Luftfjærer sitter fast på høyeste nivå. EAS_w005. Sensorfeil? DIY spørsmål

Startet av tho, torsdag 11. januar 2024, klokken 09:44

« forrige - neste »

tho

Hei

Litt vanskelig spørsmål kansje men må begynne en plass.

I sommer / høst bytta jeg alle 4 luftfjærer, komressor, kompresorrèle og ventilblokk. (Først lekkasje og så kompressorhgavari pga overbelastning). Dette har funket utmerket fram til nå. Forøvrig veldig gøy og ikke så vanskelig å fikse selv! (En drøm å bytte i forhold til hjullager!) ikke minst en fordel at det koster 1/5 del av det tesla skal ha :) Bilen er knapt verd så mye som de ville ha tatt.

Men nå har det skjedd noe dritt med det igjen. Helt sikkert pga kulda og snøen her på sørlandet. Jeg fikk først EAS_w007. Air suspension adjustment unavailable, med rødt symbol på lille skjermen. Alt så fint ut fysisk. Men når jeg kom hjem å satt bilen i garasjen var jeg dum nok til å prøve å heise bilen til very high. Dette funka veldig bra. Men nå vil ikke bilen gå ned igjen og feilmeldingen har bytta fra EAS_w007 til EAS_w005. Jeg har devet å resatt og styrt uten at det har hjulpet noe. Å kjøre på dette viset tar faktisk på ryggen. :D

Jeg antar det er et sensorproblem. Enten at sensoren er gåen eller korrosjon på en ledning. Men før jeg bestiller deler og begynner å fikle med det. Er det mulig å finne ut om det faktisk er et sensorproblem og hvillken sensor det gjelder? Jeg tenkte å prøve meg på Tesla Toolbox 3 å se om jeg kunne finne ut av det. Er det mulig? Jeg har ikke så lyst til å betale for TT3 hvis det ikke går å finne ut av på den måten. Noen som her erfarig med det? Jeg har alt av utstyr som trengs for å koble på.

Et spørsmål til litt på siden, Siden jeg begynner å få en del uorginale deler på denne bilen er jeg litt skeptisk til å la telsa fikse på den hvis jeg må det. EU kontroll etc. Er litt redd for at de bare skylder på uorginale deler og sier 200k takk. Noen som har erfaringer med det? Klarer de å holde seg? Anbefalinger på tredjepart verksted på sørlandet?   
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

sjokomelk

Har du sett i "den hemmelige" service-menyen som man selv kan åpne på skjermen for å se om det står noe der?
https://service.tesla.com/docs/Public/Diagnostic/
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tho

Mener du å holde inne på Tesla Model S logoen og logge inn med service? Så ja. Er bare en Generisk feil der EAS_w005. Er det noe mer enn det som er tilgjengelig uten TT3?

sjokomelk

Helt sikker på at det ikke er en meny der som viser luftfjæringen og høyden på alle hjulene? Ville tro det stod feilmelding på en av de hvis det er feil på selve sensoren, eller at bilen tror det ene hjulet er i bunn mens resten er i topp. Bilder fra artikler på nett viser nettopp dette.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS

sjokomelk

Jeg ser nå at bildet jeg limte inn i forrige innlegg er fra en Refresh Model S, så det er godt mulig denne menyen ikke finnes hos oss med "gammel" bil.

tho

Ja den menyen er kun på biler med TAS. (Tesla Air Suspension) jeg har den gamle levert av conti.

Ellemelle

Feilmeldingen betyr at verdiene den får fra sensorene er utenfor det som er forventet og da finnes det sikkert informasjon i toolboxen som forteller hvilken sensor som gir disse verdiene?

Edit:
Jeg ville spurt Tesla om hva de skal ha for å finne ut hvilken sensor det er feil på, men at du skal gjøre byttet selv.
Kan neppe koste mer enn en tusenlapp. De har hjulpet meg med slike ting før, har også fått det på goodwill selv om garantien har gått ut for lenge siden.

ThomasHaug

Hadde samme feil for noen måneder siden på begge demperne foran som da var 10 måneder gamle. Tesla service byttet både kompressor og ventil blokk uten at det hjalp. De fant tilslutt ut at det var "pressure retaining valves" i demperne som var låst. Begge demperne foran ble byttet da denne ventilen ikke var å få tak i.

El-boy

Jeg har hatt tilsvarende problem. Det var "trykkholdeventilen" i en demper som var støkk. Det var b.la ikke mulig å senke bilen.

https://www.teslasuspension.com/p/nippel-for-luftfjaer-tesla-s-pre-facelift/

Teslasuspension hadde problemer med en serie tilbakeslagsventiler på noen dempere jeg hadde kjøpt.

Men ditt problem kan også skyldes faste lenkarmer på nivåsensorene.

BMW850

Hadde også luftfjæring ikke tilgjengelig. Tesla fant korrosjon på ledning til bakre høydesensor og måtte bytte "rear subframe harness". Måtte ned med DU. 16.000 kroner takk...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

tho

Det viser seg at i mitt tilfellet at den nye kompressoren som er 3 mnd gammel har havarert. Den dro med seg 40 amp sikring. Dette var en Arnott kompressor skal skal være rimelig grei kvalitet. Jeg må høre med Arnott hvorfor dette kan ha skjedd. Når en monterer slike ting selv har en jo null å komme med i forhold til garanti osv. Jeg mistenker at den ikke tålte kulden vi har hatt.

Fikk forøvrig testa ut toolbox. Brukte 500kr på en time. Mye interessant der, har ikke fått sett igjennom alt jeg fikk ut enda. Dog ikke mye hjelp å få om air suspension. Kunne lese av trykket på alt. Det var omtrent det. Fikk ut DTCene. Med hjelp av en bekjent fikk jeg vite at på DTCen på air suspension systemet betydde sjekk kompressor rele. Og helt riktig ingen spenning der.

Brukte 2 timer på å grave fram den 40amp sikringen på batteriet. (Fy faen for en idiot som klart å trøkke det inn på en så tullete plass)

Dessverre så røyk den nye sikringen igjen med en gang jeg testa, så kompressoren er helt stuck... Så akkurat nå er bilen i noen deler og uten kompressor. Får klare meg uten fram til jeg får en Vigor kompressor. Tror jeg prøver meg på det billigste denne gangen :D

Er 3 ting jeg vil gjøre anderledes denne gangen.

• Sette på en ny sikring som er lettere tilgjengelig før kompressoren. f.eks. et rele med innebygd 30 amp sikring. Jeg vil ikke rote med de jævla batterisikringene igjen!
  • prøve å få fylt systemet med nitrogen. Enten å gjøre det selv eller å få Tesla/Andre til å gjøre det. Jeg er litt redd for at "vanlig" luft får kompressoren til å havarere mye fortere. Dog litt rart at den originale kompressoren holdt i 2år(!!) med lekk luftfjæring uten å havarere!
  • Ta en runde med lekkasjesøker når systemet er fylt opp. Mulig kompressoren har gått mye. Arnott kompressoren var mye vanskeligere å høre enn den originale. Men det virket ikke som den gikk mye.

Nå er det store spørsmålet om det er mulig å få fatt på noe nitrogen :D

Legger ved noen bilder fra toolbox :)

sjokomelk

Vanlig luft inneholder en god del fuktighet, så det er det som dreper kompressoren "før tiden". Hvis du ikke har brukt ren og tørr nitrogen så var det bare et tidsspørsmål før den ville skjære seg igjen.

TB

Er det en tank med nitrogen der kompressor henter og leverer tilbake nitrogen?

Om kompressor henter luft utenfra vil det ikke ta lang tid før nitrogen er byttet ut med luft (og medfølgende fuktighet)?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tho

I følge service manualen skal du fylle reservoaret til EASen til 8 bar med nitrogen. Det er et semi lukket system hvor kompressoren sender luft ut og inn av reservoaret og bare fyller med vanlig luft hvis det blir for lite trykk. Kompressoren har en lufttørker. Men litt usikker på hvordan den funker. For såvidt ening med sjokomelk her. Har ikke hørt om noen som gidder å gjøre det når de DIYer dette. Som sagt funka den originale kompressoren med vanlig luft i 2 år (den ble totalt 9 1/2 år).

tho

And the plot thickens. Nå har jeg testa både den originale kompressoren (9 1/2 år gammel) og  den nye som bare er 3 mnder. Begge funker utmerket på testbenken min. Normalt trekk er < 10A. Øker litt når trykket går opp. Ikke så veldig lett å teste siden en må åpne en av de interne ventilene på kompressoren. Det er heller ikke noe interlock mot at en av ventilene er åpne så motoren bare staller og trekker maksimalt den kan med strøm hvis begge er lukket... Rimelig skuffet over hvor simpelt dette er laget. Håper ikke det er noe sikringer eller dritt på solenoid kontroll linjene som holder alt lukket når kompressoren setter i gang... Det hadde vært en rimelig idiotisk feil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA