Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyfrekvent lyd fra frontmotor

Startet av OleJA, tirsdag 02. januar 2024, klokken 15:43

« forrige - neste »

OleJA

Jeg har en etterhvert plagsom høyfrekvent lyd fra frontmotoren på min LongRange. Miner litt om lyden fra en jetmotor som starter opp - Synes det var litt stilig i starten, men har etterhvert bare blitt plagsomt.

Oppstår helst når en ruller avgårde med ganske jevnt wattpådrag og forsvinner, eller endrer seg, når en flytter ørlite grann på wattpedalen.

Lyden er relativt lav, men allikevel godt hørbar, ihvertfall når jeg har begynt å legge merke til den. Lurer på om dette er en feil på min bil eller en 'feature' som er normal? Er det andre som opplever tilsvarende lyder fra frontmotor?

sjokomelk

Det du hører er inverteren og er helt normalt.
"Når jeg gir gass på bensinbilen min endrer turtallet seg, og motoren lager mer lyd når jeg gir mer gass. Den slutter å lage lyd hvis jeg slipper gassen."
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

OleJA

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 02. januar 2024, klokken 18:47Det du hører er inverteren og er helt normalt.
"Når jeg gir gass på bensinbilen min endrer turtallet seg, og motoren lager mer lyd når jeg gir mer gass. Den slutter å lage lyd hvis jeg slipper gassen."

Er vel inverteren jeg også har mistenkt.

I mitt tilfelle så forsvinner også lyden dersom jeg gir mer 'gass'. Kan det være en form for resonans i inverter som oppstår kun ved et spessifikt effektuttak?

sjokomelk

Jeg vet ikke hvordan refresh Model S fungerer, men "gammel" S/X med firhjulstrekk brukte frontmotor ved lav fart og svakt pådrag, og tok i bruk bakmotoren ved større pådrag. Så det er mulig at bilen kutter frontmotoren når du trenger litt ekstra puff, og setter mest effekt på bakhjulene.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Øyvind.h

Aner ikke hvordan oppsettet er nå, men når jeg hadde S90D tilbake i 2016 husker jeg at frontmotoren ble fast koblet inn under en viss temperatur. Mener den jobbet permanent under 2 grader.
Når det var varmt ute hørte jeg den ikke. På vinteren på langkjøring var det en slitsom pipe/hvinelyd fra den.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. januar 2024, klokken 15:11Aner ikke hvordan oppsettet er nå, men når jeg hadde S90D tilbake i 2016 husker jeg at frontmotoren ble fast koblet inn under en viss temperatur. Mener den jobbet permanent under 2 grader.
Når det var varmt ute hørte jeg den ikke. På vinteren på langkjøring var det en slitsom pipe/hvinelyd fra den.
Stemmer rimelig bra med hvordan jeg opplever det.

Forundrer meg at jeg ikke opplever det samme i min Model Y. Så vidt jeg har forstått så har oppgradert Model S LR arvet motorene fra 3/Y?

Setter jeg Y'en i terrengmodus så skal begge motorene være aktive, noe som burde tilsvare Model S i 'vintermodus': Ingen plagsom hvinelyd. Kanskje det bare blir overdøvd av mange andre ulyder i Y'en ;D

Hrc

Har samme utfordring med min Plaid. Lyden høres veldig godt ved lett pådrag mellom 60-90 km/t. Tesla har prøvekjørt og registrert lyden. De har foreløpig ikke konkludert med hva årsaken kan være.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA