Hovedmeny

Venteavgift før 100%

Startet av MapleLeaf, torsdag 28. desember 2023, klokken 14:23

« forrige - neste »

MapleLeaf

Hei,

Ladet på superlader i dag, hadde stilt inn på 100%, men stoppet på 88% og fikk vente»bot» på 105kr.

Noen som vet hvorfor?

(Har gratis superlading)

tibber73

Stoppet du manuelt på 88% uten å koble fra?
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

RJK

Tesla har meldt at de på noen stasjoner som plages med høyt belegg, skal få "venteavgift" for lading over 80 %, istedet for/i tillegg til "okkuperingsavgift". Bekrepene jeg bruker her er nok ikke de offisielle.

Den siste er der du blir stående og okkupere lader etter at sesjonen er ferdig. Tesla setter grensen på 80 %, men du har alltids hatt mulighet til å endre til 90 eller 100 % om du føler for behov. Dette er 10 kr/minutt, med 5 min "grace period" (frafalles om du flytter bilen før 5 min er gått), dersom det er mer enn 50 % av laderne i bruk.

Det er for noen stasjoner problematisk at enkelte har kunne gjort dette, og derved økt ladetid med fort det dobbelte, slik at kø vedvarer. De skal derfor ha merket i app om stasjonen er med "venteavgift" som slår til i det du passerer 80 %. Du kan fremdeles forlenge tiden, men du slipper altså ikke unna denne ekstrakostnaden på det som lades over 80 %.

Var dog ikke klar over at dette var iverksatt i Norge, men som sagt, du skal få info i appen.

https://www.tesla.com/support/charging/supercharger/fees
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Hvis det er en "high usage Supercharger" eller hva det kalles, og ladingen er avsluttet for mer enn 5 minutter siden, må du betale. Hvis du har satt grensen på 100 % og den stoppet på 88 % - kan det tenkes at det ble fullt der mens du sto og ladet, og at ladegrensen din ble satt til 80 % når du hadde 88 %? Sjekket du hva ladegrensen var på når du dro derfra?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

RJK

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 28. desember 2023, klokken 14:58Hvis det er en "high usage Supercharger" eller hva det kalles, og ladingen er avsluttet for mer enn 5 minutter siden, må du betale. Hvis du har satt grensen på 100 % og den stoppet på 88 % - kan det tenkes at det ble fullt der mens du sto og ladet, og at ladegrensen din ble satt til 80 % når du hadde 88 %? Sjekket du hva ladegrensen var på når du dro derfra?
Høres merkelig ut at de gjør dette på aktive sesjoner, og spesielt om man allerede er passert 80-grensen. Da burde det være grunnlag for å klage på den avgiften.

Men uansett burde det plinget varsel i appen på mobilen, slik at vedkommende skal ha tilstrekkelig tid til å flytte bilen (normalt 5 min), før avgiften faktisk slår til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

MapleLeaf

Hei!

Var stilt inn på 100%, begynte å lade på ca 30%.

Var en travel tid på ladestasjonen (Supercharger Norheimsund), men skulle tro jeg fikk noen varslinger. Fikk ingen.

Noen som vet en e-postadresse å sende klage til.

Vh

Maple

MapleLeaf

Sitat fra: tibber73 på torsdag 28. desember 2023, klokken 14:40Stoppet du manuelt på 88% uten å koble fra?
Nei, var stilt inn på 100% fra start, så skjønner ikke hvorfor den stoppet.

MapleLeaf

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 28. desember 2023, klokken 14:58Hvis det er en "high usage Supercharger" eller hva det kalles, og ladingen er avsluttet for mer enn 5 minutter siden, må du betale. Hvis du har satt grensen på 100 % og den stoppet på 88 % - kan det tenkes at det ble fullt der mens du sto og ladet, og at ladegrensen din ble satt til 80 % når du hadde 88 %? Sjekket du hva ladegrensen var på når du dro derfra?

Hei,

Stod på 100% da jeg dro derfra.

Handyman

Sitat fra: MapleLeaf på torsdag 28. desember 2023, klokken 20:13Noen som vet en e-postadresse å sende klage til.
Gjør det i appen og se hva de svarer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA