Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny eller brukt elbil? Første elbil

Startet av Lolle, tirsdag 09. januar 2024, klokken 21:28

« forrige - neste »

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Moas på fredag 12. januar 2024, klokken 09:38
Sitat fra: Exit elbil på torsdag 11. januar 2024, klokken 23:50Fra Ioniq 5 til "The Classic". (eller kanskje jeg selger HR-V'n i stedet for I5)
Misfornøyd med 5'ern?
Neida, bilen er gull den, men trenger ikke så mye innvendig plass og rekkevidde lenger. Det holder med vinter-rekkevidde på 10-12 mil pr dag, med 4-5 mil buffer i tillegg. Da er eldre Ioniq god nok.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Moas

Sitat fra: Exit elbil på fredag 12. januar 2024, klokken 10:11
Sitat fra: Moas på fredag 12. januar 2024, klokken 09:38
Sitat fra: Exit elbil på torsdag 11. januar 2024, klokken 23:50Fra Ioniq 5 til "The Classic". (eller kanskje jeg selger HR-V'n i stedet for I5)
Misfornøyd med 5'ern?
Neida, bilen er gull den, men trenger ikke så mye innvendig plass og rekkevidde lenger. Det holder med vinter-rekkevidde på 10-12 mil pr dag, med 4-5 mil buffer i tillegg. Da er eldre Ioniq god nok.
Et slik "shrinking" bytte er vel ganske dyrt hvis du har kjøpt bilen ny opprinnelig?

Jeg byttet selv ut min haverte Hyundai med 500 km rekkevidde til 200 km mx-30, men det var fordi den var teknisk havarert.

Å selge en nyere brukt Hyundai er imidlertid et gigantisk tapsprosjekt. Kan ikke tenke meg at noen gjør dette frivillig, rent økonomisk. Det var en stor kvalitetsmessig oppgradere fra Hyundai til Mazda, med å nedgradere fra 5 til 1 som f.eks. ikke har app eller rattvarme virker rart.

Jeg har funnet flere på youtube som gjør det samme med sine 5 ere nå, men det virker som det er mye kvalitets-problemer med disse.

Men jeg har lært etter å ha hatt tapsprosjekt med 2 nye Hyundai er; aldri mer.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

syklisten

Sitat fra: Moas på fredag 12. januar 2024, klokken 12:09Jeg byttet selv ut min haverte Hyundai med 500 km rekkevidde til 200 km mx-30, men det var fordi den var teknisk havarert.

Liker du MX-30'en? Hvilken rekkevidde får du på vinteren nå i disse kaldeste ukene?
Har du takstativ til den? Den har vel ikke rails, men er det sånn klype over dørkarmen eller skrus det rett inn i hull i taket et sted?
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Moas

Sitat fra: syklisten på fredag 12. januar 2024, klokken 15:29
Sitat fra: Moas på fredag 12. januar 2024, klokken 12:09Jeg byttet selv ut min haverte Hyundai med 500 km rekkevidde til 200 km mx-30, men det var fordi den var teknisk havarert.

Liker du MX-30'en? Hvilken rekkevidde får du på vinteren nå i disse kaldeste ukene?
Har du takstativ til den? Den har vel ikke rails, men er det sånn klype over dørkarmen eller skrus det rett inn i hull i taket et sted?
Ikke takstativ. Rekkevidden om vinteren var ned i 150 km. Mx-30 var en digg bil, men jeg savnet adaptive lys som jeg ikke hadde på min basic utgave.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

BubbaJoFet

Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 11. januar 2024, klokken 12:54
Sitat fra: Lolle på torsdag 11. januar 2024, klokken 06:11Nå stusser jeg litt på den 2022 modellen, når jeg søker opp skiltnummer, kommer det opp at det er en 2021 modell.

Svar fra selger er: "Den er registrert sent i 2021 men merket som 2022 årsmodell".

Men ser for meg at den dagen du skal selge, da er det plutselig en 2021 modell, ikke 2022?  ::)

Det er posisjon 10 i VIN som angir årsmodellen. Står det en bokstav M er det en 2021 står det N er det en 2022. Det er det viktigste, for en hver forbedring ved en ny årsmodell skal da være i bilen.
Sitat fra: Lolle på torsdag 11. januar 2024, klokken 16:39
Sitat fra: Lolle på torsdag 11. januar 2024, klokken 06:11Nå stusser jeg litt på den 2022 modellen, når jeg søker opp skiltnummer, kommer det opp at det er en 2021 modell.

Svar fra selger er: "Den er registrert sent i 2021 men merket som 2022 årsmodell".

Men ser for meg at den dagen du skal selge, da er det plutselig en 2021 modell, ikke 2022?  ::)

Det er posisjon 10 i VIN som angir årsmodellen. Står det en bokstav M er det en 2021 står det N er det en 2022. Det er det viktigste, for en hver forbedring ved en ny årsmodell skal da være i bilen.

Ja, har prove å sjekke dette, men her er det tiende tegn en U, hva vil det si?
Ser ut at Nissan følger sin egen struktur av VIN, beklager at jeg ikke visste det. Sjekket flere forskjellige Nissan modeller med ulikt årstall og alle har U ved posisjon 10.

Lolle

Sitat fra: BubbaJoFet på fredag 12. januar 2024, klokken 16:51

Sitat fra: Lolle på torsdag 11. januar 2024, klokken 16:39

Ja, har prove å sjekke dette, men her er det tiende tegn en U, hva vil det si?
Ser ut at Nissan følger sin egen struktur av VIN, beklager at jeg ikke visste det. Sjekket flere forskjellige Nissan modeller med ulikt årstall og alle har U ved posisjon 10.

Takk for svar! Ifølge Nissan er bilen 2021-modell om den er registrert i 2021, så jeg hadde ikke tatt sjansen på den.

Jeg har lånt en Nissan Leaf demo 23-modell hjem til i morgen, den virket god å kjøre, men jeg syntes ryggekamera var ganske dårlig ift min  Yaris 2018.. Flere som synes det samme?  ::)

Moas

Hvis ryggekamera er det eneste du ikke likte så tror jeg dette er bilen for deg.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Lolle

Sitat fra: Moas på fredag 12. januar 2024, klokken 20:15Hvis ryggekamera er det eneste du ikke likte så tror jeg dette er bilen for deg.

Takk for svar! Skal teste bilen og kamera mer i morgen, så kanskje vi bør ventet likevel! 😅😅

BubbaJoFet

Kommer sikkert en del kommentarer om Kina biler ved at jeg skriver dette.

Men ville absolutt vurdert en MG4 om jeg skulle brukt over 300k på elbil. Gjerne leasing, 2992,- for Luxury modellen i måneden uten innskudd. Blir ca 146k over 3 år med 36000 km inkludert.

Kjøper du låner MG deg pengene via DnB til 0.99% rente.

Bilen lader bra, er bakhjulsdrevet, har god rekkevidde og tester som oftest veldig bra. Varmepumpe, rattvarme og 360 kamera følger også med.

Lolle

Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 13. januar 2024, klokken 09:13Kommer sikkert en del kommentarer om Kina biler ved at jeg skriver dette.

Men ville absolutt vurdert en MG4 om jeg skulle brukt over 300k på elbil. Gjerne leasing, 2992,- for Luxury modellen i måneden uten innskudd. Blir ca 146k over 3 år med 36000 km inkludert.

Kjøper du låner MG deg pengene via DnB til 0.99% rente.

Bilen lader bra, er bakhjulsdrevet, har god rekkevidde og tester som oftest veldig bra. Varmepumpe, rattvarme og 360 kamera følger også med.

Har sett litt på denne, men mener at den hadde 270 +/- rekkevidde på den rimeligste, hvis jeg ikke husker feil nå, ca likt som Leaf 40kwh? 😅

BubbaJoFet

270k for rimeligste MG4 med vinterhjul, oppgitt WLTP på 350 km, så går litt lengre og lader med nesten dobbel hastighet. Men tror ikke den har ryggekamera.

330k gir deg MG4 luxury inkludert vinterhjul med WLTP på 435 km, 3 ganger hurtigere lading enn Leaf.

Lease MG4 Luxury over 3 år er ca 30k billigere enn tilsvarende Leaf.

Lolle

Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 13. januar 2024, klokken 10:25270k for rimeligste MG4 med vinterhjul, oppgitt WLTP på 350 km, så går litt lengre og lader med nesten dobbel hastighet. Men tror ikke den har ryggekamera.

330k gir deg MG4 luxury inkludert vinterhjul med WLTP på 435 km, 3 ganger hurtigere lading enn Leaf.

Lease MG4 Luxury over 3 år er ca 30k billigere enn tilsvarende Leaf.

Ah, takk for svar, jeg skal sjekke den! 😃👍

Lolle

Da har jeg testet en Nissan Leaf demo og så vidt en 2020 modell som jeg skal låne hjem på tirsdag og en Ioniq 2020 modell som jeg lånte fra i går til i dag. Hadde egentlig slått Ioniqen i fra meg, men ble positivt overrasket over bilen og utstyrsnivå, dette var en Premium-utgave.

Men appen fikk jeg ikke testa da jeg ikke fikk verifiseringskoden på mail, sjekka selvfølgelig søppelposten og uønsket, men ingenting der heller. Vi er 3 voksne som har lastet ned appen og har prøvd å registrere oss, 2 av oss med nyeste Iphone modell og en med Android, men med samme resultat, ingen av oss får mail, så vi kom ingen vei. Selger har ingen forklaring på hvorfor, men dette er nok for min del at bilen er uaktuell, da jeg vil kunne styre forvarming via app noen ganger og ikke kun fra bilen.

Så jeg er egentlig tilbake på Leaf 59kwh, enten helt ny eller den 2020 modellen, de sitter jeg forholdsvis godt i, de har en del utstyr, selv om den er «enkel» og for mange ganske kjedelig, men jeg ønsker noe stabilt som bare virker og med en app som faktisk funker.  :angel:

Det største minuset er for min del ryggekamera, det synes jeg er veldig dårlig/uoversiktelig. Og så er jo selvfølgelig Chademo et minus, men jeg kommer til å lade hjemme 99% av tiden, så for meg vil det ikke bli noe problem, tenker mest på verdien av bilen den dagen jeg skal selge den igjen om x antall år, da nesten alle nye biler har CCS.

Ønsker ikke en bil som er større enn feks Leaf, så har også blitt tipset om Kia Soul og VW ID3, da blir det evt begge som bruktbiler pga pris, feks 2020-2021 modeller, men ser det er mange meninger her også om hvilke biler som er stabile og som har god kvalitet med lite feil. Ganske forvirrende lesing! :P

Så jeg føler jeg må sjekke litt mer før jeg bestemmer meg om det enkelt og greit bare får bli en Leaf eller en annen bil med lite feil, enda bedre rekkevidde, CCS-lader, velfungerende app og til en fin pris..  ;D

RJK

Her bør Hyundai Support kontaktes, for de må vel fjerne den som står registrert nå, for å kunne tillate at nye legges inn.

Samme problem hos flere merker etter det jeg har forstått, inkludert Leaf!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lolle

Sitat fra: RJK på søndag 14. januar 2024, klokken 18:27Her bør Hyundai Support kontaktes, for de må vel fjerne den som står registrert nå, for å kunne tillate at nye legges inn.

Samme problem hos flere merker etter det jeg har forstått, inkludert Leaf!

Kom aldri så langt som å koble til bilen, dette var kun registrering av konto og nedlasting av app til mobilen. 😅

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA