Første elbil, Leaf 2018 40kwh vs 60 kwh

Startet av Lolle, lørdag 06. januar 2024, klokken 19:01

« forrige - neste »

Lolle

Hei!

Nå spammer jeg kanskje med innlegg her på forumet, men jeg får så mange gode svar at jeg prøver lykken igjen!  :D

Jeg har skrevet om at jeg vurderer å bytte min Toyota Yaris Hybrid i en elbil, fortrinnsvis en Leaf.
Har sett på flere 2018 modeller med 40kwh til rundt maks 150 000 kr, da jeg kan gjøre et rent bytte gjennom forhandler.

Jeg kjører ca 5 mil t/r til jobb hver dag, fartsgrensen ligger fra 30-80 km/t, mye 60-70 og 50-soner. Jeg bor på Vestlandet og det er for det meste flatt.

Jeg lurer litt på hvor ofte jeg må regne med å lade om jeg går for en 40kwh vs om jeg hadde gått for en 60kwh? Vil selvfølgelig installere hjemmelader om det blir kjøp av elbil. :)

Jeg har lest mye om disse to, men har forstått at dette er veldig individuelt mtp kjøremønster, værforhold, temperatur, veiforhold osv, så håper å få høre deres erfaringer! :D

RJK

Leaf har en antatt rekkevidde (WLTP) på 270 km. Dersom du gjennomfører all kjøringen i en tur i den farta og på sommertid, vil du sikkert komme enda litt lengre. Og selv om du deler det opp på 10 turer (start og stopp hver vei), vil du sikkert rekke dette på en lading i uka.

Men på vinteren, og med mange små turer, der man gjerne ikke vil lade mer enn 80 % og ikke gå under 10 %, så vil du nok måtte lade 2 ganger i uka med 250 km jobbkjøring. Dette vil rekke fint selv om du og legger til litt ekstra kjøring til butikk etc. da du nok vil ha litt å gå på. 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Hvorfor er det viktig å vite om man må lade en gang i uka eller fire ganger? Hvis ladestasjonen er montert på et fornuftig sted, slik at tilkobling er enkelt, så tar det jo bare noen få sekunder.

Mine elbiler står nesten alltid tilkoblet om natten hjemme. Vi bare kobler til når vi er ferdige med dagens kjøring.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Lolle

Sitat fra: RJK på lørdag 06. januar 2024, klokken 20:19Leaf har en antatt rekkevidde (WLTP) på 270 km. Dersom du gjennomfører all kjøringen i en tur i den farta og på sommertid, vil du sikkert komme enda litt lengre. Og selv om du deler det opp på 10 turer (start og stopp hver vei), vil du sikkert rekke dette på en lading i uka.

Men på vinteren, og med mange små turer, der man gjerne ikke vil lade mer enn 80 % og ikke gå under 10 %, så vil du nok måtte lade 2 ganger i uka med 250 km jobbkjøring. Dette vil rekke fint selv om du og legger til litt ekstra kjøring til butikk etc. da du nok vil ha litt å gå på.

Tusen takk for svar! Det høres jo veldig greit ut! :)

Lolle

Sitat fra: automat på lørdag 06. januar 2024, klokken 23:35Hvorfor er det viktig å vite om man må lade en gang i uka eller fire ganger? Hvis ladestasjonen er montert på et fornuftig sted, slik at tilkobling er enkelt, så tar det jo bare noen få sekunder.

Mine elbiler står nesten alltid tilkoblet om natten hjemme. Vi bare kobler til når vi er ferdige med dagens kjøring.

Grunnen til at jeg lurer er blant annet at det kan bli litt "kronglete" mtp laderen hjemme, da er det veldig greit om man ikke må lage hver dag feks. En annen ting er hva jeg kan forvente, når jeg aldri har vært borti dette før. 😉

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA