Elektriske busser - fungerer det egentlig?

Startet av hELgenen, lørdag 30. desember 2023, klokken 16:59

« forrige - neste »

Daniel_0007

Ny uke nye problemer, denne gangen med glatte veier. Syns er ganske latterlig at i vinterlige Norge at det ikke var krav om kjetting i anbudet til ruter.

https://www.nrk.no/stor-oslo/glatt-fore-flere-steder-pa-ostlandet_-busser-pa-kryss-og-tvers-1.16730207
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. januar 2024, klokken 11:45Ny uke nye problemer, denne gangen med glatte veier. Syns er ganske latterlig at i vinterlige Norge at det ikke var krav om kjetting i anbudet til ruter.

https://www.nrk.no/stor-oslo/glatt-fore-flere-steder-pa-ostlandet_-busser-pa-kryss-og-tvers-1.16730207

Det er visst påbudt at de har kjettinger, noe alle har (3 stk), men de sier det er veldig vanskelig å få de på - særlig på leddbusser. Så kanskje kravet i anbudsrunden skulle vært at det var lett å få på kjettingene i tillegg. Eller så kunne de gjort som i Stavanger, hvor Kolumbus (fylket) har selv bygget en svær bussgarasje med verksted, som alle buss-anbudsvinnerne kan bruke, blant annet med kjapp jekk, så en kan jekke opp bussen lett, og få masse rom rundt julbuene til å sette på kjettinger.

Synes for øvrig at det er ganske sært at ikke Oslo har bedre veiryddingskapasitet. De kunne sikkert prøvd å bygge opp litt mer reservekapasitet slik at vaktmesterfirmaer o.l. kunne kjørt rundt med pickuper med strøing på kort varsel. Skal jo ikke være så glatt på så sentrale veier i Norges hovedstad. Er jo bare latterlig.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#137
Sitat fra: filtvet på onsdag 24. januar 2024, klokken 08:04Oslo kommune er totalt inkompetent. Hvordan kan det gå så lang tid uten måking og strøing av feks fortauer? Direkte livsfarlig for fotgjengere som må gå i veibanen.

Kanskje noen må ta seg en mastergrad til?
filtvet, tja du sier noe og det er jo ikke bra, men hvis det er noe trøst så er det likt i de fleste byene rundt Oslo, leser jeg. Så det er ikke "bare bare bare" som de sier når det er dårligere vær enn det de har planlagt for ;D

Merce

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. januar 2024, klokken 16:49filtvet, tja du sier noe og det er jo ikke bra, men hvis det er noe trøst så er det likt i de fleste byene rundt Oslo, leser jeg. Så det er ikke "bare bare bare" som de sier når det er dårligere vær enn det de har planlagt for ;D

I Norge må man kunne kreve at det blir planlagt for norsk vintervær..! Det inkluderer kulde, snø og dertil medfølgende glatte veier. Slik har det alltid vært og slik kommer det til å fortsatt være.

Hvordan er det mulig å ikke planlegge for det som normalt inntreffer med ujevne mellomrom? Jo, penger, penger og penger..  ;)

automat

https://bussmagasinet.no/opp-til-operator-om-de-vil-reklamere-pa-bussene/

For meg virker det som Ruter har stilt for strenge krav i anbudet. Og at Unibuss har gått for ombygd fossilbuss istedet for en som er designet som elbuss blant annet pga dette.

Og hadde man ventet litt med anbudet, kunne man fått busser med drift på mer enn en aksel.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Hele situasjonen er bare tragisk fra ende til annen, det er så typisk norsk som det kan bli. De av mine kolleger som kan kjøre egen bil velger det fremfor kollektivtransport, og de andre stakkarene må bare melde at de kommer for sent på jobb.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

hELgenen

Problemene har bakgrunn i at MDG ville trumfe gjennom elbusser på tvers av faglige råd.
Trosser man faglige råd går det gjerne galt til slutt. Dyrt blir det også. Noen politikere har dessverre veldig lett for å bruke andres penger - og tenker ikke som om det var deres egne. Jeg betaler ganske store summer årlig i skattepenger og må si jeg blir forbannet når jeg ser offentlig sløsing. Mange føler nok ingenting når det offentlige roter bort penger og tenker at det ikke er deres egne penger...Det fine, om noe, er jo at folk faktisk merker noe nå når tjenestene ikke fungerer. Så vi får håpe på oppvask og at ting går bedre fremover. Vil jo tro at neste generasjon elbusser uansett er bedre

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. januar 2024, klokken 17:22Problemene har bakgrunn i at MDG ville trumfe gjennom elbusser på tvers av faglige råd.
Trosser man faglige råd går det gjerne galt til slutt. Dyrt blir det også. Noen politikere har dessverre veldig lett for å bruke andres penger - og tenker ikke som om det var deres egne. Jeg betaler ganske store summer årlig i skattepenger og må si jeg blir forbannet når jeg ser offentlig sløsing. Mange føler nok ingenting når det offentlige roter bort penger og tenker at det ikke er deres egne penger...Det fine, om noe, er jo at folk faktisk merker noe nå når tjenestene ikke fungerer. Så vi får håpe på oppvask og at ting går bedre fremover. Vil jo tro at neste generasjon elbusser uansett er bedre

Kanskje ting hadde gått litt bedre om ikke Ebusco hadde vært et halvt år forsinket med sine 76 busser til Oslo sør.

Synes kommunen og må ta ansvar pga dårlige veier.

Virker som mange byer nå går over til elbusser, så kunnskapen også hos produsentene bør vel og stige kraftig nå, i tillegg til bestillers kunnskap.

https://www.greencarcongress.com/bus/
Tesla Model Y                         2021-

goggo

Kanskje vi burde hatt et "Norske Busser AS" selskap på linje med "Norske Tog AS"
https://www.norsketog.no/om-oss ?

Fordeler:
- Kan ha et godt fagmiljø
- Bedre priser ved store innkjøp
- Standardisering er alltid en fordel, både for busser og ladesystemer.
- Og det viktigste: Fleksibilitet ved "omplassering" av busser hvis nødvendig på grunn av batterikapasitet eller vinteregenskaper etc.

Ulemper:
- Enda flere direktører som skal lønnes og sendes på konferanser etc etc.


Mvh
Hugo




Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Sitat fra: goggo på søndag 28. januar 2024, klokken 10:03Kanskje vi burde hatt et "Norske Busser AS" selskap på linje med "Norske Tog AS"
Ja, for vi ser jo hvor punktlige togene er i Norge...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Sitat fra: turfsurf på søndag 28. januar 2024, klokken 10:34
Sitat fra: goggo på søndag 28. januar 2024, klokken 10:03Kanskje vi burde hatt et "Norske Busser AS" selskap på linje med "Norske Tog AS"
Ja, for vi ser jo hvor punktlige togene er i Norge...
Tror ikke dette er på grunn av sentraliserte innkjøp.
Forsinkelsene er vel hovedsakelig på grunn av manglende vedlikehold/oppgradering av infrastrukturen.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

elektro

2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

THE

Sitat fra: elektro på mandag 29. januar 2024, klokken 09:36Bussbrann i Oslo, ikke si at dette er en elbuss?

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=156037

Det står jo i saken at det opplyses å være en gassbuss. Dette er sikkert en del av planen om å fase ut gassbusser.  De startet visst med denne utfasingsplanen i Sarpsborg for ei uke siden... https://www.nrk.no/ostfold/bussbrann-i-sarpsborg-1.16727302

Lurer på hvor mye spalteplass brannen i Sarpsborg hadde fått hvis det hadde vært snakk om en elbuss blant alle gassbussene, uavhengig av om brannen hadde startet i elbussen eller spredd seg til den?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: THE på mandag 29. januar 2024, klokken 09:49
Sitat fra: elektro på mandag 29. januar 2024, klokken 09:36Bussbrann i Oslo, ikke si at dette er en elbuss?

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=156037

Det står jo i saken at det opplyses å være en gassbuss. Dette er sikkert en del av planen om å fase ut gassbusser.  De startet visst med denne utfasingsplanen i Sarpsborg for ei uke siden... https://www.nrk.no/ostfold/bussbrann-i-sarpsborg-1.16727302

Lurer på hvor mye spalteplass brannen i Sarpsborg hadde fått hvis det hadde vært snakk om en elbuss blant alle gassbussene, uavhengig av om brannen hadde startet i elbussen eller spredd seg til den?

Kanskje det er gass-slangene / koblingene som ikke tåler kulden  ;D  :D
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. januar 2024, klokken 10:54
Sitat fra: THE på mandag 29. januar 2024, klokken 09:49
Sitat fra: elektro på mandag 29. januar 2024, klokken 09:36Bussbrann i Oslo, ikke si at dette er en elbuss?

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=156037

Det står jo i saken at det opplyses å være en gassbuss. Dette er sikkert en del av planen om å fase ut gassbusser.  De startet visst med denne utfasingsplanen i Sarpsborg for ei uke siden... https://www.nrk.no/ostfold/bussbrann-i-sarpsborg-1.16727302

Lurer på hvor mye spalteplass brannen i Sarpsborg hadde fått hvis det hadde vært snakk om en elbuss blant alle gassbussene, uavhengig av om brannen hadde startet i elbussen eller spredd seg til den?

Kanskje det er gass-slangene / koblingene som ikke tåler kulden  ;D  :D
Kanskje gass-molekylene ble så små i kulda, at de fant både en fluktrute, og noe de "tente på"...!?!

;D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA