Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fargevalgets kvaler…

Startet av Elfan, mandag 05. februar 2024, klokken 14:09

« forrige - neste »

Elfan

Skal kjøpe en MYP, hadde først tenkt på MCR, deretter hvit. I mine øyne er hvit griselekker med de sorte detaljene som bilen har, som carbonspoileren og det digre glasstaket.
Men alle har hvit... Samtidig liker jeg Midnight cherry red men etter å ha sett den inne hos Tesla får jeg inntrykk av at den ikke er så pen å se på om det ikke er lyst/sol. Den så veldig mørk ut men likevel pen. Men de sorte detaljene derimot la man ikke merke til.
Uansett hvilken av dem det blir skal jeg ha hvitt interiør og mulig Ditec.

Dere som har en av disse, erfaring med fargevalget? Vanskelig å holde ren?

Mobileum

Alle biler er like "vanskelige" å holde rene, men det er forskjell på hvor mye skitt synes. På helt lyse og mørke farger synes skitten mest. Ellers kan vel ingen gi deg råd om farge, da det er helt individuelt. IMO bør du velge en farge du liker, og la vedlikeholdet være prioritet 2.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Håvar

Jeg er veldig fornøyd med MCR. Bestilte da fargen ble tilgjengelig i konfigurator og gikk og håpet på at den skulle vær minst like mørk Mazda sin rødfarge.

Får mye skryt for fargen, først og fremst i sollys og når det er mørkt med kunstig belysning. I gråvær synes jeg den er litt anonym og kjedelig. Ville valgt den igjen. En bonus er at det nesten ikke er biler i lik farge. Med mindre du bor i Oslo går det nok fort uker mellom hver gang du ser en y i MCR. Hvit står det gjerne to-tre av i samme kryss :laugh:

Gå for det du har lyst på, bilen blir skitten uansett.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Stjerneglis

Rart med norske bilkjøpere og farger. En kollega av meg prøver å selge en RØD TM3 og får høre fra flere forhandlere at denne fargen er vanskelig å selge som bruktbil... Skulle tro det var hvit de snakker om.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

ProsjektX

Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 06. februar 2024, klokken 10:11Rart med norske bilkjøpere og farger. En kollega av meg prøver å selge en RØD TM3 og får høre fra flere forhandlere at denne fargen er vanskelig å selge som bruktbil... Skulle tro det var hvit de snakker om.
Nordmenn elsker jo å gå i flokk og ingen vil skille seg ut.. så derfor er det for det meste svarte og hvite biler... :( Derfor kjøpte jeg Midnight Cherry red... :)
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Herr G

Samme her, har kjørt Midnight Cherry Red i to måneder. Har fått skryt for fargen og den skiller seg ut fra alle hvite og svarte. Vet det er en annen i samme bydel, men det er ikke ofte jeg ser andre "likesinnede".

Model Y i seg selv er svært vanlig og hvite biler har jeg aldri vært noen stor fan av, så det gjør meg ingenting å være den som bryter normen. Om fargen eventuelt skulle bli vanskelig å selge bryr jeg meg lite om, det er ikke derfor jeg kjøper bil.

banZi

Y er finest i svart.
3 er finest i hvit
S er finest i Ultra Red.
X er finest i svart.

Trur det er de svarte "trim" plastikk delen under dører\hjulbuer som gjør at jeg ikke liker Y\X i noe annet enn svart.
Men det her er jo så subjektivt som det går ann. Ta den du liker best selv.
2024 Tesla Model Y Performance

Torpedo Ted

Hvis vi ser vekk fra det verste vintersølet bak, så blir ikke hvit skitten, den mister bare glans. Dvs, den ser fortsatt ren ut, men i en matt farge.

Ellers synes jeg de ekte fargene til Tesla er helt klart laget for California. De ser kun bra ut i sterkt sollys. Er det ikke sol, ser de bare mørke og kjedelig ut.

Mobileum

Man kan ikke se bort fra vintersøle som mange er "plaget" av 3-5 måneder i året, og da er det vel liten tvil om at hvit er verstingen. Ellers gjør vel de fleste farger seg best i solskinn.

Midnight Silver er den som endrer seg mest i forskjellige lysforhold. Fra svart i mørket til et fargespill i solskinn.

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Sitat fra: turfsurf på fredag 16. februar 2024, klokken 05:09Er ikke det Quicksilver?

Nei. Dette bildet er hentet fra et innlegg i TMC datert 31. mars 2018!  :).

(Innlegget er kalt "The many colors of Midnight Silver".

turfsurf

Ok, skjønner. Så ikke så veldig relevant for en som lurer på hvilken farge han skal velge nå da.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim-

Vi har svart. Syns den ser bra ut når det er overskyet/kveld
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Mobileum

Sitat fra: turfsurf på fredag 16. februar 2024, klokken 13:35Ok, skjønner. Så ikke så veldig relevant for en som lurer på hvilken farge han skal velge nå da.
Synd. (Visste ikke at Midnight Silver var fjernet.)

førategangtesla

Jeg liker mørke farger og synes sort er den som kler model y best, da forsvinner den sorte plasten litt også som jeg i utgangspunktet ikke er så veldig glad i.

Skulle jeg velge mellom hvit og rød så hadde jeg likevel valgt hvit, jeg må ærlig innrømme at jeg ikke liker midnight cherry red, den er veldig pen i sola, men utenfor sola så blir den veldig 1973 Datsun gubbe  :laugh:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA