Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva betalte du?

Startet av ravn, tirsdag 18. desember 2012, klokken 21:46

« forrige - neste »

ravn

Still nothing. Bilen står enda på versted (siden 3. desember).

Hvordan gikk det med dere andre?
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

gbzdoc

Min døde 12. desember, fikk den tilbake 15. januar. Stod hos BNH Rud.
Var heldig og fikk låne Leaf mens den stod der.

Jeg vet den stod lenge med dødt 12v batteri, så er spent på om dette ble byttet eller bare ladet opp. Om de jumpstartet batteriet som var dødt så lenge i masse kuldegrader så spørs det hvor mye reserve det er på det. I kundemottaket kunne de ikke fortelle meg hverken hva de hadde fikset/byttet eller hva de gjorde for å få liv i 12v batteriet...

Var også spent på fremdriftsbatteriet siden det aldri hadde stått så lenge ubrukt før. Var ca. rundt 50% SOC på det da bilen døde, så burde være greit. Temperaturen gikk aldri under -16 i perioden.

Bilen ble tilfeldigvis tappet helt ned til 5% SOC i går, og ladet i varm garasje i dag. Fikk lest av 98,9% SOC etter lading, likt som tidligere i høst. (bilen har gått 23k) Me happy! :)

frankols

Hei ! Jeg er ny her; litt for sent skjønner jeg :-(
Jeg ser at det er mange som har hatt problemer med døde Leafer etter forvarming uten å være tilkoblet.
Det samme skjedde meg på tirsdag etter endt arbeidsdag, men jeg var nå heldigere enn trådstartet i mitt møte med Leaf-hjelpen. Falck kom etter ca en time, og avleverte bilen hos Ålgård Auto. Så der står den nå, og slik det kommer fram her på forumet, så kommer den til å stå en stund.
Men hvorfor er det ingen fra selgerne som har advart mot dette med forvarming uten å være tilkoblet da ?

ravn

Ikke godt å si.  Vet at norsk elbilforening har vært på Nissan ganske agressivt for å få dem til å gå ut med info, men det har de tydeligvis ignorert.

Jeg kjører fremdeles rundt med en "låneleaf" fra Ålgårds auto (passerer 2000 km i den i dag), og den er privat utlånt fra servicesjefen, men nå må jo min nærme seg klar snart, siden det straks er 3 måneder siden min stoppet.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Magnus

Min var inne hos BNH Rud i 1.5 måned. Fikk den tilbake i midten av januar, og har hatt låne-Leaf i mellomtiden. Spurte om det var noe spesielt jeg måtte ta hensyn til for å unngå at samme problem oppsto igjen, men fikk beskjed om at det bare vare å kjøre på som normalt, og at feilen skulle være utbedret og ikke reproduserbar.
Nissan Leaf 2012, ikke kjørt så langt
Batteridrevet gressklipper, grønn
Batteridrevet ringeklokke, hvit med grå profil
iPhone med lithium-ion teknologi
Fjernkontroll, dobbel AA tror jeg, men kan være trippel
Jeg vil ha en liten hund, og den skal være blå

gbzdoc

Det verste er egentlig ikke ventetiden, så lenge man får lånebil. Det verste er at Nissan sentralt ikke har noen som helst snelse om når delen(e) er ventet inn til verkstedene.

Både Nissan Norge og BNH (i mitt tilfelle) har null mulighet til å finne ut når de kan forvente deler... Det tyder på elendig logistikk, noe som igjen tyder på dårlig styring internt. Ikke bra...

Men du verden så glad jeg er i bilen! :-)

Leaffen

Fikk Leifen tilbake fra Autocenteret i Bergen. Ettårs-servicen var unnagjort. Har jo vært en av dem som har hatt problemer med forvarming uten å være tilkoblet. Har hatt problemer med å starte stort sett hver gang jeg har forsøkt forvarming uten å være tilkoblet.

Bilen har fått siste software med bugfix for forvarmingsproblematikken. Ifølge reprogrammeringsrapporten som jeg fikk utlevert, har gammel versjon 237D0-3ND1D blitt erstattet med ny versjon 237D0-3ND1E.

Måtte bare kjøre gjennom test 2 ganger nå i kveld. Og tro det eller ei, NÅ FUNGERER FORVARMINGEN slik den skal. Setter meg inn i bilen, trykker på bremsen og startknappen. Så stopper varmeanlegget, og bilen starter opp etter noen sekunder. Hurra.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

ravn

Godt å høre.
Selv måtte jeg via kontakter få tak i Nissan Nordic for å høre status på min bil, da mitt verksted (som har sendt bilen videre til Bergen), ikke hadde noen svar.
Så bilen har vært ferdig ett par dager den, venter bare på transport hjem igjen, så det ser ut som om det  akkurat bikker 3 måneder reperasjonstid. I mellomtiden har jeg kjørt 2000 km i låneleaf.

Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Lars C. Krogenæs

#158
Ikke bare elbiler som Nissan sliter med:

http://www.dagbladet.no/2013/02/01/tema/nissan/bil/innenriks/krangel/25531151/

Nissan uttaler:
Hadde vi hevet kjøpet som rein goodwill ville regninga blitt liggende hos oss

-Nei da er det bedre å skyve regningen over på kunden!

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

RuneW

Jeg skrev til Brennes Auto om mine start-ved-forvarming-på-batteri-problemer i desember i fjor og fikk time nå i går (31 jan). Hadde også en del annet på lista:

- Knirk ved kjøring over fartsdumper i kulde
- Dårlig trykk/retning på vindusspyler på førersiden
- Dårlig fjernlys

The good
De har faktisk trukket om ledingene til fjernlysene og skrevet at det hjalp! Det tror jeg på, selv om jeg ikke har fått testet dette selv (eller sett etter hva de har gjort for den saks skyld).

The bad
Sjokkerende nok så hadde de gjort nada med knirk-ved-kulde-problemene når jeg hentet bilen. Noen knirkelyd hadde de ikke hørt (+2 C i går) så den så de ingen grunn til å gjøre noe med... Hva slags mekanikere er dette egentlig? Hva med å smøre opp for i alle fall å prøve noe? Jeg nekter å tro at dette er et totalt ukjent fenomen for disse mekanikerne. Må jeg time verkstedtime så jeg er sikker på at de hører det? Jeg får vel kjøre innom på en kald dag så de hører det med egne ører. Men fortsatt kan det jo være varmt den dagen jeg får verkstedtime. Og da er vel problemet løst igjen i følge dem... Blir litt oppgitt!

The ugly
Men enda mer sjokkerende var at de egentlig ikke hadde gjort NOE med forvarmingen på batteri. Jeg var helt sikker på at de kjapt hadde oppgradert software, noe om andre Nissan-verksteder etter sigende har gjort med vellykket resultat.

Men det de hadde gjort (og måtte gjøre i følge dem selv) var at de hadde "åpnet en case med Nissan" (er ikke 100% sikker på ordlyden). Ja, hvorfor måtte de gjøre dette i går da, når jeg bestilte verkstedtime for halvannen måned siden med beskrivelse av problemene? Akkurat HVA er det de måtte ha bilen inn for? Måtte de prøve å forvarme bilen på batteri og få problemer med å starte med egne øyne?

Jeg må si jeg er litt skuffet over Brennes Auto-verkstedet. De er bare hyggelige og hjelpsomme når jeg er der, men de sliter litt med mekaniker-arbeidet.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Smiling when sailing

Sitat fra: Modelsn på torsdag 31. januar 2013, klokken 20:29
Måtte bare kjøre gjennom test 2 ganger nå i kveld. Og tro det eller ei, NÅ FUNGERER FORVARMINGEN slik den skal. Setter meg inn i bilen, trykker på bremsen og startknappen. Så stopper varmeanlegget, og bilen starter opp etter noen sekunder. Hurra.

Jeg hadde også start problemer de få gangene jeg brukte forvarming uten at bilen var tilkoblet i fjor. Nå forvarmer jeg nesten hver dag uten å være tilkoblet strømmen uten problemer og uten ny software versjon. Jeg testet bare tipset her fra forumet om å avlutte ladingen før man starter bilen, og det ser jo ut som den bugfixen gjør akkurat dette også. Faktsiks slår jeg ikke av varmen, bare starter den minst 15 minutt før jeg skal dra, slik at den har slåẗt seg av automatisk. Og det har ikke vært et eneste startproblem siden jeg endret rutinen. Det er jo behagelig å stige på en varm bil etter jobb :-). Så jeg skal vente for å få den nye softwaren til den første servisen som er en gang i mars.
Blå Leaf, Tromsø

Jærbuen

Sitat fra: ravn på fredag 25. januar 2013, klokken 09:47
Ikke godt å si.  Vet at norsk elbilforening har vært på Nissan ganske agressivt for å få dem til å gå ut med info, men det har de tydeligvis ignorert.

Jeg kjører fremdeles rundt med en "låneleaf" fra Ålgårds auto (passerer 2000 km i den i dag), og den er privat utlånt fra servicesjefen, men nå må jo min nærme seg klar snart, siden det straks er 3 måneder siden min stoppet.

Jeg var innom Ålgårds Auto på Sandnes nå i uka, spurte om de kjente til "forvarming-uten-nettkobling"-problematikken, da jeg ønsket å sjekke om den nye softwaren nevnt i denne tråden var løsning på dette problemet.
Ble ganske lang i maska då han i kundemottaket for verkstedet sa han aldri hadde hørt om denne forvarmingsproblematikken! Dette kan vel ikke stemme, hva prøver de å skjule?

Men de skulle sjekke om jeg allerede hadde denne softwaren installert, når jeg er inne neste gang for å bytte defekt vindusheis-bryter.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Blip

Jeg har nesten slutta å bli overraska over slik "uvitenhet". Men det er jo merkelig hvor liten interesse de faktisk har for sitt eget fagfelt...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

timingbeltkiller

Sitat fra: Blip på mandag 04. februar 2013, klokken 18:02
Jeg har nesten slutta å bli overraska over slik "uvitenhet". Men det er jo merkelig hvor liten interesse de faktisk har for sitt eget fagfelt...
Nissan ligger dårlig an i Autoindex.
Det betyr i klartekst Nissan er unntaket som bekrefter regelen om japsekvalitet på japsebiler.
Ingen grunn til å bli overrasket over at det ikke blir noen endring på dette bare fordi de utvider modellpaletten med en elbil eller to.

Heller ingen grunn til å bli overrasket over den (manglende) faglige standarden på et gjennomsnittlig norsk bilverksted.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

tkornstad

Regner med at Nissan har lært litt om god kundebehandling gjennom sitt samarbeid med Renault.
i-miev

Averøy i Møre og Romsdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA