Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mitt møte med Leaf hjelpen... (og ikke forvarm uten å være tilkoblet!!!)

Startet av nordvik, tirsdag 18. desember 2012, klokken 12:17

« forrige - neste »

nordvik

Blir skeptisk t å kjør bil når Leafen begynne å ule og lage ulyder fra venstresida foran og demperne høres ut som om de er stjålet fra en Lada fra 70-tallet npr en kjører over små dumper. Er det flere som har de samme symptomene, og er det trygt å kjøre?

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

flux

Mine dempere knirker og mye nå over fartsdumper, men det gjorde BMW sine også, da var det bare en smurning som skulle til sa verkstedet. Så jeg antar at det kan fikses lett.

nordvik

Synes nå der er litt drøyt når bilen er ny, at en trenger smørning så snart gradestokken kryper under frysepunktet...

Bil2

Har en nesten ny Touran med samme knirking i demperne. Knirker heldigvis bare over fartsdumper.  Tror ikke det er helt uvanlig. Leafen min har også knirkelyder.
Oslo
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh

nordvik

Her er første gang jeg har helt ny bil, så vet ikke noe om det er det som gjør det da?
Men det er værre med ulelyden i bilen... Ser det er flere her som har den, så får vel bare ta seg rn tur innom witro i morra...

Øyvind.h

Er dere sikre på at knirkingen er selve støtdemperen og ikke foringer i opphenget?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

nordvik

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. desember 2012, klokken 14:23
Er dere sikre på at knirkingen er selve støtdemperen og ikke foringer i opphenget?
Absolutt ikke :-)

BE

Knirkingen er på min bil også, og det er definitivt ikke støtdemperne. Det knirker ikke dersom jeg kjører med bare venstre eller høyre forhjul over humpene, kun når begge kjøres samtidig. Knirkingen er identifisert som foringene på stablilisatorstaget, disse skal byttes og jeg forventer at lyden da er borte.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

nordvik

Sitat fra: BE på søndag 02. desember 2012, klokken 19:29
Knirkingen er på min bil også, og det er definitivt ikke støtdemperne. Det knirker ikke dersom jeg kjører med bare venstre eller høyre forhjul over humpene, kun når begge kjøres samtidig. Knirkingen er identifisert som foringene på stablilisatorstaget, disse skal byttes og jeg forventer at lyden da er borte.
Det her høres ut som det samme som til meg

Gizmo

Samme problem her også.

BE: Forstår jeg riktig at forhandler har sett på dette og kommet fram til at foringene må byttes? Vet du hvor lang tid de bruker på dette? Og er dette noe mer kritisk enn ulyd? Altså, kan man drøye til det blir litt varmere med å få byttet foringene, så man ikke er uten bil i denne flotte kulden?
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

BE

Gizmo; Ja, merkeverksted har sett på dette, bestilt nye foringer. Har ikke vært inne å byttet enda, skal bytte neste uke, inn og ut samme dag. (Servicen har vært aldeles upåklagelig, det er helt sikkert)

Det er ikke kritisk, og jeg har misstanke om at de nye komme til å knirke like mye etter en stund med mindre de smøres opp under montering.

Thomas Parsli

Du har vel ikke også "hyling" foran på venstre side?
Jeg misstenker den ene vannpumpen, for det høres ut som et lager som sliter.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

nordvik

Nå har jeg akkurat vært innom witro.
Når det gjelder ulingen/hylingen foran på venstre side er det vannpumpa. I følge mekaniker var det ingenting å være redd for, den jobber på ulik hastighet hele tiden, og jobber mere nå når det er kaldt ute.
Angående knirking i dempere/ forstilling, er det mest pga tørrhet, og at foringene ennå er nye og stramme. Hadde hatt samme lyder på Quashqai også. De har "smurt" første prøvebil i dag for å se om det er noe som hjelper over lengre tid. Dette var og noe som ikke var å engste seg over. Fikk beskjed om å komme en tur innom igjen om 14 dagers tid om lydene fortsatt var der, for eventuell oppsmurning.
Nå er det her svar jeg fikk, og de dekker vel flere her inne tenker jeg.

Thomas Parsli

Jeg er ikke bekymret over hverken vannpumpen eller foringene, men forventer ikke at en ny bil skal høres ut som en bruktbil som synger på siste verset :(

Det er gode nyheter at de finner disse feilen, når vår skal på service etter nyttår slipper jeg kanskje å bli møtt med utsagn som "knirker ikke for meg" eller "hører ikkeno' uling"!

Vår bil har knirket siden den var ny, så jeg lurer på hvor lenge de er "nye og stramme"? :o

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

BE

Jeg hadde ingen knirk forrige vinter, det er kommet i år. I mitt tilfelle er det altså en forverring, ikke en forbedring med tiden. Jeg håper de smører dem godt inn når de byttes.

Ikke noe uling i vannpumpen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA