Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny eller brukt elbil? Første elbil

Startet av Lolle, tirsdag 09. januar 2024, klokken 21:28

« forrige - neste »

Lolle

Jeg maser videre om både Leaf og Ionic!  8)

Har ikke helt bestemt meg for hvilken elbil jeg skal går for, akkurat nå stiller Leaf sterkest ift hva jeg liker og ønsker, men er åpen for innspill på andre biler med mest mulig rekkevidde.

Har fått flere tilbud på Nissan Leaf 62kwh og når jeg ser hva prisene ligger på bruktbil vs Nissans kampanje nå, revurderer jeg litt. Har aldri hatt en ny bil før, synes det virker litt dumt mtp verditap det den ruller ut døra hos forhandleren, men ift bruktpris vil jeg høre litt hva dere tenker.

Tilbud fra Nissan:
2020 N-Connecta strømgrå, 32 100 km, garanti til desember 2025, 249 000kr (115 000 kr i mellomlegg)
2024 N-Connecta universal blue, metallic lakk, Conti v.dekk 16» alu.felg 325 000 kr (200 000, muligens 190 000 kr i mellomlegg)

Tilbud fra annen forhandler:
2019 Tekna grå, 44 500 km, 249 000 (100 000 kr i mellomlegg)

Tilbud på Ionic:
2020 Premium sølvgrå, 60 000 km, 218 900 (80 000 kr i mellomlegg)

Tilbud på Zoe:
Zoe 2020 Intense svart, 58 841 km, 175 900, ikke avtalt mellomlegg enda

Zoe har jeg vel egentlig slått fra meg, det som kan friste der er rekkevidden og prisen, resten not so much..  :P

Det som var greit med Leaf ift Ioniq var at man slapp å sette seg «ned», mer rett inn. Har ikke prøvekjørt de enda, da det ikke var tid til det i dag, men ser noen sier at Leaf har mye stolper i front som hindrer sikten, mens med Ioniq synes jeg jeg satt så lavt, føltes lavere enn i min 2018 Toyota Yaris.

Har også en forhandler til som ikke har noen aktuelle biler inne for øyeblikket, men som følger med om det dukker opp noe aktuelt for meg, da han er interessert i min bil og gir en grei pris på innbytte.

Hva hadde dere gjort, nybil eller bruktbil? Hva tenker dere om de tilbudene jeg har fått? Jeg synes 2019 Tekna kjørt 44 500 til 249 000 kr var dyrt, men det synes jeg for så vidt at 249 000 for en 2020 N-Connecta var dyrt nok også..  :angel:

Barfot

Vurderer du helt ny til ca. 325.000,- så kikk mer enn en gang på Volvo EX30 som kommer nåsnart.

MG4 har nettopp fått prisreduksjon på 20.000 og har en av markedets beste garantier.

Bruktbil til 250.000,- ? Kikk en extra gang på Peugeot E-2008 GT !

Det er ikke lett, det er mye på markedet og det bør være lett å få god pris !

Lolle

Sitat fra: Barfot på tirsdag 09. januar 2024, klokken 21:41Vurderer du helt ny til ca. 325.000,- så kikk mer enn en gang på Volvo EX30 som kommer nåsnart.

MG4 har nettopp fått prisreduksjon på 20.000 og har en av markedets beste garantier.

Bruktbil til 250.000,- ? Kikk en extra gang på Peugeot E-2008 GT !

Det er ikke lett, det er mye på markedet og det bør være lett å få god pris !

Takk for tips! Har faktisk sendt forespørsel på en Peugeot E-208 GT-line2021 modell, 340 km rekkevidde, regner med å få svar i morgen. :)
Skal sjekke MG4 og Volvo. Hadde ingen planer om nybil, men når jeg ser på prisene, så føler jeg at jeg ihvertfall må vurdere det.   :angel:

Elektrowagen

Om du kan gå opp til 250K så bør vel en pent brukt ID.3 være aktuell? Kommer stadig vekk en del 21 modeller på markedet nå.

Her feks: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=335350325
BMW i3s - 2019

Lolle

Sitat fra: Nomade på tirsdag 09. januar 2024, klokken 22:13Om du kan gå opp til 250K så bør vel en pent brukt ID.3 være aktuell? Kommer stadig vekk en del 21 modeller på markedet nå.

Her feks: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=335350325

Takk for svar, den har jeg ikke sett på! Skal absolutt sjekkes! Hva er største forskjell på ID.3 og Leaf feks? 😅

Eladdin - Elbilfareren

Hvorfor skal du bytte inn bilen din i stedet for å selge den selv for 40-45k mer en hva du får ved innbytte?
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Lolle

Sitat fra: Exit elbil på tirsdag 09. januar 2024, klokken 22:30Hvorfor skal du bytte inn bilen din i stedet for å selge den selv for 40-45k mer en hva du får ved innbytte?

Har ikke 100% bestemt meg enda, men har forstått at det er mye og strengere regler for å selge bil fra i år av, både for privat og forhandlere. Det koster meg en god del mer å ta den i innbytte en å selge selv, men det er noe med det å bare levere den i fra seg og slippe alt ansvar dersom det skulle være noe i ettertid. :)

Eladdin - Elbilfareren

Skjønner det, og bilforretninger er flinke til å lokke med akkurat det, at de tar risikoen. I virkeligheten tar de seg godt betalt for den risikoen. Men skjerpingene gjelder forhandlere og bilformidlere.
For rene privatsalg selger du ikke med garanti, men kjente feil, eller feil et normalt våkent menneske med rimelighet burde vite om, skal oppgis som før.
En velholdt Toyota tror jeg er noe av det tryggeste en kan selge.

Hva med hyundai Kona da? Den går lett 35-40 mil om vinteren, 50 mil om sommeren, og 75 kg på taket kan kompensere for litt lite bagasjerom.
2019 LR med lav km under 250k kr er det jo en del av.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

RJK

Sitat fra: Exit elbil på tirsdag 09. januar 2024, klokken 23:50Skjønner det, og bilforretninger er flinke til å lokke med akkurat det, at de tar risikoen. I virkeligheten tar de seg godt betalt for den risikoen. Men skjerpingene gjelder forhandlere og bilformidlere.
For rene privatsalg selger du ikke med garanti, men kjente feil, eller feil et normalt våkent menneske med rimelighet burde vite om, skal oppgis som før.

Hva med hyundai Kona da? Den går lett 35-40 mil om vinteren, 50 mil om sommeren, og 75 kg på taket kan kompensere for litt lite bagasjerom.
2019 LR med lav km under 250k kr er det jo en del av.
Liten korrigering, Kona tar 80 kg på taket! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

Sitat fra: Exit elbil på tirsdag 09. januar 2024, klokken 23:502019 LR med lav km under 250k kr er det jo en del av.
Første generasjon Kona er noe av det verste rælet jeg har vært borti i. Og etter at garantien er borte så er det potensielt mye rart som kan gå galt med et slikt tapsprosjekt.

Istedenfor å vurdere treg chademo-standard-biler med treg 1 fase lader og rustplagede Kina varianter så kan du safe med en pent brukt Tesla 3 som har rask lading og software. Da har du sannsynligvis en god bil for mange år.

Da får du generelt billig drift og deler samt tilgang til mobil service via app. Kjører du langt så fungerer Superchargere glimrende med bilens kartnavigering.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Lolle

Takk for alle tips! Kona har jeg bare gløttet litt på, rekkevidden høres jo bra ut, men synes den blir litt stor! 😅

Sikkert jeg som er litt rart, men om jeg skal bruke rundt 250 000 kr, ønsker jeg en nyere bil enn 2019/2020..  :angel:

Sitat fra: Exit elbil på tirsdag 09. januar 2024, klokken 23:50Skjønner det, og bilforretninger er flinke til å lokke med akkurat det, at de tar risikoen. I virkeligheten tar de seg godt betalt for den risikoen. Men skjerpingene gjelder forhandlere og bilformidlere.

Tviler på at det skulle være noe drastisk, men hvis det skulle være noe om 3 mnd, 6 mnd eler 1 år, kan kjøper da komme tilbake til meg?

En annen ting er finansiering i mellomtiden, dersom jeg finner den perfekte bilen til en god pris før jeg har solgt min. Eller om jeg får solgt min før jeg finner en ny, da jeg er avhengig av å ha bil. 😅

Chilton

Sett på Mazda MX-30 ? Ny bil til rundt 250.000 på veien med vinterhjul og alt.

Ikke den som kjører lengst, men til "rundt husene bil" burde den holde :-)

daktari

ID.3, Kona, E-Niro og Model 3 Standard range meldte seg på i 250.000-klassen.

Kona og e-niro lader tregest. ID.3 lader mye raskere, Model 3 raskest. Bare Tesla lader raskt på vinteren.

Model 3 har mest plass men sitter lavest. ID.3 har en høy sitteplass men ikke like mye plass som e-niro. Kona er litt trange for passasjerer og bagasje.

Kvaliteten på disse er vel omtrent lik,
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Sitat fra: Moas på onsdag 10. januar 2024, klokken 03:38Istedenfor å vurdere treg chademo-standard-biler med treg 1 fase lader og rustplagede Kina varianter så kan du safe med en pent brukt Tesla 3 som har rask lading og software. Da har du sannsynligvis en god bil for mange år.
Model 3 virker ikke som en god bil for trådstarter. En ting er at den har diverse rustfeller pga design, noe annet er at en sitter veldig lavt, ref trådstarters tilsynelatende ønske om å ikke sette seg "ned" i bilen.
En bekjent kjøpe Model 3 som konebil, og det første som skjedde når vinteren kom var at hun ikke kom inn i den fordi vinduene var frosset og ikke gikk ned. Mulig også dørhåndtaket satt fast, men det ble gjenfortalt som "Jeg kom jo f'*** ikke inn i bilen. Har en del erfaring med akkurat det selv, og må man implementere en "åpne dør" knapp i en app så er det noe fundamentalt uhensiktsmessig med dør-designet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Moas

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. januar 2024, klokken 09:20En bekjent kjøpe Model 3 som konebil, og det første som skjedde når vinteren kom var at hun ikke kom inn i den fordi vinduene var frosset og ikke gikk ned. Mulig også dørhåndtaket satt fast, men det ble gjenfortalt som "Jeg kom jo f'*** ikke inn i bilen. Har en del erfaring med akkurat det selv, og må man implementere en "åpne dør" knapp i en app så er det noe fundamentalt uhensiktsmessig med dør-designet.
Det er trist at noen har slike opplevelser om vinteren. Vi har imidlertid ikke opplevd dette problemet selv (på tredje vinter). Men takk for tipset.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA