NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024

Startet av Electric cars in Norway, fredag 26. januar 2024, klokken 22:11

« forrige - neste »

elektro

Hiphi har fortsatt ikke registrert en eneste bil i Norge. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/76EKV8/kutter-bemanningen-men-hiphi-avviser-norge-exit

Hvorfor i huleste har denne konseptbilen med alt for stort batteri fått så mye spalteplass?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 01. mars 2024, klokken 14:27Denne er vel bedre test enn det naf gjør, de kjører rundt i en bane i en hastighet, bytter sjåfør så kjører de i annen hastighet, rinse and repeat, da slipper man det problemet med de som kommer over fjellet

Så den jeg også, bra konsept, dessverre kjørte de også til stopp, og ikke til 0.

Tror han sa de kjørte Lexusen 30 km under 0, men den gikk bare 10 km/t, så tok 3 timer. Meningsløst å regne inn den ekstra rekkevidden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: elektro på fredag 01. mars 2024, klokken 23:16Hiphi har fortsatt ikke registrert en eneste bil i Norge. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/76EKV8/kutter-bemanningen-men-hiphi-avviser-norge-exit

Hvorfor i huleste har denne konseptbilen med alt for stort batteri fått så mye spalteplass?
Elektro :+1: spot on

TJV

Sitat fra: elektro på fredag 01. mars 2024, klokken 23:16Hiphi har fortsatt ikke registrert en eneste bil i Norge. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/76EKV8/kutter-bemanningen-men-hiphi-avviser-norge-exit

Alt for stort? Hva tenker du den burde ha som maks?
I annonsen på Finn står det 120kWh, men er usikker på om det er brutto eller netto. (Noen bilmerker annonserer med brutto og noen netto). Visst vi tar utgangspunkt i brutto er det vel "bare" 20% mer enn Model S med største batteri (uten videre sammenligning forøvrig).
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

THE

Sitat fra: TJV på søndag 03. mars 2024, klokken 20:44

Alt for stort? Hva tenker du den burde ha som maks?
I annonsen på Finn står det 120kWh, men er usikker på om det er brutto eller netto. (Noen bilmerker annonserer med brutto og noen netto). Visst vi tar utgangspunkt i brutto er det vel "bare" 20% mer enn Model S med største batteri (uten videre sammenligning forøvrig).
Hva er alt for stort batteri? Jeg har en TMX 100D, og med 50% større batteri og 50%-100% raskere lading hadde det vært perfekt, også for motorveikjøring, tunge og store tilhengere og for kjøring i avsidesliggende områder med veldig spredte lademuligheter. I en småbil som primært brukes til pendling, bykjøring osv. så vil det for de fleste være nok med et 50 kWh batteri, både pga. lavt forbruk og stort sett korte dagsetapper. Hvis elbil skal ta over de siste 5-10% av fossilbilsalget, så må folk ha mulighet til å kjøpe den bilen de trenger, da kan ikke noen bestemme at alt over f.eks. 100 kWh batteri er unødvendig stort.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

TJV

Jeg stilte spm til elektro noen innlegg lenger oppe THE. Visst du ønsker svar fra meg så må jeg si meg dønn enig med deg.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Electric cars in Norway

Tror ikke vi ser noe mer til Hiphi her i Norge. Helt greit for meg. Konker nok snart. Se nyhet

https://www.yicaiglobal.com/news/chinese-ev-maker-hiphi-has-three-months-to-save-itself-founder-says

daktari

Så har svenskene sluppet sin el-prix. Enda et konsept: 1000 km, 6 biler samtidig [bra], bruk navi til å finne ladere og lad så lenge bilen sier [litt dust], ikke juster navi/lade-innstillinger (sett minimum kW og minimum prosent f.eks.) [veldig dust], ikke manuell forvarming lov [kunstig dustete], full snøstorm og 15 m/s [veldig uheldig].

Konklusjon på slutten, overraskende vinner, men som sagt andre faktorer som roter til resultatene. Kunne vært et bra konsept.

https://youtu.be/ypxWlzJCC2k
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Alt skal være så Click Bait. Er og derfor NAF tok med en konseptbil fra Kina ingen kjøper, til en pris som en luksusbil.

Det svenskene har funnet på gir jo nesten ingen mening - la oss være ekstremt dumme for å lage masse overraskende click bait saker....
Tesla Model Y                         2021-

skulleVøri

Jeg hadde ikke tålmodighet til å sitte gjennom en time med video, men her er artikkelen:
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/tester/20240301/test-100-mil-med-elbil-summering/

Tydeligvis først og fremst en test av bilens innebygde ruteplanlegging. F.eks. BYD tapte på å ikke ha ruteplanlegging i det hele tatt, så sjåføren måtte finne ladesteder selv - uten å bruke en app, og bare ladere som var i bilens navigasjonssystem, og listen der var mangelfull.
BMW tapte tid på å sende sjåføren til en 50kW lader selv om det fantes raskere alternativer.
Tesla er vanligvis god på slikt, men i dette tilfelle foreslo den å lade til 100% på første ladestopp, bladet antar at den tapte førsteplassen på det.

Sitat fra en av sjåførene:

SitatVi hade kapat tid med en bra app och om vi tänkt efter själva. Men elbilar är inte färdiga om man måste planera på kvällen innan eller nörda ner under resan, om man ska köra på okända vägar.

Fra en annen:

SitatHade vi fått planera rutten i förväg skulle det ha gått bättre men tänk på dieselbilen, hur många minuters förberedelse hade föraren av den behövt? Noll [...] Elbilar, vissa modeller mer än andra, kräver erfarenhet och kunskap för att fungera tillfredsställande. Ännu är elbilslivet en djungel där det går att kliva ordentligt fel. Tyvärr.

Ruteplanleggingen er neppe det viktigste ved bilen for de fleste her, men det er relevant for noen. Skal man satse på 100% elbiler på veiene blir det enklere om dette kommer på plass også.

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 06. mars 2024, klokken 00:10Alt skal være så Click Bait. Er og derfor NAF tok med en konseptbil fra Kina ingen kjøper, til en pris som en luksusbil.

Det svenskene har funnet på gir jo nesten ingen mening - la oss være ekstremt dumme for å lage masse overraskende click bait saker....
AMS skrev i kommentarfeltet "poenget var å kjøre som om det var bensinbil", det er et rart utgangspunkt. Burde hatt med en bensinbil som kontroll, men forbud mot spising under kjøring.

daktari

Raskeste bil Nio brukte 14 t 28 min, med 1 t 46 min lading inkludert. (Og batteribytte).
i5 hele 15 timer men 1 t og 30 min lading, litt rart resultat.
Model 3 LR facelift ca 14:50 og 2 timer lading.
Så om de hadde spart 20-30 min på raskere lading hadde allikevel  snittfarten blitt lav pga dårlig føre, ca 70-80 km/t uten lading.

Fin tabell på 56 minutter i videoen.

ToWalkOrDrive

Har ikke giddet å se testen, men når en hører at de har ladet til 100% på en Tesla-lader, så blir det useriøst ....tror aldri Tesla har foreslått det i Norge. Er sikkert mer Tesla-ladere i Norge, selv om det ser ut som det er masse i Sverige og....hmmmm....

Hadde jo vært interessant om de gjorde testen igjen, men denne gang fikk lov til å laste ned to apper: Chargefinder og Elton, og ladet på 100+ kW ladere en fant på veien der, når det ikke var "husmerke-ladere" i nærheten.

De røde prikkene er Tesla-superchargers, de lilla er ladere med hastighet over 100kW (lagt inn filter)
Tesla Model Y                         2021-

Stig-Arne

Sitat fra: daktari på onsdag 06. mars 2024, klokken 07:56Raskeste bil Nio brukte 14 t 28 min, med 1 t 46 min lading inkludert. (Og batteribytte).
Så om de hadde spart 20-30 min på raskere lading hadde allikevel  snittfarten blitt lav pga dårlig føre, ca 70-80 km/t uten lading.

Ganske imponerende å klare å bruke nesten 15 timer på 1000 km, når vi vet at Teslabjørn klarer det på litt over 9 timer og 50 minutt.
Nå skal det jo sies at Teslabjørn kjører så effektivt som han klarer, lar ikke bilen velge ladestoppene selv nødvendigvis.
Men 4 timer forskjell er MYE.

daktari

Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 06. mars 2024, klokken 16:54
Sitat fra: daktari på onsdag 06. mars 2024, klokken 07:56Raskeste bil Nio brukte 14 t 28 min, med 1 t 46 min lading inkludert. (Og batteribytte).

Ganske imponerende å klare å bruke nesten 15 timer på 1000 km, når vi vet at Teslabjørn klarer det på litt over 9 timer og 50 minutt.
Nå skal det jo sies at Teslabjørn kjører så effektivt som han klarer, lar ikke bilen velge ladestoppene selv nødvendigvis.
Men 4 timer forskjell er MYE.

Ja. Men de kjørte endel svenske riksveier, i full snøstorm, vs motorvei i 120/30. Utfra forholdene i videoen synes jeg 70 km/t var akseptabelt inkl lading.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA