Hovedmeny

MY2023 "demo" bil og motorvei kjøring

Startet av thattestguy, onsdag 31. januar 2024, klokken 12:24

« forrige - neste »

thattestguy

Hei
Jeg prøvekjørte modell Y LR (med 19" dekk) i går i Stavanger og bilen oppførte seg eksemplarisk til vi kom på motorveien. Ved fart over 80Km/h begynte bilen å riste og var ganske bråkete. Risting ble verre med farten og kjentes ikke i rattet men derimot kun i setet. Medpassasjereren kunne også merke ristingen.

Lurer på om noen av dere oppleved noe sånt før?

TeslaMYQS

Sitat fra: thattestguy på onsdag 31. januar 2024, klokken 12:24Hei
Jeg prøvekjørte modell Y LR (med 19" dekk) i går i Stavanger og bilen oppførte seg eksemplarisk til vi kom på motorveien. Ved fart over 80Km/h begynte bilen å riste og var ganske bråkete. Risting ble verre med farten og kjentes ikke i rattet men derimot kun i setet. Medpassasjereren kunne også merke ristingen.

kanskje det er is/snø i felgen eller dårlig avbalansert på bakdekkene. Var sånn på en lånebil jeg hadde da min var på service.

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Otkristo

Sitat fra: thattestguy på onsdag 31. januar 2024, klokken 12:24Hei

Hva svarte Tesla når du fortalte de om opplevelsen ?

thattestguy

Det var 6 varme grader og Vår på bakken og i lufta i Stavanger i går så jeg tviler på at det var snø i felgen  ;)

Tenkte at det var kanskje avbalansering men kjennte som sagt ingeting i rattet.
Merkelig greier.

Har ikke nevnt dette til Tesla folk.

Skal ha litt lengre prøvekjøring på Lørdag.

TeslaMYQS

Sitat fra: thattestguy på onsdag 31. januar 2024, klokken 15:05Det var 6 varme grader og Vår på bakken og i lufta i Stavanger i går så jeg tviler på at det var snø i felgen  ;)

Tenkte at det var kanskje avbalansering men kjennte som sagt ingeting i rattet.
Merkelig greier.

Har ikke nevnt dette til Tesla folk.

Skal ha litt lengre prøvekjøring på Lørdag.

Kan jo være avbalansering eller skade på felg bak. Det merkes ikke i rattet, men i bilen.

Burde vel heller tatt opp dette når du var tilbake med bilen. Blir jo bare å spekulere her

Handyman

Sitat fra: thattestguy på onsdag 31. januar 2024, klokken 15:05Det var 6 varme grader og Vår på bakken og i lufta i Stavanger i går så jeg tviler på at det var snø i felgen  ;)
OK, da så. Men det kan samle seg ganske mye is i felgene, og dersom det ikke har vært varmt lenge så er is faktisk en mulig årsak.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Grosor

Egen erfaring etter å ha satt på en del i model Y taxier er mye den samme. Særlig i baksetet synes jeg vibrasjoner fra vei med litt grov asfalt blir overført vel effektivt opp i setet.

Moas

Prøv gjerne nye tm3 for å sammenligne. Vår tm3 er plettfri for vibrasjoner o.l., også i høye hastigheter på autobahn.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

førategangtesla

Jeg har ikke opplevd vibrasjoner. Jeg har en Y performance og kjører da på 21 uberturbine sommertid, opplever ikke vibrasjoner med lavere profil på dekkene heller (kjører 19" gemini på vinteren)

Skulle tro at tesla ønsker at demobilene er tipp topp  :+1:  :laugh: så jeg kan aller helst tenke meg at her kan ha løsnet et lodd fra en av bakfelgene, det er ikke mange gram som skal til for at man kjenner ubalanse som forplanter seg som vibrasjon i bil. De gangene det har hendt meg med tidligere biler så er det fra ca 70-80kmt man begynner å kjenne det.

Gav du beskjed til tesla etter end prøvetur?

daktari

Vibrasjon som i litt saktere risting (ubalanse) eller vibrasjon som during/hammerdrill (kanskje dårlige bushings i hjuloppheng)?
Min erfaring er at ubalanse kjenner man i nesten all fart og varierer med farten i frekvens og styrke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

thattestguy

Føltes som ubalanse, ja. Smertefritt kjøring på dårlig vei opptil 60/70kmh og risting i rumpa/bein ved motorvei kjøring/fart.

Har egentlig bestemt meg for "MY" men nå (etter prøvekjøring) er jeg veldig usikker.  :-\ 

Radial

Var nok ett dekk med løst støyskum inni dekket (gir ganske bra ubalanse), manglende balanseringslodd eller is/snø.

Prøv en annen bil neste gang, og problemet er borte.

Du bør dog alltid melde fra om feil på biler til eieren, alltid, uansett..ellers kan du fort få "skylda" selv faktisk.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Stjerneglis

Risting som bare øker med hastighet skyldes som regel ubalanse.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Klykken

Hør med Tesla om erfaringene dine, og be om å få prøve en annen Y. Det skal selvsagt ikke riste.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA