Klimaanlegg - Kaldt på lårene (Avstemning)

Startet av Andreas84, fredag 05. januar 2024, klokken 18:43

« forrige - neste »

TeslaMYQS

Sitat fra: Handyman på tirsdag 16. januar 2024, klokken 08:58
Sitat fra: Lars1980 på tirsdag 16. januar 2024, klokken 08:45Tesla model Y er i hvert fall ingen vinterbil. Har jeg viftehastigheten på mer enn 2-3 så blir lufta kald nå som det er -20 og kaldere. frontruta fryser om det snør i -7 når jeg kjører. i dag så var der en tynn tynn hinne på frontruta, hadde på 10-11 min med avis bil, men isen ble ikke fjernet og innvendig temperatur gikk fra -22 til -4 på de 10 minuttene. lader var koblet til og "ladet" hele tiden og batteriprosenten gikk fra 80%-76%. ...
Det er din bil det er noe galt med. Den skal være varm og komfortabel, is- og duggfri i lavere temperaturer enn -30. Meld det til Tesla.
Ved å sette bilen i Chill så bruker den mindre på å varme batteriet. Det reduserer forbruket, men korte turer i sterk kulde gir uansett et skyhøyt forbruk pr.km.

Ok, får melde inn. Er første vinter jeg har bilen og først nå i 2024 det har vært så mye kaldt. står også en del i oppvarmet garasje så da har jeg ikke merket så mye.

Har også en hyundai kona 2021 og den blir varm i rekord fart og har smelter is på frontruta 3-4 ganger fortere enn på teslaen. på konaen mister jeg kanskje 1% på oppvarming. Kona har også mye lavere forbruk når vi begynner å kjøre og bilen er kald + at den altid har regenerering.

men får legge inn å be om en sjekk av bilen

Autowinder

Sitat fra: Handyman på tirsdag 16. januar 2024, klokken 08:58Det er din bil det er noe galt med. Den skal være varm og komfortabel, is- og duggfri i lavere temperaturer enn -30. Meld det til Tesla.
Ved å sette bilen i Chill så bruker den mindre på å varme batteriet. Det reduserer forbruket, men korte turer i sterk kulde gir uansett et skyhøyt forbruk pr.km.

Går ut fra at det du mener er varm og komfortabel, is- og duggfri i temperaturer ned til -30. Jeg tolket «lavere» som lenger ned på minusskalaen.

Uansett er det nok varme der men med høyere forbruk ja. Det merkes. Tur fra Oslo sist helg i -15 opp gjennom Sigdal og 22° i bilen ga snittforbruk på 220 mot årssnitt på 172.
Husker jeg var i Lillehammer og overnattet i -32 med en ny Golf stv 2,0 diesel i 2011 og den gikk i nødmodus for lav utnyttelsesgrad på partikkelfilteret (NOx katalysator?). Den gikk  ikke skikkelig før halvveis til Oslo. Så elbil er besnærende bedre med mindre leamikk 😂
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

førategangtesla

Sitat fra: Lars1980 på tirsdag 16. januar 2024, klokken 09:07
Sitat fra: Lars1980 på tirsdag 16. januar 2024, klokken 08:45Tesla model Y er i hvert fall ingen vinterbil. Har jeg viftehastigheten på mer enn 2-3 så blir lufta kald nå som det er -20 og kaldere. frontruta fryser om det snør i -7 når jeg kjører. i dag så var der en tynn tynn hinne på frontruta, hadde på 10-11 min med avis bil, men isen ble ikke fjernet og innvendig temperatur gikk fra -22 til -4 på de 10 minuttene. lader var koblet til og "ladet" hele tiden og batteriprosenten gikk fra 80%-76%. ...
Det er din bil det er noe galt med. Den skal være varm og komfortabel, is- og duggfri i lavere temperaturer enn -30. Meld det til Tesla.

Ok, får melde inn. Er første vinter jeg har bilen og først nå i 2024 det har vært så mye kaldt. står også en del i oppvarmet garasje så da har jeg ikke merket så mye.

Har også en hyundai kona 2021 og den blir varm i rekord fart og har smelter is på frontruta 3-4 ganger fortere enn på teslaen. på konaen mister jeg kanskje 1% på oppvarming. Kona har også mye lavere forbruk når vi begynner å kjøre og bilen er kald + at den altid har regenerering.

Det må du legge inn til tesla i appen ja, så skal det nok bli bra  :+1:

Det skal bli relativt raskt varme i bilen, når vi hadde -17 forleden og bilen min hadde stått en arbeidsdag, så går det ca 5 minutter før jeg har 21 grader i bilen.

TeslaMYQS

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 16. januar 2024, klokken 19:51
Sitat fra: Lars1980 på tirsdag 16. januar 2024, klokken 09:07

Det må du legge inn til tesla i appen ja, så skal det nok bli bra  :+1:

Det skal bli relativt raskt varme i bilen, når vi hadde -17 forleden og bilen min hadde stått en arbeidsdag, så går det ca 5 minutter før jeg har 21 grader i bilen.
Har fått time til torsdag, men de fant ikke noe feil på fjerndiagnose så de skulle måle å sjekke litt da. jeg får god varme i bilen etter å ha kjørt en mil, men om det begynner å ise på frontruta, om det snør eller noe så jeg må sette på så den båre blåser opp og skrur opp vifte så blir lufta kald. sjekket i sta da jeg var ute å kjørte og da blåste den godt og varmt på hastighet 4, skrudde opp til 8 og da ble lufta kald. blir spennende å høre hva de sier

Radial

Bruk heller duggfjerning eller Tining til å avise ruta.
I manuell opplever jeg svært lite varme i anlegget på begge våre Y'er ,men i Auto er det greit med futt...dog er 23 modellen sprekere enn 21 modellen på klima-siden, varme-pumpa jobber mye hardere blandt annet.

Sjekk også at ute-temperaturen faktisk stemmer, på 23-modellen fryser/stopper sensoren når jeg kjører ut av garasjen enkelte dager... fjern diagnose fant ikke noe feil ,de tror plasseringen gjør at den fryser eller ikke blir eksponert for utendørslufta før en stund ut i turen.

Når min "fryser" er det redusert effekt i systemet, og det dugger fort men det forsvinner med dugg-fjerne knappen. Litt kaldt på lårene/knærne når man kjører duggfjerning men når sensoren våkner til live igjen så ordner alt seg selv i Auto igjen og det er igjen betydelig effekt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 16. januar 2024, klokken 18:35Går ut fra at det du mener er varm og komfortabel, is- og duggfri i temperaturer ned til -30. Jeg tolket «lavere» som lenger ned på minusskalaen.
Nei, jeg mente det jeg skrev. Altså lavere som i kaldere. -35 er lavere temp enn -30. Ingenting å tolke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Radial på tirsdag 16. januar 2024, klokken 20:17Bruk heller duggfjerning eller Tining til å avise ruta.
I manuell opplever jeg svært lite varme i anlegget på begge våre Y'er ,men i Auto er det greit med futt...dog er 23 modellen sprekere enn 21 modellen på klima-siden, varme-pumpa jobber mye hardere blandt annet.
Resultatet er helt motsatt når klimaanlegget ikke klarer å gi nok varme. Økt lufthastighet gjør det bare kaldere... logisk nok. Opplevde det selv i minus 27. Det eneste som hjelper er å sette den i manuell og redusere viftehastigheten. Ulempen er at det raskt kan begynne å dugge. Da må man sjonglere litt med å øke viftehastigheten. Når klima ikke klarer å levere nok varme føles Automatisk avdugging som å åpne et vindu. Full trekk med kald luft i kupeen.
Sitat fra: Radial på tirsdag 16. januar 2024, klokken 20:17Når min "fryser" er det redusert effekt i systemet, og det dugger fort men det forsvinner med dugg-fjerne knappen. Litt kaldt på lårene/knærne når man kjører duggfjerning men når sensoren våkner til live igjen så ordner alt seg selv i Auto igjen og det er igjen betydelig effekt.
Dette kan være spjeldet foran som ikke lukker seg. På vår bil har dette stått åpent hver gang jeg har sjekket, selv i minus 25. Det er ingen is som blokkerer og jeg mistenker at servomotoren er ødelagt. Avdugging gjør det bare verre når det er kaldere enn -20. I varmere vær funker alt som det skal.

TeslaMYQS

Da har bilen være inne til kontroll og utført tester på hele varme systemet. Alt var som det skulle.

lars667

Jeg kan ikke si min var spesifikt kald på lårene (21-mod), men opplevde temperaturen som veldig vekslende. Gikk litt fra +/- 5 grader rundt satt temperatur. Var til service, men alt liksom normalt. Har byttet ut bilen til en mindre effektiv men mer komfortabel bil (dog med andre svakheter). Gikk fra TM3 med varmepumpe til TMY med varmepumpe, opplevde 3-ern som bedre på dette feltet. Muligens fordi det er mindre kupé. Samme gjaldt på sommeren med norske sommertemperaturer: Opplevde ikke at kjølingen kom i gang fort nok, og det var litt for stor variasjon.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Andreas84 på fredag 05. januar 2024, klokken 18:43Er det kun bilen min eller er det flere som sliter med kald luft på lårene.

Når bilen kjører kommer en kald bris i lårhøyde. På langturer må jeg kjøre med jakke eller teppe over lårene. Det er også kaldt til føttene litt lenger bak fra pedalene (merkes når jeg har føttene lenger bak når jeg cruiser).

Jeg har prøvd flere forskjellige instillinger. Auto og manuell, høy og lav styrke, forskjellige grader etc.
Kald luft til lårene uansett innstilling og vanskelig å finne dørhåndtak i mørket er mine to minuspoeng til Model Y.
(Mitt tredje minsuspoeng var manglende hengerfeste, men det kom etter et halvt år..)
LR Y fra aug 2021 som har rullet over 50K

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Handyman

Da har bilen vært inne til sjekk. Konklusjonen er at spjeldet foran i støtfangeren har låst seg i åpen stilling.
Det medfører kraftig nedkjøling av radiatoren som igjen fører til at kompressoren går over i en modus med begrenset effekt. Det stemmer med mine observasjoner om at spjeldet hele tiden stod åpent. Noe det vanligvis ikke gjør. Det var ingen synlige blokkeringer men jeg mistenker at servomekanismen kan fryse uten at det er synlig.

Eller må jeg si at jeg er svært imponert over hele opplevelsen med innmelding av problem, oppfølging før innlevering (både meldinger og telefonsamtaler), valg av time, kommunikasjon i ettertid  (både meldinger og telefonsamtale).
Ikke minst at jeg kunne levere bilen og hente lånebilen på vei hjem fra jobb kvelden før. Ikke behov for å være der i åpningstiden. Ingen levering eller henting av nøkkelkort.
Lånebilen dukket opp i appen straks jeg hadde parkert min bil utenfor Tesla. Jeg kunne åpne bilen med mobilen min i lomma. Min profil var aktiv og jeg kunne kjøre avgårde med alle innstillinger slik jeg vil ha dem.
Rett og slett i en klasse for seg selv.

Kim-

Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. januar 2024, klokken 10:38Da har bilen vært inne til sjekk. Konklusjonen er at spjeldet foran i støtfangeren har låst seg i åpen stilling.
Det medfører kraftig nedkjøling av radiatoren som igjen fører til at kompressoren går over i en modus med begrenset effekt. Det stemmer med mine observasjoner om at spjeldet hele tiden stod åpent. Noe det vanligvis ikke gjør. Det var ingen synlige blokkeringer men jeg mistenker at servomekanismen kan fryse uten at det er synlig.

Eller må jeg si at jeg er svært imponert over hele opplevelsen med innmelding av problem, oppfølging før innlevering (både meldinger og telefonsamtaler), valg av time, kommunikasjon i ettertid  (både meldinger og telefonsamtale).
Ikke minst at jeg kunne levere bilen og hente lånebilen på vei hjem fra jobb kvelden før. Ikke behov for å være der i åpningstiden. Ingen levering eller henting av nøkkelkort.
Lånebilen dukket opp i appen straks jeg hadde parkert min bil utenfor Tesla. Jeg kunne åpne bilen med mobilen min i lomma. Min profil var aktiv og jeg kunne kjøre avgårde med alle innstillinger slik jeg vil ha dem.

Damn, det der er service på et nytt nivå! Jeg har savnet å ha app tilgang når jeg har hatt lånebil.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: Kim- på onsdag 24. januar 2024, klokken 11:37
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. januar 2024, klokken 10:38Da har bilen vært inne til sjekk. Konklusjonen er at spjeldet foran i støtfangeren har låst seg i åpen stilling.

Damn, det der er service på et nytt nivå! Jeg har savnet å ha app tilgang når jeg har hatt lånebil.
Veldig deilig å bare kunne ta i bruk lånebilen som om den var din egen. DAB-favorittene manglet rikgitnok.
Sette fra seg sin egen, ta med kaffekoppen over i lånebilen og kjøre videre utenfor åpningstiden. Utrolig lettvint og tidsbesparende.
Da jeg byttet tilbake forsvant lånebilen fra appen i det jeg satte meg inn i min egen bil. Elegant.

Andreas84

Jeg tror jeg fant problemet. Det virker som vinduet er dårlig isolert. Det flommet kulde inn der.

Jeg har ikke opplevd lignende tidligere i noen andre biler.

Klykken

Kaldras fra glassene er veldig vanlig i alle biler. Det er ikke Nordan som produserer glass og karmer i bilene. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA