Mitt møte med Leaf hjelpen... (og ikke forvarm uten å være tilkoblet!!!)

Startet av ravn, mandag 03. desember 2012, klokken 11:30

« forrige - neste »

Lynet

Legg til meg på lista også. Hadde samme problem i fjor også. Starter nesten alltid på andre forsøk. Men en kald maidag i vår måtte jeg prøve minst 20 ganger.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Smiling when sailing

Jeg er litt usikker om ikke problemet skyldes en for svak 12V batteri. Jeg har lest at Leafen gjør alle slags rare ting når 12 V batteriet er dårlig, bla. Kan man få svikt i BEGGE bremsesystmer pga feil i CAN bussen. Jeg vet egentlig ingenting, men kan tenke meg at det lille blybatteriet svikter på lave temperaturer og fører til mange feil i systemet. Venter man litt med å starte opp etter forvarming kommer batteriet seg muligens igjen over 12 V og alt virker som normalt da batteriet nå kan lades via dc/dc konverteren. Stopper man oppvarming før man starter bilen er spenningn muligens akkurat høg nok. det kunne jo hjelpe å pakke batteriet inn sammen med ekspansjonstanken til varmesystemet, det ville varme opp batteriet og simulere en varm forbrennnigsmotor... Alternativet kunne også være en blybatteri med mer kapasitet eller en lifepo4 12 v batteri, eller en batterivarmer. Forutsatt at det virkelig er batteriet som er problemet... Hvorfor da andre deler som koblingsbokser og konvertere må skiftes i noen tilfeller vet jeg ikke, men muligens er dette pga. feilstyrt CAN bus. Forresten har jeg brukt forvarming i "Tromsø-sommeren" på 6 varmegrader uten problemer. Problemer dukket are opp de gangene jeg brukte forvarming ved -5 grader eller lavere. Men jeg har vanlogvis ikke brult forvarming uten tilkobling og prøver å unngå dette. Men kanskje nown som har problemet ofte kan måle spenningen etter forvarming har pågått og mens bilen startes. Da ville man jo se hvor lavt spenningen dropper, eller om den gjør det i det hele tatt.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Rio

Hei,

Jeg forstår ikke helt hvorfor/hvordan 12V batteriet skulle gjøre dette? Varmen kommer jo via hovedbatteriet, og ikke fra 12V batteriet. Vifter osv. er nok 12V, men disse har jo kjørt normal hastighet - altså har ikke 12V batteriet lav spenning.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

el nino

Teorien til Smiling er verdt å undersøke--------På Thinken virker ingenting hvis 12 v batteriet er dårlig eller har dårlig kontakt. Man får heller ikke satt bilen i gear eller nøytral, alt er dødt. Det virker som at det er en symbiose  mellom fremdriftsbatteri og 12 v. Det ene er avhengig av det andre. Ihverfall på Think.

snurre100

Kansje 12v batteriet som sitter i Leafen er av dårlig kvalitet.Lurer på hvordan Nissan stiller seg hvis det blir byttet ut med et batteri som tåler kulde bedre og som er større i Ah.Burde også vært en  lader som var koplet opp mot 220volt uttaket i fronten.
2020 Kia E-Niro

Smiling when sailing

Tråden angående bremser jeg refererte til er forresten her:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=10775&p=247882&hilit=12+V+battery+low+voltage+problem#p247882 og der skriver ingineer litt om 12 V problemer. Og han som åpnet tråden ser ut å ha hatt ofte problemet at bilen ikke startet opp på første forsøk, sannsynligvis uten at han brukte forvarming.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

el nino

Jeg synes også det går igjen at hvis man etter gjentatte forsøk ikke får startet, og så venter litt og prøver senere, så starter bilen. Det kunne jo tyde på at 12v batteriet "friskner til" etter en stund i ro. ;D
Men dette er bare en "konspirasjonsteori" fra min side 8)

ravn

Sitat fra: el nino på fredag 07. desember 2012, klokken 09:48
Jeg synes også det går igjen at hvis man etter gjentatte forsøk ikke får startet, og så venter litt og prøver senere, så starter bilen. Det kunne jo tyde på at 12v batteriet "friskner til" etter en stund i ro. ;D
Men dette er bare en "konspirasjonsteori" fra min side 8)

Når min døde på mandag så ventet jeg i 2 timer mellom startforsøk uten at det hjalp. Men trenger jo ikke være relevant.
Forøvrig står den enda på verksted uten at disse har klart å finne årsaken.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

ravn

SitatDessverre ingen nytt. Vi har prøvd med de tingene som Nissan Nordic foreslo uten hell. Vi fortsetter feilsøking sammen med ekspertene på Nissan.
Blir nok ikke klar i dag. Dersom du trenger bil kommer du innom meg på mandag så ordner vi det.
Ha en god helg.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Ladefabrikken

Nå har BNH endelig fått sett på bilen min. Og det er sikringen i DC/DCen som har gått og de må skifte hele driten. De hadde fått inn veldig mange biler med dette problemet, noe vi her på forumet vet. Verkstedmannen hadde ingen teori på hvorfor dette skjer. Delene får de ikke inn tidligst om to uker, det var ikke flere DC/DCer i Svergie eller England:-(  Så nå kjører vi rundt i et dieseldyr som vi fikk låne. Den bråker og nøkker i giring, Men veldig bra vi fikk lånebil med en gang.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

ravn

Og hos meg så finner de ikke utav problemet engang. Jeg har jo foreslått at de kunne kontakte noen av de andre verkstedene som har vært borti flere biler med samme problem, men det er visst ikke aktuelt.
Elbillist siden 2002.

Ladefabrikken

Sitat fra: ravn på fredag 07. desember 2012, klokken 17:41
Og hos meg så finner de ikke utav problemet engang. Jeg har jo foreslått at de kunne kontakte noen av de andre verkstedene som har vært borti flere biler med samme problem, men det er visst ikke aktuelt.

Utrolig at de ikke vil snakke med andre verksteder. Be dem en gang til om å kontakte et annet verksted om råd. BNH Rud virker som et sted som har mye erfaring med dette problemet. Jeg kjøpte min bil på Økern men de hadde ikke nok erfaring og sendte bilen til Rud.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Lars C. Krogenæs

Hvor stor er boksen? Burde jo bedt Snorre om å fylle opp kofforten.....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Mr.Zero

Leaf-guruen på BNH Rud har skikkelig peiling og er en av de få (2?) i Nissan-systemet som er spes.godkjent for rep av batteriene. Anbefales!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

ravn

Mail fra Ålgårds auto i går:
SitatVi finner nok ikke ut så mye nytt resten av uken, da alle leaf folkene på Nissan er i Paris på kurs. Håper de kan finne ut noe smart på kurs vedr din bil.

:o
Elbillist siden 2002.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA