Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny eller brukt elbil? Første elbil

Startet av Lolle, tirsdag 09. januar 2024, klokken 21:28

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Lolle på søndag 14. januar 2024, klokken 18:35
Sitat fra: RJK på søndag 14. januar 2024, klokken 18:27Her bør Hyundai Support kontaktes, for de må vel fjerne den som står registrert nå, for å kunne tillate at nye legges inn.

Samme problem hos flere merker etter det jeg har forstått, inkludert Leaf!

Kom aldri så langt som å koble til bilen, dette var kun registrering av konto og nedlasting av app til mobilen. 😅
iPhone eller Android? OS oppdatert til siste versjon og alt av oppdateringer, og ikke tlf(er) med gammelt OS?

Selv om jeg ikke har app-mulighet for min bil, så er det andre apps og funksjoner jeg ikke fikk på min gamle men ellers fullt brukbare telefon.

Så jeg benyttet et godt tilbud på å oppgradere til en ny telefon der jeg ikke vil få samme problem like tidlig med at tlf ikke vil la seg oppdatere, da den nye er en Google Pixel 7 Pro, der pro-versjon ble valgt fordi jeg fikk den som Outlet-vare til nesten samme pris som en ikke-pro. Da var ikke valget vanskelig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lolle

Sitat fra: RJK på søndag 14. januar 2024, klokken 18:41
Sitat fra: Lolle på søndag 14. januar 2024, klokken 18:35
Sitat fra: RJK på søndag 14. januar 2024, klokken 18:27Her bør Hyundai Support kontaktes, for de må vel fjerne den som står registrert nå, for å kunne tillate at nye legges inn.

Samme problem hos flere merker etter det jeg har forstått, inkludert Leaf!

Kom aldri så langt som å koble til bilen, dette var kun registrering av konto og nedlasting av app til mobilen. 😅
iPhone eller Android? OS oppdatert til siste versjon og alt av oppdateringer, og ikke tlf(er) med gammelt OS?

Selv om jeg ikke har app-mulighet for min bil, så er det andre apps og funksjoner jeg ikke fikk på min gamle men ellers fullt brukbare telefon.

Så jeg benyttet et godt tilbud på å oppgradere til en ny telefon der jeg ikke vil få samme problem like tidlig med at tlf ikke vil la seg oppdatere, da den nye er en Google Pixel 7 Pro, der pro-versjon ble valgt fordi jeg fikk den som Outlet-vare til nesten samme pris som en ikke-pro. Da var ikke valget vanskelig.

Ja, vi har prøvd på 2 forskjellige IPhoner, nyeste modell 15 pro og begge er oppdaterte og en Android som også er oppdatert og ikke en gammel telefon. Får lastet ned appen på mobilen og vi får registrert oss, men får aldri verifisert kontoen med koden som skal sendes på mail, så vi kommer aldri innpå appen. Alle 3 med samme problem, ingenting i søppelposten eller uønsket mappen heller. :)

Eladdin - Elbilfareren

Appen til Hyundai virker bra den, og har blitt rimelig stabil siste året. Du kan parre tlf til ioniqen ved å scanne en qr-kode på skjermen i bilen og det kommer opp en kode på skjermen som skal skrives inn i appen for tilkobling. Som eier av bilen kan en sende invitasjon til annen bruker, slik at flere brukere har tilgang på bilen via app.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Lolle

Sitat fra: Exit elbil på søndag 14. januar 2024, klokken 19:14Appen til Hyundai virker bra den, og har blitt rimelig stabil siste året. Du kan parre tlf til ioniqen ved å scanne en qr-kode på skjermen i bilen og det kommer opp en kode på skjermen som skal skrives inn i appen for tilkobling. Som eier av bilen kan en sende invitasjon til annen bruker, slik at flere brukere har tilgang på bilen via app.

Takk for svar! Har du Ioniq? 😃

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Lolle på søndag 14. januar 2024, klokken 19:25
Sitat fra: Exit elbil på søndag 14. januar 2024, klokken 19:14Appen til Hyundai virker bra den, og har blitt rimelig stabil siste året. Du kan parre tlf til ioniqen ved å scanne en qr-kode på skjermen i bilen og det kommer opp en kode på skjermen som skal skrives inn i appen for tilkobling. Som eier av bilen kan en sende invitasjon til annen bruker, slik at flere brukere har tilgang på bilen via app.

Ja, både Ioniq 5 og gamle ioniq uten app som skal brukes i jobb på km-godtgjørelse. Bruker ikke opp I 5 på tjenestereiser, gitt... 🙂
Bluelink-appen er bra.
Hva er det du ikke får til? Å laste den ned? Opprette en brukerkonto?
Min Bluelink-app fungerte fint på en 4 år gammel Samsung Note 8 fra 2020, så jeg tror ikke den trenger siste skrik av mobtel.
Elbil er best.

RJK

Dette var slik jeg gjorde da jeg aktiverte appen på en låne-Kona jeg hadde med på ferie, mens de ventet på tid for å snu motoren (første avhjelpsforsøk) på de motorproblemene de hadde på noen biler.

Fungerte helt fint på et blunk. Fjernet tilkobling til bilen/appen/telefonen og slettet tlf-listen i bilen før jeg leverte denne tilbake og plukket opp min egen.
Bosted Oslo

Lolle

Sitat fra: Exit elbil på søndag 14. januar 2024, klokken 19:36
Sitat fra: Lolle på søndag 14. januar 2024, klokken 19:25

Ja, både Ioniq 5 og gamle ioniq uten app som skal brukes i jobb på km-godtgjørelse. Bruker ikke opp I 5 på tjenestereiser, gitt... 🙂
Bluelink-appen er bra.
Hva er det du ikke får til? Å laste den ned? Opprette en brukerkonto?
Min Bluelink-app fungerte fint på en 4 år gammel Samsung Note 8 fra 2020, så jeg tror ikke den trenger siste skrik av mobtel.

Får registrert meg for å opprette konto, men får ikke fullført da jeg aldri mottar koden på mail, så da kommer ikke inn/får ikke logget inn i appen. 😅

Lolle

Sitat fra: RJK på søndag 14. januar 2024, klokken 19:44
Dette var slik jeg gjorde da jeg aktiverte appen på en låne-Kona jeg hadde med på ferie, mens de ventet på tid for å snu motoren (første avhjelpsforsøk) på de motorproblemene de hadde på noen biler.

Fungerte helt fint på et blunk. Fjernet tilkobling til bilen/appen/telefonen og slettet tlf-listen i bilen før jeg leverte denne tilbake og plukket opp min egen.

Så rart! Her prøvde vi 3 stk på det samme uten hell, da tenkte jeg at det var nokk for å utelukke Hyundai for min del. 😅😅

EirikM

Sitat fra: Lolle på søndag 14. januar 2024, klokken 19:53Så rart! Her prøvde vi 3 stk på det samme uten hell, da tenkte jeg at det var nokk for å utelukke Hyundai for min del. 😅😅
Jeg tenker ofte sånn med apper selv - har de ikke fått til det grunnleggende, kan de ha det så godt.
Men har kan man kanskje bruke litt mer tid, dette er jo noe man kun gjør én gang mens man eier bilen, føles litt dumt at det skal avgjøre et helt bilkjøp.

Prøvde dere de tre gangene på ca samme tid? Det kunne jo vært at en server/tjeneste for sending av sånn kode var midlertidig nede i noen timer. Kanskje du kan prøve en gang til i kveld og evt i morgen? Ikke at jeg vet særlig mye om Ioniq, Hyundai e.l - men det kan jo hende at det virker helt greit de andre 364 dagene i året, og at dere bare har uflaks med når dere prøvde.

RJK

Sitat fra: Lolle på søndag 14. januar 2024, klokken 19:53

Så rart! Her prøvde vi 3 stk på det samme uten hell, da tenkte jeg at det var nokk for å utelukke Hyundai for min del. 😅😅
Gjorde dere akkurat det samme, altså satt i bilen, lastet ned App, scannet koden på skjermen eller skrev den inn manuelt i appen, og så klikket på skjermen for å "godkjenne" der og?

For meg så høres det mest ut som dere gjorde det utenom bilen, og venter på at det skal sendes en kode til sms.

Kanskje det bare er jeg som ikke leser deres forsøk som identisk med det jeg og @Exit Elbil gjorde.
Bosted Oslo

Eladdin - Elbilfareren

1- opprett bluelink-konto. BrukerID er epostadresse. Passord må ha minst 8 tegn inneholdende bokstaver, tall og 1 spesialtegn, mener jeg å huske. Gå inn på myhyundai.com/no, velg opprett konto. Du får tilsendt verifiseringskode på eposten du oppgir som brukerID. Så logger du inn på myhyundai.com.

2- Last ned bluelink fra app store/google play. Logg inn her med samme brukerID og passord.

3- gå inn i bilen og trykk bluelink i skjermmenyen. Derfra er det intuitivt hvilke knapper en skal trykke på for å koble bilen til tlf.

PS: min første elbil var en Leaf med app. Var ikke helt enkelt å opprette appforbindelse der heller, og en er/var avhengig av brukserservice som gjorde jobben. I en hyundai kan en i det minste ordne det hele selv uten å involvere kundeservice.

Edit: ser at det finnes en app for myhyundai. Det er kanskje lettere, og gjør det samme.
Elbil er best.

Lolle

Sitat fra: EirikM på søndag 14. januar 2024, klokken 20:17
Sitat fra: Lolle på søndag 14. januar 2024, klokken 19:53Så rart! Her prøvde vi 3 stk på det samme uten hell, da tenkte jeg at det var nokk for å utelukke Hyundai for min del. 😅😅
Jeg tenker ofte sånn med apper selv - har de ikke fått til det grunnleggende, kan de ha det så godt.
Men har kan man kanskje bruke litt mer tid, dette er jo noe man kun gjør én gang mens man eier bilen, føles litt dumt at det skal avgjøre et helt bilkjøp.

Prøvde dere de tre gangene på ca samme tid? Det kunne jo vært at en server/tjeneste for sending av sånn kode var midlertidig nede i noen timer. Kanskje du kan prøve en gang til i kveld og evt i morgen? Ikke at jeg vet særlig mye om Ioniq, Hyundai e.l - men det kan jo hende at det virker helt greit de andre 364 dagene i året, og at dere bare har uflaks med når dere prøvde.

Ja, det kan jo hende at vi var uheldig med timingen. 2 av oss prøvde samme dag, noen timer i mellom og den 3. dagen etter. 😅

Lolle

Sitat fra: RJK på søndag 14. januar 2024, klokken 21:05
Sitat fra: Lolle på søndag 14. januar 2024, klokken 19:53

Gjorde dere akkurat det samme, altså satt i bilen, lastet ned App, scannet koden på skjermen eller skrev den inn manuelt i appen, og så klikket på skjermen for å "godkjenne" der og?

For meg så høres det mest ut som dere gjorde det utenom bilen, og venter på at det skal sendes en kode til sms.

Kanskje det bare er jeg som ikke leser deres forsøk som identisk med det jeg og @Exit Elbil gjorde.

Vi satt i bilen første gang, men lastet kun ned appen og fikk registrert meg, men kom aldri inn på appen, da kossen på mail aldri kom. Så da kom ikke så langt som til å skanne noen kode.  😅

ToWalkOrDrive

Dersom Ryggekamera og App er viktig så bør du ikke prøve Tesla Model 3, fordi da blir alle andre bilmerker uaktuelle 😉

https://www.finn.no/336201417
Tesla Model Y                         2021-

Lolle

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. januar 2024, klokken 06:22Dersom Ryggekamera og App er viktig så bør du ikke prøve Tesla Model 3, fordi da blir alle andre bilmerker uaktuelle 😉

https://www.finn.no/336201417

Haha, ja, det kan jeg tenke meg! 😅😅

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA