Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeproblemer

Startet av Jannike, onsdag 10. januar 2024, klokken 23:13

« forrige - neste »

Jannike

Har hatt Audi Q4 i snart 2,5 år og har stort sett vært veldig fornøyd. Etter den store oppdateringen som bilen var inne på i høst, har jeg derimot mistet motet.

Siden slutten av november har ikke bilen villet lade skikkelig. Hatt samme Easee-lader siden jeg fikk bilen, men nå kommer all slags meldinger opp i bilen når jeg prøver å lade.

Fikk en periode til å lade bil på hurtiglader, men etter noen uker gikk ikke det lenger heller.

Har hatt bilen inne hos forhandler og de har byttet motor for ladeluka og motor for den lille «pinnen» som låser ladekabel.

Det funket å lade på lader hos forhandler, men når jeg skal lade nå er det samme problem. Melding i display med «ladesystem feil! Bare DC lading er mulig» når jeg forsøker å lade på hurtiglader og «ladesystem feil! Bare AC lading er mulig med begrensninger» når jeg lader på hjemmelader.

Mottar generelt lite kw når jeg lader og er helt i knestående da jeg bruker bil i jobben.

Er det noen som har opplevd lignende problemer?

daktari

-Første jeg ville prøvd er å restarte ladestasjonen din.
-Neste er å teste noen flere av-ladere, eller få verkstedet til å gjøre dette.
-så er det verkstedet, virker som om de har gjort en svak jobb.

Hvis ikke det er ladeboks eller kabel er det mest sannsynlig laderen i bilen må byttes.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TB

En ting jeg hjelpa en nabo med var en liten stein som hadde satt seg fast i ladekabelen - da kom ikke kablene helt inn på riktig plass, og lading feilet. Pirka ut steinen med et skrujern - og lading fungerte fint igjen.

En annen ting er å teste med annen bil på din ladestasjon og kabel - for å sikre at det ikke er noe feil her.
Neste er som Daktari skriver, teste bil på et par ordinære ladere, og gjerne prøv med nødladeren - for å se om samme skjer da også.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Jannike

Easee har kjørt reboot på hjemmelader, men hverken den eller hjemmelader på jobb fungerer å lade fra med min bil. Har også testet ulike kabler for å se om det var problemet.

Jeg måtte bytte innmaten i ladeluka for et år siden da det ikke gikk å koble fra en hurtiglader. Da kom forhandler og «reiv ut ledning» og tok med seg bilen og fiksa den.

Nødlader skal jeg prøve for å utelukke om den funker eller ikke. Tusen takk for tipset 🙏🏼

Hvor sitter laderen i bilen? Høres ut som en massiv jobb å bytte? 😬

TB

Selve likeretter, dvs lader kan være plassert fremme under panseret, under baksetet eller annet sted. Varierer mellom ulike merker.

Det er nok en fordel med garanti når jobben skal gjøres....
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA