Elektriske busser - fungerer det egentlig?

Startet av hELgenen, lørdag 30. desember 2023, klokken 16:59

« forrige - neste »

daktari

Jeg er veldig glad for elbussene, spesielt som syklist, men også nå på vinteren. Merkbar reduksjon i støy og stank.

Ruter-konseptet, der man konkurrerer på "et marked" vil medføre innsparinger. Poenget er jo økt effektivisering med slik business-tenkning. Manglende tak over busser, ansvarsfraskrivelse fra feilslåtte kravlister er symptomene. Et alternativt eksempel er konkurranse-utsettingen av jernbanen.

Så har vi brøyting. Kravene i Oslo er "svart asfalt ved 2 mm nedbør" og litt mindre strenge krav på småveier. Så på senhøsten saltes det på tørre kalde veier, men når snøen laver ned da tar de pause. Veldig snodig. Få kjører  med piggdekk og færre med kjetting, det strøs ikke på veiene med sand, trafikken er enorm, og det blir latterlig glatt med nedpresset myk snø på kald bakke. Alles dekk er impregnert med salt fra før.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

SitatFå kjører  med piggdekk og færre med kjetting, det strøs ikke på veiene med sand, trafikken er enorm, og det blir latterlig glatt med nedpresset myk snø på kald bakke. Alles dekk er impregnert med salt fra før.

Var ute for at bilen foran meg skled nedover bakken mot meg i går for det var blankpolert av spinning uten pigg der, sikkert over tid

Jeg så det komme så jeg fjernet meg før han kom seilende nedover og traff en snøkant nederst. Gikk bra med bilen hans :+1:

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 29. januar 2024, klokken 22:38Så på senhøsten saltes det på tørre kalde veier, men når snøen laver ned da tar de pause. Veldig snodig. Få kjører  med piggdekk og færre med kjetting, det strøs ikke på veiene med sand, trafikken er enorm, og det blir latterlig glatt med nedpresset myk snø på kald bakke. Alles dekk er impregnert med salt fra før.
Ja, man kan lure på om det hadde vært bedre om de bare hadde brøyter og latt være å salte. Bodde noen år i Troms, og opplevde vinterkjøring som mye mere forutsigbart da.

Nå vet man aldri når det er glatt, og kommer man fra saltede veier til ikke-saltede er det gjerne noen km med sørpe etterfulgt av hard små med nedsaltede dekk som gir speilholke.

Det hadde nok gitt lavere fart på motor og hovedveiene, men bedre fremkommelighet og mindre bulking på småveiene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Ruter la frem 27 forbedringstiltak i går og dette er veldig bra :+1: les her:

https://www.nrk.no/stor-oslo/slik-skal-ruter-rydde-opp-i-busskaoset-1.16739690

Se nrk Dagsrevyen kl 19 i går fra rådhuset med byråden.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 31. januar 2024, klokken 06:51Ruter la frem 27 forbedringstiltak i går og dette er veldig bra :+1: les her:

https://www.nrk.no/stor-oslo/slik-skal-ruter-rydde-opp-i-busskaoset-1.16739690

Se nrk Dagsrevyen kl 19 i går fra rådhuset med byråden.

Tydelig at de er her inne på forumet og leser gode råd  ;D
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Bakhjuls trekk på leddbuss er bare dumt, vet ikke hvem som tenkte det var smart i snø/is Norge, leddbuss bør i hvert fall ha trekk på fire av hjulene.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 31. januar 2024, klokken 10:40Bakhjuls trekk på leddbuss er bare dumt, vet ikke hvem som tenkte det var smart i snø/is Norge, leddbuss bør i hvert fall ha trekk på fire av hjulene.

Ja, mener det sto et sted at det var spesifisert i anbudsforespørselen at det kun skulle være trekk på midterste aksling. Det sto og et sted at trekk på begge de to bakerste akslingene var vanlig / mulig. Men man ville vel spare penger, som på små batterier, som og kunne vært større.

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 31. januar 2024, klokken 10:26Tydelig at de er her inne på forumet og leser gode råd  ;D
Ja den skal du ha for ToWalk.... :+1:

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 31. januar 2024, klokken 10:47
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 31. januar 2024, klokken 10:40Bakhjuls trekk på leddbuss er bare dumt, vet ikke hvem som tenkte det var smart i snø/is Norge, leddbuss bør i hvert fall ha trekk på fire av hjulene.

Ja, mener det sto et sted at det var spesifisert i anbudsforespørselen at det kun skulle være trekk på midterste aksling. Det sto og et sted at trekk på begge de to bakerste akslingene var vanlig / mulig. Men man ville vel spare penger, som på små batterier, som og kunne vært større.
Trekk på bakerste vel. Såvidt jegvjar forstått er fler av busstypene adopterte fuel-busser. MAN har drift tpå 2  akslinger.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Ja, stemmer. Og MAN bussene ble bare kjøpt fordi de ikke fikk tak i andre da. Og drift på midterste aksling "går ikke an" pga handikappede påstår går-ikke-mannen: https://www.nrk.no/stor-oslo/derfor-sliter-leddbussene-i-oslo-pa-glatt-fore-1.16732985

ToWalkOrDrive

Ser ut som bakerste del av bussen er veldig lett, når en ser på denne el-leddbussvideoen fra Oslo. Hadde jo vært kult om de kunne byttet ut batteriet bakerst med et tyngre/større, så hadde en fikset to problem på en gang.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3EvEde/buss-i-oslo-staar-bom-fast-paa-toerr-asfalt

TB

Virker som vekten er mer fordelt enn før i følge artikkel.
I tillegg er det omtalt en sikkerhetsfunksjon som påvirker kjøring i sving.

SitatEn leddsperre var justert så mye ned at bussen måtte gå mye ned i hastighet. Da spant den når svingen var for skarp i en motbakke. Nå går det bedre, men fortsatt er det veldig vanskelig.

Sitat– Det er ikke slik at selv om det er en elektrisk buss, så har den ingen vekt bak. Disse bussene er tyngre enn dieselbussene som gikk på anbudet før. Der hvor motoren engang satt, er det nå batterier. Bussen er også balansert slik at vektfordelingen er godt distribuert.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TB på mandag 05. februar 2024, klokken 14:02Virker som vekten er mer fordelt enn før i følge artikkel.
I tillegg er det omtalt en sikkerhetsfunksjon som påvirker kjøring i sving.

SitatEn leddsperre var justert så mye ned at bussen måtte gå mye ned i hastighet. Da spant den når svingen var for skarp i en motbakke. Nå går det bedre, men fortsatt er det veldig vanskelig.

Sitat– Det er ikke slik at selv om det er en elektrisk buss, så har den ingen vekt bak. Disse bussene er tyngre enn dieselbussene som gikk på anbudet før. Der hvor motoren engang satt, er det nå batterier. Bussen er også balansert slik at vektfordelingen er godt distribuert.

Ja, ser at selgeren skylder på dette, men at ett av hjulene bare skal spinne, som på videoen, på relativt flat vei, er for meg et tegn på at det er for lite vekt på bakhjulene. Kanskje det ikke er nok med "balansert". Kanskje mye mer vekt må på bakhjulene. Ettersom det bakerste leddet er kortere enn det fremste så blir det vel fort til at vekten på bakerste aksling også er lavere enn på fremre aksling. Uansett så er det jo litt lite å ha drift på 1/3-del av vekten, som på en leddbuss, særlig når vekten er så høy og flaten på dekket så lite i forhold til vekten.

Svein_H

Det handler ikke bare om vekten på drivhjulene. Dette blir som å kjøre bil med henger hvor drivhjulene sitter på hengeren, og hvem i all verden ville konstruert en slik farkost?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

daktari

På meg ser det ut som om at chassiset vrir seg litt pga ujevn vei med sving i dump. Når bussen svinger 90 grader i leddet så bikkes bakhjulet opp i lufta pga torsjonskrefter i chassiset, men viktigst er at fremre 4 hjul står høyere enn bakre hjulsett, og da løftes også hekken.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA