Mitt møte med Leaf hjelpen... (og ikke forvarm uten å være tilkoblet!!!)

Startet av ravn, mandag 03. desember 2012, klokken 11:30

« forrige - neste »

leafster

Ok. Hadde ikke fått med meg at 22 biler stod på verksted med defekt DC/DC...

RuneW

Det gjør det vel ikke heller? Det er 22 biler som har rapportert om startproblemer ved forvarming på batteri.Noen av disse har ikke vært mulig å starte, selv etter gjentatte forsøk, og har havnet på verksted.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lars C. Krogenæs

Før 6 nå 7 biler bekreftet på verksted, med forventet rep. tid på 2-3 måneder, mens resten har problemer, men greid å komme i gang igjen. Noen greier å starte i løpet av et par forsøk, andre gir opp, venter noen timer før de greier det, mens igjen andre har greid det etter 50 (!) forsøk.

Hvis alternativet er å unngå forvarming, eller å slå av forvarming før man forsøker å starte bilen, mener jeg det er en grei "regel" å holde seg til, inntil Nissan kommer opp med en permanent løsning.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Magnus

Har fått beskjed om at verkstedet får delen av Nissan 23.1. Det vil si at bilen da har stått på verksted 50 % av tiden siden vi kjøpte den. Om du leser dette, Nissan, så kunne en telefon i vår retning gjort seg.
Nissan Leaf 2012, ikke kjørt så langt
Batteridrevet gressklipper, grønn
Batteridrevet ringeklokke, hvit med grå profil
iPhone med lithium-ion teknologi
Fjernkontroll, dobbel AA tror jeg, men kan være trippel
Jeg vil ha en liten hund, og den skal være blå

el nino

Hvis min bil havner på verksted med så lang ventetid, forlater jeg ikke verkstedet/forhandler før jeg får en Leaf lånebil, evt. hevet kjøpet! >:( >:( >:( >:( >:(HØRER DERE DET NISSAN?

leafster

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. desember 2012, klokken 14:37
...linntil Nissan kommer opp med en permanent løsning.

Lars

Erfaringsmessig kommer det vel ikke til å skje noe som helst fra Nissan sin side, Ref desimaler på forbruk-saken.

Synd...

el-snorre

Sitat fra: Lynet på mandag 17. desember 2012, klokken 15:46
Bør ikke Norsk Elbilforening ta en alvorsprat med Nissan Nordic når det gjelder å skaffe deler til Leafen?
Vi i Norge greier å sende fersk laks fra laksemærene på Frøya til firketorget i Tokyo på under 24 timer!
Andre bilmerker reklamerer med at de greier å skaffe alle typer deler i løpet av 24 timer, har ikke Nissan en slik ordning?
Varmeelement og DCDC har nå røket på flere biler og bør dermed ligge på lager i Drammen.

Vi er i dialog med Nissan Nordic, uten å få noe fornuftig svar annet enn at de jobber med å skaffe deler. Jeg har kontaktet Nissan Europe for å dele vår smule frustrasjon, i håp om at de kan påvirke kutt i leveringstiden.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

ravn

Jeg skjønner bare ikke at verkstedene ikke kan plukke deler fra demobiler, om ikke annet for feilsøkingsøyemed.
Jeg føler meg ganske sikker på at å bare bytte varmeelement neppe løser dette problemet, og hvis det da blir 6 nye uker venting så går det mot heving av kjøp for min del.

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

cra

Det minste vi kan forvente er vel at Nissan tar kontakt med oss asap, og forteller oss at vi bør unngå forvarming når vi ikke er tilkoblet strømnettet intil videre. Det er langt fra alle med Leaf som frekventerer forumet her, så det kan jo sånn sett også tenkes at tallet på biler med problemer er høyere enn 22/6.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ravn

Sendte forespørsel til verksted om rettigheter med tanke på heving av kjøp og fikk til svar at delene skulle ankomme dem på torsdag, men at de jo ikke visste om dette ville ordne problemet (som jeg jo tviler på, men lov å håpe).
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

jkirkebo

Jeg er ganske sikker på at problemet kun oppstår om man prøver å starte bilen mens varming pågår. Når bilen er koblet til ladekabel er det umulig å starte den, og derfor oppstår ikke problemet når bilen forvarmes med kabel tilkoblet.

Så om man stopper varmen før man starter bilen bør man være rimelig safe tror jeg. Hvilke måter kan den stoppes på ? Via app og PC selvsagt, men stoppes den om man trykker start-knappen et par ganger uten å trykke ned bremsen ? Hva med å trykke "off"-knappen på klimaanlegget ? Jeg får ikke testet på min bil nå for den står til lading med ca. 10% SOC...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ravn

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. desember 2012, klokken 16:21
Hvilke måter kan den stoppes på ? Via app og PC selvsagt, men stoppes den om man trykker start-knappen et par ganger uten å trykke ned bremsen ? Hva med å trykke "off"-knappen på klimaanlegget ? Jeg får ikke testet på min bil nå for den står til lading med ca. 10% SOC...

Du får ikke slått av med off knapp. Eneste måten er nok via app, og der er det ganske langt delay fra du stopper til bilen lystrer.
Elbillist siden 2002.

el nino

Så det vil si at om jeg forvarmer med tilkoblet bil, tar ut kabelen og starter, blir det uansett problemer hvis jeg ikke stopper varmeren???? Og hva hvis man ikke har denne appen?

gbzdoc

Da kan jeg i hvert fall komme med gode nyheter i denne litt opphetede diskusjonen: BNH ordnet med Leaf lånebil umiddelbart når jeg tok kontakt og la frem problemstilling i forhold til mitt behov.

Da har jeg på dagen vært uten bil i en uke, og kunne sikkert fått bil tidligere om jeg hadde mast tidligere.

Føler jeg har fått god behandling hele veien, med unntak av det faktum at de ikke aner når delen(e) kommer... Men det er et Nissan-problem, ikke BNH. (Tror de er like frustrert...)

Vil anbefale å stoppe forvarmingen manuelt fra app før start av bil, og benytte LeafLink som er mye raskere for de som har iPhone.

jkirkebo

Sitat fra: ravn på tirsdag 18. desember 2012, klokken 16:56
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. desember 2012, klokken 16:21
Hvilke måter kan den stoppes på ? Via app og PC selvsagt, men stoppes den om man trykker start-knappen et par ganger uten å trykke ned bremsen ? Hva med å trykke "off"-knappen på klimaanlegget ? Jeg får ikke testet på min bil nå for den står til lading med ca. 10% SOC...

Du får ikke slått av med off knapp. Eneste måten er nok via app, og der er det ganske langt delay fra du stopper til bilen lystrer.

Det ser ut til å stemme. Jeg testet nå. Off-knapp virket ikke. Et trykk på start hjelper ikke. To trykk på start så får du derimot slått av varmen. Men når jeg da prøvde å starte bilen ville den ikke. Prøvde 5-6 ganger og begynte å svette litt :(
Tenkte jeg så skulle prøve en liten slags "reset". Slo av bilen, låste dørene, plugget i ladekabelen og lot den starte lading. Tok ut kabelen og prøve å starte igjen: Umiddelbar suksess!
Så det kan se ut som om det innimellom hjelper å starte lading for å få start på bilen. Det er kanskje en fattig trøst om man ikke ar strøm i nærheten, dog kan det jo hende det holder å plugge i ladekabelen? Verdt et forsøk for nestemann som får startproblemer.

Dette kan definitivt fikses med software. Slå rett og slett av varmen når bilen låses opp og dør åpnes. Enkelt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA