Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2

Startet av Orbit, onsdag 03. januar 2024, klokken 09:32

« forrige - neste »

Orbit

Det har kommet en tilbakekalling i USA på batterier med E61V-celler fra LG. Jeg vil tro denne snart også kommer i Europa. Jeg har sett litt blandet informasjon om hvilke biler som har batteri fra hhv LG og Samsung, men denne hevder i alle fall at dette gjelder e55 (og ikke e50) produsert før januar 2021. Evt. tilbakekalling vil (etterhvert) dukke opp under "Online Car Care" i appen.

Tidslinjene som er angitt i tilbakekallingen indikerer at dette vil ta lang tid å utbedre:
Sitat fra: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/RCLRPT-23V867-4686.PDFDescription of the Defect: A potentially critical self-discharge condition exists in certain high-voltage battery modules that, in some instances, may lead to thermal overload, possibly resulting in smoke or a fire

Estimated percentage with defect: 3 %

Description of Remedy Program: The final remedy will be the installation of advanced onboard diagnostic software that will detect potential issues related to changes in battery module performance and will warn the driver before problems can develop. This software is expected to become available in the 3rd quarter of CY 2024. For vehicles where online-data is available, the vehicles can be closely monitored through online data evaluation (customers with enrolled vehicles). Where the online data shows a potentially critical battery module, the customer will be contacted and advised to only charge the vehicle at 80% charging capacity until the affected module can be replaced at an authorized Audi dealer. For vehicles where online-data is not available, as an interim measure dealers will perform diagnostic procedures and, if necessary, replace battery module assemblies. These vehicles are advised to only be charged at 80% charging capacity and the check may have to be repeated before the software becomes available. As an interim measure, dealers will replace battery modules for these vehicles that fail the diagnostics. Audi will offer a reimbursement plan under this recall, as some vehicles are already out of the manufacturer´s warranty.

How Remedy Component Differs from Recalled Component: The software that will be installed in affected vehicles will have the ability to detect potential issues related to changes in battery module performance and/or self-discharge conditions before a thermal event may develop and warn the driver accordingly. The software is expected to become available in the 3rd quarter of CY 2024.

Identify How/When Recall Condition was Corrected in Production: Starting with production in March 2022, the affected battery cells were no longer used.

Recall Schedule: Dealers: on or before December 22, 2023 / Owners on or before February 16, 2024
Planned Dealer Notification Date: DEC 22, 2023 - DEC 22, 2023
Planned Owner Notification Date: FEB 16, 2024 - FEB 16, 2024

Dette er ikke første bilmerke med LG-celler som tilbakekalles......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Da har de staret innkalling av biler også i Tyskland. I følge vedlagt notat fra KBA (tysk Vegvesen) gjelder dette 42668 biler på verdensbasis, produsert mellom 2018 og 2022. En god del (ca halvparten?) av disse er solgt i Norge.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PetterG

Da har de startet i Norge også. Synes ikke dette er en god løsning, man løser ikke problemet bare symptomene.
Når man da vet at det kan være feil ved batteriet, hva skjer dersom det går i stykker utenfor garantitiden?
Jeg mener det ikke er godt nok og bare bytte moduler som allerede er skadet da dette går på sikkerheten.


Mail fra Møller:

Tilbakekallingsoppgradering 93U9
Kontrollere høyenergibatteri
Finn ditt autoriserte Audi-verksted


Kjære kunde,

Din sikkerhet og kvaliteten på våre modeller er vår førsteprioritet. Vår kvalitetssikringsprosess innebærer derfor kontinuerlig overvåking av produktene våre.

Vi ønsker med dette skrivet å informere deg om at vi av sikkerhetshensyn gjennomfører en tilbakekalling av biler med en viss type høyenergibatterier.

Dessverre er også din bil berørt av denne tilbakekallingen. Vennligst les dette skrivet nøye og kontakt en Audi-forhandler så raskt som mulig for å avtale en verkstedtime. Du kan kjøre bilen frem til du får time på verksted.

Under verkstedbesøket vil vi av sikkerhetshensyn utføre en detaljert kontroll av høyenergibatteriet i bilen din. Denne kontrollen tar ca. en dag. Hvis det er nødvendig å bytte ut noen av høyenergibatteriets cellemoduler, vil arbeidsomfanget innebære at bilen må bli på verkstedet i to til tre dager. Vi stiller selvfølgelig en erstatningsbil til rådighet så lenge verkstedoppholdet varer dersom du har behov for det.

Dette tiltaket er nødvendig fordi de berørte cellemodulene kan skape overoppheting i høyenergibatteriet i forbindelse med en høy ladetilstand (høyt batterinivå). Dette medfører risiko for brann og alvorlige eller livsfarlige skader for personer i og/eller utenfor bilen, samt alvorlige materielle skader.

For å minimere denne risikoen ber vi deg om midlertidig å begrense batteriladingen til maksimalt 80 prosent. Dette belaster batteriet i mye mindre grad. Dette gjøres ved å endre det såkalte lademålet i MMI eller i myAudi-appen. Siden denne innstillingen kan endre seg under drift, må du kontrollere verdien på ny før hver lading og ved behov endre tilbake til 80 prosent.

For å minne om denne begrensningen vil vi utstyre bilen din med informasjonsklistremerker under første verkstedopphold. Disse informerer om at det er nødvendig å begrense lademålet.

Vi arbeider for øyeblikket med en optimalisert bil-programvare for den løpende batterianalysen. Denne vil etter all sannsynlighet være tilgjengelig i tredje kvartal 2024. Denne programvaren optimaliserer overvåkningen av batteridataene i forbindelse med bilens permanente egendiagnose og vil i fremtiden sørge for at eventuelle uregelmessigheter indikeres med en varselmelding direkte i bilens instrumentpanel.

Vi tar kontakt så snart dette tiltaket er tilgjengelig og vil da be deg komme til verkstedet for den nødvendige programvareoppdateringen. Dette vil ikke medføre noen kostnader for deg. Inntil videre er vi dessverre nødt til å be deg ta bilen på verksted igjen etter at det har gått 4 måneder.

Vennligst kontakt en Audi-forhandler så raskt som mulig for å avtale en verkstedtime. Autoriserte Audi-forhandlere finner du på audi.no, eller du kan booke time online via tjenesten Bilhold. Ta med dette brevet og bilens servicehefte, slik at nødvendig informasjon kan føres inn.


Vi håper du har forståelse for at dette verkstedbesøket er nødvendig og beklager samtidig de ulemper dette eventuelt medfører. Dersom du har spørsmål i forbindelse med oppgraderingen, kan du kontakte ditt lokale Audi-verksted.

En påminnelse: instruksjonsboken til bilen din inneholder viktig generell informasjon om varsellampene og meldingene til bilen din. Vi anbefaler deg og alle som kjører bilen din om å lese instruksjonsboken og gjøre seg kjent med indikatorene, varslene og meldingene.

Har du solgt bilen, eller om den ikke lenger er i bruk, ber vi deg ta kontakt med vårt kundesenter på e-post.

Vi takker for din forståelse og ditt samarbeid.

Med vennlig hilsen
Harald A. Møller AS




Orbit

Sitat fra: PetterG på onsdag 21. februar 2024, klokken 14:01Da har de startet i Norge også.

Dukker tilbakekallingen også opp i myAudi-app, evt også ved sjekk på tilbakekalinger på den tyske siden?
https://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen/feldmassnahmen.html

Jeg har ikke fått noen henvendelse så langt, men regner med de ikke sender ut alt på en gang for å kunne håndtere volumet for bestilling av verkstedtimer.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

I følge den tyske siden er ikke min bil (mars 2019) omfattet av noen tilbakekalling.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

Forhandler bør bytte hele batteriet og ikke bare enkelte moduler. Les innlegg jeg så fra FB gr nå nettopp 

Bilde og lenke under

https://m.facebook.com/groups/1483698798331225/permalink/7596726867028357/?

Radial

Det vanligste for slike cellefeil er jo å bytte hele pakka.

Ref Ionic 28/36kWh, Kona 62kWh, Opel Ampera, etc.

Men høres ut som noen vil holde igjen penga i Tyskland?
Også bruke såpass med tid på en bedre SW overvåking da gitt 😬
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Radial på mandag 26. februar 2024, klokken 11:50Det vanligste for slike cellefeil er jo å bytte hele pakka.

Ref Ionic 28/36kWh, Kona 62kWh, Opel Ampera, etc.

Men høres ut som noen vil holde igjen penga i Tyskland?
Også bruke såpass med tid på en bedre SW overvåking da gitt 😬
Har ikke fått med meg noen tilbakekalling av batteri på Ionic sin 28 kWh-versjon.

Men Kona (har forøvrig 64 kWh, ikke 62...), Kia eSoul og Opel Ampera hadde det samme problematiske batteriet som kunne ta fyr. Dette gjaldt vist og 38 kWh-utgaven som og satt i den oppgraderte Ioniq'en.

Ifølge denne var det pga "faulty" BMS i den serien som ble brukt nettopp på oppgraderte Ionig og Kona med 38 kWh netto og 64 kWh netto som ble berørt.

https://www.tv2.no/broom/verdens-dyreste-tilbakekalling-6000-norske-biler-ma-skifte-batteri/14766037/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Sitat fra: RJK på mandag 26. februar 2024, klokken 12:07
Sitat fra: Radial på mandag 26. februar 2024, klokken 11:50Det vanligste for slike cellefeil er jo å bytte hele pakka.

Ref Ionic 28/36kWh, Kona 62kWh, Opel Ampera, etc.

Men høres ut som noen vil holde igjen penga i Tyskland?
Også bruke såpass med tid på en bedre SW overvåking da gitt 😬
Har ikke fått med meg noen tilbakekalling av batteri på Ionic sin 28 kWh-versjon.

Men Kona (har forøvrig 64 kWh, ikke 62...), Kia eSoul og Opel Ampera hadde det samme problematiske batteriet som kunne ta fyr. Dette gjaldt vist og 38 kWh-utgaven som og satt i den oppgraderte Ioniq'en.

Ifølge denne var det pga "faulty" BMS i den serien som ble brukt nettopp på oppgraderte Ionig og Kona med 38 kWh netto og 64 kWh netto som ble berørt.

https://www.tv2.no/broom/verdens-dyreste-tilbakekalling-6000-norske-biler-ma-skifte-batteri/14766037/

Fikk informasjon fra Mercasol-forhandleren min, som stadig fikk inn Ionic 28kWh for behandling etter batteribytte.

Søsteren min sin 36kWh Ionic bytter batteri nå.

Men Kona/soul/Ampera kjenner vi godt til fra media ja.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway


Orbit

#10
Det er kommet en del mer informasjon på NHTSA (USA) sine nettsider, som forklarer hvorfor det er to forskjellige koder på denne tilbakekallingen:

  • 93U9: Dette er biler hvor Audi ikke har online status. Dette kan være på grunn av manglende oppkobling (f.eks. bil uten SIM-kort, eller hvor det ikke lenger betales for oppkobling med bilens innebygde eSIM; eller bil som er i "Privacy mode/Privatsfære"). Disse bilen tas inn til verksted for en første runde med sjekking, deretter hver fjerde måned for ettersjekking (i USA). @PetterG ovenfor er nok i denne gruppen.
  • 93V2 grønn gruppe: Biler med online status, hvor det så langt ikke er noen grunn til å mistenke feil. Her gjøres det ikke noen endringer i bilen før BMS-oppdateringen er klar i tredje kvartal 2024.
  • 93V2 rød gruppe: Biler med online status, hvor det allerede er en feilindikasjon. Disse tas inn umiddelbart for utbedring.

Dersom en har bil som er online og slår på privatsfære i bilen bør det dukke opp et 93U9-brev ikke så lenge etter.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Electric cars in Norway

#11
Orbit :+1: takk for god info.

Tror tyskerne gjør det vanskelig for seg selv nå.

Norge er jo e-tron land nr 1. vi vet elbiler her i Norge og her er jo historien slik at først ble batteriene skiftet på Hyundai Kona og nå e-tron.

Begge har batterier fra LG Chem.

Hvor vanskelig er det mulig for tyskerne å forstå at de må gjøre det samme som ble gjort med Hyundai Kona.

Kall inn de berørte e-tron eierne asap og bytt nå de fordømte feilproduserte LG batteriene!

Man kan ikke la økonomi avdelingen i Tyskland få sitte å regne på i excel muligheter for å minimere sine utgifter i denne saken.

Dersom det er samme feil som Huyndai Kona hadde så skal batteriet byttes helt. Ikke bare bytte enkelte moduler.

Bare å Google dette:

https://www.google.com/search?q=audi+e-tron+battery+lg+chemical+issues&sca_esv=66b02854fd962fd3&rlz=1CDGOYI_enNO1007NO1007&hl=nb&sxsrf=ACQVn0-ekscBxLFG8sDKlAln1ZSBT5wa4A%3A1708958165722&ei=1aHcZePRK8jbwPAP3ei1iAs&oq=audi+e-tron+battery+lg+chemical+issues&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIiZhdWRpIGUtdHJvbiBiYXR0ZXJ5IGxnIGNoZW1pY2FsIGlzc3VlczIIEAAYgAQYogQyCBAAGIAEGKIEMggQABiABBiiBDIIEAAYgAQYogQyCBAAGIAEGKIESMciUPUIWIMXcAF4AZABAJgBzQGgAeoFqgEFNC4yLjG4AQPIAQD4AQGYAgigAqgGwgIKEAAYRxjWBBiwA8ICBRAhGKABwgIHECEYChigAcICBBAhGBWYAwCIBgGQBgiSBwU1LjIuMQ&sclient=mobile-gws-wiz-serp


RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 26. februar 2024, klokken 15:31Orbit :+1: takk for god info.

Tror tyskerne gjør det vanskelig for seg selv nå.

Norge er jo e-tron land nr 1. vi vet elbiler her i Norge og her er jo historien slik at først ble batteriene skiftet på Hyundai Kona og nå e-tron.

Begge har batterier fra LG Chem.

Hvor vanskelig er det mulig for tyskerne å forstå at de må gjøre det samme som ble gjort med Hyundai Kona.

Kall inn de berørte e-tron eierne asap og bytt nå de fordømte feilproduserte LG batteriene!

Man kan ikke la økonomi avdelingen i Tyskland få sitte å regne på i excel muligheter for å minimere sine utgifter i denne saken.

Dersom det er samme feil som Huyndai Kona hadde så skal batteriet byttes helt. Ikke bare bytte enkelte moduler.

Bare å Google dette:SNIP
Nå ble jo store deler av regninga for Kona-batteriene lagt til LG. Her må vel Audi (og Jaguar for den saks skyld) kunne forlange tilsvarende fra LG!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Vil tro kostnaden tilfaller den som lagde BMS'en...? Hvis det er den som er synderen til at cellene kan ta fyr?

Mener at på Kina/Ampera var det feil på selve cellene.

De med eTron50 kan kanskje puste letta ut, med Samsung celler.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Orbit

#14
Det er cellefeil også i dette tilfellet. Oppdateringen av BMS er «bare» for å detektere feil tidligere og unngå at problemet eskalerer før modulene byttes. LG hevder riktnok at cellene VW (Audi) har fått er unike, og feilene som rammet Jaguar/Hyundai/Chevrolet[Opel] ikke er overførbare:
Sitat fra: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/RMISC-23V867-5072.pdfJanuary – February 2023: On January 20, 2023 Volkswagen Group of America received an Information Request Letter as part of EQ22-001 regarding LG high-voltage batteries. The background of the listed recalls was researched in detail and discussed with the supplier. Volkswagen Group received a statement from the supplier that battery cells are unique for each OEM and vehicle model. The supplier also confirmed that Volkswagen is not affected by the known root causes that may have led to the recalls mentioned in the Equipment Query.

[Q8] e-tron har en hybrid BMS-løsning hvor måling av spenning/temperatur etc sitter lokalt i hver batterimodul (som igjen har 12 celler). Disse måleverdiene sendes så over kommunikasjonsbuss til en "hoved"-BMS (4KE915233B) som sitter ved siden av hanskerommet. Denne bestemmer ladetilstand, maksimal lading/tapping, temperaturregulering osv. Den leveres av Marquardt. Ved defekte celler byttes hele modulen samlet, dvs også celler som kan ha fått indirekte påvirkning (temperatur/belastning) av å være sammenkoblet med en svak celle.

Dokumentene hos NHTSA viser også at oppdatering 93N6 som Audi slapp for to år siden var første steg i å forstå hvorfor noen batterier fikk problemer. Det var ikke ren goodwill at også gamle biler fikk denne oppdateringen!
Sitat fra: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/RMISC-23V867-5072.pdfIn April 2022, Audi launched service campaign 93N6 with a software update of the battery to improve the balancing of the cell modules. In preparation for this campaign, 93P1 had to be carried out on some vehicles in the market. With the software updates from these two campaigns, the function of the control units has been optimized in terms of balancing and the cell voltage measurement has been stabilized. Audi continued the field monitoring and investigation of additional field cases.

Sidekommentar: En kan jo si så mangt om det amerikanske systemet hvor alt blir advokatmat. Men en gunstig konsekvens er at f.eks. Audi i dette tilfellet må offentliggjøre informasjon i mye større grad enn i Norge/Europa.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA