siden Tesla har oppvarming av viskerne som holder de myke og isfrie. E-tron sine viskere pakker seg med is med en gang og klarer ikke å holde ruta ren.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Sitat fra: elektro på tirsdag 13. februar 2024, klokken 21:08Men jeg synes det har kommet alt for dårlig frem i media at nyere Tesla mangler parksensorer og radar, at viskerne går i ett sett osv.

Tesla har f.eks ikke hatt regnsensor siden 2016. Nå er det snart ett år siden de kuttet parkeringssensorer og baserer seg på kameraene. Parkeringshjelp har de jo omsider nå, om så under pari hva man er vant med. Sånn sett har de "parkeringssensorer", men ikke USS som de fleste andre har.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Tesla har gått fra hightech til lowtech. De stripper alt for å få ned pris og folk hopper på....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Rosstopher

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 16. februar 2024, klokken 09:13Tesla har gått fra hightech til lowtech. De stripper alt for å få ned pris og folk hopper på....

Vet ikke om jeg vil kalle det low tech det de holder på med. Altså reduksjon i antall sensorer er selvfølgelig for å spare penger, men jeg vil heller påstå at overgangen fra mange sensorer og lite datakraft for å tolke input til få sensorer og mye datakraft til å tolke input er mer high tech.

Jeg husker maskinene jeg jobbet med for 20 år siden, som allerede da var mange år gamle, og som hadde en overflod av sensorer, og trengte minimalt med datakraft for å drive de. Jeg vil ikke si at de er mer high tech enn dagens tilsvarende maskiner som klarer seg med en tiendedel av sensorene, men som krever en del elektronikk for å virke.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA