Mitt møte med Leaf hjelpen... (og ikke forvarm uten å være tilkoblet!!!)

Startet av ravn, mandag 03. desember 2012, klokken 11:30

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: ravn på onsdag 12. desember 2012, klokken 08:59
Mail fra Ålgårds auto i går:
SitatVi finner nok ikke ut så mye nytt resten av uken, da alle leaf folkene på Nissan er i Paris på kurs. Håper de kan finne ut noe smart på kurs vedr din bil.

:o

Tillitsvekkende...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lars C. Krogenæs

Fort gjort å tenke:
Våre menn er på julebord i Paris resten av uken, og blir nok ikke i stand til å jobbe før neste uke...

Men på den annen side:
"Selskapet satser stort på å heve kompetansen på elbiler, og for å øke kunnskapen og servicenivået ytterligere, sender vi våre beste menn til Frankrike for å øke kompetansen på nettopp din elbil".

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

ravn

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

ravn

SitatHar fått beskjed fra Nissan at varmeellement må skiftes på bilen din i første omgang. Er ikke sikker om dette er nok, men vi må skifte dette i første omgang. Er veldig usikker om når del kommer, kan nok ikke beregne å få bilen igjen før ut i januar.

Du må nok kose deg med Nissan note og gearing til over nyttår.

Jeg tar kontakt med en gang det er noe nytt.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Lynet

Bør ikke Norsk Elbilforening ta en alvorsprat med Nissan Nordic når det gjelder å skaffe deler til Leafen?
Vi i Norge greier å sende fersk laks fra laksemærene på Frøya til firketorget i Tokyo på under 24 timer!
Andre bilmerker reklamerer med at de greier å skaffe alle typer deler i løpet av 24 timer, har ikke Nissan en slik ordning?
Varmeelement og DCDC har nå røket på flere biler og bør dermed ligge på lager i Drammen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

gbzdoc

Min har fått diagnose, samme som alle andre: dc/dc (selv om bnh sjargongen generelt er "noe galt med batteriet"... ;)

Leveringstid på deler? Nei det kan de faktisk ikke si noe som helst om uten at du presser det ut av de, og det nærmeste jeg har vært et fornuftig svar er inntil 6 uker...

Hvilke rettigheter jeg har skal nå sjekkes. En fossilbil vil være ubrukelig for meg, og elbilen ble i hovedsak kjøpt for å kunne bidra med henting/levering i bhg./sfo og samtidig ha noe igjen av arbeidsdagen.

ravn

Sitat fra: gbzdoc på mandag 17. desember 2012, klokken 17:07
Hvilke rettigheter jeg har skal nå sjekkes. En fossilbil vil være ubrukelig for meg, og elbilen ble i hovedsak kjøpt for å kunne bidra med henting/levering i bhg./sfo og samtidig ha noe igjen av arbeidsdagen.
Selv har jeg nå en ekstrautgift på 750 kr uka i parkering siden jeg er låst til fosilbil.
Elbillist siden 2002.

Thomas Parsli

Dette reguleres av forbrukerkjøpsloven, spesifikt "§ 30. Gjennomføring av avhjelp":

"... Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres..."

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#30

Og Forbrukerrådet mener noe om erstatningsgjenstand/lånebil:

"Lånegjenstanden behøver ikke å være lik den du har til reparasjon, men skal kunne brukes til omtrent det samme. Hvis du for eksempel skal ha en lånetelefon, skal den ha de viktigste funksjonene som på din egen telefon. Dreier det seg om en lånebil, stilles det lavere krav til hvor lik lånebilen skal være din egen."

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/lånegjenstand

Jeg tolker det dit hen av enhver femseter oppfyller lovkravet om lånegjennstand.
Om forhandler ønsker å yte service ut over lovens minstekrav er langt mer interessant.
Jeg forventer det, særlig av forhandler som BNH.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Rico

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 17. desember 2012, klokken 18:49

Om forhandler ønsker å yte service ut over lovens minstekrav er langt mer interessant.
Jeg forventer det, særlig av forhandler som BNH.

Thomas

Jeg nevnte denne problematikken om deler tilgjengelig for selgeren hos BNH - Rud, når jeg fikk min Leaf i forrige uke. Han sa at noe av det de hadde mest fokus på nå var nettopp å ha deler på lager samt tilgjengelige Leaf som lånebiler.

gbzdoc

"Lånegjenstanden behøver ikke å være lik den du har til reparasjon, men skal kunne brukes til omtrent det samme."

Slik jeg tolker det, på tross av at det stilles lavere krav til likhet med bil, burde en elbileier med faktisk behov for elbilens spesielle fordeler ha krav på nettopp en elbil. Kunne fint klart meg med både Think og Miev jeg, på tross av noe færre komfort-funksjoner. Selv en toseters Think vil fungere bedre for mitt behov enn en fossilbil.

Desom BNH ikke kan hoste opp en elbil, er det noe sted de/jeg kan leie en? MoveAbout? Bilkollektivet? Andre?

Seks uker tror jeg kommer til å drive kona til vannvid... :-/

el nino

Sitat fra: gbzdoc på mandag 17. desember 2012, klokken 20:20

Desom BNH ikke kan hoste opp en elbil, er det noe sted de/jeg kan leie en? MoveAbout? Bilkollektivet? Andre?

Seks uker tror jeg kommer til å drive kona til vannvid... :-/

Dersom du ikke kommer over et annet tilbud, kan du leie min Think Zebra for en rimelig sum. Jeg får min Leaf om ca. en uke. (Forutsatt at den funker:-) Bor i Oslo.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Lynet på mandag 17. desember 2012, klokken 15:46
Bør ikke Norsk Elbilforening ta en alvorsprat med Nissan Nordic når det gjelder å skaffe deler til Leafen?
Vi i Norge greier å sende fersk laks fra laksemærene på Frøya til firketorget i Tokyo på under 24 timer!
Andre bilmerker reklamerer med at de greier å skaffe alle typer deler i løpet av 24 timer, har ikke Nissan en slik ordning?
Varmeelement og DCDC har nå røket på flere biler og bør dermed ligge på lager i Drammen.

Ravn har løpende dialog med Elbilforeningen om problemet og Elbilforeningen har igjen en løpende dialog med Nissan om dette problemet. Nissan selv er veldig klar over problemet som har oppstått, og følger også med i denne tråden på forumet. (Hei hei Nissan!)

Når dc/dc omformere plutselig ryker på flere biler samtidig, blir det en utfordring for Nissan å få tak i deler lagret i Norge/Finland. Jeg tror nok problemet er løftet opp på et relativt høyt nivå i Nissanssystemet, dvs. at de ikke bare bestiller nye deler, men også har folk på saken for å finne bakenforliggende faktorer til hvorfor dette skjer på flere biler samtidig.

På den annen side, burde det i dag ikke være noe problem for en organisasjon som Nissan å få tak i deler fra Japan, eller andre steder i verden, og få disse inn til Norge i løpet av et døgn eller 2. En ventetid på 3 uker på deler, kan vi vel neppe tolke som noe annet enn at Nissan ikke synes kunden er så mye verdt at de vil betale for UPS ekspresslevering, men heller spare en 50-lapp og sende dc/dc omformere og varmekolber med båt.

Så langt jeg har forstått det, strekker de enkelte Nissan forhandlerene seg langt for å løse behovet for lånebil hos den enkelte som er rammet av problemet, selv om mange har blitt avhengig av elbil, og dermed sliter med et dieselmonster som lånebil.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Magnus

Jeg har sendt Nissan mail og etterspurt en mer aktiv deltagelse fra deres side. Om de er her og leser så bør de kanskje si noen ord på generelt grunnlag om hva status er, når vi kan forvente at problemene fikses, og hva vi evt. kan forvente oss av kompensasjon.
Nissan Leaf 2012, ikke kjørt så langt
Batteridrevet gressklipper, grønn
Batteridrevet ringeklokke, hvit med grå profil
iPhone med lithium-ion teknologi
Fjernkontroll, dobbel AA tror jeg, men kan være trippel
Jeg vil ha en liten hund, og den skal være blå

cra

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. desember 2012, klokken 10:18
På den annen side, burde det i dag ikke være noe problem for en organisasjon som Nissan å få tak i deler fra Japan, eller andre steder i verden, og få disse inn til Norge i løpet av et døgn eller 2. En ventetid på 3 uker på deler, kan vi vel neppe tolke som noe annet enn at Nissan ikke synes kunden er så mye verdt at de vil betale for UPS ekspresslevering, men heller spare en 50-lapp og sende dc/dc omformere og varmekolber med båt.

At de på forhånd sender en container stappfull med reservedeler med båt slik at det ligger et lager i Drammen er helt greit, men etterhvert som deler på biler som er i daglig bruk ryker kan de ikke benytte seg av den metoden. Da må deler sendes express, eller til og med med kurèr om nødvendig! Det er ikke holdbart å måtte vente i ukesvis på deler til en splitter ny bil. Et par (arbeids)dager må være maks leveringstid!

Tipper at en container med deler stående i Drammen vil være lønnsomt for dem i lengda, kontra å la eksisterende kunder sitte uten bil i ukesvis.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA