Mørke skyer over Europeisk elbilsatsing

Startet av vinterdekk, mandag 05. februar 2024, klokken 08:04

« forrige - neste »

vinterdekk

Eller i alle fall en dump i veien sett med tyske øyne.

https://fortune.com/europe/2024/02/03/germany-electric-vehicle-sales-drop-carmakers-audi-vw-bmw/

Sitat fra: Google TranslateStående foran i rommet på en bilindustriforenings nyttårsmottak i Berlin denne uken,   hadde BMW- sjef Oliver Zipse grunn til å føle seg rettferdiggjort.

På scenen forkynte transportminister Volker Wissing for mengden av beslutningstakere og industriledere om viktigheten av "teknologisk åpenhet" for å redusere utslippene i transitt.

Et enestående fokus på batteridrevne kjøretøy fra beslutningstakere og produsenter etterlater Tysklands viktigste industri utsatt, sa han, med en prognose om fallende etterspørsel etter elbiler i Europas største bilmarked hengende over budskapet hans.

Zipse har gjort det samme poenget i årevis, og tatt til orde for fleksible produksjonslinjer for forbrennings-, hybrid- og til og med hydrogendrevne biler. Hans forsiktige strategi – som stemmer overens med forgjengerens – ble angrepet som ikke aggressiv nok på den utfordrende elektriske lederen  Tesla Inc.

Nå så det ut til at Zipse hadde sett inn i fremtiden. Med EV-adopsjon som bremser og plug-in-hybrider  kommer tilbake  fra sidelinjen, ser ikke lenger BMWs forsiktige tilnærming ut som en så dårlig idé.

"I Tyskland ser etterspørselen etter elektriske kjøretøy ikke bra ut i år," sa Jan Burgard, leder for bilkonsulent Berylls strategirådgivere. "Den øvre delen av elbilmarkedet er nesten mettet, og det er lite tilbud i det nedre segmentet på €25 000."

Etter år med kraftig vekst,  blir det tøffere å selge elbiler . Sjenerøse statlige insentiver forsvinner i Europa og færre kjøretøy kvalifiserer for dem i USA. Selv om en rekke nye modeller og leasingalternativer med forpliktelse har tiltrukket seg oppmerksomheten til elektriske entusiaster, noen år inn i EV-revolusjonen, er infrastruktur og pris fortsatt veisperringer for utbredt bruk.

I Tyskland er salget satt til å falle med 14 % i år som svar på at regjeringen rykket ut subsidier i desember, den første nedgangen siden 2016, ifølge VDA-lobbygruppen. Globalt har markedsovervåkere trimmet prognosene midt i den varige virkeligheten at kjøretøyene er mye mindre rimelige enn tilsvarende forbrenningsmotorbiler – til tross for en priskrig startet av Tesla.

Torsdagens arrangement var et forsøk på å injisere litt optimisme i en stadig dyster bransje. Wissing berømmet tyske bilprodusenter og berømmet teknologien deres som «feiret i utlandet». På spørsmål om hva regjeringen kunne gjøre for å styrke det tyske elbilmarkedet, kom transportministeren med en tanke: "Ladeinfrastruktur."

Likevel har Berlin ligget etter på denne fronten. I oktober 2022 rullet Wissing ut en ambisiøs strategi for å investere 6,3 milliarder euro (6,85 milliarder dollar) i en landsdekkende infrastruktur som ville øke antallet ladestasjoner i Tyskland til én million i 2030.

Det har ikke gått så fort som planlagt. Per september i fjor var det bare rundt 105 000 funksjonelle offentlige ladestasjoner i Tyskland, ifølge  infrastrukturmyndigheten .

Med den nåværende konstruksjonstakten, bemerket VDA, vil Tyskland tredoble tempoet hvis de ønsker å nå 2030-målet.

Ladeproblemet, og hvem som betaler for det, forblir uløst mange år inn i EV-overgangen. Mens politikere og bilindustrirepresentanter på VDA-arrangementet var enige om at lading var nøkkelen til å gjenopplive interessen for elbiler, var det ingen som ønsket å si hvem som skulle finansiere en slik infrastrukturutvidelse – eller hvordan. Økende strømpriser har dempet etterspørselen ytterligere, ifølge en analytiker fra Deutsche Bank.

Den andre hovedutfordringen for EV-opptak er prising. Koalisjonen må nå målet om å få 15 millioner elbiler på veien innen 2030, eller møte manglende utslippsmål. Per november var  bare rundt 1 million - eller 2%  av alle biler  -  på tyske veier helt elektriske. Uten ytterligere subsidier tror noen analytikere å nå 2030-målet vil være en utfordring.

"Jeg tror det er urealistisk fra dagens perspektiv å nå 15 millioner elbiler på tyske veier innen 2030," sa Burgard, bilkonsulenten.

Bilmarkører begynner allerede å sikre innsatsene sine. Volkswagens  Audi  -merke reduserer EV-serien, og VW tar et skritt tilbake fra planene om å selge eierandeler i batterienheten. Skulle EV-nedgangen gå over i en langsiktig nedgang, kan det undergrave milliarder i industriinvesteringer, og bety at bilprodusenter ikke vil være i stand til å holde tritt med nye reguleringer rundt reduksjon av utslipp.

I mellomtiden oppmuntrer den stadig lengre veien til EV-adopsjon sjåfører til å holde seg til sine forurensende gamle biler lenger, ifølge DAT, som samler inn data om bilindustrien.

For BMWs Zipse kan alt dette sees på som årsak til en seiersrunde. I et intervju med Handelsblatt i fjor gikk han så langt som å anklage de som lød dødsstøtet til forbrenningsmotorer som «uaktsomme», gitt hvor langt elbiler måtte gå.

"Tror du regioner som Sør-Italia vil ha ladestasjoner i hver landsby innen tolv år?" han sa.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Har en liten mistanke om at de tyske politikerne reduserer elbil-støtten for å få bukt med Tesla og BYD som konkurrent til tyske bilprodusenter. De ser at de mister for mye salg til Tesla og BYD.
Tesla Model Y                         2021-

Syklist

Desverre er lobbyen til (fossil) bilindustrien sterk, og politikterne er for feige til å øke avgifter på bensin og diesel. 

Dersom de hadde hatt gradvis økning av drivstoffavgifter (f.eks 10 eurocent pr. år), og registreringsavgifter på utslipp slik som i Norge, ville industrien fått forutsigbare betingelser for investering i elbil. Slik som det er nå, har de sovet i timen i mange år, og forsøker å ri 2 hester, både fossil og el.  Mye av det samme i Italia, Frankrike og Spania som også har mye bilindustri.

Det er synd at ledere som satser på elbil slik som Herbert Diess blir skjøvet ut.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Vidar_S

Sitat fra: Syklist på mandag 05. februar 2024, klokken 14:46Desverre er lobbyen til (fossil) bilindustrien sterk, og politikterne er for feige til å øke avgifter på bensin og diesel. 

Dersom de hadde hatt gradvis økning av drivstoffavgifter (f.eks 10 eurocent pr. år), og registreringsavgifter på utslipp slik som i Norge, ville industrien fått forutsigbare betingelser for investering i elbil. Slik som det er nå, har de sovet i timen i mange år, og forsøker å ri 2 hester, både fossil og el.  Mye av det samme i Italia, Frankrike og Spania som også har mye bilindustri.

Det er synd at ledere som satser på elbil slik som Herbert Diess blir skjøvet ut.

Dette med økning av drivstoffavgifter er jo grep som ikke engang politikerne i Norge tør å gjennomføre, selv med elbilandelen man har her på berget, så det er nok også andre faktorer ut over lobbyvirksomhet fra bilindustrien som spiller inn. Hadde noen i Norge kommet med valgløfte om økning i drivstoffutgifter for diesel og bensin på 1 kr pr liter hvert år frem mot 2030 tipper jeg det hadde gitt merkbare utslag på meningsmålingene.

automat

Sitat fra: Vidar_S på mandag 05. februar 2024, klokken 16:56Dette med økning av drivstoffavgifter er jo grep som ikke engang politikerne i Norge tør å gjennomføre, selv med elbilandelen man har her på berget, så det er nok også andre faktorer ut over lobbyvirksomhet fra bilindustrien som spiller inn. Hadde noen i Norge kommet med valgløfte om økning i drivstoffutgifter for diesel og bensin på 1 kr pr liter hvert år frem mot 2030 tipper jeg det hadde gitt merkbare utslag på meningsmålingene.

Økte drivstoffavgifter vil nok være vanskelig. Men en forsiktig registreringsavgift, gjerne basert på utslipp, vil nok være gjennomførbart. Og så kan denne økes årlig. Inntektene kan brukes til å bygge ladeinfrastruktur.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Hvor mange jobber i bilindustrien i Tyskland? Det er en ikke helt liten omstillingsjobb for en hel industri (inkludert alle underleverandører) som kan kræsje landet hvis det går for fort. Noen er heldigvis godt igang, men f.eks de som lager girkasser og kamaksler vil få en jobb...

Tenk hvis vi skulle slutte med olje og gass på dagen.

Jeg har ikke fasiten her, men tror neppe svarer er konke alle og så la nye eiere kjøpe restene og bygge nye selskap.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Merce

Sitat fra: Syklist på mandag 05. februar 2024, klokken 14:46Det er synd at ledere som satser på elbil slik som Herbert Diess blir skjøvet ut.

Nei, det er ikke synd, ledere er ansatt for å skape vekst og penger i kassa. Ikke for å drive butikken etter en ønsketankegang..

vinterdekk

Sitat fra: Merce på mandag 05. februar 2024, klokken 18:41
Sitat fra: Syklist på mandag 05. februar 2024, klokken 14:46Det er synd at ledere som satser på elbil slik som Herbert Diess blir skjøvet ut.

Nei, det er ikke synd, ledere er ansatt for å skape vekst og penger i kassa. Ikke for å drive butikken etter en ønsketankegang..
Det var nok ett internt press i VAG gruppen å gjøre noen endringer etter dieselgate. Dieselgate representerer noe av det mørkeste i kapitalismens navn. Strategien med full investering på elbil krever at de statlige incentivene er der, og det er det jo ikke overalt.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Syklist

Diess hadde vel mest motbør fra deler av fagforeningene som ville fortsette med forbrenningsmotorer.

Insentiver må være forutsigbare og konsekvente.  I Norge var det jo idiotisk at Vedum satte ned avgiften på diesel og bensin på et tidspunkt hvor det endelig var kommet endel elbiler som er attraktive for folk i distriktene.  Det var strømprisene som trengte regulering.

De fleste europeiske land importerer bensin og diesel, og ville vært bedre stilt med høyere avgifter som gir mer penger i statskassa og reduserer forbruk og utbetalinger til Putin, sheiker i Persia-Gulfen og Norge. 

Men da må man ha alternativer på plass, slik at folk som sliter ikke føler seg flådd. Med andre ord effektiv offentlig transport utenfor byene, insentiver for elbiler, ladeinfrastruktur o.s.v.  (At Tyskland i tillegg stengte kjernekraftverkene hjalp jo heller ikke.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på mandag 05. februar 2024, klokken 18:00Hvor mange jobber i bilindustrien i Tyskland? Det er en ikke helt liten omstillingsjobb for en hel industri (inkludert alle underleverandører) som kan kræsje landet hvis det går for fort. Noen er heldigvis godt igang, men f.eks de som lager girkasser og kamaksler vil få en jobb...

Tenk hvis vi skulle slutte med olje og gass på dagen.

Jeg har ikke fasiten her, men tror neppe svarer er konke alle og så la nye eiere kjøpe restene og bygge nye selskap.

Den tyske bilindustrien genererte salg for 506 milliarder Euro i 2022 ihht Statista. Det er ca 5% av økonomien.
Det nevnes og 775.000 mennesker med en milliard arbeidstimer.

Politikerne har absolutt min forståelse for å ville bremse ned overgangen for å demme opp mot kinesiske og amerikanske elbilselskaper.

Angående olje så kunne en nesten argumentere med at Norge har saget av grenen vi sitter på med å fremme en teknologi som i siste omgang ikke trenger olje....men så trenger en jo gass og olje per i dag for å lage elbiler, og til mye annet, så blir ikke det samme nei.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA