Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ingen hurtiglader i Melhus :(

Startet av el nino, onsdag 19. desember 2012, klokken 09:46

« forrige - neste »

el nino

Jeg har en tid fulgt med på dette forum, fordi jeg har bestilt en Leaf i desember og vil komme evt. problemer i forkjøpet. Jeg synes det er overraskende mange små og store problemer med disse nye bilene, som f. eks. startvansker, fravær av varme både i kupé og ratt, hyling og ulyder i forstilling og vannpumpe, dører som ikke kan åpnes, katastrofalt dårlig carwingsapp, dårlig understellsbehandling, Og det siste: Dårlig erfaring med Leafhjelpen. >:(
Det kan da ikke forlanges at man skal være elektroingeniør eller mekaniker for å kjøpe denne bilen?
Jeg har i flere år kjørt min Think som selvfølgelig ikke er så teknisk avansert som Leaf, men den fungerer og starter, det er bare å plugge den inn, og ta ut ledningen når den er 100% ladet. :D
Jeg begynner å få kalde føtter, har enda ikke betalt bilen og er glad for at jeg enda ikke har solgt Thinken. Den kan uansett bli god å ha som bil nr. 2 hvis jeg tar sjansen på en Leaf.
Hva med dere som har kjøpt------noen som angrer?

ravn

Nå har jeg hatt bilen i straks ett år og i dag var første gang jeg har opplevd problemer.
Angrer på ingen måte på kjøpet, men ganske missfornøyd med behandlingen jeg fikk av Nissan i dag.
Bare glad at dette skjedde hjemme og ikke mens jeg var på langtur.

Det er et par småting som irriterer meg. Som interiørfargen, at man må trykke på touchscreenen for å bekrefte at man ikke skal bruke touchscreenen under kjøring, mangel på SoC måling (med tilhørende guessometer som er ubrukelig), carwings som slutter å virke fra tid til annen, all plinging og piping, at ryggekamera blir skittent etter noen få meter på veien og autoinnstillingene varmeapparatet, for å nevne noe.

Men på en annen side så er det den beste elbilen jeg noen gang har hatt!

Men spør meg igjen etter at jeg har fått igjen bilen, for om det skal drøye ukesvis som jeg ser andre har opplevd så skal du se at missnøyen blir større!
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

jkirkebo

Sitat fra: el nino på mandag 03. desember 2012, klokken 16:20
Jeg har en tid fulgt med på dette forum, fordi jeg har bestilt en Leaf i desember og vil komme evt. problemer i forkjøpet. Jeg synes det er overraskende mange små og store problemer med disse nye bilene, som f. eks. startvansker, fravær av varme både i kupé og ratt, hyling og ulyder i forstilling og vannpumpe, dører som ikke kan åpnes, katastrofalt dårlig carwingsapp, dårlig understellsbehandling, Og det siste: Dårlig erfaring med Leafhjelpen. >:(
Det kan da ikke forlanges at man skal være elektroingeniør eller mekaniker for å kjøpe denne bilen?

VI er nok mange som ikke har hatt problemer også. Jeg har ikke hatt et eneste ett, bilen skal tilbake til forhandleren for første gang nå på service (1 år, 1 mnd. og nesten 20.000km). Jeg har varme overalt, CarWings fungerer helt fint, bilen starter alltid, det er ingen ulyder noe sted og dørene kan alltid åpnes.

Det er nok her som de fleste andre forumer, man hører fra de som har problemer mens de som ikke har noen problemer sjelden kommenterer "problemtrådene".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: el nino på mandag 03. desember 2012, klokken 16:20
Jeg har en tid fulgt med på dette forum, fordi jeg har bestilt en Leaf i desember og vil komme evt. problemer i forkjøpet. Jeg synes det er overraskende mange små og store problemer med disse nye bilene, .......
Jeg har i flere år kjørt min Think som selvfølgelig ikke er så teknisk avansert som Leaf, men den fungerer og starter, det er bare å plugge den inn, og ta ut ledningen når den er 100% ladet. :D

Du har ikke lest Think forumet da ??? 
Føles ikke akkurat som Think er problemfri ved å lese der - og det selv med betydelig færre biler enn Leaf i drift.

Det nok bare det at det er problemene som rapporteres her.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

gbzdoc

Jeg er også lykkelig eier med feilfri bil så langt. 22.000 km tilbakelagt første året og første service (til kun 2500,-) skal gjennomføres på torsdag.

Lengste tur: 320 km - null stress med hurigladere langs ruta.

Men Carwings fra App slutta å funke for første gang for meg i dag, men det gjelder kanskje alle?

Bilen er helt ypperlig den, så lenge rekkevidden er tilstrekkelig for eierens behov ;)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på mandag 03. desember 2012, klokken 23:01
Men Carwings fra App slutta å funke for første gang for meg i dag, men det gjelder kanskje alle?

Virker sånn, slutta å virke her også. Men det gikk fint å starte varmen fra nettsidene, så ingen krise foreløpig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ravn

Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. desember 2012, klokken 23:03
Virker sånn, slutta å virke her også. Men det gikk fint å starte varmen fra nettsidene, så ingen krise foreløpig.

Bare ikke gjør det dersom den ikke står tilkoblet strøm. Nå virker det jo som det er mange som har problemer med å få start på bilen etterpå, og iallefall 3 som har havnet på verksted.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Hamar

Hei!
Det er nok stort sett feil som blir tatt opp på ulike forum, og derfor kan det virke som om det er uforholdsmessig mye feil. Det gjelder nok de fleste fora enten det gjelder Leaf, andre biler eller helt andre ting.

Vi har hatt vår Leaf i 9 måneder og kjørt ca 11.000 km. Så langt har det ikke hatt noen feil. Bilen starter og det er helt grei varme i den selv nå når vi har 18 - 20 minus.

En dag forrige uke kjørte vi Hamar - Oslo - Hamar (totalt 290 km) med piggdekk og 4 personer i bilen. Våt vegbane og temperatur mellom +2 og -2. Med hurtiglader på Minnesund og litt lading i Oslo var det helt uproblematisk å gjennomføre turen. Guessometeret viste fortsatt 45 kilometer igjen når vi kom hjem. På den turen sparte vi mer i bompenger enn vi betalte for hurtiglading....

Vi kan absolutt anbefale elbil. Etter hvert som hurtigladerene nå dukker opp, er bruksområdet (aksjonsradiusen) blitt mye større enn vi så for oss når vi bestilte Leaf'en.
Rød Leaf - mars 2012
Reservert Tesla Model 3
Hamar

cra

Jeg angrer på ingen måte at jeg kjøpte bilen, og som det påpekes er det mest feil som blir tatt opp i forumet, for det er jo da man trenger hjelp. Å skryte av det som funker hele tida hadde bare blitt slitsomt; det hadde drukna de trådene der noen trenger hjelp.  ;)

Er enig i de irritasjonsmomentene som ravn summerer opp, men det skal sies at nå som det har vært tørt vær i et par uker har ryggekameraet funket som en drøm!  :D  Det skulle ha vært en spyler på det. KAnskje er det mulig å koble seg inn på bakrutespyleren og legge ut ei dyse? Eller en liten "visker"; en liten servo koster ikke mange kronene, og det kan sikkert lages i en pakke man bare "klipser på" uten å lage noen form for hull e.l. i bilen. :)

Det største ankepunktet har egentlig vært ukevis med nedetid på carwings, men den feilen sitter ikke i bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

mandresen

Heisan
Enig i det som står over her at det er bare problemer som rapporteres, så det føles ut som det er bare problemer.
Jeg har hatt min Leaf i 9 mnd med 11000km på telleren og ikke et feilslag av noen art, alt virker perfekt. Kan jo nevne at nå i kulda så knirker det i foringene foran over fartsdumpene, men det er vel bare kald gummi. Det har jeg hatt på andre nye biler også.
En annen følt opplevelse er hvor godt det er å starte elbilen i kulda, bare trykk på knappen og kjør. Med dieselpurka så var det alt annet enn behagelig å starte i 15-18 minusgrader. Bilen hostet og harket, fylte rommet til gutten vår med vondt lukt (bilen står parkert rett utenfor vinduet til rommet) og det hørtes ut som det var metall mot metall oppi motorrommet. Dette slipper vi nå :-)

Vi stortrives med bilen og bytter ikke tilbake for alt i verden. Trenger vi mer rekkevidde i fremtiden så bytter vi til Tesla.

MVH
Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Aspiranten

#10
Kjempefornøyd med min Leaf, og det er helt uinteressant å bytte den ut. Kanskje når det kommer andre elbiler på markedet. Jeg er selvsagt mindre fornøyd med knirkingen - men jeg har aldri eid en problemfri bil sålangt, så det er vel bare sånn det går.

Det som blir mest spennende nå er å se hvordan Nissan løser det. Enten via garanti, eller tvunget via det særnorske rettsystemet (forbrukerrådet). De løftet ikke en finger når jeg var 2.5 time på verkstedet i dag ihvertfall, men det var en annen forhandler enn den jeg foretrekker å bruke så vi får se hva som skjer videre.

Hadde en ødelagt setebeltesensor i sommer, og den ble byttet raskt av Vestlandske Auto i Ålesund. Jeg er meget fornøyd med den forhandleren, og føler meg profesjonellt mottatt der.
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 04. desember 2012, klokken 14:38
Hadde en ødelagt setebeltesensor i sommer, og den ble byttet raskt av Vestlandske Auto i Ålesund. Jeg er meget fornøyd med den forhandleren, og føler meg profesjonellt mottatt der.

Jeg er også veldig fornøyd med Vestlandske så langt; Bjørn gjør i alle fall at jeg føler meg godt ivaretatt. Var ikke lenge etter at jeg gjorde ham oppmerksom på carwingsproblemet før det kom på stell (om det var 100% hans fortjeneste eller om det var litt tilfeldig skal jeg ikke uttale meg om). I retur snakker jeg varmt om bilen når jeg kan, og det skulle ikke forbause meg om jeg har hatt en aldri så liten finger med i spillet på at par salg jeg også, og flere kan det bli. :)

Det skal være sagt at jeg ikke var i nærheten av fornøyd med service og priser der når det gjaldt Think'en, men det har kanskje med det å gjøre at det er en bil de ikke har solgt selv, og at den er "utdøende"; de ønsker ikke å bruke ressurser på å holde seg oppdatert på den/det tar lang tid for dem å finne løsninga poå problemer med den. Restultatet ble at jeg begynte å fylle vann selv, og har også skiftet akslinger (en foran og hele bak) selv. Og det har jeg forsåvidt spart store penger på og lært mye av, så det ble til det beste det også. :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

marton

Har hatt Leaf i 3 uker nå og er strålene fornøyd. Jeg tror de som leser litt på forumet er forberedt på at ingen biler er feilfrie.. Jeg er ikke bekymret for problemer som er relatert til ting som er sammenfallende i alle typer biler.. Er verre om flere hadde begynt å skrive om kraftig reduserte kjørelengder osv, pga problemer med batteri eller fremdrift.

/Frode
Tesla Model S P85+, 25 000km/år
Nissan Leaf, Nov 2012 - Mars 2015, 16 000km/år
Kjøp din tesla her:  http://ts.la/frodemarton7393
Bømlo, Hordaland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA