Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

RSS Feed i NAVI

Startet av Martinsen, mandag 17. desember 2012, klokken 19:13

« forrige - neste »

Martinsen

Minner om denne artikkelen nå i disse vintertider...

http://www.thechargingpoint.com/opinions/establishing-the-true-range-of-an-electric-car.html har Michael Boxwell, en glødende og erfaren elbilentusiast, beskrevet hvordan han har forsøkt å identifisere den egentlige kjørelengden til en elbil. Vi synes dette er svært sammenfallende med hva vi formidler i kjøpsveiledningen vår.

Han har kjørt en i-MiEV og gjort seg noen konkrete erfaringer:

Ved motorveiskjøring i 100-110 km/t fikk han ut 86 km.
Ved landveiskjøring med snittfart 70 km/t kom han 104 km.
Ved kjøring i bytrafikk, med snittfart 30 km/t, makta han hele 150 km i løpet av lange 5 timer.
På turene brukte han lys, radio og oppvarmet førersete. Temperaturforholdene var forholdsvis snille.
Den største forskjellen i kjørelengde oppstår når elektrisk kupéoppvarming eller air condition brukes. Full fart på dette og kjørelengden faller med 1/3. Mens det oppvarmede førersetet ikke merkbart påvirker rekkevidden. Lys, radio, navigasjon og vindusviskere påvirka heller ikke merkbart.
Han fikk ikke testet under vinterlige forhold, men mener tidligere erfaring tilsier at minusgrader kan forkorte kjørelengden med hele 30%.
Forøvrig var han fornøyd med mulighetene til å kjøre økonomisk, med god effekt av bremseregenerering. Passerer du 80 km/t fikk han klar beskjed fra rekkeviddeindikatoren om rask krymping av kjørelengde. Da han kjørte under 30 km/t i byen, fortsatte den tilgjengelige rekkevidden å øke
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

elektrolux

#1
Kjørte Ny Think med Litium ned til 20% kapasitet på under 60 km i går under utlevering av Julekort. ( En tradisjon vi startet da vi kjøpte vår første Elbil, og fant ut at det var mye billigere å kjøre kortene rundt selv, enn å betale posten for å gjøre det for oss. )

Til sammenligning hadde Classic'en med Webasto og Litium ombygging vært på "langtur" på omtrent samme lengde, og hadde nok til ytterligere 30-40 km, og det med halve batterikapasiteten. Det var også interresant hvor mye lettere styringen uten servo var, enn med servo på snøføre.

Virker som "noe" har godt gale med disse nye bilene. Varmen må skrus opp ekstra mye for å hindre dugg, mens gamla tørker luften med varmetråder både i varmeapperatet og i frontruta. På gamlebilen kan en nyte frisk og kald luft i fjeset, mens en steiker beina, mens en på de nye bilene må velge mellom dugg eller kalde bein. Tror heller ikke servostyring og overfølsom fartspedal er gunstig for rekkevidden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mohpet

Sitat fra: elektrolux på mandag 03. desember 2012, klokken 06:16
Kjørte Ny Think med Litium ned til 20% kapasitet på under 60 km i går under utlevering av Julekort. ( En tradisjon vi startet da vi kjøpte vår første Elbil, og fant ut at det var mye billigere å kjøre kortene rundt selv, enn å betale posten for å gjøre det for oss. )

Til sammenligning hadde Classic'en med Webasto og Litium ombygging vært på "langtur" på omtrent samme lengde, og hadde nok til ytterligere 30-40 km, og det med halve batterikapasiteten. Det var også interresant hvor mye lettere styringen uten servo var, enn med servo på snøføre.

Virker som "noe" har godt gale med disse nye bilene. Varmen må skrus opp ekstra mye for å hindre dugg, mens gamla tørker luften med varmetråder både i varmeapperatet og i frontruta. På gamlebilen kan en nyte frisk og kald luft i fjeset, mens en steiker beina, mens en på de nye bilene må velge mellom dugg eller kalde bein. Tror heller ikke servostyring og overfølsom fartspedal er gunstig for rekkevidden.
Bortsett fra at min har Zebra og ikke er merkbar forskjellig fra sommer ift distanse, så kjenner jeg ikke igjen min 2011 ift det du beskriver mtp luft, varme, dugg etc. Min funker perfekt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

sven erik

jeg ser dekkene stjeler masse på i-mieven  men ellers   er det utrolig hvor mye gass på draget utgjør  ikke farten  om en holder seg   under c på pilen holder faktisk 90% i over 10 mil på mottor vei i en fart mellom 80 og 100  km   men kjører du med pilen rett over c går kjørelengden ned med en del  det er der man ser forbruket  ikke hvor fort en kjører  jeg har erfaring at en får kortere kjørelengde i byen på grunn av kryss å bakker +++ så en ikke får utnyttet  bilen siklig

tkornstad

Min erfaring med temperaturer rundt -5 til -10 de siste dagene, er at rekkevidden halveres mot rekkevidden jeg fikk i sommer. ( i miev )
Bruker da varmeapparat og setevarme, uten at det blir noe særlig varmt i kupeen. Må tilføye at jeg ikke har modifisert bilen på noe vis, ser at enkelte har fått god effekt av å isolere ekspansjonstank og rør.

Så også at rekkevidden gikk betydelig ned da jeg skiftet til vinterdekk, så disse har sikkert høyere rullemotstand, det er også mulig at utformingen på felgene stjeler litt rekkevidde.
i-miev

Averøy i Møre og Romsdal

Martinsen

Kjører fint fra Oslo til Fredrikstad i minus 10 uten å lade. Boblejakke og varme i setet holder meg varm. MEN i bilen er det da minus 5 grader, og det er jo ikke akkurat behagelig ;-)
Slår jeg på varmen selv i liten grad, så faller rekkevidden med 30% og hurtiglading hos Ishavsveien i Vestby eller Moss/Rygge blir nødvendig.
Kupévarmer på bioetanol el. +fabrikkmontert isolasjon av varmesystem og kupé bør bli "allemannseie"  ;D
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

jkirkebo

Sitat fra: Martinsen på onsdag 05. desember 2012, klokken 11:04
Kupévarmer på bioetanol el. +fabrikkmontert isolasjon av varmesystem og kupé bør bli "allemannseie"  ;D

Jeg sier nei takk til ekstravarmer for min del ihvertfall, tar mye heller en kort ladestopp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond Arve

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. desember 2012, klokken 11:33
Sitat fra: Martinsen på onsdag 05. desember 2012, klokken 11:04
Kupévarmer på bioetanol el. +fabrikkmontert isolasjon av varmesystem og kupé bør bli "allemannseie"  ;D

Jeg sier nei takk til ekstravarmer for min del ihvertfall, tar mye heller en kort ladestopp.

Sannsynligheten for at hurtiglader er opptatt øker jo flere som lader (på vinterladefart), og den korte ladestoppen blir relativt lang.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Trond Arve på onsdag 05. desember 2012, klokken 14:50
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. desember 2012, klokken 11:33
Jeg sier nei takk til ekstravarmer for min del ihvertfall, tar mye heller en kort ladestopp.

Sannsynligheten for at hurtiglader er opptatt øker jo flere som lader (på vinterladefart), og den korte ladestoppen blir relativt lang.

Ikke på de tidene jeg kjører bil til jobb ;)
(f.eks 05.00 søndag morgen)
Dessuten er det 3 hurtigladere på Vestby...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

En diesel varmer skulle alle elbiler ha uten varme 0 trafikksikkerhet har selv montert en til 27000 kr i min i-miev  men gikk tom for diesel kjørte med bare orginal varme i 15 minus skal si jeg fylte fort disel

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på onsdag 05. desember 2012, klokken 16:55
En diesel varmer skulle alle elbiler ha uten varme 0 trafikksikkerhet har selv montert en til 27000 kr i min i-miev  men gikk tom for diesel kjørte med bare orginal varme i 15 minus skal si jeg fylte fort disel

Alle ? Det var vel litt drøyt. Jeg har ikke bruk for dieselvarmer, har alikevel minst 22 grader i bilen. Klarer ikke iMiEV mer enn 15 grader i kulda ?

De 5kW som varmekolben i Leafen kan gi er like mye som en typisk Webasto gir.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jærbuen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. desember 2012, klokken 17:07
Sitat fra: sven erik på onsdag 05. desember 2012, klokken 16:55
En diesel varmer skulle alle elbiler ha uten varme 0 trafikksikkerhet har selv montert en til 27000 kr i min i-miev  men gikk tom for diesel kjørte med bare orginal varme i 15 minus skal si jeg fylte fort disel

Alle ? Det var vel litt drøyt. Jeg har ikke bruk for dieselvarmer, har alikevel minst 22 grader i bilen. Klarer ikke iMiEV mer enn 15 grader i kulda ?

De 5kW som varmekolben i Leafen kan gi er like mye som en typisk Webasto gir.

Testa varmen i min Leaf i går, -12 på vei til jobb, satte den på 30 grader og god gang på vifta, og det ble virkelig VARMT i bilen.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

tkornstad

Miev, slik den blir levert fra forhandler, klarer ikke å levere komfort-temperatur i kupeen. Dette er iallefall min erfaring de siste dagene.
Såvidt jeg har lest meg frem til, er varmekolben på miev også 5kw, så her skulle den vel i utgangspunktet stilt likt med Leaf ?

Jeg er vel forsåvidt enig i at elbiler i det norske markedet burde hatt tilleggsvarmer. Alternativet Mitsubishi tilbyr er imidlertid så dyrt at det kun blir for spesielt interesserte  ::)
i-miev

Averøy i Møre og Romsdal

tomrh

Sitat fra: tkornstad på torsdag 06. desember 2012, klokken 07:05
Miev, slik den blir levert fra forhandler, klarer ikke å levere komfort-temperatur i kupeen. Dette er iallefall min erfaring de siste dagene.
Og da har du trykket inn Max-knappen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tkornstad

Ja, da er alt som kan avgi varme påskrudd  :) Setevarmere, varmetråder og max knappen på varmeapparatet.
Isoleringsprosjektet skal forhåpentilgvis gjennomføres i helga, så får vi se om det hjelper.
Ser også at rim på taket forsvinner når man bruker forvarmingen, dette tyder vel på at isolasjonen her heller ikke er veldig god. Har vel kansje ikke så stor betydning siden bilen har såpass mye glassflater.

Ekstremkulde er uansett ikke noe stort problem her på mørekysten, så jeg håper at dette kun blir et problem noen få dager i året.
i-miev

Averøy i Møre og Romsdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA