Svart skjermer etter tilbakestilling. Trenger hjelp!

Startet av Thebundok, søndag 31. desember 2023, klokken 17:23

« forrige - neste »

Thebundok

Hei,

Jeg har en 2018 Model X 75D som nettopp gikk ut av garantien for to dager siden. Akkurat nå er jeg frustrert og bekymret for potensielle konsekvenser.

I hadde planlagt en skitur/hyttetur med barna i morgen. Etter min siste kjøretur i dag, parkerte jeg bilen med 25% batteri i garasjen. Problemer oppsto da hjemmeladeren ikke klarte å starte ladingen. Etter å ha forsøkt en soft-reset (hold begge rullehjulene), startet bilen på nytt, men både instrumentpanelet/HUD og berøringsskjermen forble svarte.

Bakgrunnslyset i instrumentpanelet kom på, men verken Tesla-logoen eller instrumentene vises. Til tross for å ha kjørt litt for å prøve å utløse noe, og til og med gjort en annen soft-reset under kjøring, forble situasjonen uendret. Appen kan fortsatt se bilen og gi oppdatert informasjon, men den responderer ikke på noen kommandoer (som å åpne dører eller justere klimaet). Merkelig nok aksepterte bilen en lading etter den "mislykkede" tilbakestillingen.

Jeg lot bilen lade til 90%, forsøkte en annen soft-reset, men det har ikke ført til noen endringer. Selv om bilen er kjørbar, er det ekstremt uansvarlig å kjøre den uten fungerende instrumenter, spesielt gjennom snødekte fjellpass.

Før jeg gjorde soft-reset, koblet jeg også fra alle USB-tilkoblinger, men det påvirket ikke situasjonen. Jeg kan ikke utføre en strømav-på-tilbakestilling siden jeg ikke har tilgang til berøringsskjermen. Jeg har hørt om muligheten for å koble fra 12V i frunken for å oppnå det samme, men informasjonen jeg har funnet virker noe variert. Jeg må også åpne frunken manuelt siden appen ikke gir meg tilgang.

Kan noen bekrefte om det å koble fra 12V vil gi samme effekt som en strømav-på-tilbakestilling? Er det nødvendig å koble fra både negativ og positiv terminal (i den rekkefølgen)? Og må jeg la det være frakoblet i en spesifikk periode?

Har dere andre tips eller løsninger? Jeg forsøkte å kontakte Tesla veihjelp, men de er stengt til i morgen, og det er ingen garanti for at de vil være tilgjengelige da.

Takk på forhånd for all hjelp! Jeg vil virkelig unngå å måtte avlyse denne turen i siste liten.

Mobileum

Mest sannsynlig 12V batteriet hvis det ikke er byttet tidligere. Jeg har fått 2 nye batterier på garanti i løpet av 5 år.

Du kan kanskje prøve en hard reset/fabrikkinnstilling?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Thebundok

Takk for svaret. 12V-batteriet ble faktisk byttet tidligere i år, under garantien. Jeg tror det var i oktober. Jeg gjorde en hard reset ved å koble fra batteriet etter en YouTube video for batteribytte (klarte ikke å gjøre hard reset via berøringsskjermen). Bilen gjorde en omstart, og instrumentpanelet kom opp. Den viste også en advarsel om at "Berøringsskjermen [var] ikke responsiv" og ba om å utføre en soft reset (med rullehjulene). Jeg gjorde det og var tilbake til start. Ingen berøringsskjerm, ingen instrumentpanel. Så koblet jeg fra 12V igjen, og nå er vi i det minste tilbake til et sted der bilen er trygt (ish) kjørbar.

Så jeg tok bilen på en testkjøring. Jeg la umiddelbart merke til at systemet var tilbakestilt fra km/t til mph. Responsen i rullehjulmenyen er ekstremt treg (for eksempel flere rullinger bare for å endre viftehastigheten fra 3 til 4). Men det største problemet er at, siden batteriet ble koblet fra, må Falkedørene kalibreres på nytt... via berøringsskjermen. Så nå vil de ikke åpne i det hele tatt, selv utenfra. Så det betyr omtrent at turen til Sirdal i morgen blir kansellert.

Usikker på hva alt dette betyr i form av hva som er galt. Verste fall, hele MCU må byttes? Beste fall, det er en løs kabel? Neste stopp: Tesla Service, antar jeg. Kanskje de vil være snille og forlenge garantien min med 3 dager? >.<

førategangtesla

Den der var kjip. Kan jo håpe på goodwill sånn rett over tampen av garantien.

TheMaltake

Er garantien gått ut på km stand eller alder? Om km stand så har du reklmasjonsrett. Du får prøve. Bare ikke gi deg med det første. Finn frem argumenter og si at du er en god kunde også videre så går det kanskje i boks 😀

Mobileum

Av ukjente grunner fikk jeg plutselig 14 måneder ekstra garanti! Leverte bilen på verksted i desember (garantien gikk ut på tid i september). Da jeg ba om forhåndspris fikk jeg beskjed om at jeg fremdeles hadde garanti. Av naturlige årsaker opponerte jeg ikke. Gikk inn i appen, og der stod det faktisk at jeg hadde garanti til desember 2024!!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Mobileum på mandag 01. januar 2024, klokken 11:03Av ukjente grunner fikk jeg plutselig 14 måneder ekstra garanti! Leverte bilen på verksted i desember (garantien gikk ut på tid i september). Da jeg ba om forhåndspris fikk jeg beskjed om at jeg fremdeles hadde garanti. Av naturlige årsaker opponerte jeg ikke. Gikk inn i appen, og der stod det faktisk at jeg hadde garanti til desember 2024!!
Wow :+1: ikke dårlig av Tesla.

Mobileum

Electric cars in Norway

Sitat fra: Mobileum på mandag 01. januar 2024, klokken 11:19Neppe noe de har gjort av velvilje....
Men det er jo ikke så nøye da. Det viktigste er at du er home free ut 24 :+1:

Mobileum

Til desember, ikke t.o.m desember. Altså ut november  :). Men da blir det nok til å beholde bilen en god stund til. Veldig fornøyd med det.

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Mobileum

Har hatt 3 garantireparasjoner etter at den opprinnelige garantien gikk ut, og en til om 14 dager. Har tatt skjermbilde-kopi av teksten i appen 😏. (19 verkstedsbesøk, og 9 Mobile Service totalt på 63 måneder...😱). Min nest-siste bil av et annet merke som jeg hadde i 3 år: 0.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA