Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klirring framme i svinger når ein kjører oppover ein fjellveg med snø

Startet av peterka, mandag 01. januar 2024, klokken 13:02

« forrige - neste »

peterka

Har ein fjellveg som eg bruker når eg skal på skitur i fjellet. No når det er snø på vegen og eg kjører oppover så i kvar sving på 180 grader så kommer det ein slags klirrelyd framme. Har model y Performance. Er det noko system som slår inn i svingene som kan lage denne lyden? Andre med denne opplevelsen no når det er snø?

førategangtesla

Sitat fra: peterka på mandag 01. januar 2024, klokken 13:02Har ein fjellveg som eg bruker når eg skal på skitur i fjellet. No når det er snø på vegen og eg kjører oppover så i kvar sving på 180 grader så kommer det ein slags klirrelyd framme. Har model y Performance. Er det noko system som slår inn i svingene som kan lage denne lyden? Andre med denne opplevelsen no når det er snø?

Det er vel firehjulsdrift/antispinn? Har det på min også, opplever at det kommer venstre side fremme. Kjører jeg terrengassistent så har jeg ikke lyden. MYP her også.

peterka

Sitat fra: førategangtesla på mandag 01. januar 2024, klokken 14:23
Sitat fra: peterka på mandag 01. januar 2024, klokken 13:02Har ein fjellveg som eg bruker når eg skal på skitur i fjellet. No når det er snø på vegen og eg kjører oppover så i kvar sving på 180 grader så kommer det ein slags klirrelyd framme. Har model y Performance. Er det noko system som slår inn i svingene som kan lage denne lyden? Andre med denne opplevelsen no når det er snø?

Det er vel firehjulsdrift/antispinn? Har det på min også, opplever at det kommer venstre side fremme. Kjører jeg terrengassistent så har jeg ikke lyden. MYP her også.
Ok, ja venstre side hos meg også. Merker det bare om vinteren

førategangtesla

Sitat fra: peterka på mandag 01. januar 2024, klokken 18:22
Sitat fra: førategangtesla på mandag 01. januar 2024, klokken 14:23

Ok, ja venstre side hos meg også. Merker det bare om vinteren

Ja, jeg merker det kun om vinteren når det er glatt. Jeg har gått utifra at dette er antispinn når firehjulsdrift kobles inn siden lyden er borte ved konstant 4wd når terrengassistent er innkoblet. Absolutt ingen lyd om sommeren, men da har man jo godt grep  :+1:  :laugh:  spesielt med uberturbine og pirelli dekkene, de er råe og sitter som limt på veien.

Jeg har sett på dette som normalt, hadde vi hatt en fossilmotor i front så vet jeg ikke om vi hadde lagt merke til lyden.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA