Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva betalte du?

Startet av Think_Pelle, tirsdag 18. desember 2012, klokken 21:17

« forrige - neste »

Think_Pelle

Hei! Jeg er nybakt Think eier, og skriver nå mitt første innlegg på dette fantastiske forumet! Takk til alle som har bidratt til å lage denne kilden til informasjon om hvordan man kan bruke og vedlikeholde en Think Classic. Så til dagens tema:
I dag er 10 minus i Bergen, så jeg kjørte avgårde med varmeapparatet på fullt. Etter akselerering i en oppoverbakke og jevn fart på 70 deretter begynte det å lukte svidd i bilen. Det luktet som varmt stål, slik som ved sveising. Hva er galt?
Ny Think eier i Bergen fra nov 2012
Leaf eier fra nov 2013

cra

Først: På en classic bør du ikke kjøre med flat fjøl, og spesielt ikke i oppoverbakker.

Kjente du noe til hvor lukta kom fra, eller bare "dukket den opp"? Hadde du hatt på varmeapparatet en stund, eller kom det like etter at du skrudde det på? Elektriske varmeovner har en tendens til å lukte rart første gangen man skrur dem på for sesongen.

Du kan starte med å åpne luka foran førersetet og sjekke at ikke noe ser svidd ut der; det er kjapt og enkelt å sjekke. (Du trenger stjerneskrutrekker evt. drill for kjappere åpning.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Think_Pelle

Varmeapparatet hadde vært på i ca 7 minutter. Vanligvis holder det med halv styrke, men i dag skrudde jeg det på full varme. Når svilukten kom, slo jeg av varmen og beholdt viften på trinn 1. Jeg klarte ikke å identifsere hvor lukten kom fra. Kanskje viften trakk den inn i bilen?
Jeg ser nå at man ikke skal kjøre med "flat fjøl", så det skal jeg sørge for fra nå av, men hva er konsekvensen? Jeg har tenkt at jeg kanskje tok ut for mange watt på en gang, siden både varmeapparatet og motoren gikk for fullt i oppverbakken.
Ny Think eier i Bergen fra nov 2012
Leaf eier fra nov 2013

hkaspenberg

Sitat fra: Think_Pelle på mandag 03. desember 2012, klokken 11:58
Varmeapparatet hadde vært på i ca 7 minutter. Vanligvis holder det med halv styrke, men i dag skrudde jeg det på full varme. Når svilukten kom, slo jeg av varmen og beholdt viften på trinn 1. Jeg klarte ikke å identifsere hvor lukten kom fra. Kanskje viften trakk den inn i bilen?
Jeg ser nå at man ikke skal kjøre med "flat fjøl", så det skal jeg sørge for fra nå av, men hva er konsekvensen? Jeg har tenkt at jeg kanskje tok ut for mange watt på en gang, siden både varmeapparatet og motoren gikk for fullt i oppverbakken.

Så absolutt. Er batteriene helt i orden og bilen er fulladet så tåler den godt "full peddal" i noen sekunder. Men Thinken ble designet og bygget utfra noen temmelig optimistiske tall på hva batteriene tåler, slik at å kjøre med "full peddal" opp en bakke med varmen på er nesten den sikreste måten å drepe den på. Du trekker da rundt 250A, kanskje mer. Egentlig bør den ikke belastes med noe særlig mer enn 150A over tid. Men hvordan vite hvor mye strøm du trekker? Monter overvåking. Sjekk http://www.elbil.no/wiki/Think:ServiceInstrumentet for alternativer.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Det er selvsagt godt mulig at lukta kom inn utenfra. Det jeg ville gjort nå var å (bokstavelig talt) prøve å snuse meg fram til hvor problemet kan være. Start som sagt med serviceluka foran førersetet og kjenn etter om lukta kan komme derifra. Gjør den ikke det kan det være foran et sted.

Prøv også å kjøre bare varmeapparatet mens bilen står stille; kjenn etter om du kjenner lukta etterhvert som du skrur opp varmeapparatet gradvis mot full kamfer. Slik kan du kanskje klare å finne ut om det er varmeapparatet som lager lukta, eller om det er mer sannsynlig at det er drivverket.

Kan det forresten ha vært at lukta kom utenfra? Industri i området som kan forårsake det, f.eks? Evt. andre biler med problemer, en tilhenger med bremser som helger e.l.

Generelt starter feisøking enklest ved å prøve å gjenskape problemet, men dette er vel et problem av en sort du helst ikke vil framprovosere, og det gjør det litt vanskeligere.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA