Toyota vil ikke være med på rekkeviddetest

Startet av Otkristo, onsdag 17. januar 2024, klokken 16:59

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 31. januar 2024, klokken 12:52
Sitat fra: Otkristo på onsdag 31. januar 2024, klokken 11:16
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 30. januar 2024, klokken 23:53Toyota stiller med bZ4X AWD likevel? Bra.  :+1:

https://www.motor.no/bil/her-er-bilene-i-vinterrekkeviddetesten-2024/264144

Den er med, men NAF måtte skaffe den via uoffisielle kanaler siden Toyota ikke stilte opp...
Heia Toyota😂

Ja så det nå.

Og BMW stiller med bil og måleinstrumenter for å sammenstille resultatene med interne tester, og se hvordan det samsvarer med konkurrerende biler.

Så der har vi en til hypotese, Toyota styres av mediefolk og BMW styres av ingeniører.  :+1:
Blir litt skeptisk og paranoid når tyskerne stiller med egen bil, software og ingeniører (les:dieselgate) Kan vi stole på resultatene?!

Orbit

BMW kjører så langt jeg har sett sin egen bil parallelt med i5'en som er med i testen. Avvik mellom disse skal da hovedsakling skyldes fører(e), som også er en interessant parameter.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

vinterdekk

#32
Sitat fra: Otkristo på onsdag 31. januar 2024, klokken 13:45
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 31. januar 2024, klokken 12:52
Sitat fra: Otkristo på onsdag 31. januar 2024, klokken 11:16
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 30. januar 2024, klokken 23:53Toyota stiller med bZ4X AWD likevel? Bra.  :+1:

https://www.motor.no/bil/her-er-bilene-i-vinterrekkeviddetesten-2024/264144

Den er med, men NAF måtte skaffe den via uoffisielle kanaler siden Toyota ikke stilte opp...
Heia Toyota😂

Ja så det nå.

Og BMW stiller med bil og måleinstrumenter for å sammenstille resultatene med interne tester, og se hvordan det samsvarer med konkurrerende biler.

Så der har vi en til hypotese, Toyota styres av mediefolk og BMW styres av ingeniører.  :+1:
Blir litt skeptisk og paranoid når tyskerne stiller med egen bil, software og ingeniører (les:dieselgate) Kan vi stole på resultatene?!

Mer utfyllende sak om det her: https://www.motor.no/aktuelt/bmw-om-rekkeviddetest-ikke-her-som-kontrollorgan/264711

BMW har to representanter i følgebil.

Står videre at også BYD og Lotus stiller med egne team. Dataene kan eventuelt brukes for å forbedre bilene.

Toyota: Nei, vil ikke!
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 31. januar 2024, klokken 15:33
Sitat fra: Otkristo på onsdag 31. januar 2024, klokken 13:45
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 31. januar 2024, klokken 12:52
Sitat fra: Otkristo på onsdag 31. januar 2024, klokken 11:16
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 30. januar 2024, klokken 23:53Toyota stiller med bZ4X AWD likevel? Bra.  :+1:

https://www.motor.no/bil/her-er-bilene-i-vinterrekkeviddetesten-2024/264144

Den er med, men NAF måtte skaffe den via uoffisielle kanaler siden Toyota ikke stilte opp...
Heia Toyota😂

Ja så det nå.

Og BMW stiller med bil og måleinstrumenter for å sammenstille resultatene med interne tester, og se hvordan det samsvarer med konkurrerende biler.

Så der har vi en til hypotese, Toyota styres av mediefolk og BMW styres av ingeniører.  :+1:
Blir litt skeptisk og paranoid når tyskerne stiller med egen bil, software og ingeniører (les:dieselgate) Kan vi stole på resultatene?!

Mer utfyllende sak om det her: https://www.motor.no/aktuelt/bmw-om-rekkeviddetest-ikke-her-som-kontrollorgan/264711

BMW har to representanter i følgebil.

Står videre at også BYD og Lotus stiller med egne team. Dataene kan eventuelt brukes for å forbedre bilene.

Toyota: Nei, vil ikke!
Veldig bra av både BMW og de kinesiske som gjør dette, og heller skaffer seg egen erfaring og gode målinger.

"Alt" ved Toyota sin beslutning og vurderinger rundt dette, er feil. IMHO!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

BMW sin egen bil (EH41873, BMW i5 M60 xDrive) stoppet ved Avsjøen på vei opp mot Hjerkinn, og blir reddet i dette øyeblikk (står rett foran Vegvesenet sitt kamera). Bilen som er med i testen (EH33481, BMW i5 eDrive40) kom seg over første toppen, og er på vei ned mot Folldal. Det var derfor ikke helt like biler, og ikke overraskende at firehjulstrekkeren på bredest dekk gikk kortest.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55


peby

Jeg er nok litt lettet over at det ble XC40 i stedet for bZ4X kjenner jeg.

Rekkevidden er nok ikke så enormt mye bedre, men på lading vinterstid ser det ut til å være en annen verden. Det loves litt mer grønne skoger enn de tilsynelatende klarer å levere i praksis.
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

vinterdekk

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Moas

Dette blir mer og mer en farse. Neste uke skriver vel Toyota at dekkene hadde feil lufttrykk og at riktig lufttrykk hadde gitt 100 vis av km mer rekkevidde 8)
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

syklisten

Toyota garanterer jo 70% tilstand på batteriet etter 1 million kilometer, så skarve 33kkm på leiebilen bør jo være innenfor.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

RJK

Sitat fra: Moas på fredag 02. februar 2024, klokken 12:58Dette blir mer og mer en farse. Neste uke skriver vel Toyota at dekkene hadde feil lufttrykk og at riktig lufttrykk hadde gitt 100 vis av km mer rekkevidde 8)
Nå skriver de jo allerede at bilen hadde "ikke originale dekk/felg", og at de ikke vet om dekktrykket var riktig. Som om NAF ikke vet å kontrollere den biten, enda det visstnok er endel av rutinen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: vinterdekk på fredag 02. februar 2024, klokken 12:40Nå var det galt av NAF å bruke leiebil også, fordi pressebilene er mye bedre. https://www.motor.no/aktuelt/toyota-om-bz4x-i-rekkeviddetesten-ikke-rettferdig/265096
Hahah! Toyota hadde kommet bedre utav dette med han der Roland, gamle pressesjefen i Tesla, som aldri svarte på noe som helst, enn det greiene de holder på med nå. 😂

At en eldre bil tilgjengelig i markedet ikke er siste skrik burde de tenkt på før de sa nei til å være med.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA