Lading i sameie

Startet av Thorebg, tirsdag 13. februar 2024, klokken 06:29

« forrige - neste »

TB

https://elbil.no/om-lading-i-borettslag-og-sameier/
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/etablering-av-ladepunkt-kostnadsfordeling-ved-leie-av-ladeinfrastruktur/id2835317/
SitatPrivate parkeringsplasser

Lovene gir den som har en privat parkeringsplass – på visse vilkår - en rett til å etablere ladepunkt på sin parkeringsplass. Dette gir også en rett til å få etablert nødvendig infrastruktur slik at man får satt opp ladepunkt.

Kostnader til etablering av infrastruktur som til syvende og sist vil tilfalle boligselskapet, vil som hovedregel være felleskostnader som skal fordeles på alle. Styret eller boligselskapet kan ikke stille som vilkår for å gi samtykke til å etablere ladepunkt at kostnadene kun skal fordeles på de som får etablert ladepunkt. I proposisjonen er det (på side 20) presisert at kostnadsfordelingsprinsippet heller ikke kan omgås ved at boligselskapet for eksempel krever inn høyere kostnader for bruk av strøm enn faktisk bruk.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

arthur

En proposisjon er et forslag (trolig fra engelsk to propose), men hva står det i loven?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

TB

Det er lenket til en tolkningsuttalelse som Huseierne Huseiernes Landsforbund har bedt om pga. loven ikke er klar nok på dette punkt. Tolkningsuttalelsen peker da på forarbeidet til loven for å komme frem til hvordan loven skal tolkes.

SitatTolkingsuttalelse til burettslagslova § 5-11 og eierseksjonsloven § 25 a. Saken gjelder spørsmål knyttet til kostnadsfordeling ved leie av ladeinfrastruktur i borettslag og sameier.

Vi viser til e-post 19. november 2020 med spørsmål knyttet til kostnadsfordeling ved leie av ladeinfrastruktur i borettslag og eierseksjonssameier.
Lørenskog

arthur

Her påstås det f.eks at; "Boligselskapet har anledning til å helt fritt sette prisen selv."

https://support.smartly.no/hc/no/articles/4413775796241-Hvordan-fastsette-pris-pr-for-lading-i-boligselskap

Jeg finner ikke noe noe sted som fratar et styre til å selv bestemme hvilken kraftpris man må betale.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/etablering-av-ladepunkt-kostnadsfordeling-ved-leie-av-ladeinfrastruktur/id2835317/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

TB

Er ikke jurist, usikker på hva som er "riktig" etter lovverket.

Men, uansett lovverk, artikkel hos Smartly bekrefter også at prisen bør ikke settes for høyt. Blir prisen for høy vil få beboere lade hjemme. Effekt avgift vil da utgjøre en stor andel av strømprisen.

Var et eksempel på forumet med en som alene måtte dekke alle kostnadene. Det ble dyrere enn hurtiglading.

Ved at installasjonen fordeles på alle og ikke bare de som lader vil strømprisen kunne holdes lavere. Så lenge infrastruktur er på plass vil den komme til nytte for de som lader både lite og mye.
Lørenskog

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Thorebg

Tar man utganspunktet i kostnadsfordelingsprinsippet og at infrastruktur til lading er definert som en felleskostnad så lenge man har tilgang på parkeringsplass.

Her tar jeg utgangspunkt i et sameie og alle boliger har privat parkeringsplasser.

Kriterie 1:
Om infrastrukturen er nedbetalt med felleskostnader, da er også vedlikehold av infrastruktur en felleskostnad?

Kriterie 2:
Ladeboks er en privat utgift, knyttet direkte til personen som kobler seg opp eller ikke.

Så her kommer poenget mitt som jeg mener etter kriteriene over, gjør det veldig vanskelig for et sameie å forsvare pålegg for ladrkostnadene. Hva kan dette påslaget da dekke? Det er ikke ladeboksen, det betaler bruker. Det er ikke infrastruktur, det er nedbetalt med fellesutgifter. Hvor skal da overskuddet fra lading gå? Det kan ikke gå til felles konto sammen med «potten» til sameie, da dette strider direkte mot

« Styret eller boligselskapet kan ikke stille som vilkår for å gi samtykke til å etablere ladepunkt at kostnadene kun skal fordeles på de som får etablert ladepunkt. I proposisjonen er det (på side 20) presisert at kostnadsfordelingsprinsippet heller ikke kan omgås ved at boligselskapet for eksempel krever inn høyere kostnader for bruk av strøm enn faktisk bruk.»

Om overskuddet fra lading går til felleskassen, blir det noen få som betaler mer enn andre til ting som skal bli fordelt etter kostnadsfordelingsprinsippet.

Så etter det jeg har greid å tolke, skal et borettslag eller sameie være veldig forsiktig med å ta påskud for strøm med kriterier 1 og 2 som jeg brukte. De skal ikke melke de som lader.

Eller tar jeg helt feil nå?

Ingeniøren

Noen har kanskje fått jobben med å fakturere for lading / administrere dette og får et honorar som finansieres av påslaget i pris ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Thorebg

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 20. februar 2024, klokken 15:28Noen har kanskje fått jobben med å fakturere for lading og får et honorar som finansieres av påslaget i pris ?

I mitt tilfelle, bruker vi circleK sine ladere. De som har betalt ca 18.000kr betaler en månedlig kostnad for at de drifter fakturering osv:

Sitat fra circleK: «   Easee Charge måler nøyaktig strømforbruk gjennom den innebygde strømmåleren, og dette sammen med vår driftsløsning gjør at vi kan fakturere hver enkelt bruker basert på deres forbruk og kWt-pris satt av boligselskapet.  »

I mitt eksempel, har styret satt prisen til 2.4kr per kWh.

Om vi bare tar spotprisen for Januar som et eksempel, så betalte jeg en pris på 1.44kr per kWh, inkludert nettleie og fastledd.

Jeg hadde da hatt en kostnad for kjøring til og fra jobb, på ca 430kr for en hel arbeidsmåned.

Med styret sin fastpris på 2.4kr per kWh hadde jeg betalt 720kr. Altså de hadde hatt en fortjeneste på nesten 300kr. Denne forskjellen hadde vært enda større i en sommer måned, for de har hatt samme fastpris siden mars 2022, hele året rundt på 2.4kr.

300kr høres kanskje ikke mye ut, men når vi betaler en fellesutgift på 3100kr i måneden, så er faktisk en økning på 300kr ganske mye.

Jeg mener dette er ren melking av alle som bruker elbil lader i mitt eksempel.

Ingeniøren

Høres ut som en sak på årsmøtet hos dere. Gå en runde med naboer og sørg for et 2/3 flertall med god dok på pris på dette. Styret kan bestemme det samme som årsmøtet men skaffer du 2/3 flertall må vel styret gi seg. Dere har kanskje vedtekter som sier noe om dette.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Orbit

Sitat fra: Thorebg på tirsdag 20. februar 2024, klokken 16:05I mitt eksempel, har styret satt prisen til 2.4kr per kWh.

Om vi bare tar spotprisen for Januar som et eksempel, så betalte jeg en pris på 1.44kr per kWh, inkludert nettleie og fastledd.
Jeg regner med at den prisen du sammenligner med her (1,44 kr/kWh) er hva du betaler hjemme hos deg selv. Ut fra tallene du oppgir, har du ladet 300 kWh i måneden. Noen momenter i den sammenheng:
  • Får garasjesameiet strømstøtte? Dette er avhengig av hvordan det er organisert, og at det også er meldt inn riktig til netteier. Uten støtte blir strømmen naturlig nok dyrere.
  • Lading (uten tidsstyring) har en tendens til å være på ettermiddag/tidlig kveld, som ofte samsvarer med de aller høyeste timeprisene - enda mer enn forbruket hjemme. Det drar opp snittprisen.
  • Effektleddet kan bli relativt stort i et ladeanlegg uten lastbalansering. Dersom de (fleste) bilene som er der lader samtidig i alle fall tre dager i måneden, kan bidraget per bil til effektledd alene bli 50-200 kr/mnd, veldig avhengig av hvilken netteier dere er tilknyttet. Fordelt på "kun" 300 kWh, kan dette gi et betydelig tillegg per kWh.

Dersom du kan få en kopi av strøm- og nettleieregningene for garasjene for noen måneder, blir lettere for deg å se hvordan kostnadene ligger an.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Thorebg

Takk, godt tips.

Men ironisk nok, har jeg telt rundt 5 ladeboksen av 120 plasser her. Tror andre også syns det er dyrt, er flere elbiler som står på plassen uten at de har skaffet seg lader.

Men kopi av strømregning er er godt tips.

Eksempelet mitt var fra forrige sted jeg bodde ja, men selv på kveldstid / peaks på tiden kommer du ikke over 2.4kr per kWh selv uten strømstøtte er dette svært sjeldent.

TB

Trådstarter må avklare hva som ligger bak 2,40 kr pr kWh.
Generelt bør alle styrer i sameie og borettslag tydelig informere om hvordan prisen regnes ut, for å unngå misforståelser og misnøye.

En naturlig bakgrunn kan være kostnader til effektavgift og administrasjon som dekkes inn via strømprisen.
Ved få har anskaffet lader blir forbruket lavt og pris pr kWh blir høy.

Da vil det være noen spørsmål å ta opp:
- Kan effekten settes ned, om anlegget er dimensjonert til 120 stk, men 5 benytter anlegget vil det trolig kunne redusere effektavgiften en del?

- Kostnad til administrasjon settes til en fast kost pr mnd, ikke koblet til kWh pris.
- Sett prisen på strøm stil en pris nærmere faktisk pris på strømmen.

Vurder også å gjøre avregningen selv, bare 5 stk er ikke mange, bør være enkelt å avregne selv - om avtalen med leverandør åpner for det?
Jeg avregner 50 stk selv. Det er ikke noe magisk å avregne et slikt anlegg.
Tar en avregningen i etterkant kan en bruke faktisk strømpris.

Etter egen erfaring mottar Garasjelag også strømstøtte.
Elvia "ryddet" litt i systemene sine i februar 2023, men korrigerte det igjen i mai 2023.

Svar vi mottok var:
SitatStrømmåler registrert med forbrukskode 35 Husholdning og næringskode 68.201 Borettslag skal få utdelt strømstøtte for alt forbruk i målepunktet (overskridende 5 000 kWh pr måned).
Anleggene skal også faktureres med elavgiften tilsvarende for husholdning, da dette er bestemt fra NVE ettersom det er tilhørende boligselskapet sine beboeres forbruk.

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/stroem/dette-er-stroemstoetteordningen-for-hoeye-stroempriser/stroemstoette-for-boligselskaper/
SitatDEKKES ELBILLADING I BOLIGSELSKAPER AV STRØMSTØTTEORDNINGEN?
Elbillading regnes som husholdningsforbruk. Dersom forbruket er registrert på boligselskapets målepunkt, vil det dekkes av ordningen. Dette gjelder også dersom selskapet som drifter ladeanlegget, er registrert som strømkunde på boligselskapets måler.
Lørenskog

Thorebg

Sitat fra: TB på tirsdag 20. februar 2024, klokken 22:58Trådstarter må avklare hva som ligger bak 2,40 kr pr kWh.
Generelt bør alle styrer i sameie og borettslag tydelig informere om hvordan prisen regnes ut, for å unngå misforståelser og misnøye.

En naturlig bakgrunn kan være kostnader til effektavgift og administrasjon som dekkes inn via strømprisen.
Ved få har anskaffet lader blir forbruket lavt og pris pr kWh blir høy.

Da vil det være noen spørsmål å ta opp:
- Kan effekten settes ned, om anlegget er dimensjonert til 120 stk, men 5 benytter anlegget vil det trolig kunne redusere effektavgiften en del?

- Kostnad til administrasjon settes til en fast kost pr mnd, ikke koblet til kWh pris.
- Sett prisen på strøm stil en pris nærmere faktisk pris på strømmen.

Vurder også å gjøre avregningen selv, bare 5 stk er ikke mange, bør være enkelt å avregne selv - om avtalen med leverandør åpner for det?
Jeg avregner 50 stk selv. Det er ikke noe magisk å avregne et slikt anlegg.
Tar en avregningen i etterkant kan en bruke faktisk strømpris.

Etter egen erfaring mottar Garasjelag også strømstøtte.
Elvia "ryddet" litt i systemene sine i februar 2023, men korrigerte det igjen i mai 2023.

Svar vi mottok var:
SitatStrømmåler registrert med forbrukskode 35 Husholdning og næringskode 68.201 Borettslag skal få utdelt strømstøtte for alt forbruk i målepunktet (overskridende 5 000 kWh pr måned).
Anleggene skal også faktureres med elavgiften tilsvarende for husholdning, da dette er bestemt fra NVE ettersom det er tilhørende boligselskapet sine beboeres forbruk.

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/stroem/dette-er-stroemstoetteordningen-for-hoeye-stroempriser/stroemstoette-for-boligselskaper/
SitatDEKKES ELBILLADING I BOLIGSELSKAPER AV STRØMSTØTTEORDNINGEN?
Elbillading regnes som husholdningsforbruk. Dersom forbruket er registrert på boligselskapets målepunkt, vil det dekkes av ordningen. Dette gjelder også dersom selskapet som drifter ladeanlegget, er registrert som strømkunde på boligselskapets måler.

Jeg er trådstarter, men jeg har ikke greid å få et godt svar ut av styreleder enda selv. Jeg prøver å få en forståelse, men han har endret forklaringer føler jeg.

Jeg kan gi dere sitat på det han har skrevet:

Svar 1:

« Styret har hatt til vurdering ladekostnaden flere ganger. Konklusjonen har vært å beholde nåværende nivå. Det er stor forskjeller mht pris og så kommer avgifter i tillegg.
Videre, har sameiet investert i infrastruktur for lading av elbil, kostnad ca 360.000 uten at dette medførte økte felleskostnader, og anser at  brukere kan bidra en tanke gjennom noe høyere ladekostnad. Sett i forhold til lading på stasjoner,  er 2,40 under halv pris.
»

Svar 2: « For å klargjøre kostnadene rundt investeringen i ladestruktur, alle er/har vært med på å betale for denne.
For en del år siden ble det gjennomført en stor rehabilitering utvendig av sameiet. Det ble tatt opp lån som medførte økte felleskostnader. Imidlertid ble ikke alt benyttet, og resten ble satt på konto for fremtidige behov. Der fant vi penger til infrastruktur lading. Denne infrastruktur eies av sameiet, og legger til rette for at de som ønsker å etablere ladepunkt på sin private parkeringsplass.
Når det gjelder ladepris, ble denne satt med bakgrunn i stor usikkerhet mht. hvilket nivå vi ville havne på i vinter. Og, ikke primært noe inndekning for investeringen.
Styret vil vurdere om ikke det er tid for en justering. Vil innhente opplysninger om nivået i andre sameier/borettslag, før ny kwh pris besluttes og formidles til CircleK.

Jeg føler han har surret seg bort og ikke tør og innrømme det.

RJK

Det er et interessant aspekt i de uttalelsene som har egentlig lite med ladeprisen å gjøre. De sier de har tatt høyere lån enn det visste seg at var nødvendig. Men istedet for å bruke de pengene til nedbetaling sv det lånet og kanskje få justert renten, så setter de pengene inn på konto til fremtidig benyttelse.

Med tanke på at lånerenten oftest er høyere enn innskuddsrenten, og at inflasjonen gjerne har vært høyere enn innskuddsrenten, også når man tar hensyn til både skatt og skattefradrag, så kan man altså spørre seg om dette er fornuftig for borettslaget, økonomisk sett.

Det blir uansett feil å si at ikke beboerne betaler for anlegget, når alle betaler det ved at husleia enten er satt opp for å dekke lånet, eller at de ikke justerte denne ned om økonomien skulle tilsi at den skulle ned fordi gjelden var blitt lavere.

Uansett synes jeg begrunnelse for den høye prisen er noe sær. Her bør det helt klart komme et forslag til generalforsamlingen om nedjustering av ladeprisen basert på hvordan strømstøtten barberer vekk de store toppene.

Per i dag så vil vel det naturlige være at prisen havner ned i rundt 1,50-1,60 per kWh, slik den stortsett ligger her hos oss med dagens strømpriser. Da skal det dekke både effektavgift og nettleie, i tillegg til selve strømprisen. Ev. underdekning på vinter, vil jo uansett reduseres med overdekning på de dager og tider på året hvor prisen blir langt lavere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA