Lading i sameie

Startet av Thorebg, tirsdag 13. februar 2024, klokken 06:29

« forrige - neste »

Thorebg

Hei, er ny innflyttet i et sameie som har felles parkeringsanlegg i kjelleren.

De har gått for en infrastruktur bygget ut av  circleK hvor styret la ut 360,000kr for å sette opp trafo og kabler inn i garasjen for at alle p-plassene kan få muligheten til å koble seg opp med en ladeboks.

Så kommer spørsmålet mitt, styret bestemte seg at fellesgjelden ikke skulle øke pga dette og har heller bestemt at de som kobler seg opp (som bruker selv må betale 18.000kr) betaler en fast strømpris som er satt av styret. Slik at bare de som bruker laderene er med på å betale for infrastrukturen som gjør at alle kan koble seg på.

Prisen per i dag er 2.40kr /kWh. Er dette innenfor, hva skjer om jeg betaler 18.000 også setter de opp prisen enda høyere? De sier at de kontinuerlig følger strømprisene, men den har økt fra 1.10kr til 1.40kr til 2.0kr til nå 2.40kr (som er satt siden juli 2023). Så jeg ser ingen tegn til at de senker den med det første.

arthur

Jeg tror at i sameier/borettslag så står man ganske så fritt mht hvordan man priser kraften. Burde være en sak for et årsmøte å bestemme mht hvordan man skal opparbeide infrastruktur og fordele kostnader.
I vårt tilfelle ble nødvendig installasjon fordelt etter eierbrøk, den enkelte betalte for egen ladeboks og så blir vi belastet for den andel av kraften vi benytter etter selvkost. En etter mitt syn rettferdig ordning.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Orbit

Opparbeidelese av felles infrastruktur (trafo, nye kabler inn til garasjen etc) skal fordeles på alle. Kostnadene til selve ladepunktet dekkes av den som eier/bruker parkeringsplassen.

Se her for detaljer:
https://elbil.no/om-lading-i-borettslag-og-sameier/
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/etablering-av-ladepunkt-kostnadsfordeling-ved-leie-av-ladeinfrastruktur/id2835317/

PS 1: Det har vært tilfeller hvor garasjene er et separat sameie/garasjelag på siden av boligsameiet, og det har vært hevdet fra styret at de da faller utenfor loven (siden det juridisk ikke er en del av borettslaget/boligsameiet). Jeg vet ikke om det ble noen endelig konklusjon på dette. Se f.eks her https://elbilforum.no/index.php?topic=65697.msg1118296#msg1118296

PS 2: Jeg ser du skriver borettslag i teksten, og sameie i tittel. Det er noen små nyanseforskjeller her i lovene, så pass på at du sjekker mot riktig kilde.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

chargedup

Ganske vanlig at sameier legger ut for infrastruktur og at man betaler en engangssum for å koble seg på. Denne engangssummen er normalt sett kostnaden delt på antall parkeringsplasser (evt mulige ladeplasser).

Så må man også betale for ladeboksen. Jeg har betalt mellom 26' og 40' totalt for ladeboks og felles infrastruktur på siste to leilighetene.

Ikke helt unormalt at strømmen koster vesentlig mer i garasjen enn det den gjør i leil. Jeg betalte over 2 kr kWh i 2018 (langt over det dobbelte av hva strømmen kostet den gang ink nettleie og effekttariff), forrige sted betalte jeg 1,5 kr og nå betaler jeg ca 1,7 kr.

Jeg hadde gjerne sett at strømprisen i sameier var mer direktelinket til den faktiske strømprisen pr time ink nettleie og effekttariff. Selv nye bygg med Easee ladere som kan lage regnskap på hver enkelt lader ift strømpris blir levert med avtaler som kun har en fast pris pr kWh + månedsgebyr for faktureringen. Naboen starter lading hver dag kl 15 og skulle egentlig betalt mer for strømmen enn en som starter lading kl 23. Ingen brukere har insentiv til å lade når det er billigst og da gjør selvfølgelig ingen det heller. Litt som med strømstøtten, som gjør at kostaden blir tilnærmet lik kl 20 som klokken 16 og dermed er insentivet til å flytte forbruket borte ;)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

arthur

I vårt sameie er det nettopp slik som du ønsker deg; "Jeg hadde gjerne sett at strømprisen i sameier var mer direktelinket til den faktiske strømprisen pr time ink nettleie og effekttariff."
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

RJK

Det har tydeligvis Elaway fått på plass her og. I forfjor betalte vi 2,50 per kWh på de delte laderne, ingen investerings eller oppkoblingsavgifter.

Så byttet de til månedskost for å være registrert og ha tilgang, nå via Bilkraftappen. I år har de nå endret månedskosten til 59,- og spotpris + et påslag.

Akkurat nå lader jeg til 1,53 på spotpris 95,85, så påslag på ca 0,57 til fastavgifter og mva.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thorebg

Hei, takk for info. Jeg er ny i dette. Men det er et sameie vi har. Og takk for linken, den gir meg fasiten. ☺️

TB

Borettslag jeg bor eier infrastrukturen selv, og gjør avregning selv.
Kjøp og installasjon av Zaptec Pro lader fra 17 000 kr i 2017, 20 000 kr nå.
Zaptec Pro ladeboksen eies av beboer, kan ta den med seg, selge den osv. om en ønsker.
Ingen etablering til borettslag / Garasjelag.

Fast kostnad pr år er 420 kr.
Pris pr kWh listet opp under. Jeg ladet 650 kWh i januar, det koster 936 kr. Avregnes 3 ganger pr år.
Det oppfordres til å lade når prisen er lavere, men det påvirker ikke pris direkte.

Nå er også samtidighetsfaktor et element å ta med, om alle skal lade når prisen er lavest blir det gjerne for få timer, samt høyere effektledd.

jan 2023 1,53
 1,70
 1,64
 1,69
 1,61
 1,59
 1,10
aug 0,92
 0,77
 1,17
 1,57
 1,47
jan 2024 1,44
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

eisa01

Borettslaget mitt fikk nettopp satt opp anlegg av Mer, hvor det ble tilrettelagt for alle resterende (200 stk). Det er og et tidligere Zaptec-anlegg (50 stk)

Vi betalte 15k for ladeboksen (7.2 kW Vestel, blodpris i mine øyne og idiotisk mtp effektiv lastbalansering, er 10-15 biler per 22k kW kurs eller noe) og 5k for infrastruktur

De 5k for infrastruktur ble lagt på felleskostnadene for garasjen, 100 kr/mnd, og gjelder alle resterende - uavhengig av om de kjøper ladeboks eller ikke

Det eneste sketchy er at hovedtavla måtte oppgraderes og dette ble kun satt på de 200 resterende. Dette må sies å være noe som gavner alle og ville vært nødvendig om noen år uavhengig av ladeanlegget?

De begrunnet det med at de med Zaptec "hadde betalt mye for infrastruktur" i sin tid, og ignorerte at de har nytt godt av verdiøkning på leiligheten/parkeringsplass + sparte penger på å ha elbil i 5+ år

I løpet av installasjonsperioden så fant de ut at de også kunne oppgradere kapasiteten på Zaptec-anlegget, noe som ble utløst av hovedtavle-oppgraderingen?

Skal flytte i løpet av nærmeste halvår, så gadd ikke ta det videre

Thorebg

Sitat fra: TB på tirsdag 13. februar 2024, klokken 23:33Borettslag jeg bor eier infrastrukturen selv, og gjør avregning selv.
Kjøp og installasjon av Zaptec Pro lader fra 17 000 kr i 2017, 20 000 kr nå.
Zaptec Pro ladeboksen eies av beboer, kan ta den med seg, selge den osv. om en ønsker.
Ingen etablering til borettslag / Garasjelag.

Fast kostnad pr år er 420 kr.
Pris pr kWh listet opp under. Jeg ladet 650 kWh i januar, det koster 936 kr. Avregnes 3 ganger pr år.
Det oppfordres til å lade når prisen er lavere, men det påvirker ikke pris direkte.

Nå er også samtidighetsfaktor et element å ta med, om alle skal lade når prisen er lavest blir det gjerne for få timer, samt høyere effektledd.

jan 2023 1,53
 1,70
 1,64
 1,69
 1,61
 1,59
 1,10
aug 0,92
 0,77
 1,17
 1,57
 1,47
jan 2024 1,44

Så her bestemmer borettslaget selv prisen på strømmen? Dere betaler selv for å sette opp ladeboksen?

TB

Sitat fra: Thorebg på mandag 19. februar 2024, klokken 11:52Så her bestemmer borettslaget selv prisen på strømmen? Dere betaler selv for å sette opp ladeboksen?
Det stemmer, borettslag / Garasjelag eier infrastrukturen selv.
Vi gjør avregning selv og bruker kostpris for strøm for å fakturere faktisk forbruk.
Fordel er vi unngår å måtte betale avgift til et selskap som skal gjøre jobben.

Ulempen er vi har ikke noen "å klage til" om det ikke virker, men etter det jeg fått med meg fra andre boligselskap som benytter ulike ladetilbydere kan selskapene bruke lang tid på løse feil også.

Hver enkelt beboer betaler for og eier Zaptec Pro laderen ved installasjon.
Lørenskog

Thorebg

Sitat fra: TB på mandag 19. februar 2024, klokken 13:05
Sitat fra: Thorebg på mandag 19. februar 2024, klokken 11:52Så her bestemmer borettslaget selv prisen på strømmen? Dere betaler selv for å sette opp ladeboksen?
Vi gjør avregning selv og bruker kostpris for strøm for å fakturere faktisk forbruk.

Ulempen er vi har ikke noen "å klage til" om det ikke virker, men etter det jeg fått med meg fra andre boligselskap som benytter ulike ladetilbydere kan selskapene bruke lang tid på løse feil også.

Sitat fra: TB på mandag 19. februar 2024, klokken 13:05

Ok, jeg er i en diskusjon med styret her jeg bor nå.

Jeg har flyttet inn denne måneden, og oppdaget at styret tar 2.4kr per kWh for elbil lading i garasjeanlegget. Det er sameie og styret sier infrastrukturen ble betalt med et lån styret hadde tatt opp til å fikse utvendig ting i sameie, og betalte infrastukturen på 360.000 med pengene de hadde til overs fra lånet.

Vi har private parkeringsplasser og må selv betale 18000kr for å koble til circleK (easy) ladere. Alikevel har styret bestemt at vi betaler en fast pris på 2.4kr kWh som jeg mener er for mye og at det strider mot loven i et sameie.

De sier de kontinuerlig overvåker og vurderer kWh prisene, men den er ikke endret siden mars 2020, og har siden vært på fast 2.4kr per kWh. Uansett om man lader dag eller natt.

arthur

Hvilken lov i et sameie strider den prisen mot?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

TB

Skal ikke si noe hva loven sier om pris på lading, men har tolket som det ikke skal legges påslag på strømmen, infrastrukturen skal belastes via felleskostnader.

I mars 2020 var strømmen i område NO1 / Østlandet svært lav, 0,78 kr pr kWh.

Siden 2019 er dette de måneder med høyest pris i løpet av måneden:
August           2022    2,34 kr / kWh
Desember   2021    2,16
September   2022    1,97
September   2021    1,95
November   2021    1,93
Desember   2022    1,87

Strømstøtte er fratrukket i den perioden strømstøtten har vært aktiv, dvs. uten fratrekk av strømstøtte ville prisene over vært noe høyere.

Som vist over, høyeste pris var 2,34 kr pr kWh i august 2022.
Lørenskog

arthur

Meg bekjent står et borettslag eller et sameie helt fritt mht å fastsette pris på lading, men tar selvfølgelig høyde for at jeg tar feil og ganske så sikker på at i så fall får jeg høre det, høylytt sågar?  8)

Noen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA