Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har vi ikke glemt en ladbar hybrid?

Startet av tkornstad, søndag 16. desember 2012, klokken 13:38

« forrige - neste »

tkornstad

Jeg ser at varmekolben i i miev er ca 5kw.
All den tid jeg har en 10 amp ladekabel, vil selvfølgelig ikke hele denne effekten bli utnyttet.
Er det noen som vet om forvarimingen kan "utnytte" mer strøm om man benytter en 16 amp ladekabel, eller er dette satt til en maks effekt ?

i-miev

Averøy i Møre og Romsdal

Mr.Zero

Ihht BOS sitt kurskompendie på iOn, har varmekolben en makseffekt på 4200W. Bilens innebygde lader gir maks drøye 14A, så da tyder det jo på at man ikke klarer å utnytte kolbens maksimale effekt uten å låne litt elektroner fra batteripakka - selv med en 16A kladd. Men - noe svar på spørsmålet ditt har jeg ikke... :-\
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tkornstad

#2
Bilens lader tillater vel 13A trekk ? 5kw på varmekolben er tatt fra en presentasjon av Mitsubishi, som det var linket til her på forumet. Fant ikke tilbake til denne just nå.
Jeg vet ikke om forvarmingen er begrenset av bilens lader, men likevel er det vel her en reserve på i underkant av 1kw fra et 10A trekk hvis så er tilfellet ?
Det er sikkert enkelte som har byttet ut 10A laderen med 16A. Merker dere noen forskjell på forvarmingen ?

Jeg har nå noen få dagers erfaring med mieven i kulde, og ser at forvarmingen ikke er veldig effektiv. Jeg er nå avhengig av å lade får å greie tur/ retur til jobb, som er ca 6 mil.
Dieselvarmer er jo alltids et alternativ, men prisen var jo helt hinsides all fornuft. Denne må også kjøpes gjennom merkeforhandler ?? Her ble det antydet en pris på godt over 30 000 ferdig montert, før eventuelt fjernkontroll eller mobil styring.
i-miev

Averøy i Møre og Romsdal

tomrh

Sitat fra: tkornstad på fredag 30. november 2012, klokken 09:54
Merker dere noen forskjell på forvarmingen ?
Nei.

Sitat fra: tkornstad på fredag 30. november 2012, klokken 09:54
Jeg har nå noen få dagers erfaring med mieven i kulde, og ser at forvarmingen ikke er veldig effektiv.
Forvarmingen bruker jo ikke max-instillingen, så jeg tror ikke den trekker så mye. Max-knappen er helt rå, den trekker nok den maksimalt mulige effekten. I kombinasjon med resirk har jeg jo varm bil bare etter et par kjørte kilometer, selv i flere minusgrader.

Sitat fra: tkornstad på fredag 30. november 2012, klokken 09:54
Jeg er nå avhengig av å lade får å greie tur/ retur til jobb, som er ca 6 mil.
12 mil er optimistisk på vinteren ja. Da må du kjøre helt uten varme, kjøre ganske defensivt og pumpe mer luft i dekkene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tkornstad


12 mil er optimistisk på vinteren ja. Da må du kjøre helt uten varme, kjøre ganske defensivt og pumpe mer luft i dekkene.
[/quote]

Ikke 12 mil, men 6 mil tur/ retur  :)
Det er rundt 3 mil en vei. Nå løser det seg jo som regel med lading mens jeg er på jobb, så det har ikke vært noe problem så langt, men det er jo ikke akkurat tett mellom de offentlige ladestasjonene her i sentrum av Kristiansund, og jeg ønsker ikke å oppta en offentlig ladeplass som "fast" ordning.

i-miev

Averøy i Møre og Romsdal

tomrh

#5
Sitat fra: tkornstad på fredag 30. november 2012, klokken 10:44
Ikke 12 mil, men 6 mil tur/ retur  :)
Det er rundt 3 mil en vei. Nå løser det seg jo som regel med lading mens jeg er på jobb, så det har ikke vært noe problem så langt, men det er jo ikke akkurat tett mellom de offentlige ladestasjonene her i sentrum av Kristiansund, og jeg ønsker ikke å oppta en offentlig ladeplass som "fast" ordning.
6 mil uten lading ville jeg klart helt uten problemer. ;)
Vet ikke helt hva du gjør for å ikke klare det? ???

I dag kom jeg fram til jobb med 8 gjenværende batteristrek etter å ha kjørt 42 km en vei. Hastighet 80-90, lange strekker med 90 og vel så det, pendletrafikken gikk raskt unna i dag, lite trafikk. Varme på hele tiden. Utetemp -6 grader. Startet med forvarmet bil. Skulle nok kommet meg hjem i dag uten å lade også, men får jo lade i parkeringskjelleren. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tkornstad

Tja si det. Det har nok noe sammenheng med at Atlanterhavstunnelen ligger på pendler ruten. Den er en av Nord Europas bratteste tunneler. Jeg starter også med forvarmet bil, og har i de verste kuldeperiodene brukt ca "halv tank" når jeg kommer på jobb. Jeg bruker da varme, men aldri max-funksjonen. Hvor mye varme jeg stiller inn på, ser ut til å påvirke rekkevidden minimalt, dog er det en markert forskjell med og uten varme.
Har ikke prøvd resirkulering enda, får forsøke på vei hjem idag.

Det løser seg jo for min del også, i og med at jeg starter på jobb tidlig, så da er det alltid ledig ladeplass. Synes bare at det er dumt å måtte basere seg på dette så snart temperaturen ramler ned mot null grader, jeg okkuperer jo også en av de få offentlige ladeplassene i sentrum.

Tenkte kanskje det var mulig å ta ut litt mer av forvarmerfunksjonen med mer tilgjenngelig strøm, slik at det ikke var så stort behov for oppvarming underveis.
Da er vel løsningen å innstallere Eberspacher, selv om det koster en arm og et bein  :)
i-miev

Averøy i Møre og Romsdal

Mr.Zero

Jeg har montert en Defa Termini i min Zero. Fyrer opp med fjernstyrt "tidsur" fra Clas O. når jeg står opp, og har da over 20 varme i coupeen når jeg reiser (etter ca 30 min). Står i isolert, men ikke oppvarmet garasje.
I dag med ca 5 kalde, kjørte jeg vifte og varme på trinn 2 - og kommer da ca 9 mil. Uten dugg på vinduer. Coupeetemp ca 14 grader, noe jeg lever greit med.
Defaen koster ikke stort sammenliknet med en dieselvarmer. Det var forresten en på forumet her som snakket om 21.000,- ferdig montert på kaia i Drammen. Men det finnes jo to typer - enten luft- eller vannvarmer. Luftvarmern får du vel for omlag 10K pluss tank og montering. Hør med et Bosch bilverksted - som ofte også driver med varmere.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tkornstad

Lokal forhandler her i Kristiansund har opplyst pris til 21.000 for varmeren, men da kom montering, og eventuell fjernstyring i tillegg. De estimerte en minimumskostnad på over 30.000 ferdig montert, uten fjernstyring.
Det er vel kun en vannvarmer som er godkjent for denne bilen, det går sikkert å tilpasse en luftvarmer, men da får man sikkert et garantiproblem ?

Denne modellspesifike varmeren får du kun kjøpt gjennom merkeforhandler dessverre.
i-miev

Averøy i Møre og Romsdal

jkirkebo

Sitat fra: tkornstad på fredag 30. november 2012, klokken 11:45
Det løser seg jo for min del også, i og med at jeg starter på jobb tidlig, så da er det alltid ledig ladeplass. Synes bare at det er dumt å måtte basere seg på dette så snart temperaturen ramler ned mot null grader, jeg okkuperer jo også en av de få offentlige ladeplassene i sentrum.

Jeg hadde ikke følt dårlig samvittighet for det. Om stasjonene blir mye brukt blir det nok etterhvert press på kommunen for å sette opp flere. Skriv gjerne leserinnlegg i avisa.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Har selv endel høydeforskjeller til jobb. Opp og ned mellom havflata og 160 m.o.h. Stigningen fra Hell (havflata) til Sveberg (160 m.o.h.) suger mye strøm, trafikken ligger i 90 i motbakke. Men jeg kan jo fortelle hva jeg gjør/har gjort for å forbedre rekkevidden.

  • Isolasjon av vanntank
  • Isolasjon av gulv på førersiden
  • 40 psi i vinterdekkene
  • Zalopolerte duggfrie ruter, kjøre på resirk
Tilsammen hjelper dette en god del, såpass mye at det kan spare deg for å kjøpe eber tror jeg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bjornt

SitatJeg har montert en Defa Termini i min Zero. Fyrer opp med fjernstyrt "tidsur" fra Clas O. når jeg står opp, og har da over 20 varme i coupeen når jeg reiser (etter ca 30 min). Står i isolert, men ikke oppvarmet garasje.
I dag med ca 5 kalde, kjørte jeg vifte og varme på trinn 2 - og kommer da ca 9 mil. Uten dugg på vinduer. Coupeetemp ca 14 grader, noe jeg lever greit med.     
Har gjort det samme, og har eksakt samme erfaring som Mr Zero, isfribil på jobben er også konge. veldig liten kjekk varmer, tar minimalt med plass. Koster rundt tusenlappen i bilrekvista butikk, pluss ledningsnett og montering. Fikk min ferdig montert på BOS Oslo, Skøyen kostet presis 4 tusen. Litt dyrt, men verdt penga helt sikkert. De hadde gjort det på flere biler sa de-
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

tkornstad

I teorien burde vel da mievens forvarmesystem fungere på samme måte. Jeg opplever imidlertid at en halv time forvarming ikke gir komfortemperatur i kupeen når utetemp er lav.  Jeg har ikke målt temperaturen i kupeen, så dette er kun hva jeg opplever.

Får nok forsøke å isolere varmesystemet litt før jeg eventuelt kryper til korset og kjøper Eber.
i-miev

Averøy i Møre og Romsdal

tomrh

#13
Sitat fra: tkornstad på fredag 30. november 2012, klokken 16:38
Jeg opplever imidlertid at en halv time forvarming ikke gir komfortemperatur i kupeen når utetemp er lav.
Får helt grei temperatur i bilen med forvarmingen, selv med 5-6 minusgrader ute. Kan muligens skyldes at jeg har isolert tanken + litt av slangene.

Sitat fra: tkornstad på fredag 30. november 2012, klokken 16:38
Får nok forsøke å isolere varmesystemet litt før jeg eventuelt kryper til korset og kjøper Eber.
Isolasjon av tanken er svært enkelt, og mange har skrevet om dette. Isolasjon av gulvet på førersiden gjorde jeg litt ordentlig etter tips fra MortenH: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3819.msg63191.html#msg63191 og http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6147.0.html
Men kom opp i et uventet problem som løste seg greit: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6157.0.html
Egentlig skulle jeg tro det er nok å klistre fast en biltema isolasjonsplate under gulvmattene.

Lykke til med isoleringen! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Kjøring på resirk funker ikke på 12-14 minusgrader fant vi ut. Hjelper ikke med zalo når ruta er så kald at luftfuktigheten fryser direkte...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA