Hovedmeny

Five Strikes and You’re Out!

Startet av Handyman, onsdag 24. januar 2024, klokken 11:01

« forrige - neste »

Mobileum

Hvilke hendinger er det som gir deg en "strike"? Og hva skjer hvis situasjonen som gir en strike er oppstått på grunn av andres handlemåte?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Otkristo

Sitat fra: Mobileum på fredag 09. februar 2024, klokken 21:08Mistes for en periode, men tviler på at det holder for en norsk rett.

At du bryter Vegtrafikkloven § 3 vedr aktpågivende ?
Tipper du taper den saken

Mobileum

Det er derfor jeg spør om hva som skal til for at man får en "strike"?
Forøvrig trenger du ikke gjøre ditt svar personlig. Jeg har ingen intensjoner om å bruke FSD Beta.

Handyman

Sitat fra: Mobileum på lørdag 10. februar 2024, klokken 15:09Hvilke hendinger er det som gir deg en "strike"? Og hva skjer hvis situasjonen som gir en strike er oppstått på grunn av andres handlemåte?
Etter det jeg har funnet ut så får man kun strike dersom sjåførens oppmerksomhet ikke er rettet fremover i trafikken over en viss tid. Ser man for lenge på skjermen får man først en advarsel om å følge med på trafikken, dersom man ikke ser frem (ansiktet rettet fremover) tror jeg man får en strike.
Tipper det også gjelder andre epsioder der AP avbryter på grunn av manglende respons fra fører.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Sitat fra: Otkristo på lørdag 10. februar 2024, klokken 16:11
Sitat fra: Mobileum på fredag 09. februar 2024, klokken 21:08Mistes for en periode, men tviler på at det holder for en norsk rett.

At du bryter Vegtrafikkloven § 3 vedr aktpågivende ?

Ser ikke logikken i at det er greit å ta fra deg ting du har betalt for bare fordi du brøt loven. Altså hvis det står i vilkårene at du mister det du har betalt for hvis du gjør det så er det jo greit. Hvis ikke så høres det rart ut å argumentere for at man skal bli fratatt utstyr man har betalt for pga lovbrudd. Du kaster søpla di ut av vinduet så nå får du ikke elektriske vinduer lenger liksom? Eller du blender andre bilister, så må blir du fratatt fjernlysene?  :D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Mobileum

Som Handymann var inne på. Hva skjer hvis man låner ut bilen, og hen ikke kjenner "Teslas straff"?

Handyman

Strikene tilhører bilen ifølge infoen på skjermen. Jeg fikk som sagt en strike på lånebilen jeg hadde, men i bilen min står det noe i denne duren "Denne bilen har ingen ..."
Kan være smart å informere førere av bilen om dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 10. februar 2024, klokken 18:45
Sitat fra: Otkristo på lørdag 10. februar 2024, klokken 16:11At du bryter Vegtrafikkloven § 3 vedr aktpågivende ?

Ser ikke logikken i at det er greit å ta fra deg ting du har betalt for bare fordi du brøt loven.

Jeg tipper det ikke holder i retten å sause sammen forbrukerkjøpsloven med vegtrafikkloven på den måten.
Om firmaet velger å deaktivere/tilbakekalle en funksjon tipper jeg det vil gå greit i en rettssak å kreve pengene tilbake. Systemet er Teslas tolkning av regelverket, men de har ikke myndighet som politi. Systemet tolker ikke nødvendigvis alt rett til en hver tid heller. Ei heller tror jeg disse forutsetningene har vært klart og tydelig presentert for kjøper i kjøpsøyeblikket.

Som oppdragende effekt tenker jeg derimot det er veldig positivt, for å sørge for at alle som bruker systemet skjønner at de er helt nødt til å følge med.

Jeg har ikke satt meg inn i hvor permanent fravær av funksjonen er etter 5 hendelser, men gjøres det permanent er det bare å reklamere til selger og vise til at betalt funksjon er fjernet. Tesla kan kanskje komme seg unna med å henvise til "beta" en del år, men forbrukervernet er relativt bra i Norge.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mobileum

Flere som har kjøpt FSD kan få penger tilbake. Krever litt utholdenhet. Obs. Dette gjelder de som har kjøpt FSD før 1. mars 2019. Etter den tid har Tesla forandret beskrivelsen betydelig til det som er dagens versjon.

marud

Slik jeg har sett fra USA (og selv opplevd) så er det kun "forced disengagement" som gir strike (bilen skrur selv av autopilot og hyler om at fører må ta over. Skjer når bilen ikke har fått input fra fører over et tidsrom og x antall advarsler om å bevege lett på rattet osv).

Slik det også er fra amerikanerne så mister man tilgangen i en uke på 5. strike. Før gjaldt det kun FSD beta, men det ble innført på all autopilot software etterhvert, da også i reste
av verden. Var vel NHTSA sin våte drøm å få det slik.

Hvor lenge en strike blir liggende i bilen er jeg usikker på. Fikk en for snart 2 uker siden, burde vel sjekke om den fortsatt står i bilen 😅

Jeg vil tro at en sak i Norge mot Tesla fordi man mistet tilgang til AP i en uke fordi man gjentakende ikke fulgte med eller overvåket systemet slik man er pålagt ved lov å gjøre vil gå greit i favør Tesla. Hadde dog vært spennende å sett det prøvd i retten en gang.
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

kaistian

Sitat fra: marud på søndag 11. februar 2024, klokken 00:35Jeg vil tro at en sak i Norge mot Tesla fordi man mistet tilgang til AP i en uke fordi man gjentakende ikke fulgte med eller overvåket systemet slik man er pålagt ved lov å gjøre vil gå greit i favør Tesla.
Ja, for Tesla sin software er feilfri, da det er ingen som opplever fantombremsing, viskere som går helt amok, visking på tørr rute, nødbremser når den møter biler som er godt innenfor gulstripa, fjernlys som nekter å slå seg på i AP osv da dette er feil som kun andre bilmerker har.

filtvet

Sykt, men regner med at det også må gjelde andre veien. 5 fantombremsinger og du kan levere bilen tilbake?

Otkristo

Sitat fra: filtvet på søndag 11. februar 2024, klokken 06:27Sykt, men regner med at det også må gjelde andre veien. 5 fantombremsinger og du kan levere bilen tilbake?
Er vel derfor Autopilot/Autostear er beta...

Rosstopher

Sitat fra: marud på søndag 11. februar 2024, klokken 00:35Jeg vil tro at en sak i Norge mot Tesla fordi man mistet tilgang til AP i en uke fordi man gjentakende ikke fulgte med eller overvåket systemet slik man er pålagt ved lov å gjøre vil gå greit i favør Tesla. Hadde dog vært spennende å sett det prøvd i retten en gang.

Det er interessant at mange mener det. Jeg mener det motsatte. Jeg mener det per i dag ikke er dekning i norsk lov for at en selger kan ta tilbake det de har solgt fordi kjøper gjør noe ulovlig med det. Hvis bilselger ser at du kjører over fartsgrensen, kan de ta tilbake bilen? Hvis Elkjøp vet at du gjør ulovlige ting på PCen din, kan de uten videre komme og ta den tilbake? Jeg mener svarene på slike spørsmål er klart nei, men jeg vil gjerne høre hvorfor dere andre mener noe annet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Mobileum

Nå er det vel ikke snakk om å ta noe tilbake for godt, men å gjøre noe inaktiv for en periode. Men selv dette mener jeg ikke kan være tillatt. Bilen, med alt utstyr, er kjøpers eiendom. Det nærmer seg selvtekt hvis Tesla for en periode gjør deler av bilens funksjoner utilgjengelige fordi den brukes utover det som står i manualen. De har ingen slike rettigheter. Da må det være et eget tillegg til kjøpskontrakten hvor kjøper eksplisitt gir Tesla en slik tillatelse.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA