NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024

Startet av Electric cars in Norway, fredag 26. januar 2024, klokken 22:11

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: RJK på lørdag 27. januar 2024, klokken 20:13
Sitat fra: daktari på lørdag 27. januar 2024, klokken 19:51
Sitat fra: RJK på lørdag 27. januar 2024, klokken 00:11Toybaru er uenig med deg, @Daktari...! ;)

De måtte riktignok redusere bufferen endel etter mye støy fordi de ikke var i nærheten av å klare rekkevidden de skrøyt av, som de enda ikke klarer selv med justeringene de har gjort.

De er kanskje vant med at eierne kjører til det er tomt og vel så det...  ;D
Ja, Toyobaru og Tesla er noen av merkene med skikkelig buffer under 0. Ifjor gikk Toyobaru veldig mye lenger enn i  tester fra andre journalister og eiere. Viser hvordan denne testen er misvisende.
Det er jo ikke testen det er noe feil med når de avslører slikt. Det er jo litt av poenget med å kjøre de til bilene er helt tom.

Feilen ligger jo her hos Toybaruene som har fått alt for stor del av batteriet som buffer.

Hadde Toybaruene derimot ligget på WLTP plus (sommer)/minus (vinter) standard avvik når den når 0 % SoC, så ville jo noe ekstra buffer vært ansett som gledelig bonus. For stort avvik her, blir jo og veldig feil.

Og altså feil man må klandre produsenten for, ikke NAF som "oppdager" det (selv om det reelt sett var Elbil24 som fant dette ut først).
Helt uenig. Noen biler har 1 km rekkevidde under 0. Gamle Teslaer stoppet å lade 12V under 5% (?), så var man uheldig stoppet den før 0! Var en rettsak om det.

Ingen biler bør kjøres under 0 i det virkelige liv. Da blir det plutselig stopp midt i veien, trafikkfarlig situasjon og saftig bot.

NAF tenker "reservetank" som er 80-talls tenkning. Hører overhodet ikke hjemme i en "rekkviddetest".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Må vi gjennom det eksakt samme gnålet for hver eneste NAF-test, to ganger i året, år etter år?

Feil løype, urettferdige bakker, samme om bilene når bakkene eller ikke, ulik buffer under 0, urettferdig å sammenligne med WLTP, og sikkert mer til. Buhu.

NAF oppgir det meste man trenger av data nødvendig for å få noe fornuftig utav dette, og hvis ikke kan man fint la være å lese om det.

daktari

Selvfølgelig vil legitim kritikk mot dårlig testmetodikk alltid være legitim, og alltid gjentas, til testen endres. Det er slik samfunnet går fremover.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

torerik

Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. januar 2024, klokken 08:26
Sitat fra: torerik på lørdag 27. januar 2024, klokken 07:58For tester av praktisk rekkevidde, sjekk videoene til Jimi Rosa (Biler.tv) på YouTube. Han er dansk, men ikke spesielt vanskelig dialekt. Testene hans går fra 80% til ca. 10%, som jo er slik man egentlig vil bruke en elbil på langtur.

Tester han i vinterkulde? Her er det jo snakk om vintertest. Vil si at 100-10% er den mest interessante, mange flere turer hvor vi får testet den enn 80-10. Det er jo bare noen ganger i året.
Det kommer an på været i Danmark, men siste uker har det blitt vintertester. Dog ikke like kaldt som indre Østlandet... For Vestlandet fungerer sammenligningen med DK helt greit.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på lørdag 27. januar 2024, klokken 22:16Må vi gjennom det eksakt samme gnålet for hver eneste NAF-test, to ganger i året, år etter år?

Feil løype, urettferdige bakker, samme om bilene når bakkene eller ikke, ulik buffer under 0, urettferdig å sammenligne med WLTP, og sikkert mer til. Buhu.

NAF oppgir det meste man trenger av data nødvendig for å få noe fornuftig utav dette, og hvis ikke kan man fint la være å lese om det.

Enig. Jeg synes det er den beste sammenligningstesten vi har. Synes for øvrig de kunne tatt med siste 3-på-topp bilene fra salgslistene siste 6mnd, som referanser.

Litt rart med alle pausene de har...vil jo gjøre at de bruker litt mer strøm enn nødvendig...nei, skal ikke pirke borti det  ;D
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: torerik på lørdag 27. januar 2024, klokken 23:26Det kommer an på været i Danmark, men siste uker har det blitt vintertester. Dog ikke like kaldt som indre Østlandet... For Vestlandet fungerer sammenligningen med DK helt greit.
Så da helt irrelevant for resten av landet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 27. januar 2024, klokken 22:16NAF oppgir det meste man trenger av data nødvendig for å få noe fornuftig utav dette, og hvis ikke kan man fint la være å lese om det.
Synes NAF testen er god for å sammenligne forbruk siden de noterer det for hver femte mil.

Så testen i seg selv er grei, problemet er hvordan NAF og andre bruker resultatene, som om forskjellen i oppnådd rekkevidde er det man vil se i det daglige.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

torerik

Sitat fra: turfsurf på søndag 28. januar 2024, klokken 10:55
Sitat fra: torerik på lørdag 27. januar 2024, klokken 23:26Det kommer an på været i Danmark, men siste uker har det blitt vintertester. Dog ikke like kaldt som indre Østlandet... For Vestlandet fungerer sammenligningen med DK helt greit.
Så da helt irrelevant for resten av landet.
Det vil jeg ikke si, de aller fleste kjøper ikke bil for å kjøre veldig langt i veldig kaldt vær. Dersom du gjør nettopp det, så er det sikkert andre tester som passer for deg.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

turfsurf

Sitat fra: torerik på mandag 29. januar 2024, klokken 00:05
Sitat fra: turfsurf på søndag 28. januar 2024, klokken 10:55
Sitat fra: torerik på lørdag 27. januar 2024, klokken 23:26Det kommer an på været i Danmark, men siste uker har det blitt vintertester. Dog ikke like kaldt som indre Østlandet... For Vestlandet fungerer sammenligningen med DK helt greit.
Så da helt irrelevant for resten av landet.
Det vil jeg ikke si, de aller fleste kjøper ikke bil for å kjøre veldig langt i veldig kaldt vær. Dersom du gjør nettopp det, så er det sikkert andre tester som passer for deg.
Her er det jo snakk om en vintertest, da bør det vel være i vinterklima? NAF har en egen sommertest hvis det er det som er interessant.

Rekkevidden er sjelden en utfordring på sommerferie (utenom med henger eller på motorvei), vinteren er det som gir utfordringer med både rekkevidde og lading.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#24
SitatRekkevidden er sjelden en utfordring på sommerferie (utenom med henger eller på motorvei), vinteren er det som gir utfordringer med både rekkevidde og lading.

Turf...:+1:  He he ser den når det gjelder de dyrere elbilene med stoooort batteri. Men mange kjører på lang sommerferie i biler med feks Stellantis/PSA oppsettet som noen av de elbilene fra hhv Peugeot, Citroën, Opel og DS med 50 kwh brutto batteripakken og med full oppakning og de har nok en utfordring på sommerferien også. Traff en for ikke så lenge siden som kjørte nedover Danmark fra ferga og det ble litt lading nedover når marsj farten er høy med fullpakka bil. Ha sa han gjerne skulle hatt større batteri da ;D


torerik

Sitat fra: turfsurf på mandag 29. januar 2024, klokken 06:01Her er det jo snakk om en vintertest, da bør det vel være i vinterklima? NAF har en egen sommertest hvis det er det som er interessant.

Rekkevidden er sjelden en utfordring på sommerferie (utenom med henger eller på motorvei), vinteren er det som gir utfordringer med både rekkevidde og lading.
Jeg kommenterte først og fremst på oppsettet for NAF-testene som ble diskutert over, der mange mener de kanskje ikke er så representative som det kunne vært (løypeprofil, metode, etc.). Ellers enig i at vinterklima gir en ekstra dimensjon som kan være interessant.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Electric cars in Norway

Sitat fra: torerik på mandag 29. januar 2024, klokken 07:32Jeg kommenterte først og fremst på oppsettet for NAF-testene som ble diskutert over, der mange mener de kanskje ikke er så representative som det kunne vært (løypeprofil, metode, etc.). Ellers enig i at vinterklima gir en ekstra dimensjon som kan være interessant.
Ja ser den :+1: . H.Profil&metode er jo ikke en gitt fasit. Det blir å prøve å finne frem til det som flest opplever.

Klykken

Jeg tipper Lucid Air gjør rent bord, med Model 3 hakk i hel. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

En kan jo si at folk som kjører til hyttene sine om vinteren ofte er fremme på toppen av et fjell når de har kjørt 15 - 25 mil. I testen er du på den siste toppen etter 45,6 mil, på en topp som er 1069 meter over havet.

I fjor var det kun 1 bil som kom over den siste kneiken (Tesla Model S). Merker at jeg er litt nerd her, og gleder meg til testen. Blir spennende å se om noen andre klarer å karre seg over den siste kneiken i år. Av årets testbiler er det hele 5 biler med WLTP på over 600km, og totalt 14 biler har over 500km WLTP. Lucid Air bør jo klare det lett, men kan Model 3 med sitt lille batteri og klare det? Hva med Ioniq 6?
Tesla Model Y                         2021-

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA