Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fremtiden for elbiler

Startet av olehenrikfjeld, mandag 17. desember 2012, klokken 20:33

« forrige - neste »

olehenrikfjeld

Ja, ingenting er som å gjøre en komplisert greie for første gang - og så faktisk få det til! Tør ikke tenke på hva et verksted hadde tatt for dette. Tjue lapper, tenker jeg... Med MC-løfter endte jeg på rundt en fjerdedel...
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

elektrolux

Sitat fra: olehenrikfjeld på mandag 17. desember 2012, klokken 16:33
Tør ikke tenke på hva et verksted hadde tatt for dette. Tjue lapper, tenker jeg...

Stemmer bra det, men da med Robometer ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

olehenrikfjeld

Ja, det hadde vært noe. Jeg skal ha det i bakhodet.

Jeg fikk forresten et tips om å dra en ekstra ledning fra omtrent midt i pakka, slik at jeg kunne måle spenningen mellom denne ledningen og pluss/minus. Ved å dele tallene på det antall celler som er imellom kan jeg avsløre defekte celler.

Det er vel omtrent noe slikt Robometeret gjør - men da i sanntid? Jeg forestiller meg at dette funker helt fint så lenge jeg ikke har identisk antall defekte celler på begge sider av ledningen. Når jeg ser litt på feilene i min batteripakke, så ser jeg jo at jeg hadde to defekte blokker på hver side av midten, så da hadde jeg kanskje ikke funnet feilen. Ville Robometeret oppdaget den?

I farten glemte jeg å sette på denne ledningen, men pakka skal nok ut igjen en dag og da skal jeg ihvertfall legge til rette for denne enkle testen - om ikke jeg går lengre, da.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

elektrolux

Sitat fra: olehenrikfjeld på mandag 17. desember 2012, klokken 21:23
Det er vel omtrent noe slikt Robometeret gjør - men da i sanntid? Jeg forestiller meg at dette funker helt fint så lenge jeg ikke har identisk antall defekte celler på begge sider av ledningen. Når jeg ser litt på feilene i min batteripakke, så ser jeg jo at jeg hadde to defekte blokker på hver side av midten, så da hadde jeg kanskje ikke funnet feilen. Ville Robometeret oppdaget den?

Det er akkurat det Robometeret gjør, men under last, og kontinuerlig.

Har du identisk antall kortsluttede celler på hver side vil det også kunne avsløres på spenningen, men blir ikke så lett. Men så er det et hypotetisk spørsmål, da ingen ville vel montert tilbake en pakke med 5V blokker oppi?


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

olehenrikfjeld

Da har batteripakka vært ute på nytt. Samme symptom og samme løsning. Bilen sluttet å lade ved tett oppunder 100% og meldte om isolasjonsfeil. OK. Opp med bilen og ut med batteripakka (litt over to timer denne gangen :-)). Denne gangen var det tre batterier som viste under 6 volt, og ett av dem hadde sprukket.

Jaja. Så var det inn med tre nye og skru sammen. Total tid rundt fem-seks timer. Ikke så ille, kanskje?

Denne gangen husket jeg på å strekke ekstra ledninger, slik jeg nevnte i ett tidligere innlegg. Jeg la en ledning til batteri nr. 6 og en til batteri nummer 12. På den måten kan jeg jo ikke bare se om jeg har defekte celler, men også hvilken rekke de sitter i.

Det skulle bli slik:

- plusspol til første ledning / 6 = snittspenning på de første seks blokkene
- første til andre ledning / 6 = er rekke nummer 2
- andre ledning til minus /7 = er siste rekke

Ett øyeblikk vurderte jeg å strekke 17 ledninger, men det er vel grenser for hvor detaljert diagnosen må være.

Så får vi håpe det forholder seg rolig nede i batterikassa en stund igjen - ihvertfall snøen går. Det er ikke gøy å skru bil i minusgrader - elektrisk eller ikke.

Velvel, da var det ut på veien igjen og spare penger og miljø  :D
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA