Kostnad/forbruk på RS i 2023 regnskapet er gjort opp

Startet av Egil S, onsdag 27. desember 2023, klokken 20:41

« forrige - neste »

Egil S

Jeg liker å følge med og logge det meste, så jeg har nå sett tilbake på året 2023 hvor jeg begynte å kjøre min RS på nyttårsaften etter å ha hentet den ut fra noen uker med bilpleie.

Tallene viser:
Kjørt 13.000km (13.015km står det på telleren nå og 80% SOC)
Ladet hjemme : 1900kWh (totalt 1943kWh, men jeg solgte en i3 mars som ble ladet litt en gang eller to så jeg rundet ned til 1900kW).
Ladet borte (Powerpass): 717kWh

Totalt ladet jeg 2617kWh på bilen i 2023, delt på 13.000km blir det et for bruk på 2,01kW pr mil, eller 20,1kWh/100km.
Edit: Hadde glemt å tatt med ladetapet, som ser ut til å være 10% da har jeg fyrt 261kWh til kråkene og ladet netto 2355kWh og forbruket falt til 18,1kWh/100km

Hva kostet dette?
Powerpass ladingen, inkludert abonnementet, kostet 2510kr, 3,50kr/kWh (har Ionity til 2,25kr)
Abonnementet kostet 832kr, uten denne 2,34kr/kWh så det trekker jo opp prisen, jo mer du lader jo lavere blir prisen pr kWh. Grunnen til at det ikke er 2,25kr uten abonnement er fordi jeg har ladet andre steder som har høyere pris noen ganger.

Hjemme er det litt vanskelig å sette en pris.
Strøm appen min sier jeg har en snittpris i 2023 på 117øre/kWh inkl moms, pluss nettleie på 50øre. Dvs min snittpris er ca 170øre.
Nå har jeg prøvd å lade når prisen er lavere enn dette og det er uten strømstøtten, så 1,70kr/kWh er nok i meste laget, men jeg bruker det tallet.
1900kWh x 1,70kr = 3230kr

Min snitt pris etter strømstøtte ser ut til å være 84,8øre/kWh pluss nettleie, ca 50øre, blir da 1,40kr/kWh som da blir 1900kWh x 1,40kr = 2660kr

På 13.000km har jeg altså brukt 2617kWh til en kostnad av ca 5740kr.
Det er ikke så ille?
Var vel det jeg brukte på 2-3 måneder på den gamle fossilbilen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

daktari

Virker rimelig, men:

Jeg vil tro du har brukt mindre på hjemmeladingen m.m. du har ladet når som helst på døgnet, uansett pris. Jeg lader f.eks kun på natt.

Også verdt å tenke på om du kjørte mer på sommeren med lave priser, men bilen bruker
 mer strøm på vinteren. Kanskje snitt er ok.

Og husk evnt besparelse på ferge og bompenger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil S

Nå var det mest bare for å se sånn ca hva jeg brukte og hvor mye det kostet.

Helt enig i at jeg nok har brukt mindre på hjemmeladingen, jeg lader kosekvent når det er billigst strøm, noen ganger når strømprisen har vært negativ og jeg lader gjerne bare 2-4 timer hver gang og flere dager på rad. Til hverdagsbruk rekker 80% til over en uke for meg så ser jeg at strømmen er billig noen timer så topper jeg opp litt.
Så ja, kanskje er snittet for det jeg har ladet hjemme så lavt som 1kr.

En annen ting jeg ikke har tatt med her er ladetap, tallene jeg oppgav er jo brutto kWh fra laderne som er det jeg har betalt for.
Vet ikke hvor stort ladetapet er, er vel avhengig av effekt, fant en artikkel der ID.Buzz hadde 10% ladetap ved 11kW ladeeffekt og den har jo samme platform.
Dvs at jeg kan pynte ganske mye på forbrukstallet mitt.
10% av de 2617kWh jeg ladet er 261kWh, det gjør netto inn på batteriet 2355kWh, det senker faktisk forbruket til 18,1kWh/100km.

Jeg har litt bompenger også, men her tenkte jeg mest å fokusere på hvor mye drivstoff jeg har brukt og ca kostnad for det.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Vaduz

Hvorfor bryr du deg om ladetapet? Blir jo ikke kvitt det uansett så er vel irrelevant å regne for seg?

Egil S

Sitat fra: Vaduz på torsdag 28. desember 2023, klokken 19:07Hvorfor bryr du deg om ladetapet? Blir jo ikke kvitt det uansett så er vel irrelevant å regne for seg?
Det har ingenting å si for kostnaden, men det gjorde jo at det reelle forbrukstallet ble litt bedre, 18 istedenfor 20kWh/100km i snitt på hele året.

Men på den andre siden så betaler du jo for ladetapet så det er en del av det store bildet.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Vaduz

Det gjør jo ikke forbrukstallene noe bedre, det er jo en del av forbruket.
Uansett interessante å se slike tall!

Egil S

Sitat fra: Vaduz på torsdag 28. desember 2023, klokken 21:11Det gjør jo ikke forbrukstallene noe bedre, det er jo en del av forbruket.
Uansett interessante å se slike tall!

I forhold til hva du har ladet er det riktig, men i forhold til det bilen bruker pr kjørte km er jo ikke ladetapet med da det forsvant i varme under ladingen.

Ønsker man f.eks å sammenligne "langtids" forbruket bilen har registrert med kalkulasjonen må jo ladetapet tas bort.
For min del ser det bilen har kalkulert som "langtids forbruk" ut til å stemme ganske bra med de 18kWh/100km jeg kom fram til uten ladetapet.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

ToWalkOrDrive

Uansett. Kr 4,42 per mil er fine tall, og greit å ha i bakhodet når en idiot-kollega står og sier at det er mye billigere med diesel siden han leste et sted at det kostet 8kr pr kWh for en lader en bestemt dag.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA