Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil med 4wd, ordentlig feste for takstativ, krok og plass til 5

Startet av Vidar1979, søndag 11. februar 2024, klokken 17:49

« forrige - neste »

Vidar1979

Jeg har en 6 år gammel dieselbil nå, det er veldig lite sannsynlig at jeg bytter til en eldre bensinbil med sugemotor og manuelt gir.

Ser for meg at funksjonsmessig så duger sikkert en iD4 GTX eller noe men kunne tenkt meg noe som var hakket romsligere. Jeg har 5.70 som innvendig lengde i garasjen så bilen bør ikke være så veldig mye lengre enn 5 meter.

Jeg har ekstra høyde i garasjen da jeg ramlet over en feilbestilt Hörman port da jeg bygde den, mener jeg har 230cm.

Vaduz

Har nøyaktig samme problem som deg, og eneste fullgode alternativer er EV9. Ellers blir det XC90, GLE, Sorento eller lignende.

Problemet er at det er beinhardt å gå tilbake til fossil etter å ha kjørt elbil. De er utrolig treige, bråker, lukter, må fylles opp på bensinstasjon ukentlig og koster mye å drifte.

Men, EV9 koster en million, så det er klart at du kan kjøpe en del bensin for det.

Ford s-Max er egentlig svaret ingen vil høre, så da sier jeg brukt GLE:p

ToWalkOrDrive

Tror i hvert fall jeg ville testet ut Xpeng G9. Har jo fått strålende tilbakemeldinger på baksetene og andre ting. Spørsmålet er bare om baksetene er brede nok. Bilen er snaut 2cm bredere enn Tesla Model Y.
Tesla Model Y                         2021-

Vidar1979

Kikket på EV9 i butkken, det ser ut som litt av en bil men det er ca dobbelt av hva jeg er villig til å betale.

En elektrisk S-Max er den ideelle bilen men jeg har jo sett ut noen biler jeg tror kan være mer funksjonelle enn dagens.
Oppsumerer tråden og min finn surfing
Audi E-Tron - markedet er fullt av de så jeg antar godt kjøp er mulig. Har Audi i dag og er fornøyd.
BYD Tang - ny eller tilnærmet ny og ser flott ut.
Xpeng G9 ser også ut som en kjempebil
Nio ES7 eller 8, må si de to her ser spennende ut så neste gang jeg er i sentrale strøk vil jeg prøvekjøre

ToWalkOrDrive

Jeg ble overrasket over hvor smal Audi E-Tron var med tanke på hvor bred den er på utsiden. Usikker på hvordan den er i forhold til Model Y.

Hvis du vil ha "fulle seter" så er gjerne en brukt Mercedes EQV også et alternativ?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=339535992
Tesla Model Y                         2021-

Vidar1979

EQV har jeg siklet på, må være en fantastisk feriebil men jeg har 4-hjulstrekk som det mest absolutte kravet mitt for det gir meg langt flere helger hvor jeg kan kjøre helt til døra på hytta. Bor også landlig til så selv i hverdagen er det positivt selv om den hadde fungert med trekk på en aksling.

egleh

Hvis du er skeptisk til kinesere og har tid å vente litt er jo E-5008 fra Peugeot på vei. Har de beholdt seteoppsett med tre individuelle seter og bagasjerom fra forrige 5008 så blir det en fristelse for oss som har tre ungdommer bak. Kjører for tiden EQB og det er en knall bil på alle måter unntatt bredden i baksetet som er litt i trangeste laget. Ellers er det den som har best nyttelast av omtrent alle i den prisklassen om dagen. Vi målte baksetebredde på alt vi prøvde for snart to år siden, og Ioniq5 var faktisk den som var bredest med 147cm i skulderhøyde, men dessverre uholdbar nyttelast. EQB har 141 i skulderhøyde, som Enyaq, mens vår gamle 5008 og Id4 hadde 143. Ser E-5008 rapporteres til å bli 478 lang.

BubbaJoFet

Sitat fra: Vidar1979 på tirsdag 13. februar 2024, klokken 15:05Kikket på EV9 i butkken, det ser ut som litt av en bil men det er ca dobbelt av hva jeg er villig til å betale.

En elektrisk S-Max er den ideelle bilen men jeg har jo sett ut noen biler jeg tror kan være mer funksjonelle enn dagens.
Oppsumerer tråden og min finn surfing
Audi E-Tron - markedet er fullt av de så jeg antar godt kjøp er mulig. Har Audi i dag og er fornøyd.
BYD Tang - ny eller tilnærmet ny og ser flott ut.
Xpeng G9 ser også ut som en kjempebil
Nio ES7 eller 8, må si de to her ser spennende ut så neste gang jeg er i sentrale strøk vil jeg prøvekjøre

Problemet med NIO er BaaS, med en gang du legger på 200k for å kjøpe batteriet blir selv ES8 med rabatt ganske så dyr.
Eier selv en ES8 og bilen er meget god å kjøre, meget frustrende å eie.

BYD Tang har ett meget godt leasing tilbud.

Xpeng G9 har problemer med nyttelast, du vil ikke kunne ha med noe bagasje med fire passasjerer om du velger performance utgaven med oppgradert interiør.

Den er aktuell for meg nå som NIOen blir borte, men bare om nyttelasten er økt ved 2024 modellen og vi er bare tre i familien...

Vidar1979

Kan jeg spørre om hvorfor det var frustrerende å eie NIO?

Jeg har aldri leaset en bil, kjører 25k i året så jeg antar jeg må betale en del mer enn det som står i tilbudene da det gjerne er med halve kjørelengden.

kenlee

Skulle selv gjerne hatt en nio, muligens en et5 touring men BaaS ødelegger det for meg.
BMW ix3 2021
Ioniq 5 2022 - Solgt
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

BubbaJoFet

Sitat fra: kenlee på onsdag 14. februar 2024, klokken 07:15Skulle selv gjerne hatt en nio, muligens en et5 touring men BaaS ødelegger det for meg.
Vil tro at prisene blir kuttet på både ET5T og EL6 før sommeren.
Går du inn på NIOs hjemmeside og velger «leveringsklare biler» i konfiguratoren, så kan du se lagerbiler. Fant 39 ET5T på lager mot totalt 43 registrert (inkludert NIOs egne demobiler). I fjor ble ES8 rabattert i mars, EL7, ET7 og ET5 i juni, pluss ES8 fikk ytterligere rabatter.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA