Lade Kona Electric 2019 på 16A/3-fase 400V

Startet av Smith_1, lørdag 20. januar 2024, klokken 22:13

« forrige - neste »

Smith_1

Hei,

Jeg har nettopp gått til innkjøp av min første elbil, så jeg er veldig fersk på området. Før jeg gikk til innkjøp av bil fikk jeg montert lader i garasjen av typen Zaptec Go med sense. Jeg har 400v anlegg og ble anbefalt å få satt opp 16A/3-fase med 20 amp kurs.

Bilen jeg har kjøpt er en Hyundai Kona electric 2019 modell, som har en 1-fase ombordlader som trekker maks 7,2kw hvis jeg har forstått det riktig.

Satte bilen til lading for første gang i går og ser da at den kun lader 2.5 kw, noe jeg syns var litt skuffende.

Testet å lade bilen hos min bror i dag som har 1-fase på 32A og bilen ladet 7kw uten problem.

Er det laderoppsettet som begrenser meg, eller det noe som kan gjøres for at bilen skal lade mer? Skjønner at bilen kun kan utnytte 1-fase, men at det skulle være så lite var jeg ikke klar over.

Jeg har testet med flere forskjellige ladekabler, blant annet 3-fase kabel som støtter 32A, men ingen forskjell.

Daniel_0007

Når bilen har bare en fase så får du ikke noe mer selv om du har 3 fase lader, da må du evt ha 32 ampere for å klare å lade den maks siden den bare bruker en fase.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

På 16A 1-fase, som du i praksis får, kan bilen lade maks 3,5 kW. 2020-modellen kunne bestilles med støtte for 11 kW 3-fase, som definitivt ville hjulpet deg her.

Men i temperaturer som vi har nå, så vil lading på slik lav effekt, føre til at litt av dette går bort i varming av batteriet. Dette vil altså ikke rapporteres av bilen, så 2,5 kW er fort det bilen vil rapportere.

Mulig du får bedre effekt i praksis om du starter lading straks du kommer hjem fra kjøreturen, for da er batteriet allerede varmt nok. Og om sommeren vil du nok også komme nærmere maks-farten.

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladetidkalkulator

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 20. januar 2024, klokken 23:14Når bilen har bare en fase så får du ikke noe mer selv om du har 3 fase lader, da må du evt ha 32 ampere for å klare å lade den maks siden den bare bruker en fase.

Stemmer, da vil han nå toppen på 7,4 kW.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Kan ikke huske jeg opplevde reduksjon i ladehastighet ved normal lading av 2019 modellen.

Ved hurtiglading er gjerne start hastigheten fra 20 kWh selv med kaldt batteri.
Med forbehold, ved det har vært svært kaldt siste tiden, men da burde det gå sakte når du ladet hos din bror.

Løsningen for å lade raskere hjemme:
- Finne årsaken til at bilen bare lader på 2,5 kWh, den bør lade med 3,6 kWh på 16A.
- Endre kabling og sikring til høyere ampere. Må også ta omsyn til hovedsikring.
- Bruke en trefase til enfase trafo. Tesla Bjørn demonstrere en slik i en video nylig.
- Bytte bilen til en som støtter 16A trefase, 11 kWh.

Jeg har 2024 modellen av Kona som støtter 16A trefase, 11 kWh. Hjemme har jeg har 230V  IT trefase 32A. Bilen lader dermed maks 7,4 kWh. Kan løses med trafo til TN nett, men kostanden står ikke i stil i forhold til behovet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på søndag 21. januar 2024, klokken 00:19Kan ikke huske jeg opplevde reduksjon i ladehastighet ved normal lading av 2019 modellen.

Ved hurtiglading er gjerne start hastigheten fra 20 kWh selv med kaldt batteri.
Med forbehold, ved det har vært svært kaldt siste tiden, men da burde det gå sakte når du ladet hos din bror.

Løsningen for å lade raskere hjemme:
- Finne årsaken til at bilen bare lader på 2,5 kWh, den bør lade med 3,6 kWh på 16A.
- Endre kabling og sikring til høyere ampere. Må også ta omsyn til hovedsikring.
- Bruke en trefase til enfase trafo. Tesla Bjørn demonstrere en slik i en video nylig.
- Bytte bilen til en som støtter 16A trefase, 11 kWh.

Jeg har 2024 modellen av Kona som støtter 16A trefase, 11 kWh. Hjemme har jeg har 230V  IT trefase 32A. Bilen lader dermed maks 7,4 kWh. Kan løses med trafo til TN nett, men kostanden står ikke i stil i forhold til behovet.
Hvordan parkerer du? I kald eller varm garasje, carport eller stående ute i friluft? Det kan bety mye for hvor kald bil og batteri faktisk blir.

At elbiler generelt lader saktere også på AC-lading med lav effekt ved svært kaldt vær, trodde jeg var relativt kjent. Er jo grunnen til at man anbefales å plugge i og starte lading rett etter kjøring i kaldt vær, istedet for å vente til det blir natt.

Tilleggsproblem er jo også den økte motstanden internt i batteriet, som søkes å forbigås ved å varme batteriene noe, dog selvsagt ikke like mye som må til ved hurtiglading. Samt at forvarming fort tar all effekt, så strøm ikke går inn i batteriet, før den eventuelt rekker å varm nok.

Se for eksempel denne tråden, riktignok under Tesla, men den er nok temmelig generell. Finner samme problemstilling med de fleste elbiler, om du søker litt på forumet.

https://elbilforum.no/index.php?topic=58607.0

På det gamle anlegget i borettslaget, så valgt jeg konsekvent 7,2 kW effekt, fordi ladetiden på 3,6 var ikke i nærheten av å samsvare med kapasiteten på batteriet.

Det tar ikke 16-18 timer å lade bilen på 3,6 kW, som er det dobbelte av 8-9 timer som den tar fra bortimot tomt til 100 % på 7,2 kW. Nei, bilen estimerer og faktisk bruker godt over 24 timer på så lav effekt, selv om sommeren. Opplevd ved faktisk testing på ladeanlegget som var før de oppgraderte og utvidet dette.

Ved "langsom lading" (med bilens nødlader som støtter maks 12A eller 2,7 kW) antyder manualen (side H14) 31 timer fra tomt til fullt. Ladekalkulatoren jeg lenket til over, antyder underkant av 22 timer på den øvelsen og 16 timer og 20 minutter på 3,6 kW.

Vel skal ikke bilen gi full efgfekt på de aller siste kWh'ene, men noen steder vil jo årsaken være til den ekstra tiden, og en god del av forklaringen ligger altså i ladetapet som er større når det er kald vinter istedet for varm sommer.

https://issuu.com/hyundainorway/docs/kona_ev
Bosted Oslo

Orbit

Sitat fra: RJK på søndag 21. januar 2024, klokken 00:57At elbiler generelt lader saktere også på AC-lading med lav effekt ved svært kaldt vær, trodde jeg var relativt kjent. Er jo grunnen til at man anbefales å plugge i og starte lading rett etter kjøring i kaldt vær, istedet for å vente til det blir natt.

Det er ikke kategorisk slik. F.eks. de to bilene jeg har varmer aldri batteri under lading, selv på 11 kW, og selv om begge har opplegg for batterivarming. AC-lading med kaldt batteri går ikke tregere enn ellers på de bilene. På i3'en kan jeg velge å varme opp batteri før avreise (for mer tilgjengelig kapasitet, samt regenerering og rask hurtiglading underveis), men det er ikke noe bilen gjør automatisk. På e-tron er batterivarme kun i bruk ved ved hurtiglading på kald batteri. På biler med slikt opplegg blir AC-ladestrategien heller å lade mest mulig rett før neste avreise, slik at en får litt varme fra ladetapet til selve kjøreturen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

Det er også min erfaring med Kona 2019 modell - kaldt batteri påvirker ikke AC lading.
At lading på ulik effekt kan gi ulik virkningsgrad kan også ha en sammen heng med generelt tap i ladeprosessen. Lades det saktere vil tiden gjøre det forsvinne ut mer energi i varme, og dermed går det totalt sett mer energi.

På Kona 2024 modellen har jeg oppfattet det er aktiv varme som også benyttes ved AC lading. Har selv bare gjort noen observasjoner som at bil melder batteri bør varmes, der melding forsvinner når den har stått til lading en tid.

Tesla Bjørn gjorde målinger på Kona 2024 i en video, og jeg selv har gjort noen få målinger. Eksempel under som viser batterivarmer har vært på i ca 30 - 40 minutter.
Lørenskog

Smith_1

Takk for gode tilbakemeldinger! Jeg har funnet ut hvorfor den bare trakk 2.5 kw. Viser seg at mesteparten av strømmen i huset trekkes fra L1 og det er samme som laderen benytter, så når jeg lager mat, vasker klær osv så får ikke laderen tildelt nok strøm. I går var den helt nede i 1.6 på det verste, men når vi roet ned strømforbruket så kom den seg opp på 3.5 etterhvert.

Snakket med elektriker i dag og får satt opp 32A sikring til uka. Siden kabelen fra sikringskap til lader ikke er dimensjonert for 32A så begrenser de laderen til 20A, men da får jeg i hvert fall opp til 4.6 og det kan jeg leve med. Han skal også få gjort om så laderen benytter L3 isteden for L1, så jeg forhåpentligvis får mer stabil ladestrøm.

Med mindre noen her har lyst til å bytte sin 2020 modell i en 2019 da?  ;D 

TB

Ah, dynamisk lastbalansering kan gjøre det går saktere, det er naturlig.  :)

Ang bytte av bil, du må bytte i en 2024 modell for å få støtte for 11 kWh. 2018 til 2023 har alle enfase lader.  ;D
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på søndag 21. januar 2024, klokken 22:05Ah, dynamisk lastbalansering kan gjøre det går saktere, det er naturlig.  :)

Ang bytte av bil, du må bytte i en 2024 modell for å få støtte for 11 kWh. 2018 til 2023 har alle enfase lader.  ;D

Fra 2020-modellen mener jeg det var, kunne man oppgradere til 11 kW 3-fase AC-ladeadapter. I 2023-modellene tror jeg ikke du fikk valget, men 11 kW ble til standarden. Usikker på når den endringen skjedde, at 11 kW ble standarden.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/opeJ77/hyundai-oppgraderer-kona-electric
Bosted Oslo

Moas

Sitat fra: TB på søndag 21. januar 2024, klokken 22:05Ang bytte av bil, du må bytte i en 2024 modell for å få støtte for 11 kWh. 2018 til 2023 har alle enfase lader.  ;D

Nei.

Jeg har hatt lånt 2021 kona som ladet 11 kWh AC.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

turfsurf

Sitat fra: Smith_1 på søndag 21. januar 2024, klokken 20:57Snakket med elektriker i dag og får satt opp 32A sikring til uka. Siden kabelen fra sikringskap til lader ikke er dimensjonert for 32A så begrenser de laderen til 20A, men da får jeg i hvert fall opp til 4.6 og det kan jeg leve med. Han skal også få gjort om så laderen benytter L3 isteden for L1, så jeg forhåpentligvis får mer stabil ladestrøm.
Hm, er det virkelig lov? Å bevisst underdimensjonere kabelen på en sikring? Skjønner at det er safe i denne situasjonen, men laderen kan jo enkelt endres.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond Svenning

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. januar 2024, klokken 05:48
Sitat fra: Smith_1 på søndag 21. januar 2024, klokken 20:57Snakket med elektriker i dag og får satt opp 32A sikring til uka. Siden kabelen fra sikringskap til lader ikke er dimensjonert for 32A så begrenser de laderen til 20A, men da får jeg i hvert fall opp til 4.6 og det kan jeg leve med. Han skal også få gjort om så laderen benytter L3 isteden for L1, så jeg forhåpentligvis får mer stabil ladestrøm.
Hm, er det virkelig lov? Å bevisst underdimensjonere kabelen på en sikring? Skjønner at det er safe i denne situasjonen, men laderen kan jo enkelt endres.
Kan ikke skjønne at det er lov. Forankoblede sikringer skal sikre hele den etterfølgende kursen. I dette tilfellet blir jo kabelen selve sikringen av kursen.
Volvo XC40 Twin - MY24

TB

I følge trådstarter er kabel sikret med 20 A. Kabel er ikke godkjent for 32A, men trolig for 20A.
Ved å endre ladeboksen til 20A (før 16A) vil trådstarter kunne lade på 1 fase 20A.

Regner med at elektriker vurdert dette som trygt. Om trådstarter har besøk av noen med bil som støtter trefase vil lader i teorien kunne levere 11 kW. Trådstarter har også dynamisk lastbalansering med huset, slik at hovedsikring skal ikke bli overlastet.
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA