Elektriske busser - fungerer det egentlig?

Startet av hELgenen, lørdag 30. desember 2023, klokken 16:59

« forrige - neste »

Gadgetman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. februar 2024, klokken 13:47Ser at Vegvesenet er uenig med deg. De sier strøing er et viktig tiltak. De sier at vanlig strøing hjelper opp mot 50 biler.

Nei. Det står at effekten er BORTE etter 50 - 100 biler, ikkje at det fortsatt er vesentlig effekt etter 50 biler.

I tillegg...   
Det finnes sandstrøere og automatiske kjettingsystemer som kan monteres på tyngre kjøretøy.   
Hvorfor har de ikkje montert slikt på bussene?   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gadgetman på onsdag 21. februar 2024, klokken 10:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. februar 2024, klokken 13:47Ser at Vegvesenet er uenig med deg. De sier strøing er et viktig tiltak. De sier at vanlig strøing hjelper opp mot 50 biler.

Nei. Det står at effekten er BORTE etter 50 - 100 biler, ikkje at det fortsatt er vesentlig effekt etter 50 biler.

I tillegg... 
Det finnes sandstrøere og automatiske kjettingsystemer som kan monteres på tyngre kjøretøy. 
Hvorfor har de ikkje montert slikt på bussene? 

Nei, det står at den er borte ved mye tungtransport og høy fart. Er klart at dersom det er 80-sone og tørt med masse trailere som suser forbi så flyr sanden vekk. Gatene jeg prater om er bygater i Stavanger, hvor det nesten ikke er tungtransport utenom buss 10 ganger i timen, i relativt sakte fart (pga kø, by og glatt). Altså ingen av delene.

I tillegg gjelder de 50-100 bilene (med mye tungransport og høy fart) ved bruk av tørr sand. Jeg mener de må få på plass oppvarmet sand, eller sand blandet med varmt vann, som Vegvesenet snakker "så varmt" om. I nøden kan de bruke tørr sand.

Har hytte et sted hvor de bruker tørr sand. Uansett om det snør litt, er litt smeltet eller uansett, så har jeg opplevd enormt mye bedre feste med tørr sand enn absolutt ingen sand. Ingen sand blir glatt som en våt skøytebane. En våt skøytebane med sand gir nok grep til å ikke skli av veien.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

de rundt 70 kinesiske BYD-bussene i Oslo.  Bergen som har den største konsentrasjonen av Kina-busser, med 102 Yutong-busser i drift for operatør Tide. I Kongsberg og midtfylket kjører Vy 94 elbusser fra Golden Dragon. Flere kommer i sommer. Drammen og Agder får da 100 Yutong-busser hver. I tillegg rulles mellom 150 og 200 Golden Dragon-busser inn neste år,

andelen kinesiske busser i norsk kollektivtrafikk utgjøre mellom 10 og 15 prosent.

Svenske ETI (ekstern pdf av rapport) konkluderte i høst med at det er svært høy risiko for at den kinesiske minoriteten uighurer tvinges til å jobbe i produksjonen av BYD- og Yutong-busser
https://etisverige.se/wp-content/uploads/2023/10/Rapport-Elbussar-ETI-Sverige.pdf
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på lørdag 06. april 2024, klokken 09:28Svenske ETI (ekstern pdf av rapport) konkluderte i høst med at det er svært høy risiko for at den kinesiske minoriteten uighurer tvinges til å jobbe i produksjonen av BYD- og Yutong-busser
Daktari takker for info :+1:  Uff uff det var trist å lese at de tvinges til å jobbe. Her må AS Norge vise sin forbrukermakt overfor Kina med å finne ut av om dette stemmer og hvis det er sant så kan jo ikke AS Norge handle de bussen der. Det mener hvertfall jeg

Jeg er blitt helt skremt av Xi og hans kinesiske regime når det gikk opp for meg at han var på Putins lag i Ukraina krigen.
Dette er ikke bra. Vi må boikotte Kina til det går opp for de kinesiske myndighetene at de helt på jordet ;D

Svein_H

Det nytter ikke å klage i et forum som dette, dette må tas på et atskillig høyere nivå, og jeg tviler på at de som kan eskalere saken høyt nok besøker dette forumet...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Roy Aasen

Vil ikke tro at noen politikere eller andre, har interesse av å eskalere dette.

Er altfor mye penger og politikk ute og går 👋

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svein_H på lørdag 06. april 2024, klokken 14:16Det nytter ikke å klage i et forum som dette, dette må tas på et atskillig høyere nivå, og jeg tviler på at de som kan eskalere saken høyt nok besøker dette forumet...
Det har du rett i :+1:

Electric cars in Norway

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 06. april 2024, klokken 15:00Vil ikke tro at noen politikere eller andre, har interesse av å eskalere dette.

Er altfor mye penger og politikk ute og går 👋
Men da må de politiske partiene ta dette videre, slik er jo systemet i Norge og det demokratisystemet liker jeg godt
:+1:

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 06. april 2024, klokken 23:43Det er faktisk innført en ny lov som heter Åpenhetsloven, hvor norske bedrifter plikter å sjekke leverandørenes menneskerettighetsoppfyllelse. Og leverandørenes leverandører osv.

https://factlines.com/no/legislations/the-norwegian-transparency-act?utm_term=%C3%A5penhetsloven&utm_campaign=SUSAN+NO&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=5262840701&hsa_cam=20654857129&hsa_grp=152397938057&hsa_ad=680391922688&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-1965488658869&hsa_kw=%C3%A5penhetsloven&hsa_mt=e&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw5cOwBhCiARIsAJ5njua1FGJj5VsPM45-aoesGwkFkVIbjYyE32mpJm_WCAu9-k-B7LQcPyAaAgfoEALw_wcB
Takker for nyttig info ToW...spennende det der :+1: og noe som slår meg (au au) er at i tillegg til denne åpenhetsloven så listes det jo så mange andre lover og regler i den faktaboksen på den siden du listet til over. Men uansett så går vi jo feil vei - for å si det på den måten hi hi

Kopi:
Tilsvarende lover i Europa:
• Storbritannias moderne slaverilov
• Den franske plikten til aktsomhetsloven (devoir de vigilance)
• Den tyske loven om aktsomhetsplikt i leverandørkjeden (Lieferkettengesetz)
• EUs direktiv om ikke-finansiell rapportering
• Den nederlandske loven om aktsomhetsplikt ved barnearbeid
• Direktivet om aktsomhetsplikt for bærekraft i selskaper (CSDDD)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 07. april 2024, klokken 08:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 06. april 2024, klokken 23:43Det er faktisk innført en ny lov som heter Åpenhetsloven, hvor norske bedrifter plikter å sjekke leverandørenes menneskerettighetsoppfyllelse. Og leverandørenes leverandører osv.

https://factlines.com/no/legislations/the-norwegian-transparency-act?utm_term=%C3%A5penhetsloven&utm_campaign=SUSAN+NO&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=5262840701&hsa_cam=20654857129&hsa_grp=152397938057&hsa_ad=680391922688&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-1965488658869&hsa_kw=%C3%A5penhetsloven&hsa_mt=e&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw5cOwBhCiARIsAJ5njua1FGJj5VsPM45-aoesGwkFkVIbjYyE32mpJm_WCAu9-k-B7LQcPyAaAgfoEALw_wcB
Takker for nyttig info ToW...spennende det der :+1: og noe som slår meg (au au) er at i tillegg til denne åpenhetsloven så listes det jo så mange andre lover og regler i den faktaboksen på den siden du listet til over. Men uansett så går vi jo feil vei - for å si det på den måten hi hi

Kopi:
Tilsvarende lover i Europa:
• Storbritannias moderne slaverilov
• Den franske plikten til aktsomhetsloven (devoir de vigilance)
• Den tyske loven om aktsomhetsplikt i leverandørkjeden (Lieferkettengesetz)
• EUs direktiv om ikke-finansiell rapportering
• Den nederlandske loven om aktsomhetsplikt ved barnearbeid
• Direktivet om aktsomhetsplikt for bærekraft i selskaper (CSDDD)

Hvordan tenker du vi går feil vei? Virker som at disse lovene er bare nasjonale variasjoner av den samme åpenhetsloven, hvis du tenkte byråkrati osv, så Norge har ikke så mange lover på dette.

For veldig mange år siden kunne Hennes og Mauritz si: Vi tror leverandørene ikke bruker barnearbeid. Nå må de vite og bevise / dokumentere at de vet. Det er jo en fin ting.

Electric cars in Norway

SitatHvordan tenker du vi går feil vei?
ToWalk ....  :+1: hvis vi i 2024 fortsatt leser om menneske rettighets brudd der borte, da har det jo ikke akkurat godt fremover eller?

Uighurer tvinges til å jobbe i produksjonen av BYD- og Yutong-busser, vi kan da ikke ha det slik i 2024?

Vi må boikotte Kina så XI forstår at han må påvirke Putin til å gi seg i Ukraina krigen. Så ikke kjøp Kina ev produsert under XI. Bare kjøp de uavhengige EV produsert i Kina men ikke under XI sin statlige kontroll. Tesla feks.

#sovet_lenge_under_stein_eller? ;D

Du tåler det du ToWalk.... Humor

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. april 2024, klokken 20:42
SitatHvordan tenker du vi går feil vei?
ToWalk ....  :+1: hvis vi i 2024 fortsatt leser om menneske rettighets brudd der borte, da har det jo ikke akkurat godt fremover eller?

Uighurer tvinges til å jobbe i produksjonen av BYD- og Yutong-busser, vi kan da ikke ha det slik i 2024?

Vi må boikotte Kina så XI forstår at han må påvirke Putin til å gi seg i Ukraina krigen. Så ikke kjøp Kina ev produsert under XI. Bare kjøp de uavhengige EV produsert i Kina men ikke under XI sin statlige kontroll. Tesla feks.

#sovet_lenge_under_stein_eller? ;D

Du tåler det du ToWalk.... Humor

Ja, sånn ja. Da er jeg med  :D Trodde først du mente det var for mange lover.

Åpenhetsloven gjør at alle skal kunne gå inn på forhandlere / bedrifter som selger f.eks. BYD og se hvordan de sikrer at BYD følger reglene. Er veldig nytt dette her, så har ikke helt fått med meg hvor du kan sjekke dette.

Men, ja, er en del ting med Kina som jeg er skeptisk til. Blir jo interessant å se om lovendringen hjelper noe som helst på dette.

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 08. april 2024, klokken 22:16Men, ja, er en del ting med Kina som jeg er skeptisk til. Blir jo interessant å se om lovendringen hjelper noe som helst på dette.
:+1: enig. Skeptisk. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA