Mitt møte med Leaf hjelpen... (og ikke forvarm uten å være tilkoblet!!!)

Startet av ravn, mandag 03. desember 2012, klokken 11:30

« forrige - neste »

el nino

Sitat fra: ravn på torsdag 20. desember 2012, klokken 12:53
Surprise, surprise: Det nyttet jammen ikke å bare bytte varmekolbe. Så nå må nye deler bestilles (tipper en dc/dc jeg).

Er det noen som vet om de nye DC/DC er en forbedret utgave? Hvis ikke ryker vel disse også etter en stund, hvis man fortsetter med samme rutiner for forvarming------(Jeg kommer ikke til å ta sjansen på forvarming uten tilkobling) :'(

Thomas Parsli

Jeg har brukt forvarming både med og uten tilkobling siden 1.2.2012 og har hatt startproblemer en gang -og det var vel med EVSE tilkoblet...

Til nå har jeg nok forvarmet  over 120 ganger uten tilkobling uten problemer!
-Og like mange ganger med tilkobling. (Minus den ene gangen)

La oss ikke gjøre et problem som tross alt rammer et lite antall av over 2500 solgte Leaf til en veldig stor greie.
Før slet man med rekkeviddeangst -nå sliter man åpenbart med forvarmingsangst...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

nissanleif

Der finnes en oppdatering som skal beskytte disse dc/dc boksene. Skal gjøres på alle biler med dette problemet. Denne oppdateringen er kommet nå i senere tid.

ravn

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 20. desember 2012, klokken 17:56
La oss ikke gjøre et problem som tross alt rammer et lite antall av over 2500 solgte Leaf til en veldig stor greie.
Før slet man med rekkeviddeangst -nå sliter man åpenbart med forvarmingsangst...
Ikke enig med deg her, går man tom for strøm så får man veihjelp, lader bilen og er i gang igjen. Her snakker man å være 2-3 måneder uten bil (eventuelt en dieselbil i denne perioden, med alle ulemper det medfører).

MEN nå tyder mye på at Nissan har fått øynene opp for problemet og jobber intenst med å ordne det (og forbedre tilgangen på deler), men inntil situasjonen er bedre så er jo spørsmålet om man er villig til å ta risken.
Jeg mener jo Nissan kunne gjort lurt i å gått ut med info om at inntil videre så bør man lavær å forvarme på denne måten, inntil en fiks er klar, men det er jo min mening.

Forøvrig synes jeg ikke 8 biler med total stopp på ett entusiastforum er særlig lite, regner med totalantallet er ganske mye høyere.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Lynet

Sitat fra: nissanleif på torsdag 20. desember 2012, klokken 20:52
Der finnes en oppdatering som skal beskytte disse dc/dc boksene. Skal gjøres på alle biler med dette problemet. Denne oppdateringen er kommet nå i senere tid.

Klaget nettop på feilen, fikk beskjed om å komme innom på nyåret. De sa ikke noe om at jeg ikke skulle bruke forvarmingen. Jeg skal bruke den i hvert eneste juleselskap i jula, og for Nissan sin del bør bilen starte  8)

Oppfordrer alle til å gjøre det samme slik at de i Japan som har tråklet sammen møkka våkner når de må sende 2500 DCDC til Norge  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Tror ikke mekanikerne hos Nissanforhandlerne blir arbeidsledig med det første  :P
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Det som er litt problematisk er at vi ikke aner hva som egentlig skjer. Blir DCDC belastet på en feilaktig måte slik at den til slutt kutter ut. For alt vi vet så kan også tilsynelatende fungerende biler sakte drepe DCDC når man forvarmer på batteri.

Hva om DCDC ryker når bilen er 6 år pga høy belastning nå? Det blir nok billig tenker jeg...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Thomas Parsli

Sitat fra: nissanleif på torsdag 20. desember 2012, klokken 20:52

Hvor har du denne informasjonen fra?

Jeg synes det virker sannsynlig at dette er et firmware-problem, men til nå har det virket som om biler med både gammel og ny firmware har hatt startproblemer.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

ravn

Nå har jeg vært å hentet en låne leaf (faktisk forhandlerens private bil). Min må til Bergen for reperasjon da forhandleren i Stavanger ikke har sertifisering til å jobbe med batteriene. Tyder jo på denne sikringen i batteripakka som andre har pratet om.

En ny firmware vil kunne forhindre de forhold som skaper problemer (overbelastning). Feks at den stopper varmeapparatet før bilen startes.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Jærbuen

Sitat fra: ravn på fredag 21. desember 2012, klokken 12:32
Nå har jeg vært å hentet en låne leaf (faktisk forhandlerens private bil). Min må til Bergen for reperasjon da forhandleren i Stavanger ikke har sertifisering til å jobbe med batteriene. Tyder jo på denne sikringen i batteripakka som andre har pratet om.

En ny firmware vil kunne forhindre de forhold som skaper problemer (overbelastning). Feks at den stopper varmeapparatet før bilen startes.

Dette bør lett kunne implementeres ved at den stopper når en dør åpnes, f.eks
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

ravn

Eller enda enklere ved at når man trykker startknappen så stoppes forvarmen først, så gjør den resten.
Når det er sagt så er det jo tydeligvis dårlig design i varmekretsen, men billigere å lage en software workaround enn å ta recall på alle biler.

Men overlater dette til de smarte hodene hos Nissan.
Men ser nok ikke min bil igjen før februar, glad jeg har låne leaf (som jeg ikke forvarmer på batteri).
Elbillist siden 2002.

ravn

Bare en oppdatering på min bil.

Snart 5 uker siden Viking hentet den, og den er enda på versksted. Etter hva jeg vet så er den sendt fra Stavanger til Bergen da verkstedet i Stavanger mangler utstyr og nødvendige kurs for å jobbe på batteripakka (for å bytte denne sikringen).

Men jeg har jo en låne leaf som er makan min egen (til og med samme farge) så jeg glemmer litt at det ikke er min bil jeg kjører.
Elbillist siden 2002.

Blip

Sitat fra: ravn på torsdag 03. januar 2013, klokken 09:17
Men jeg har jo en låne leaf ...
Da begynner det (nesten) å lønne seg med spart slitasje, lavere km-stand ved evt. salg, risiko og spart bonus ved uhell, osv. O:-)

• Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

ravn

Det jeg bekymrer meg for er hvordan bilen min blir behandlet.
Har jo hørt andres skrekkhistorier om at bilen står med fulladet batteri i ukesvis feks.
Elbillist siden 2002.

Blip

• Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

ravn

Tanken hadde faktisk ikke slått meg.
Står ikke tilkoblet, MEN den hadde 4 kjøreturer i går (for første gang på lenge) og 1 i dag, så det kan jo tyde på at den er fikst :)
Elbillist siden 2002.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA