Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Linker til tester av Model S

Startet av tomrh, lørdag 15. desember 2012, klokken 00:53

« forrige - neste »

tomrh

Kom til å tenke på at elbilister som regel holder fartsgrensene, rett og slett for å øke rekkevidden. Og man kjører gjerne litt under fartsgrensen om det kniper med strøm, spesielt når man er "alene" på veien. Siden de fleste dødsulykkene skyldes høy fart, skulle et økende antall elbiler gi et positivt utslag i form av nedgang i ulykkesstatistikken? Ihvertfall så lenge rekkevidden er som den er. Skulle vært morsomt om det fantes tall på dette.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Leaffen

#1
Er helt sikker på at din tanke her er helt feil. Det er ikke noe som irriterer bakenforliggende bilister mer enn en bil som kjører godt under fartsgrensen. Når du ser på speedometeret at du ligger under fartsgrensen, ligger du godt under nemlig.

Denne typen kjøring medfører irritasjon, og stygge forbikjøringer.

Så rådet må uansett være å følge trafikken, da blir det færrest ulykker.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

elektrolux

Vi har vel hatt 2000 Elbiler på veiene i 10 år snart, så vi kan si vi har 20000 år med erfaring. Dette er nå sterkt stigende.

Så vidt meg bekjent er ingen omkommet i Elbilulykker i Norge. Har ikke engang hørt om noen skadde.

Vil tro dette er bedre statistikk en Dieselbiler, og i alle fall bedre enn bensinbiler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Et annet moment som taler for bedret ulykkesstatistikk for elbiler er at økonomisk kjøring gjør at man ofte har god avstand til forankjørende slik at man mest mulig slipper å bremse. Elbiler er vel sjeldnere innblandet i kjedekollisjoner? Igjen savnes statistikk som kan underbygge dette. Men færre og mindre alvorlige ulykker styrker jo uansett elbilsaken.

Sitat fra: Modelsn på torsdag 29. november 2012, klokken 17:40
Så rådet må uansett være å følge trafikken, da blir det færrest ulykker.
Merk at jeg sa "alene" på veien, jeg mente når man ikke har biler bak som ligger og presser. For som elbilsjåfør må man ofte balansere mellom optimal kjørelengde og å være til minst mulig hinder i trafikken. Akkurat dét kan faktisk være forebyggende for ulykker siden man oftere velger en defensiv kjørestil, rett og slett fordi det gir en direkte gevinst i form av økt rekkevidde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Arha

Den rimeligere forsikringspremien på elbiler i forhold til sine fossile søsken skulle vel tilsi færre ulykker.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Leaffen

#5
Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 29. november 2012, klokken 19:38
Merk at jeg sa "alene" på veien, jeg mente når man ikke har biler bak som ligger og presser.

Beklager. Overså i farten ditt "alene".

Men da er vi jo enige i prinsippet. Men må allikevel få lov til å påpeke at jeg til stadighet ser elbilister i luffefart i høyrefeltet på 2-felts motorveiene her i Bergen (ikke så mange slike), men allikevel. Luffefart og paniske fossilbilister som bare må forbi er ikke et ukjent fenomen. Hadde det nå enda vært gamle elbiler med liten kraft, så hadde det vært en ting. Men i luffekategorien stiller både "Leafer og trillinger".

Vi elbilister må forsøke å ikke hive bensin på bålet til fossilbilister. Det er dessverre slik at vi blir lagt merke til både på godt og vont. Vi er ikke tjent med et dårlig rykte som sinker i trafikken. På samme måte som vi ikke er tjent med et stempel som råkjørere.

Det beste er, at vi tilpasser oss trafikkbildet.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

foxy

Sitat fra: elektrolux på torsdag 29. november 2012, klokken 17:42
Vi har vel hatt 2000 Elbiler på veiene i 10 år snart, så vi kan si vi har 20000 år med erfaring. Dette er nå sterkt stigende.

Så vidt meg bekjent er ingen omkommet i Elbilulykker i Norge. Har ikke engang hørt om noen skadde.

Vil tro dette er bedre statistikk en Dieselbiler, og i alle fall bedre enn bensinbiler.

det er ikke slik man beregner statistikk  :)
I-miev 2011
Asker

laumb

Vel, når snekker Knudsen reklamerer med at de at over 180års kompetanse i faget, og de er 36 ansatte med 9 års erfaring hver - så må grunnlaget kunne brukes slik her også. Det handler ikke nødvendigvis om det statistiske i resultatet av regnestykket, men hvordan dette resultatet kan fungere som statistikk i sammenheng med like data fra konkurrerende data. For eksempel (ja foxy, det er et eksempel. Bare ett.) hvor mange dødsulykker er det i de siste 20000 fossilbilårene kontra elblårene?


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

foxy

vet ikke hvem knudsen er, men å snakke om statistikk på denne måten hadde vel resultert i strykk senest på ungdomsskolen...
I-miev 2011
Asker

tomrh

#10
Ser ut som elbilforeningen har vært i kontakt med et forsikringsselskap ang. ulykkesstatistikk:
http://www.elbil.no/elbilfakta/elbil-faq/5-litt-av-hvert/18-skadestatistikk

Ikke akkurat noe tallmateriale der men en konklusjon som så langt bekrefter mine antagelser.

Man kan jo også spørre seg om årsaken bak. Er det slik jeg antar at det har med motivasjon for defensiv kjørestil å gjøre grunnet rekkeviddegevinst, eller har det f.eks. med at det blant elbilførere antageligvis finnes svært få i kategorien "unge menn" som jo ellers dominerer skadetoppen blant fossilene? Og vil dette endre seg når Model S'ene blir vanlige på veiene?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 29. november 2012, klokken 23:30
Er det slik jeg antar at det har med motivasjon for defensiv kjørestil å gjøre grunnet rekkeviddegevinst, eller har det f.eks. med at det blant elbilførere antageligvis finnes svært få i kategorien "unge menn"

Tror begge disse to veier ganske tungt :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

møbelsnekkern

Hjelper jo lite når jeg som elbilist ligger i 70 i 60 sonen eller 80 i 70 sonen, mange har tydleigvis som en slags hobby at en MÅ opp i ræva på deg og presse og  helst forbi, dette kun fordi du kjører elbil.

For og sette det på spissen: Hadde jeg hatt en traktor som gikk 80 i 70 sonen så kan du banne på at det er mange som MÅ forbi likevel...


Nesten så jeg noen ganger vil stoppe og kveile ladekablen rundt nakken på dem...  :o
Haugesunds område

Eier av en Citroen AX '96 mod. Samt Citroen Saxo '01 mod.
2 el-sykkler fra sykkelett (en til dama og en til meg! ;) )

- "Et døgn skulle hatt 48 timer, da hadde jeg fått tid!"

laumb

Blir gøy når Model S kommer på veien da - og de med 2.0TDI på 170hk, som tror de har verdens beste motor - plutselig ikke kommer forbi elbilen!

Veeeeldig nysgjerrig på hvor mange Model S som må gå av med døden her i landet det første året.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

tomrh

Sitat fra: møbelsnekkern på søndag 02. desember 2012, klokken 06:31
Hjelper jo lite når jeg som elbilist ligger i 70 i 60 sonen eller 80 i 70 sonen, mange har tydleigvis som en slags hobby at en MÅ opp i ræva på deg og presse og  helst forbi, dette kun fordi du kjører elbil.
Ja, merker en forskjell. Ikke bare når de kommer bak som du nevner her, men opplever at enkelte ikke vil flette i flettefeltet men legger seg med bredsiden til og nekter å verken øke eller senke farten. Eller at de skal på død og liv rekke å komme foran meg inn i rundkjøringer når de har vikeplikt for meg. Sukk.

Er litt interessert i hvordan dere med Tesla Roadster opplever fossilbilistene. Roadsteren ser jo ut som en sportsbil og utstråler "ikke prøv dere". Eller merker dere at utseendet istedet gjør at bl.a. BMW'er og Audier prøver å "utfordre"?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA